York píše:
Přesně tak. V zásadě jsou dvě možnosti: Buď mít představení povolání už v kapitole Tvorba postavy, pak mi už moc nedává smysl znova je představovat v kapitolách jednotlivejch povolání, nebo naopak, ale to by znamenalo, že při tvorbě postavy budeš muset dost listovat.
Já to představení beru jako teaser ... lákadlo, podle kterýho se rozhoduju, co chci hrát, obecné představení. A pak přijdu do vlastní kapitoly svého povolání ... a tam chci, aby se mi to vykreslilo v těch jasných barvách, kde úplně uvidím svoji postavu při tom, co dělá, jak to dělá, jak je to užitečné v rámci hry, v rámci dobrodružství.
Jsem si vědom, že jsou různý typy hráčů a některým tohle přijde zbytečné. Pro ně popis, který odpovídá třeba spíše pravidlům deskovek, je dostatečný. Já zatím ještě stále při tom čtení hledám něco, co mě inspiruje, co mě nadchne "jo, tohle se děsně těším, až to budu používat při hře."
York píše:
Týhle poznámce nerozumím. Takhle to na tebe působilo při čtení kapitoly Tvorba postavy? Protože kapitola Alchymista začíná vysvětlením, co jsou alchymistický recepty a jak se používají.
No právě. Začíná vysvětlením CO jsou to alchymistické recepty. Já bych čekal, že se nejdříve dozví K ČEMU jsou alchymistické recepty, o čem celém je to alchymistické umění, k čemu slouží, co s tím jako dobrodruh budu moci asi tak dělat, co je "za tím" ... a PAK , když už budu natěšený, se začnou probírat recepty, suroviny a konkrétní postupy, abych si to přebral do řeči pravidel.
Představ si, kdybys někomu chtěl popsat povolání "závodní řidič" a začal bys: "Auta jezdí na benzín. Je tedy třeba do auta benzín nalít, ale vyžaduje to určitou opatrnost. Pak teprve budeme moci začít kroutit volantem a šlapat na pedály."
Ok, možná jsem holt osamocený, kdo by tu kapitolu chtěl vidět začít spíše tak, aby hráč cítil vůni spáleného benzínu, rychlosti se kterou se řítí v zatáčkách a jak zkušeným vedením svého vozu pomocí volantu a pedálů předjíždí jedno auto za druhým :)
Podívej se třeba na popis Monka v DnD 5E (2014) ... tam je ta struktura (pro mě) skvělá. Naladí mě, dá mi představu o čem je Ki, kde se k ní přichází ... pak následující ty části jednotlivých schopností, kde už jako hráč jasně chápu, k čemu směřují a na čem jsou založené a pěkně se mi to v hlavě spojuje.