Dračák podle staré školy

Pokud vás moje tlachání nezajímá nebo dokonce obtěžuje, snažně prosím, nepište mi to. Místo toho si v pravym horním rohu v záhlaví diskuse klikněte na zelenou RSS ikonku. Nový příspěvky z tohohle vlákna vám pak přestanou vyskakovat v novinkách.

Pravidla (pdf)
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).

Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák
Napsal: York
21.10.2021 01:08 - York
Gergon píše:
Já starej Dračák 1.6 miluju a klidně bych si ho ještě někdy zahrál...

..udělat "Dračák podle staré školy", který odrazuje hráče, který starý Dračák miluje? Asi někde chyba v Matrixu :/


Není Dračák jako Dračák. Doporučuju mrknout na Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6? - je tam pěkně vidět, že DrD se v průběhu vydávání docela hodně měnilo.

Nesnažím se sice o remake DrD, ale pokud bych to k němu měl přirovnat, inspiruju se mnohem víc verzí 1.2 než 1.6. A samozřejmě taky spíš tím, jak se DrD skutečně hrálo, nebo přesněji jaký mám na hraní DrD vzpomínky, než tím, co je napsaný v pravidlech - zběsilý tabulky na zastrašování a podobně jsme nepoužívali, vystačili jsme si se soubojákem a hodem proti pasti.
25.10.2021 20:19 - York
Dumám nad nějakou elegantní metodou určování ceny pokladů.

• ADnD 2e na to šlo přes několik navazujících náhodnejch tabulek, pomocí kterejch se postupně naházelo, kolik je v pokladu zlaťáků, stříbrňáků, měďáků, platiňáků, cennejch předmětů, drahejch kamenů, lektvarů a magickejch předmětů a pak se dohazovalo, co jsou jednotlivý položky zač.

Na můj vkus to dělá moc věcí najednou a moc náhodně - když vymýšlím sandbox nebo dungeon, tak mám většinou představu, co tam je (v kuchyni v královskym paláci bude nejspíš stříbrný nádobí a podobně) a chtěl bych ji nějak ocenit.


• DnD 5e částečně zachovává náhodný tabulky, ale přidává k tomu rozdělení podle ceny - je tam například tabulka drahokamů za 10 zl, tabulka drahokamů za 50 zl atd.

Na tomhle přístupu se mi líbí, že se cena předmětů nemusí počítat z komponent, stačí mrknout, do kterýho řádku tabulky spadaj. Nesedí mi ale, že to rozdělení není moc systematický - "černá sametová maska šitá stříbrnou nití" je například v seznamu předmětů za 25 zl, ale kdybych tu tabulku neměl, nedokázal bych to odhadnout, a tedy to nejspíš nedokážou odhadnout ani hráči. Je to nejspíš proto, že uvedený předměty jsou až moc konkrétní.


Zkusil jsem ještě trochu víc zobecnit myšlenku, že se cena celýho pokladu odhaduje podle řádku v tabulce a rozepsal jsem tabulku s řádky podle rostoucí ceny (1-2 zl, 2-5 zl, 6-10 zl atd.) s tím, že předměty budou trochu obecnější ("drobný zlatý předmět" místo "zlatý prstem s rubínem"). Narazil jsem ale na to, že se mi tam opakujou položky, který se lišej jen materiálem, a že k těm kategoriím potřebuju vypsat příklady - například že drobným předmětem se myslí třeba prsten, jehlice, brož, náušnice, spona nebo figurka. Výsledná tabulka je sice asi realtivně použitelná, ale není moc elegantní a přehledná.

Zkusim ji asi přece jen trochu parametrizovat.


edit: Váhám taky, jestli je vůbec dobrej nápad snažit se ocenit celej poklad najednou. Sice asi nemá smysl vypisovat, kolik přesně achátů, zirkonů a malachitů je v "pytlíku polodrahokamů", ale vypsat konkrétní drahý předměty v místnosti a jejich cenu mi přijde lepší než říct "místnost s pokladem v ceně 250 zl".
25.10.2021 23:25 - LokiB
York píše:
(v kuchyni v královskym paláci bude nejspíš stříbrný nádobí a podobně)


tak ten byl fakt jednoduchý ... ale co bude v doupěti skřetů? a co bude v podzemí zaplaveném kostlivci? a co duchy? lichy?
jakože v těhle věcech ti sandbox moc nepomůže.

York píše:
ale vypsat konkrétní drahý předměty v místnosti a jejich cenu mi přijde lepší než říct "místnost s pokladem v ceně 250 zl".


Naopak. podle mé dlouholeté zkušenosti je jakýkoli "poklad", který nemá herní dopad, a nejsou to jen peníze, ZLO.
aby svou hru hráči soustředili na to, že budou chodit od jednoho zlatníka k druhému a zkoušet, který jim za tenhle prstýnek nabídne víc, zkoušeli všemožné triky, které asi viděli v televizi v pořadu "jak oblafnout šmelináře", u každé nabídky měli pocit "ten mě určitě chce vzít na hůl, zkusím ho přesvědčit/zastrašit/usmlouvat přes inteligenci tu mám vysokou" to bych ze hry nejraději zcela eliminoval.
25.10.2021 23:30 - York
LokiB píše:
Aby svou hru hráči soustředili na to, že budou chodit od jednoho zlatníka k druhému a zkoušet, který jim za tenhle prstýnek nabídne víc, zkoušeli všemožné triky, které asi viděli v televizi v pořadu "jak oblafnout šmelináře", u každé nabídky měli pocit "ten mě určitě chce vzít na hůl, zkusím ho přesvědčit/zastrašit/usmlouvat přes inteligenci tu mám vysokou" to bych ze hry nejraději zcela eliminoval.


Souhlasím, ale to řeším tím, že hráčům rovnou říkám ceny a u drtivý většiny pokladů stačí, když hráči řeknou "tohle prodáme". Řešíme jen speciální případy, třeba když chtěj prodat oblečení místního šlechtice a jde o to, jestli z toho budou mít problémy.

Je ale fakt, že by nebylo od věci to v pravidlech zmínit.


LokiB píše:
tak ten byl fakt jednoduchý ... ale co bude v doupěti skřetů? a co bude v podzemí zaplaveném kostlivci? a co duchy? lichy?
jakože v těhle věcech ti sandbox moc nepomůže.


Skřeti mají osobní věci vypsaný přímo v bestiáři. Co budou mít v doupěti, záleží na kontextu - když maj třeba podnikat loupeživý nájezdy na místní vesnice, tak tam asi budou mít to, co se dá na vesnicích naloupit. U licha záleží na tom, kde žije a případně kdo byl za života - může mít třeba poklad, kterej měl už coby pán kraje.

Tohle každopádně moc neřešej ani ty tabulky v DnD, respektive vypadne z nich nějakej random loot.
25.10.2021 23:46 - LokiB
York píše:
když maj třeba podnikat loupeživý nájezdy na místní vesnice, tak tam asi budou mít to, co se dá na vesnicích naloupit


no jo, a možná na cestě přepadli kupce nebo šlechtice a maj v doupěti jeho truhličku s drahokamy. v tom je právě ta náhodnost těch tabulek. Že se nespolehnou na (špatný) úsudek GM "co asi tak má skřet v doupěti když přepadá vesnice".

York píše:
Řešíme jen speciální případy, třeba když chtěj prodat oblečení místního šlechtice a jde o to, jestli z toho budou mít problémy.


A to bys dával do náhodných tabulek?
Znám jako GM dvě cesty do pekla:
1. "Tak budeme teď chodit týden po městě a naslouchat, co se tak všechno zajímavého povídá."
2. "A co přesně konkrétního v tomhle pokladu bylo? nepozná to někdo, je to něčím zajímavé? zkusíme zajít do města, kdo by to mohl znát, případně kde by se to dalo výhodněji prodat"

:)
26.10.2021 00:10 - York
LokiB píše:
1. "Tak budeme teď chodit týden po městě a naslouchat, co se tak všechno zajímavého povídá."


To mi přijde jako fajn nahrávka, díky který jim můžu říct rumors, který mám v přípravě.


LokiB píše:
2. "A co přesně konkrétního v tomhle pokladu bylo? nepozná to někdo, je to něčím zajímavé? zkusíme zajít do města, kdo by to mohl znát, případně kde by se to dalo výhodněji prodat"


Výhodnější prodávání viz předchozí příspěvek, toho bych se radši vyvaroval. To, že se hráči zajímaj, co je na pokladu zajímavýho, mi ale přijde jako signál, že je dobrý občas nějakej zajímavej poklad do přípravy dát. Hráči, se kterejma jsem v poslední době hrál, povětšinou bavilo odhalovat souvislosti.
30.10.2021 19:05 - York
Test tabulek na Kostce...


Drahé kameny a perlyCena
polodrahokam*, bílá nebo růžová perla1 zl
černá perla, topaz5 zl
safír8 zl
rubín10 zl
smaragd15 zl
diamant25 zl
Aha, musej tam bejt hranatý závorky, díky.
30.10.2021 19:16 - Aegnor
Drahé kameny a perlyCena
polodrahokam*, bílá nebo růžová perla1 zl
černá perla, topaz5 zl
safír8 zl
rubín10 zl
smaragd15 zl
diamant25 zl
... mně to funguje.
30.10.2021 19:45 - ShadoWWW
Jakou máš hodnotu zl? Ryzí, nebo 1/10?
30.10.2021 20:00 - York
ShadoWWW: To je celkem jedno, na funkci zlaťáků ve hře to nemá vliv. Ale co koukám na tabulku ceny drahejch kovů, tak zřejmě čtyřgramový ryzí mince.
30.10.2021 20:06 - York

Cennosti a poklady



Drahé kameny a perlyCena
polodrahokam*, bílá nebo růžová perla1 zl
černá perla, topaz5 zl
safír8 zl
rubín10 zl
smaragd15 zl
diamant25 zl


* Polodrahokamy jsou například achát, akvamarín, ametyst, beryl, citrín, granát, hematit, chryzoberyl, jantar, jaspis, kalcit, karneol, korund, křišťál, lazurit, malachit, nefrit, obsidián, olivín, onyx, opál, pyrit, růženín, spinel, turmalín, tygří oko, tyrkys nebo zirkon.


Šperky a cennostiCena
brož, jehlice, náušnice, prsten, řetízek, spona1–35 zl
čelenka, figurka, krabička, náhrdelník, náramek5–100 zl
koruna, pás, řetěz, soška, žezlo20–1000 zl


Drahé předmětyCena
mramorová socha velikosti člověka5 zl
kniha2–10 zl
štůček vzácné tkaniny, koberec5–50 zl
sada drahého nádobí6–60 zl
grimoár, kodex8–80 zl
sada drahých příborů10–100 zl
trůn20–200 zl
luxusní štít2–10 zl
luxusní lehká zbroj8–40 zl
luxusní zbraň5–50 zl
luxusní těžká zbroj20–100 zl
kazeta plná šperků a drahých kamenů10–100 zl
truhlice plná šperků a drahých kamenů40–400 zl
truhla plná šperků a drahých kamenů100–1000 zl

Drahé kovy a materiályCena za 1 kg
mramor25 mk
měď, bronz, cín, mosaz, vzácné dřevo250 mk
stříbro, slonovina, nefrit, křišťál250 st
zlato250 zl
30.10.2021 20:15 - York
Nakonec jsem úplně vzdal snahu zatabulkovat šperky a cennosti z různýho materiálu, místo toho jsem pro ně dal velký rozsahy ceny - jednoduchej stríbrnej prsten zřejmě bude mít cenu poblíž dolní hranice, tj. kolem 1 zl, zatímco masivní zlatej prsten s diamanten se bude blížit k horní hranici, tj. 35 zl. Není totiž potřeba, aby se s tím PJové počítali, bohatě stačí, když to zhruba odhadnou a bude to v nějakejch rozumnejch mezích.

Váhám, jestli je vůbec potřeba tabulka drahejch kovů a vzácnejch materiálů.

Budu rád, když na to mrknete, jestli tam někde nemám vyloženej nesmysl, nebo jestli tam něco podstatnýho chybí.
30.10.2021 20:30 - LokiB
Prilis velky rozsahy ... 20-1000 zl je otravny hazet
30.10.2021 20:40 - York
LokiB píše:
Prilis velky rozsahy ... 20-1000 zl je otravny hazet


To nejsou rozsahy na nahazování, i když je tak samozřejmě použít můžeš. Jsou to čistě orientační hodnoty, v jakym rozsahu se můžou pohybovat ceny.

Řekneš si třeba: "Chci zlatou korunu s polodrahokamama". A pak projdeš úvahu ve stylu "Zlatej základ bude určitě dražší než stříbrnej, ale jsou na ní jen polodrahokamy, takže bude mít cenu zhruba někde uprostřed rozsahu - řekněme 450 zl.

Herně je to jedno, je to prostě poklad v ceně 450 zl. Rozsahy ti jen pomůžou odhadnout to tak, aby to dávalo aspoň trochu smysl.
15.12.2021 16:24 - York
Strašil jsem, že budu hodně spamovat, a kde nic, tu nic ;) Je to jednak tím, že mi to pořád moc nejde, a taky tím, že pracuju na dobrodružství do pravidel a na settingu pro navazující sandboxovou kampaň. Přitom postupně procházím pravidla a zapracovávám starší připomínky (teď jsem například posiloval dlouhodobě zraňující kouzla - spoluhráči totiž přejmenovali mrak smrti na mrak mírného nepohodlí ;-)).

Snad už se mi ale povedlo doválčit se jménama. Byl to strašnej porod, vymýšlení jmen mi vůbec nejde, plus jsem chtěl rovnou pořešit i jména do navazující kampaně.


Odstavec Jméno a přezdívka teď vypadá takhle:

Jméno nebo přezdívka
Jaké je tvoje skutečné jméno a jak ti ostatní říkají? Příklady jmen najdeš v popisu rasy.


A příklady jmen jsou:


Člověk
Ženská jména: Anita, Ciri, Darjen, Elmera, Kamea, Karmína, Mirvada, Nekla, Riana, Sulima
Mužská jména: Alar, Beldar, Dralfax, Jerin, Kelen, Midar, Oltis, Onori, Pelek, Ulan, Ventar

Barbar
Ženská jména: Atuga, Defa, Fergana, Fríga, Ivada, Jora, Nelgara, Nofren, Ulfgyn, Vergara
Mužská jména: Dered, Frox, Hogen, Hrun, Kasudor, Mogor, Sargun, Tagabur, Tredgar, Valkon

Hobit
Ženská jména: Jitřenka, Jíva, Konvalinka, Kopretina, Ovečka, Prvosenka, Pšenka, Ruměnka, Včelka, Vrběna
Mužská jména: Ječmínek, Kapřík, Klásek, Koník, Kovařík, Kůzlátko, Pasáček, Rybařík, Štístko, Třmínek

Kudůk
Ženská jména: Duha, Chvilka, Kudla, Láska, Liška, Pilka, Starost, Svíčka, Šelest, Vrána
Mužská jména: Jásot, Mýval, Pilník, Přízrak, Smutek, Stesk, Stín, Svišť, Šepot, Šperhák

Elf
Ženská jména: Alia, Aridala, Ariela, Eledriel, Elerien, Finiel, Gildara, Miala, Sindariel, Therien
Mužská jména: Airon, Fionor, Gildon, Gilias, Iandil, Istarten, Linias, Norgalad, Theinor, Turandil

Trpaslík
Ženská jména: Alda, Bera, Dagrún, Fjóla, Gurli, Igrun, Malga, Svana, Tira, Valda
Mužská jména: Bombidur, Dóri, Duchar, Gimdór, Gorin, Kínar, Nárin, Nóri, Telónar, Váli

Kroll
Ženská jména: Draga, Drena, Grana, Kraga, Krana, Kruga, Trela, Truda, Zraga, Zrena
Mužská jména: Dran, Drog, Drund, Grud, Grul, Krag, Krug, Trond, Zrud, Zrul


Přidal jsem taky příklady goblinských a orkských jmen do bestiáře:

Goblin
Ženská jména: Akaša, Aša, Ašada, Ašaga, Giša, Hašhaga, Rišada, Šhivra, Šivara, Šugura
Mužská jména: Čagruš, Gháš, Grišnág, Hašág, Huršůg, Hušnág, Mašgul, Šagrul, Šarkůf, Šiveš

Ork
Ženská jména: Braga, Bresara, Draga, Fruga, Furana, Hagra, Chaga, Mugra, Tekla, Varva
Mužská jména: Argug, Dhorgar, Frug, Gharg, Gorg, Grurg, Hugrug, Hurg, Thrt, Vorg


Idea byla, aby šlo na první poslech říct "tohle je hobití jméno", "tohle je elfský jméno".

U elfů a trpaslíků jsem se silně inspiroval Tolkienovejma jménama, protože jiný pokusy mi nezněly elfsky a trpaslicky (prošel jsem například všechny jazyky, do kterejch umí překládat google a spoustu random generátorů). Neplatí to pro trpaslice, protože v celym Tolkienovi překvapivě skoro žádný nejsou. Poštěstilo se mi ale najít seznam ženských jmen z old norse a icelandic, který mi pro trpaslice sednou.

Nedodržel jsem se toho taky u hobitích jmen, ani nevím proč. Možná z části proto, že potřebuju rozlišit hobity a kudůky. Settingově mi navíc celkem dává smysl, že hobiti mluví obecnou řečí (tj. češtinou), a tudíž mají jména v obecný řeči. Rozdíl oproti kudůkům jsem se pak snažil vyjádřit tím, že hobití jména se vztahují k rolnickýmu životu a znějí familiérně (jsou to většinou zdrobněliny), zatímco kudůcký k městskýmu nebo loveckýmu a nejsou to zdrobněliny.
15.12.2021 17:28 - LokiB
Za mě je sekce jména tou zcela nejzbytečnější v každých pravidlech. ba co hůř, iritující. Takže se omlouvám, ale k tomuhle tématu ti toho moc konstruktivního nenapíšu.
15.12.2021 18:31 - Log 1=0
Nedokážu moc efektivně rozlišovat hobití a kudůčí jména, trpasličí a barbarská jména, krollí a orčí jména a mnohdy ani lidská a elfí jména. Což by mi tedy popravdě vůbec nevadilo, ale jestli sis dal za cíl, aby tomu tak nebylo, tak za mě je.

A vůbec, ale vůbec se mi nelíbí hobití a kudůčí jména. V některých jazicích se možná používá jako jméno původníé slovo, ale v češtině ne. Ne Růže, ale Růžena, ne Světlo, ale Světlan nebo Světlík. Tohle zní fakt strašně divně. Trochu to je i vlobou témat, ale jsou to hobiti, tak OK. Ale fakt by to nemělo být obecné jméno s velkým písmenem na začátku. Třeba hobita Kapřína bych vzal, Kapříka už ne.
15.12.2021 19:12 - LokiB
Log: ale zas máš Kšandičky a Pytlíky ;)
15.12.2021 23:22 - York
LokiB píše:
Za mě je sekce jména tou zcela nejzbytečnější v každých pravidlech. ba co hůř, iritující.


Nic ti nebrání je nepoužívat.

Řekl bych ale, že jsou docela důležitý, když chceš vytvořit určitej feeling settingu.


Log 1=0 píše:
Nedokážu moc efektivně rozlišovat hobití a kudůčí jména, trpasličí a barbarská jména, krollí a orčí jména a mnohdy ani lidská a elfí jména.


Lidský jména nemaj žádnej společnej základ, je to prostě všehochuť. Barbarský i trpaslický jména vycházej ze severských jmen, takže tam je podobnost celkem pochopitelná. I tak si ale myslim, že většina těch příkladů trpaslickejch jmen je dost výrazně Tolkienovská, takže je poznáš. Podobnost krollích a orkských jmen imho nevadí, obojí jsou to polodivoký až divoký rasy. Je ale fakt, že gobliní jména se povedly podstatně líp, možná ještě s těma orckejma zkusim něco udělat.


Log 1=0 píše:
A vůbec, ale vůbec se mi nelíbí hobití a kudůčí jména.


Mám trochu strach z toho, že ta hobití budou působit moc infantilně. Ale:

LokiB píše:
ale zas máš Kšandičky a Pytlíky ;)


Na tomhle něco je. A vlastně jsem na to i myslel a zase jsem to stihnul zapomenout ;-)

Uvidíme, no, chce to v tom prostředí delší dobu hrát. Dojem z prvního přečtení není v tomhle případě moc směrodatnej.


Můj plán v zásadě je, že pravidla jsou settingově nezávislá ve smyslu, že v nich nedefinuju konkrétní kultury. Zároveň ale chci, aby působila kompatibilně s navazujícím settingem, kde už konkrétní kultury popsaný budou. Ten se od pravidel bude lišit hlavně tím, že tam budou popsaný dvě lidský a dvě barbarský kultury, možná i dvě elfský. U lidskejch budu jména brát z existujících jazyků, takže budou zaručeně znít unikátně. Barbaři budou jižní a severní - severní jsou víceméně ti z pravidel, jižní budou černoši - pro ně má připravený jména jako Batuntu, Donga, Honga, Mokulma, Rezendi, Solondi, Varumzi. Postavy pak můžou bejt z libovolný kultury, klidně můžeš hrát elfa, kterej vyrůstal v džunglích daleko na jihu a jmenuje se Zabanga.
15.12.2021 23:54 - Log 1=0
LokiB píše:
Log: ale zas máš Kšandičky a Pytlíky ;)

To jsou ale příjmení, to je něco jiného. Rodná jména byly Bilbo, Frodo. Nebo dejme tomu Smělmír nebo Cvalimír.

Prostě tyhle jména mi evokují mnohem více víly ze Snu noci svatojánské, než hobity z Tolkiena.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097934007644653 secREMOTE_IP: 3.236.139.73