Dračák podle staré školy

Pokud vás moje tlachání nezajímá nebo dokonce obtěžuje, snažně prosím, nepište mi to. Místo toho si v pravym horním rohu v záhlaví diskuse klikněte na zelenou RSS ikonku. Nový příspěvky z tohohle vlákna vám pak přestanou vyskakovat v novinkách.

Pravidla (pdf)
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).

Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák
Napsal: York
26.7.2021 19:07 - York
Možná to radši trochu rozvedu, ono je to celkem důležitý.

V příručce je spousta textu, kterej zkušenej hráč nepotřebuje. To je schválně - záměr je, aby si i hráči, kteří RPGčko v životě nehráli, dokázali představit, jak se to vlastně hraje. Můžou tam ale bejt i věci, který tohle neplní a bejt by tam nemusely. Například poznámka, že si s vymýšlením jména můžeš nechat poradit, je triviální informace a je otázka, jestli tam opravdu má bejt.

Jestli zrovna tohle vypustit nebo ne není tak jednoduchý, jak by se mohlo zdát. Je to sice triviální informace, ale ukazuje to hráčům, že při vymýšlení obsahu můžou spolupracovat, což už tak triviální bejt nemusí. Každopádně je ale dobrý se nad tím zamyslet a proto jsem rád, že to Gergon zmínil.
26.7.2021 20:35 - LokiB
Ne že bych tě chtěl přemlouvat k celému překopání sazby ... jen k tomu, co psal Gergon - na stránku máš asi 1/3 slov co jiná pravidla, třeba PaS. To je celkem velký rozdíl.
Přijde ti přehlednost jedné stránky podstatnější než celkový počet stran?
26.7.2021 21:02 - York
Loki: Rpgčkový pravidla bejvaj sázený pro tisk, kde rostoucí počet stran zvedá cenu produktu. Tohle je sazba čistě pro e-verzi, kde mě počet stran netrápí.
26.7.2021 21:03 - LokiB
Gergona zjevně trápí :)
Jako jo, chápu tvůj přístup. Tvoje hra, tvoje rozhodnutí
26.7.2021 22:27 - Gergon
Tak to že to nejsou pravidla pro mě jsi asi věděl dřív než já, protože já po úpadku Dračí Hlídky doufal, že tohle bude lepší. Starý klasický Dračák 1.6 mám rád.

Tak mě to netrápí, jen na první pohled odrazuje se do toho vůbec pouštět.

Jednoduchá pravidla aby je pochopil i nováček jsou v pořádku, ale zase není třeba dělat z čtenářů blbce a vysvětlovat jim jak se tvoří jméno postavy na třech příkladech.
26.7.2021 22:53 - LokiB
Gergon: hrál jsi to někdy s desetiletými dětmi? neměl nikdo z nich problém třeba právě s jménem postavy?
26.7.2021 23:01 - Gergon
Hrál jsem i s osmiletými a neměli problém vymyslet jméno, naopak měli většinou kupu jmen svých oblíbených postav, které trošku změnily aby to nebyla kopie a to bez mého zásahu.
Ale i kdyby měly problém, nejspíš by nepotřebovali tři příklady a půl stránky pravidel, aby jim došlo co to znamená - "vymyslete jméno své postavy".
26.7.2021 23:03 - York
Problém s vymýšlením jména je při hraní na Conech a na ostatních oneshotech celkem častej. Někteří hráči se na tom dokážou slušně zaseknout, většina to řeší jménem typu Pepa, Krakonoš a podobně. Možná by ale bylo lepší dát do pravidel pár příkladů jmen, to už taky někdo navrhoval.


Gergon píše:
já po úpadku Dračí Hlídky doufal, že tohle bude lepší


Na rozdíl od Dračí hlídky tohle ještě nevyšlo, takže je stále prostor to udělat líp. To je ostatně pointa týhle diskuse.
26.7.2021 23:49 - LokiB
Mno jo, proč oni dávají do DnD ke každé rase podkapitolu o jménech, co znamenají, jak se tvoří a ještě několik desítek příkladů ...
27.7.2021 05:11 - Jerson
To jako že vážně dávají, nebo je to ironie?
27.7.2021 06:56 - ShadoWWW
Taky mám zkušenosti, že děti (do 12 let věku) nemají problém si vymyslet jméno okamžitě.
27.7.2021 07:21 - Gergon
V DnD je krátký odstaveček příkladů jmen u rasy(často pomáhající nejen hráčům vymyslet jméno, ale i DMům používat to jako jména pro náhodné NPC) a pak k tomu přidávají text o tom právě co třeba znamenají a jak se tvoří, ale jak se tvoří ve fantasy světě - tedy jak ta rasa tvoří a používá jména, ne otom jak hráč marně přemýšlí i stolu jak vytvořit jméno.
Jenže tady je půl stránky o tom jak se hráči baví - "Já nemůžu na nic přijít, Co třeba Karen, Jo to je dobrý jméno... - z těchto tří vět, v pravidlech tří řádků, je užitečné jen a pouze to jméno. A tyto příklady tam jsou tři za sebou na půl stránce."
27.7.2021 14:24 - York
Gergon píše:
pak k tomu přidávají text o tom právě co třeba znamenají a jak se tvoří, ale jak se tvoří ve fantasy světě - tedy jak ta rasa tvoří a používá jména


S tímhle mám trochu problém, protože základní příručka nedefinuje konkrétní setting. Navíc se chci vyhnout tomu, že rasa = kultura a tvorba jmen je zrovna rozhodně záležitost kultury - trpaslíci ze Železných hor budou určitě tvořit jména jinak než trpaslíci ze Severních ledových plání.

Na druhou stranu jako default jsou v pravidlech jazyky podle ras, tj. trpasličtina, elfština a podobně, takže příklady trpaslicky znějících jmen celkem smysl dávaj.


Něco je ale i na tom, že návod na tvorbu jmen je zajímavější než konkrétní seznam, protože to pak dá hráči pocit, že je jméno opravdu jeho. Možná by šlo dát příklady kořenů slov a přípon a předpon, nebo tak něco. Zkusím se na to zeptat jazykovědců.
27.7.2021 14:44 - York
Pár obecných informací, který jsem psal jen na RPG fórum:


• Budou určitě nejmíň dva layouty, jeden pro tisk a další pro čtení na elektronických zařízeních.

Ten aktuálně ke stažení je určen pro čtení na monitoru, na tabletech a je ještě celkem čitelnej na čtečkách. Možná by ale dávalo větší smysl mít elektronický pdfko ve stejný sazbě jako pdfko pro tisk (jen bez bleedu a ořezovejch značek), protože hráči se často v pravidlech orientujou podle stran. Plus k tomu vydat reflowable formát pro čtečky.


• Aktuální sazba a grafika rozhodně nejsou finální, jsou určeny pro prezentaci prototypu a možná pro betaverzi. Připomínky k nim ale smysl mají, protože budou sloužit taky jako podklad pro finální podobu.


• Úpravy sazby, který vyžadujou změnu textu (třeba proto, aby zmizela prázdná stránka se třema řádkama textu) případně pevný pozicování obrázků nebo rámečků, budu dělat až na úplně finální verzi těsně před vydáním. Všechno ostatní můžu udělat hned.


• Aktuálně zapracovávám starší poznámky a připomínky. Budu taky ještě dělat revizi většiny textu a musím napsat ukázkové dobrodružství a návod na tvorbu dobrodružství. Pak až teprve bude beta.


• Nemám už prostor na zásadní změny, jako třeba kompletní výměnu soubojáku, protože bych to pak nikdy nedodělal. Ze stejných důvodů už nebudu přidávat rasy, povolání ani schopnosti, leda jako náhradu za zrušený.


• Je ale stále prostor pro zjednodušování a drobný úpravy mechanik, pro důkladnou revizi textů o tom, jak se ta hra vlastně hraje a podobně. Nemám taky problém mazat, pokud se ukáže, že text není pro finální podobu hry potřeba. Už jsem takhle vypustil desítky stran textu.
27.7.2021 20:22 - malkav
Tak mě napadá univerzální rada, která by mohla nahradit radu v konkrétním případě :) Když si nevíš rady, poraď se s ostatními, hrajete přeci společnou hru. Vyhneš se opakování výzvy u jména, pak třeba u motivu, pak třeba u vybavení, nebo v případě ... čehokoliv.

Přikláním se ke Gergonovi, veliký počet stran mě mnohem spíš odrazuje, než abych v něm cítil oporu. Ale samozřejmě je to subjektivní vnímání.
27.7.2021 21:32 - Gergon
A hlavně vyhoď ten nesmyslný odstavec o tom, že postava které nejde o prachy je pro hru nepoužitelná.
28.7.2021 00:31 - York
Gergon: Ten odstavec by byl nesmyslnej v DnD 5e. Tahle hra je ale primárně psaná pro hraní sandboxu a dungeoncrawlu - ukázkový dobrodružství bude sandbox s dungeonem, příručka vysvětluje, jak hrát sandbox a dungeocrawl a dobrodružství, který pro to dál budou vycházet, budou taky sandboxy nebo dungeony.

Nic z toho samozřejmě neznamená, že by se nedala hrát postava, která pro poklady a zlaťáky nebude mít žádný využití, ale chce to hráče, kterej ví, co dělá, a i tak to dost často dře.
28.7.2021 07:20 - Gergon
Ten odstavec je nesmyslný v jakýmkoliv RPG. Jsem si jistý, že i v sandboxu a dungeoncrawlu se dají vymyslet zajímavější motivace postav, než jsou peníze.
28.7.2021 07:42 - Jerson
Yorku, pokud tvoje hra vyžaduje postavy s motivací založenou na získávání peněz, tak je to špatné RPG. Dokonce ani OSR takový požadavek nemá.
28.7.2021 08:22 - Slaan3sh
Jerson píše:
Yorku, pokud tvoje hra vyžaduje postavy s motivací založenou na získávání peněz


Mě to tak nepřijde, z těch pravidel ta nutnost, byť je tam napsána, vůbec nevyplývá :D

malkav píše:
veliký počet stran mě mnohem spíš odrazuje


Taky mě to číslo zaskočilo, jasně, došlo mi po chvíli, že toho obsahu není tolik, ale na první pohled to tedy zarazí. Na druhé straně na notebooku se mi to četlo dobře, na mobilu taky pohoda, není to možná špatný formát, jen kvůli konečnému počtu stran.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10629606246948 secREMOTE_IP: 54.210.126.232