York:
Píše:
Řeč kouzel
Kouzla se sesílají v prastarém jazyce zvaném řeč kouzel. Pokud tedy chceš rozumět tomu,
co při kouzlení říkáš, potřebuješ dovednost staré jazyky. Sesílat kouzla ale můžeš i bez
ní, prostě se je naučíš nazpaměť.
Příklad textu ke komentování.
Zkus se na tohle podívat na citovaný text jako nový hráč. Co tím vlastně chce autor říc?
Jak mám jako hráč vědět, jestli chci rozumět tomu, co při kouzlení říkáš? Je to potřeba? má to nějaké nevýhody, když to nevím? K čemu je to dobré.
Dále jde o strukturu předávané informace. S tím bojuju na více místech. Nejdříve sdělíš to nepodstatné, mně to prošrotuje hlavou a až na konci se dozvím to důležité, díky čemuž se předchozí text možná stává pro mě zbytečným. To je pro čtenáře velmi neefektivní způsob přijímání informací.
Navíc je to popsané formou kondicionálu dle mého rozhodnutí, což pro pochopení také není optimální.
"Pokud tedy chceš rozumět tomu ..."
vs
"Pro porozumění tomu ..."
je ve výsledku obdobné, ale to použití kondicionálu tam přidává úroveň, kterou čtenář automaticky vyhodnocuje jako "musím se o něčem rozhodnout", což opět automaticky evokuje "na základě čeho se rozhodnu a jaký to má dopad?" ... ale ty informace tam nemám. Vzbuzuje to ve mě rozpor "mám něco udělat" x "nevím jak to udělat" => jsem frustrován.
Já vím, že je to opruz na tohle poukazovat, ale ono kurňa fakt záleží na tom, jak jsou informace podávané. Jestli je to něco, co bude čtenář-hráč milovat, protože to bude srozumitelné, budete významově jasné, snadno pochopitelné, a nebo to bude nesnášet, protože si každý odstavec bude muset číst 5x, aby ho ve výsledku přeložil pro sebe do srozumitelné řeči a pochopil ho.
A vím, že to není lehké takhle psát a netvrdím, že to sám umím ... jen poznám, když to tak není.
Vlastně u kouzelníka se prodírám tím, jak je ta kapitola strukturovaná.
Já bych jako hráč potřeboval informace nejlépe nějak v logické struktuře:
- Co je to vůbec kouzlení a kouzla
- Jak se učím kouzlům a co pro kouzla potřebuji
- Jak si kouzla připravuji
- Jak se kouzlí
- Jaké jsou efekty kouzlení
V pravidlech je však členění:
- Řeč kouzel ... nevím, jestli potřebuju nebo nepotřebuju rozumět tomu, co při kouzlení říkám. Výhody/nevýhody?
- Zapisování receptů (ok, kouzel) .... je třeba si kouzla zapisovat? proč? a co když si ho nezapíšu, má to nějaký dopad
- Pronášení zaklínadel (zaklínadla = kouzla? proč se to najednou jmenuje jinak?) ... musím pronést text zaklínadla NEBO formuli. Fajn. je v tom nějaký rozdíl? jaký? kde ho najdu?
- Příprava kouzel ... proč je až za pronášením kouzel? kouzlo nejprve pronáším a pak si ho až připravuju?
-Příprava kouzla z knihy nebo svitku ...
-- můžu si připravit vždy jen jedno kouzlo "navíc", i když mám 10 knih a svitků?
-- informace o tom, že to může použít je kouzelník a ne člověk s dovedností ... do této kapitoly vůbec "nekouzelník" nepůjde, ne? takže si tu informaci nepřečte. Měla by být tedy jinde, nejspíše u té dovednosti Všestrannost.
-- každé kouzlo si můžu připravit jen jednou ... to je přeci obecné pravidlo kouzlení, ne? Tady by se nemělo opakovat, ale mělo by se na něj jen odkázat, ve smyslu "I při přípravě z knihy či svitku platí, že každé kouzlo můžeš mít připravené maximálně jednou. Jestliže už modrý blesk připravený máš, nemůžeš si ho už připravit ze svitku či knihy."
Koukni, kolik jsem toho již jako hráč z kapitoly Kouzelníka pročetl ... ale vlastně stále ještě nemám představu, co to kouzlení vůbec je a k čemu je to dobré.