Tvorba mého světa - krytah

Ahoj, od září mám začít dělat PJ a mám náčrt světa, ale ani náhodou není hotový. Tímto každého ochotného prosím, aby mi s tím pomohl. Ptejte se, říkejte, co vám nedává smysl...



Seznam hratelných ras
- všechny z PHB (kromě Tieflinga a Půlorka)
- Genasi, Goliath, Firbolg, Tortle

Základní informace
- Světové strany jsou stejné, jako na reálných mapách.
- Obyčejně vítr vane od východu, ale v červenci nebo srpnu se na měsíc směr větru otočí.
- Střelný prach se používá, muškety také, ale kvůli delšímu nabíjení jen na věci, které
nejdou prostřelit lukem. Další problém je, že jsou celkem drahé, protože je umí
vyrábět jen trpaslíci v Dwarvienu a nikomu to namjí v plánu prozradit.
- Pára a její využití jsou zatím pouze zkoumány v Droaduru.
- Magie je celkem běžná, každá větší vesnice má někoho, kdo je schopen provozovat
alespoň nějakou její formu.


Země Ansaldurské
Je složená ze 17 panství, uvnitř je to téměř spojenectví samostatných království, ale navenek se jeví jako jedna silná a bohatá země. Jednou za pár desítek let se zde strhne válka mezi dvěma (velmi výjimečně i více) panstvími, ale je utajena před zbytkem světa.
Rasy - směs veškerých ras, podle panství

Varden
Lze přirovnat k Vikingům. Obyčejně vítr vane od východu (z prava), ale jednou ročně se asi na měsíc směr větru otočí a "Vikingové" vyrazí podél pobřeží na východ. Když se vítr otočí nazpět, oni se také otočí a po cestě zpět plundrují.
Rasy - pouze Goliath

Akantha
Místo, kde začínají hrdinové. Je mírně vojensky zaměřená, protože musí odolávat "Vikingům" a nově i Orkům, kteří jsou teď sjednocováni pod tzv. albínským orkem.
Rasy - přijímají každého, protože potřebují armádu, původní rasa už je smíšená s ostatními

Dwarvien
Zde je poušť, protože pobřežní hory blokují velkou část srážek. Žije zde celý národ trpaslíků, nikdo z jiné rasy se sem nikdy nedostal. Nikomu není úplně jasné, jak v poušti přežívají, jako jediní umí vyrábět muškety, chodí obchodovat na trhy do Ansaldurských zemí, prodávají muškety, zbraně a nástroje.
Rasy - pouze Trpaslíci

Migalturf
Magicky zaměřený stát. Kouzelnické akademie, takže hodně kouzelníků. Zřídla divoké magie, pochází odsud velká část čarodějů a černokněžníků.
Rasy - Vysocí Elfové, Drakorození

Droadur
Opak předchozího, nejmodernější technologie, magii moc nemusí.
Rasy - hlavně Gnómové a Lidé

Velký prales
Celkem primitivní kmeny, praktikování šamanství, rituálů, málo prozkoumané. Výjimkou jsou Lesní Elfové, ti v jisté části pralesa mají civilizovanou komunitu.
Rasy - Lesní Elfové a jakékoli podivné rasy (Genasi, Goliath, Firbolg, Tortle)

Orkský prales
Výbojné orkské kmeny, také celkem primitivní, ale schopni organizace. Plot budoucí hry.
Rasy - Orkové, Půlorkové, Goblini - nehratelné

Haltarvet
Mezi pralesy, částečně na ostrovech, velmi dobré lodě.
Rasy - hlavně Halflingové, Lidi a Půlelfové
Napsal: krytah
Autorská citace #1
17.4.2019 16:56 - Šaman
A v tom světě už hrajete? Navazuješ na nějaké odehrané dobrodružství, nebo jedete od začátku na zelené louce?

Pokud od začátku, tak věř, že celková mapa světa, ani co se děje stovky mil od postav není většinou důležité. Samozřejmě, pokud tvoje postavy nebudou nějací už vyexpení hrdinové a světoběžníci. Zezačátku stačí třeba náčrt pár vesnic, les, zřicenina s neprozkoumanym sklepením a tušit kde je nejbližsí město. A obecně definované prostředí (ala český středověk, ala antická řecká města, ala Alladin a Prince of Persia…)

Už kvůli tomu, že postupně mohou chodit nějaké nápady a impulsy od hráčů (jak herně, tak neherně) a čím propracovanější budeš mít svět předem, tím míň toho asi budeš chtít měnit podle hráčů. A taky se mi stává, když začnu "zeshora", tak mám přehled o kontinentech, staletích historie, ale nějak nemám inspiraci na malé dobrodružstvi lokálního významu.
Autorská citace #2
17.4.2019 17:00 - krytah
Ano, chci postupovat "zeshora", ale ne moc detailně - 2,3 věty o každém národu. Čím víc budu přibližovat na oblast dění, tím to udělám detailnější.

P.S. Ano, je to úplně nová skupina, 1. lvl.
Autorská citace #3
17.4.2019 17:20 - ShadoWWW
Pokud mohu k té mapě: Pokud je to ala starověk/středověké uspořádání světa, tak tam chceš moře někde uprostřed. Lidé na to v moderní době často zapomínají, ale Středozemní moře bylo ve starověku něco jako internet v dnešní době. Rychlost plavby byla násobně vyšší než přeprava po souši. Stejně tak plody moře byly výrazně dostupnější a ve větším množství než ve vnitrozemí (neměli umělá hnojiva ani geneticky modifikované rostliny). Ne náhodou byla civilizace kolem Středozemního moře nejrozvinutější (díky rychlému vzájemnému obchodu). Jasně, s magií jde všechno líp, ale pokud tam chceš mít ten historicky věrný nádech, pak dej moře někam doprostřed a kolem něj rozvinutější civilizace než ostatní.

Takto to mimochodem velmi správně rozestavil i Martin.
Autorská citace #4
17.4.2019 17:24 - Maelik
Takhle z fleku bez informací je těžko radit.. nicméně měl bych menší dotaz: proč to je federace? Ne že bych nějak rozuměl geopolitice, ale vzhledem k tomu, že ten ostrov/světadíl (chtělo by to měřítko) se zdá být celkem plochý, tak bych spíš čekal, že někdo postaví armádu a sjednotí celé území pod svou vládu.
Autorská citace #5
17.4.2019 17:27 - Šaman
ShadoWWW píše:

No, Martin okopíroval mapu Anglie (jen půlku otočil). A zrovna Anglie před rokem 1000 z toho moře měla víc problémů, než užitku.
Za rozvoj antických civilizaci považuji víc podnebí, než to moře. Resp. oboje udělalo hodně, ale bohatá úroda a příjemné podnebí dává víc času na nějaké vzdělávání, než když je problém se uživit. Třeba Čína, nebo Persie jsou ukázky zemí, které byly ve své době na vrcholu civilizačního žebříčku a moře pro ně klíčové nebylo.
Autorská citace #6
17.4.2019 17:28 - krytah
Dobře, trochu jsem přeháněl. Je to spíš o trošku menší než Evropa. A opět, ani to nechci definovat nějak dopodrobna, ne o moc víc, než co je napsané nahoře.
Autorská citace #7
17.4.2019 17:34 - Šaman
krytah píše:
Měřítko je, no... asi tak Eurasie.

?? V tom případě je teoreticky i prakticky nemožné zjistit, co se děje na druhém konci mapy. Asi jako jako Francie v době Johanky měla jen mlhavé tušení o existenci Číny a o nějakých válkách s Vietnamem vůbec netušila. Otázka tedy je - opravdu potřebuješ/chceš mít definovanou Čínu, Himaláje, Island a Korsiku, když budeš hrát kampaň na pozadí husitských válek? (Nemluvím konkrétně, jen aby bylo jasné v jakých relacích tu mapu vytváříš:)
Autorská citace #8
17.4.2019 17:40 - sirien
krytah: já bych Ti možná navrhnul zastavit a udělat krok zpátky. Svět pro svět je o ničem, je to jako začít stavbu domu od prostředního patra.

Jaké příběhy vůbec chceš vyprávět? Odkud? Čí?

Začni stylizací. Máš zájem o sword'n'sorcery (Howard, Conan), o mytologickou fantasy (Tolkien, Silmarillion), o epickou fantasy (Tolkien, LOTR), o fantasy svět v rozvoji (Brooks, Shannara)... chceš hrát skutečně "odtrženou" fantasy která neustále testuje hranice fantazie (Planescape...) nebo o skutečně high-magic fantasy (Spelljammer...) nebo nějaký specifický subžánr (new-weird... Nádraží Perdido... steam-punk, alchemy-punk...) nebo se chceš držet spíš při zemi u nějaké pseudo-historie?

Chceš vyprávět celistvou ságu s nějakým velkým příběhovým obloukem kde bude počátek a konec provázaný nějakou zřejmou linkou (román / románová -logie) nebo chceš vyprávět série středně dlouhých příběhů (románová série) nebo chceš vyprávět epizodické příběhy (sbírka povídek)?

O jaký vůbec stojíš žánr? Chceš to mít hodně akční, nebo naopak hodně intrikařící? Dramatické? Odlehčené?


Herní svět je nástroj, který Ti pomáhá tohle všechno vystihnout a zformovat. GRR Martin nezačal tim, že by vymyslel Západozemí a Sedm království a pak by seděl a říkal si "hm, a co by se v takovém světě asi tak mohlo dít?" - podobně Howard nevymyslel Cymerii aby pak přemýšlel, co za hrdinu v takovém světě vlastně chce sledovat. Naopak. Howard nejdřív vytvořil Conana a následně Cymerii vykreslil okolo něj. Martin se nejdřív rozhodl že chce vyprávět epický politicky-válečná příběh o střetu šlechtických rodů ve fantasy světě v němž je magie nevyčnívající součástí, pak vytvořil ony rody a až potom (nebo možná spolu s tím) dovymyslel svět který obývají.


Dokud nevíš co chceš hrát (nebo jaký rozsah věcí chceš hrát), tak je jakýkoliv svět irelevantní - může být dobrý, špatný, vhodný, nevhodný a to všechno naráz jako celek i jeho jednotlivé části a co konkrétně to je nezjistíš, dokud v něm něco nerozehraješ. Což je IMO dost špatný (hazardní) postup tvorby který může zle nevyjít.
Autorská citace #10
17.4.2019 17:49 - krytah
Ne high-fantasy, ne low-fantasy, trošku fušování do steampunku. Román. Dramatické.
Autorská citace #11
17.4.2019 18:24 - sirien
Negativní vymezení nejsou moc nápomocná (nám abysme pochopili co si představuješ a ani Tobě aby sis to ujasnil).

Trošku fušování do steampunku. ZnášEberron? Tak něco? Nebo to "trošku" znamená že spíš něco jako Eberron co je teprve na počátku rozvoje? Popřípadě třeba Příběhy Impéria? Nebo mojí oblíbenou variantu Tří mušketýrů? Má to být skutečně trošku steampunku jako takového (čistě technologický rozvoj) nebo v tom má mít roli magie? Chceš tam jakože pár motivů, nebo tam mají být lokomotivy nebo třeba vzducholodě? (Všechno je lepší se vzducholoděma, protože kde sou vzducholodě sou vzdušní piráti a všechno je lepší s pirátama)

Máš představuj jak si představuješ společnost a vnější podobu věcí (venkova, měst, hradů?)



Román. A dramatický příběh. Ok. Takže chceš nějaké provázanější prostředí.

Ale o kom a o čem má ten příběh vyprávět? Má to být příběh šlechticů z nějakých zpřízněných rodů, nebo příběh nějakých dobrodruhů bez zvláštního původu, nebo nějakých císařských agentů?

Má to být válečný příběh, nebo příběh o intrikách, o vnitřním rozkladu (zrady, korupce...) nebo o vnější hrozbě (nájezdy, nepřátelské státy)? Má to být příběh který se bude odehrávat v přítomnosti bez nějakého přesahu, nebo to má být příběh s odkazy k minulosti (nějaké legendy a proroctví) nebo to má být příběh s přesahem k budoucnosti (který bude o hledání nějaké nové magie nebo technologie která pomůže postavám zvítězit (možná) v současných konfliktech, ale které změní podobu toho světa do budoucna?)

Má to být černobílý příběh (s jednoznačným dělením dobré a špatné strany) nebo šedý příběh (střet mocných kde nejde úplně říct že by někdo byl vysloveně zlý a někdo vysloveně dobrý, byť třeba existují důvody stát na jedné či druhé straně)? (archetypální nebo dramatický?)
Autorská citace #12
17.4.2019 18:43 - krytah
Ne high-fantasy, ne low-fantasy - myšleno něco mezi, znatelné rozdíly mezi státy.
Lokomotivy a vzducholoďe ještě ne. Mimochodem, střelný prach a muškety ano.
Z jedné mé PM.
Píše:
napadlo mě udělat hlavní a vedlejší partu postav. Vedlejší by hráči hráli zhruba první 3,4 sezení, dál už jen asi jednou do měsíce. Naopak hlavní by hráli skoro celou dobu. Ta vedlejší by sloužila jako úvod do světa, zjištění zájmů a aby více vyzněla válka na pozadí.

Vedlejší skupina - obyčejní lidé naverbovaní do armády
Hlavní skupina - lidé s nadáním přivolat démony (rozuměj, společníky odolné proti magii, familiary, ne z pekla)
Autorská citace #13
17.4.2019 19:03 - sirien
Tak ze zájmu - máš už představu v jakém to plánuješ hrát systému?

Takže tam chceš mít nějakou válku - ok. A má to být příběh o té válce samotné (tj. o nějakých "běžných" sporech co vedly k válce a o vývoji oné války), nebo má být ta válka projevem něčeho jiného (nějakého zla na pozadí atp.)? Nebo má fungovat jen jako katalyzátor nějakého jiného, primárního příběhu (jakého? Dvorských intrik? Mocenské ságy jednoho rodu?)

Má být vývoj světa součástí Tvého příběhu? (Tj. objevování nových technologií, jejich kradení, sabotáže... závody ve zbrojení obecně, popř. snaha urychlit technologický vývoj ve snaze získat nějakou převahu nad nepřítelem jiného, nejspíš magického nebo mystického typu)

Má to být příběh o růstu nebo o rozpadu? Tj. chceš začínat s více říšemi které bojují mezi sebou, nebo s jednou říší, která se propadá do občanské války (popř. se tříští pod vnějším tlakem?)


Teď už se možná má smysl začít trochu vracet k tomu cos psal na začátku.

Chceš tam mít jednu velko-říši. Proč? Co s ní máš za plány? Jak se liší ono velko-království (s více králi) od běžného království (s různými vévody a knížaty)?

Psal si že tam má docházet k tajné válce. Jak si to představuješ? Válka neni zrovna něco, co by šlo snadno utajit. Jaký příběhový význam má mít to, že je taková válka tajná?
Autorská citace #14
17.4.2019 19:39 - krytah
Má být o začátku a vývoji té války, ta je projevem někoho, kdo sjednotil orky.
Tento svět chci použít i později, takže si připravuji možnosti pro začátky příběhů (viz. velko-říše a vlastně celá východní polovina kontinentu).
Tajnou válku bych tím pádem zatím nerozebíral.
Záhorská republika (zde jsou hráči) má odolávat (nebo neodolávat) útočícím orkům.

P.S. Systém jsem myslel D&D 5e (btw, ještě pořád pro to není štítek), to mám teď načtené, vím jak funguje a tento rok jsem v něm hrál, takže i praxe.
Autorská citace #15
18.4.2019 12:41 - kin
Pokud vytváříte úplně nový svět, zkusil bych zahrát si s družinou Microscope. Microscope je rpg, které se zaměřuje na tvorbu světa a jeho historii. A je to naprosto perfektní systém, až budu někdy hrát zase kampaň ve vlastním světě, mám za cíl to použít na prvním hraní.

Moje důvody jsou že to nejen je bezva zábava, ale zároveň to zapojí i hráče do tvorby světa. Tudíž tam dosatnete víc nápadů (a každý tam dá něco co se mu líbí, nebo co by tam chtěl) a budete mít všichni super podvědomí o světě, jak funguje a jaká je jeho historie.

Microscope pracuje ve třech rovinách. První jsou období, tam si určujete celé věky/dekády/etc (například "věk magie" nebo "druhá světová válka" nebo "vzestup střelného prachu"), pak tam jsou menší období (například "založení první magické univerzity" nebo "vylodění v normandii" nebo "podmanění domorodých kmenů pomocí mušket") a jako poslední level tam jsou jednotlivé scény, kde hrajete už za postavy a nepopisujete co se stalo (takže například "vyvolání pána pekel, což zapříčinilo zničení univerzity" nebo "fuhrerovy poslední minuty v obleženém bunkru" nebo "zavraždění vědce přezdívaného otec střelného prachu").

Takže první úroveň Vám dá celkový přehled o historii a kde co je, druhá úroveň vám dá události o kterých se píše v historických knihách a poslední úroveň vám vytvoří legendární hrdiny a padouchy.

No a pak bych si přihřál trochu vlastní polívčičky a doporučil ti Neviditelnou knihu. (recenze, web) Je to napůl svět, napůl sbírka různých nápadů na místa/npc/dobrodružství a spoustu dalšího, na které jsem se podílel a popisuje tři místa, která by se ti jako inspirace mohla hodit: Thuren - severské "evropsky středověké" území, kde je spousta malých lordů a rodů, každý vlastnící své území a spadající formálně pod královskou rodinu. Kalus, město po pohromě s velkou slavnou magickou unverzitou a Agol Zar, divoké pastviny s divokými kmeny, které se před lety snažila církev neúspěšně konvertovat na svou víru.
Autorská citace #16
18.4.2019 14:34 - krytah
kin: Microscope zní úžasně a byl bych jím nadšený, ale pokud bych měl vést normální skupinu. Jenže tohle je kroužek, lidi většinou čekají, že přijdou, někdo je uvede, oni si zahrají a odejdou. Pro soukromou skupinu je to super a geniální, ale...
Autorská citace #17
18.4.2019 15:06 - Jerson
Můžeš se jich zeptat, zda to čekají, popsat jim Mikroscope, a uvidíš, třeba překvapí.
Autorská citace #18
18.4.2019 15:06 - York
Když jsem nedávno vytvářel svět pro novou kampaň, tak jsem to dělal hlavně kvůli tomu, abych měl představu, kdo v něm žije. To se hodí jednak hráčům (jejich postavy od někud pochází, mají nějakou výchovu a kulturu) a taky mě, když přidávám do hry NPCčka. Jinak tu velkou mapu prakticky nepoužíváme, slouží čistě pro představu. Čistě pro hru tudíž například nemělo smysl pojmenovávat všechna možná města a řeky, to jsem dělal kvůli možnému pozdějšímu literárnímu zneužití. Rozhodně taky nebylo potřeba to podrobně sepisovat, to jsem zase dělal hlavně kvůli tomu, abych to mohl hodit na fórum. Hráčům jsem to pak stejně při hře přeříkával vlastními slovy.

Do hry se ale celkem promítá to, co se v tom světě děje. Říše dobyvatele většiny známého světa se rozpadá a jeho nástupci bojují mezi sebou. Hra se odehrává ve věstě na kraji Divočiny, které se snaží ovládnout jeden jeho generálů. Příběhy postav s tím pak nějak interagují.

O tom jednom městě jsem toho pak sepsal trochu víc. Kdo mu vládne, jakou má nedávnou historii (z toho plynou spory mezi mocnými občany, to se pak dá příběhově využít). Začínali jsme v podstatě se slepou mapou a postupně při hře jsme do ní doplňovali podrobnosti.


Tzn. ta tvoje mapa v pohodě stačí. Je určitě fajn ji mít, použít ji při tvorbě postav a postupně doplňovat věci, které budou hráče zajímat. Nebude taky od věci rozkreslit Záhorsko trochu podrobněji, jelikož tam chcete začínat. Můžeš prostě zvětšit výřez té velké mapy a nechat ho zatím z velké části nevyplněnej. Zakresli tam jen to, co bude souviset s první zápletkou. Až budete tvořit postavy, tak nejspíš hráči vymyslí další reálie.


ShadoWWW píše:
Pokud mohu k té mapě: Pokud je to ala starověk/středověké uspořádání světa, tak tam chceš moře někde uprostřed.


Ve skutečnosti je to celkem jedno. Já tam třeba moře mám a do hry se nijak zvlášť nedostává. Chtěl jsem tam mít bitvy na lodích, ale hráči o to neměli zájem, takže z toho nakonec skoro nic nebylo.

Když děláš svět pro hru, tak je podstatný to, kam tě v něm povede tvůj příběh, nikoliv to, jak moc dává historicky smysl.
Autorská citace #19
18.4.2019 15:28 - Jerson
Jen by tedy ten svět nemusel být tak moc symetrický a pravidelný, protože to vypadá divně. Sice není snadné vytvořit nikoliv-divnou fantasy mapu, a ona by ani ta symetričnost nevadila, kdyby hráči mapu neviděli, ale pokud ji dostanou, stálo by to tvary trochu rozbít.
Autorská citace #20
18.4.2019 15:31 - York
Jerson: Máš zjevně dost ohebný smysl pro symetrii ;-)
Autorská citace #21
18.4.2019 15:54 - Lethrendis
Ahoj,

jen pár poznámek letitého PJ a možná se budu opakovat po jiných. Popsat celé štosy papíru před první hrou je docela zbytečná práce. Strašně záleží na tom, jakou hru chceš hrát. Jestli klasickou fantasy, nebo něco jiného. Jak rychle postavy mohou cestovat, zejména jestli tam chceš mít nějaké teleporty. Zeptej se hráčů, jestli chtějí spíše cestovat, nebo jestli chtějí, aby jejich postavy byly spíše spjaté s nějakém místem.

Pokud chceš klasiku fantasy, kde budou alespoň ze začátku frajeři chodit po svých, vystačíš si prvních pár her pouze s málem. Stačí si připravit mapku toho místa (pár vesnic a zajímavých míst), kde začnou hrát postavy. První zápletky nemusí měnit svět, nikdo od nováčků nečeká nějaké zázraky.

Pak stručný popis širšího panství, kde se tahle lokace nachází, co by zhruba věděl průměrný vesničan. Třeba jak se jmenuje místní autorita, jestli je to klaďas anebo ne, jak se jmenuje vrchní autorita, jestli je válka s někým a tak. Případně nějaké náboženské věci. Průměrný venkovský balík nemá příliš široké obzory. Přichystej si pár jmen měst, osob nebo zajímavých věcí, které zmíní jako důležité NPC. ale když se tak stane, nebuď moc konkrétní, protože si tím zužuješ budoucí manévrovací prostor.

Nech hráčům možnost do toho mluvit. Zeptej se jich ještě před tím, než se do něčeho pustíš, na minulost jejich postav. Pokud budou chtít klášter, ve kterém vyrůstali, dej ho tam. Nebo pokud je postava cizinec, tak odkud přišel. A tak pořád dál. Pak to můžeš sladit, až budeš pokračovat.

Po pár hrách budeš vědět, jak dál. Buď přidat širší okolí toho místa, kde začali, anebo se přesunete o dům dál. Přidávej to, co hráče i Tebe baví. Pokud máte kupříkladu válečnickou družinku, přidej jim tam válku, nejprve ve formě nějakých zvědů, pak menších skupin drancířů, pak třeba prchající vlastní zbytky poraženého vojska atp.

Jo a abych nezapomněl, základní konflikt. Ze začátku stačí fakt pouze stručný odstavec pro Tvou potřebu. O co vlastně má jít. Třeba nějaká osoba, stát, děj, předmět, o kterém všichni mluví, ze kterého mají vítr. Klidně i zkreslené a lživé zkazky. Třeba jako že všichni nepřátelé jedí děti a tak. Pokud to tam nechceš prát už od úplného začátku, jako že náhodou najdou nějaký nenápadný prstýnek, stačí jen zvěsti a letmé odkazy. Saurona ve Středozemi také drtivé většina bytostí nikdy neviděla.

Dělat mapy, sepisovat dějiny, vymýšlet důležité NPC a vztahy mezi nimi... co když Ti po první hře hráči řeknou, že už je to nebaví a raději by si dali člověče nezlob se? :)

Leth
Autorská citace #22
18.4.2019 15:58 - LokiB
Lethrendis píše:
Popsat celé štosy papíru před první hrou je docela zbytečná práce


Jak pro koho. Mnoha GM (kromě toho, že jim to dělá radost a baví je to) to pomáhá v orientaci, v tom, aby je napadaly příběhy, scénáře a další věci, které se při hře uplatní. Někdo to nepotřebuje, ok, já si kupříkladu s materiály pro svět, dopředu připravovanými, vždycky rád vyhrál a dobře mi pak při hře posloužily.

Celej koncept "teď si prozkoumáte dungeon, pak přidám vesnici, pak kus kraje, pak si to rozšířím na provinici a tak dál" mi nikdy nesedel a přišel mi umělej a nepřirozenej. Jako pro línější lidi, kteří tím nechtějí trávit svůj drahocenný čas, je to funkční, ale doporučovat to automaticky každého, bych nedělal.
Autorská citace #23
18.4.2019 16:10 - York
Loki: Jestli dokážeš stohy přípravy při hře použít, tak to je samozřejmě fajn. Já jsem ale opakovaně narážel na problém, že jsem to do hry nedokázal dostat. Vlastně se mi to stalo i ve stávající kampani - úplně jsem s přípravou minul to, o co měli pak hráči zájem. Hra pak moc nefungovala a všichni jsme byli naštvaní. Lenost s ním nemá nic moc do činění.
Autorská citace #24
18.4.2019 16:16 - Lethrendis
Jak jsem psal, záleží na hře, kterou chcete hrát. A taky asi na osobnosti a schopnosti improvizace PJ. Po pravdě nejlepší hry jsem se svými hráči zažil na úplně malých lokacích. Odehrát celou řadu her na nějakém relativně malém místě několika údolí, městečka a pár vesnic, kde pak hráči znají kvanta NPC a každý pařez.

Když jsme začínali, tak vždycky takhle. Já mám v hlavě vždycky nějaký nápad, který pak postupně rozvíjím. Přepisovat ho pak, když se něco ukáže být k ničemu, je ztráta času. Lepší je dopisovat to podle toho, co už je hráčům známé. Mně nikdy nedělala improvizace problém, jiní to mohou mít jinak, proti gustu žádný dišputát.

Už dvakrát jsem opravdu dělal celý svět. Ale ten vždycky vznikal postupně, jak jsem to popsal. A strávili jsme tam s hráči deset let hraní.
Autorská citace #25
18.4.2019 16:34 - krytah
Já za sebe musím říct, že improvizovat umím, ale velmi rád mám připraveno prostředí. Rozhovory a jiné děje rád improvizuji, ale v už připraveném prostředí. Navíc čekám, že hráči se sice budou vracet na známá místa, ale tak 1,2, ne, že se tam bude odehrávat vše.
Autorská citace #26
18.4.2019 16:35 - York
Ještě jedna věc:

Na lokální mapě se spíš než jména všech vesnic hoděj zajímavá místa k prozkoumání: Prokletý důl, Čarodějova věž, Jeskyně tisíců ozvěn a podobně. Samozřejmě ale jen pokud jsi schopen je pak připravit, když se tam hráči rozhodnout jít ;p
Autorská citace #27
18.4.2019 16:45 - krytah
To určitě udělám. Jinak dnes večer jsem plánoval mírně předělat mapu podle rad, které zde padly a možná i zkusit udělat o stupeň přiblíženou, tak uvidíme, jak to dopadne.
Autorská citace #28
18.4.2019 16:52 - LokiB
Lethrendis píše:
Přepisovat ho pak, když se něco ukáže být k ničemu, je ztráta času.


Chápu. Já to jako ztrátu času nebral. Když sochař dělá z hlíny, nebo malíř maluje na plátno, tak často jsou "vespod" schované věci, které tam dal nejdřív, pak je přemaloval / změnil. Ale to neznamená, že jejich příprava byl vyhozený čas.
málo co se dá ve finální podobě hodit na papír hned na poprvé.

Mně to pomáhá při mém stylu hru v "ukotvení" té hry ... že mám dopředu rozmyšlené celkem pevné základy, na kterých chci stavět. Možná má někdo lepší paměť, že to udrží v hlavě, já už ne. Takže si ty základy rád hodím na papír ještě před začátkem kampaně. Pak se pochopitelně doplňují, někde upravují, ale základ je.
Pak jde taky o to, čemu kdo říká štos. jestli to je 5 A4 nebo 50 A4 :)
Já tedy píšu třeba do OneNote nebo do různých šablon v kompu, takže nevím, kolik toho je přesně, někdy jsou to jen krátké poznámky, úrovky, grafy vztahů a souvislostí.
Používal jsem i MindMap, v kterém se některé podstatné vztahy dají zachytit. třeba mocenská uskupení, vztahy mezi skupinami/rody/církvemi/řády/...

York má pravdu, že zajímavá místa jsou často užitečnější než jména vesnic a měst.

Zajímavé je, že mapa pro mě dřív často bývala "magnetem" ... jak jsem viděl mapu, hned jsem v tom světě chtě hrát, hned mi v hlavě vyvstávaly příběhy a herní situace. Ale bohužel nejsem dobrý dotahovač, takže mám velký problém rozpracované nápady a náměty zfinišovat :(
Autorská citace #29
18.4.2019 17:07 - Lethrendis
Připraven musíš být před každou konkrétní hrou. Všechny relevantní věci, o kterých víš, že je budeš potřebovat do zápletky. Pak pár nahodilostí, které musíš mít k ruce, kdybys potřeboval. Takové věci nemusíš použít a když je nepoužiješ, můžeš je využít příště. A také hrubý plán, jak asi budou příběhy pokrčovat, aby se to pak slilo do kampaně.

Ten přístup k cestování (Tvůj i jejich) je dost zásadní. Ty jim budeš dávat questy a zápletky, takže můžeš na 99% ovlivnit, kde budou postavy v příští hře působit. Když jim dáš dobrý důvod, aby působili někde, tak se jen tak neseberou a nepůjdou jinam.

Sepisovat jména měst a řek, ke kterým se Tvoji hráči nikdy nedostanou a pro příběh nejsou důležitá, je zbytečná práce. Alespoň podle mě.

Na druhou stranu, někdo tu psal, že PJ může těšit vytvářet nějaký svět jen tak. Tak proč vlastně ne? Tvůj styl.
Autorská citace #30
18.4.2019 17:23 - Lethrendis
A pak je tu ještě varianta města. Město, hlavně větší, je tak komplexní záležitost, že tam můžete s hráči strávit opravdu hodně času a furt objevovat něco zajímavého. A není to ani tak o lokacích jako spíš o NPC.

Když se chystám na nějakou sérii městských dobrodružství, popíšu si (klidně jednou větou) důležitá NPC a jejich vzájemné vazby. Pak přidávám další a další NPC, významné osoby i úplné luzry. Pak hrubou mapku města, nemusí být zcela přesná. Dokonce můžeš ukrást z internetu nějakou mapu skutečného středověkého města, když vymažeš název, hráči to jen těžko poznají. Zápletky pak už jsou jednoduchou věcí.
Autorská citace #31
18.4.2019 20:04 - efram
Ja myslom, ze Lethrendis ma docela pravdu. To co pise loki je taky castecne fakt, ale treba me se osvedcilo stavet to postupne. Mit tedy takladni skicu s par poznamkami a zakladnim konflektem a pak stavet dal. Hlavne stavet dal pri interakci s hraci/postavami. Svet je daleko zivejsi, uveritelnejsi a setri to cas. Clovek se nezdrzuje vymejslenim chujovin a hodne veci, zapletek, organizaci atd vyplyne samo....
Autorská citace #32
18.4.2019 21:21 - Tarfill
Co se týče té tvorby světa, taky bych se zaměřil na to, jaký je hlavní motivační motor postav (pokud to tady už zaznělo, tak to ber jako bezpředmětné). Sirien i ostatní uvedli dobré náměty na otázky typu "Proč vlastně ve světě tohle", "jak vlastně to má fungovat" apod. což je fajn. Na druhou stranu bych se určitě ptal i hráčů, co si od toho představují.

Jasně, drtivá většina začátečníků řekne něco ve smyslu "když jsem byl malý, moji vesnici vypálili nájezdníci, já jsem přežil jako jediný, protože jsem v tu chvíli lovil na moři ryby a teď se potloukám světem a hledám nějaký prachy / chci se pomstít apod."
Pokud to chceš spojit s nějakou válkou, tak fajn, máš dobrý námět na to, proč nenávidět protivníky. Pokud budou mít ale hráči motivaci trošku podrobnější (a klidně se může vyjevit až na druhém či pozdějším sezení), budeš mít o směrování příběhu a tvorbě světa jasno hned víc. Ano, toto není úplně rada na tvorbu světa, spíše na tvorbu příběhu, ale jak už bylo řečeno, ten svět vzniká postupně a uvidíš, že i Tebe pak budou napadat nové a lepší nápady. Takže opravdu nijak nespěchej.

Každopádně zaujala mě jedna myšlenka:
krytah píše:
Jenže tohle je kroužek, lidi většinou čekají, že přijdou, někdo je uvede, oni si zahrají a odejdou.

Tady by mohlo dojít na občasné krize v tom, pokud bude příběh orientován příliš na jednoho z hráčů. Může se totiž běžně stát, že někdo ten den nedorazí a pokud budeš spoléhat na jednu z postav, která ten den nehraje, zbytečně si tím přivoláš těžkosti. Alespoň ze začátku bych tedy skutečně používal obyčejné zápletky v malém okruhu a reálie světa odkrýval jen pomalu, podle toho jak se hráči budou sami zajímat a jak budou růst... ale to už od základní otázky asi odbíhám moc což? ;-)
Autorská citace #33
18.4.2019 21:50 - krytah
Popravdě mi vůbec nevadí odbíhat od základu, každá rada (i ohledně příběhu, organizace apod.) je vítaná. Už jsem i přemýšlel nad přejmenováním.
Autorská citace #34
18.4.2019 22:03 - Šaman
Jen tak mimochodem, našel jsem dva články s podobnou tematikou.
Tvorba světa
Tvorba světa za chodu

A jedno čerstvé video o tom, co vlastně nemusíš vůbec řešit, když řekneš že "TAHLE mapa je přesná".
Jak tu kouli dostat na papír, aneb Proč se sakra muselo objevit, že Země není placatá?
Autorská citace #35
19.4.2019 01:37 - Kropy
Padlo tady hodně rad od zkušenějších a moudřejších (asi) hlav, ale stručně shrnu svůj názor:
1) Žádná příprava není zbytečná, co nevyužiješ dnes, může se hodit příště, pokud se držíš v rozumných mezích. Příkladem budiž správně udělaná prezentace -body aby každý kdo to vidí viděl o čem zrovna mluvíš, ale zároveň jsi se mohl kdykoliv přizpůsobit publiku podle jeho nálady.
2) Každý člověk je jiný, hráč i GM. My ti můžeme poradit jak tvoříme svět my, ale to nutně nemusí být ten nejvhodnější způsob pro tebe, nebo pro tvoje hráče, takže si nelam hlavu když ti bude každý tvrdit něco jiného.
3) Pokud chceš využít DnD 5e, což si rozhodně rozmysli, než se naplno vrhneš do tvorby, tak podle toho co z něj budeš chtít využít musíš upravit svět - například vybrat hratelné rasy, prakticky každá pravidla nějaké nové rasy přidávají, tudíž by bylo záhodno si rozmyslet, co za rasy tam chceš mít, aby každá měla nějaké zázemí v tvém světě.
4) Neboj se udělat si historii a "velkou" mapu světa pokud tě to baví a budeš tento svět využívat i jinde (jak jsi myslím zmínil).
5) Pár příkladů k zmíněným radám ad 1)Pro orientaci v pravidlech, která u mě a ani u mích hráčů nebyla velká jsem se vrhl na projekt webu, kde chci, aby byly všechny schopnosti a kouzla všech oficiálních povolání, ačkoliv mě od toho někteří odrazovali a například práce na SRD (kde na tom pracují schopnější lidi než jsem já) teoreticky úplně odsoudila můj web k nepoužívání, nicméně i tak na něm stále dělám, klasický příklad "zbytečné přípravy", ale mě to baví a stále to nějaké výhody má (některé věci mi přijdou přehlednější než SRD, protože jsou osekané o fluff, který mi u stručných pravidel přijde zbytečný, zvyšuje se můj přehled, co která kouzla a schopnosti dělají, i když jsem za ně nikdy nehrál a podobně).
ad 2) Pohybuješ se tady na kostce už určitě déle a viděl jsi spoustu debat, takže asi nemusím rozvádět.
ad 3) Prostě by byla blbost dát hráčům možnost hrát za rasy, či subrasy jako jsou: Drakorození, Tieflingové, Temní elfové a podobně, když by jsi měl připravené zázemí jen pro ostatní (pokud si dobře vzpomínám z úvodu, tak jsou tam zmíněni Lidé, Trpaslíci a Orkové).
ad 4) Historie a Základní velká mapa ti umožní vytvořit tvým hráčům zázemí podle jejich volby a i jim dá inspiraci si vytvořit nějaká individuální pouta postavy. Zároveň bych, ale nezacházel dál než na tu velkou mapu, maximálně si připravil v podstatě zvětšenou mapu kraje, ovšem slepou, kde postavy budou začínat, přidal do ní jen orientační body z hlavní mapy (když na ní tak koukám tak možná klidně ani to ne) a postupně do ní přidával, co postavy zažijí, kam se vydají, nebo o čem jim někdo bude vyprávět. Ale to už bych si nechal, až na dobu kdy zjistíš, co by tvé hráče zaujalo tam mít. Ať už mluvím o větších městech a střetnutích v nich, nebo se inspirovat nějakou krajinou z reálného světa, nebo i jiného fantasy -podle jména i podle popisu si dokáži představit málo větších měst spíš vesničky se stylizací do Skotské vrchoviny, nebo třeba silná větší města a skoro prázdný venkov jako ve světě Warhammerů (neřeknu ti přesně co nechce se mi to hledat, ale ten "kraj" kde Gotrek přišel o oko viz. Zabíješ trolů) možností máš víc, než dost a vzhledem k tomu, že na prvním sezení strávíte určitě podstatnou část tvorbou postav, a jestli tak bych řekl tak jedním ukázkovým soubojem z čehož můžeš vyvodit nebo se při tom poptat a zjistit co by je přesně bavilo.
6) A také poslední rada za mě vezmi v úvahu, že se jedná o moderní mládež. Na internetu tráví spoustu času, zkus je zapojit i mimo dobu vyhrazenou na kroužek, budeš mít nějaký nápad a chceš znát jejich názor tak jim ho napiš, vytvořil jsi mapu světa kterou znají tak jim jí pošli ať si mohou v klidu rozmyslet co a jak. Zrovna například vytvořit skupinu na Facebooku netrvá nijak dlouho a prakticky všechny tyto funkce co potřebuješ (alespoň pro malou uzavřenou skupinu) to má.
Autorská citace #36
19.4.2019 07:38 - Jerson
Jedná poznámka - než mít informace zapsané v sešitu nebo na webové stránce je užitečnější mít informace k jednotlivým místům, postavám a pověstem mít zapsané na kartičkách. Snadno pak můžeš sestavit balíček místa, postav, předmětů a informací, aniž bys pořád musel něco hledat v textu nebo vypisovat že seznamu.
Autorská citace #37
19.4.2019 08:45 - Boldrick
ad Zabíješ trolů, mylášku ;-)
O oko přišel v Hraničních knížectvích, je to na jich za Černými horami, které je tak oddělují od civilizace.
:-)
Autorská citace #38
19.4.2019 09:02 - shari
Já bych určitě začala s tvorbou následující otázkou:
Je to planeta nebo placka?

Pokud je to planeta, pak:
1) Ten hlavní kontinent je spíš na jižní nebo severní polokouli? (podle náčrtku vidím, že spíš na severní, což je určitě dobré brát v úvahu v bodě 2)

2) V jakých podnebných pásech se ten kontinent nachází? (subtropy, tropy, mírný, subpolární) Tohle má vliv na to, co se tam pěstuje, jak se střídají roční období, a obecně počasí.

3) Jak velká oblast kontinentu bývá zasažena polárním dnem a nocí? (pokud vůbec) To, že po několik dní někde nevyjde/nezapadne slunce, může mít zajímavé efekty, třeba aktivitu inteligentních nemrtvých, kteří léto/den tráví v podzemí, ale v zimě/noci se jdou vyřádit ven.

Pokud je to placka, pak:
1) Čím je ohraničená? (neprostupná mlha, extra vysoké hory, nebeská klenba) Tohle má vliv na legendy a náboženství.

2) Jaké tam máš podnebné zóny? Narozdíl od planety si je můžeš naházet jak chceš, jen by bylo dobré, aby na sebe nějak navazovaly. Pvlivňuje tp úplně stejné věci jako u planety (jídlo, počasí, ...)

-------------

Samozřejmě si můžeš říct, že je to malý kontinent a celý je v mírném podnebném pásu/zóně a exotické kontinenty přidat později.
Autorská citace #39
19.4.2019 09:35 - krytah
Kropy: 1,2 - mám podobný názor
3 a dál - píšu si
Jerson: super nápad, použiji
shari: Pravda, vůbec jsem nad tím nepřemýšlel.. Je to planeta, 1) - severní polokoule. 2)3) - mírně jižněji než Evropa, jen o pár stupňů. Na nejsevernější části je jednou do roka několik dní noc a několik dní den.

Až se dostanu k PC, dopíšu ke státům rasy.

EDIT: Hratelné rasy - všechny z PHB (kromě Tieflinga a Půlorka, Drakorozený nevím)
- Genasi, Goliath, Firbolg, Tortle
- pokud se se mnou hráči budou hádat dost dlouho a přesvědčí mě...

EDIT 2: Rasy připsány.
Autorská citace #40
19.4.2019 12:11 - Kropy
Boldrick:
Teď když jsi to napsal tak se stydím, ale v jednu ráno jsem si prostě za živého boha nemohl vzpomenout a dohledávat se mi to nechtělo.
Autorská citace #41
19.4.2019 13:08 - shari
krytah píše:
EDIT: Hratelné rasy - všechny z PHB (kromě Tieflinga a Půlorka, Drakorozený nevím)

Zrovna ten půlork by se tam hodil, když tam máš ty orkské výpady k lidem... Ale na druhou stranu celkem chápu, pokud bys to nechtěl povolit jako hráčskou postavu pro cizí děcka.

Pod tím Dwarvienem vidím oblast popsanou jako "Nevermore" - ta je součástí něčeho, nebo tam nic nežije? (nebo ve finální verzi nebude existovat)

popis píše:
Nikomu není úplně jasné, jak v poušti přežívají.

Ani DMovi? :)
Autorská citace #42
19.4.2019 13:08 - Tarfill
Krytahu dotaz,
Ostrovni stat, vetsina obyvatel pulcici, velmi dobre lode.
To jako pulcici stavi velmi dobre lode? A nejsou ty lode pak taky mensi oproti ostatnim vetsim rasam? Nebo ty lode stavi prave mensina lidi a elfu? Nebo jsem to jen spatne pochopil?
Autorská citace #43
19.4.2019 13:20 - krytah
Špatná formulace ode mě. Nejčastější 3 rasy jsou Půlčíci, Lidé a Půlelfové. Tedy Půlčíků, Lidí a Půlelfů je asi stejně a mimo ně zde žijí i menšiny. Některé lodě z flotily jsou přizpůsobené čistě Půlčíkům, ale není jich víc než čtvrtina.

Díky za upozornění.
Autorská citace #44
19.4.2019 13:56 - chrochta
Pár postřehů

Parní stroj. Původně se objevil v dolech, kde se staral o dopravu materiálu z hlubin země a o pohon čerpadel odčerpávajících důlní vodu. Pokud v tvém světě je jednodušší vyvolat elementály, aby se postarali o nepříjemnou vodu (a větrání) a oživit výtvory, aby poháněly důlní vrátky, není důvod, proč by se někdo vážně zabýval využitím páry.

Klima a geografie. Přečti si pro jistotu něco k zeměpisu nebo dějinám vhodných států (kde je nejprve geografie a klimatické poměry území), dost ti to pomůže se vyhnout trapasům jako je deštný les ve srážkovém stínu za pohořím. Pokud se k ní dostaneš, zkus si vypůjčit Atlas Středozemě od profesionálního kartografa Karen Wynn Fonstadové.

Odmítání magie. Až budeš mít čas, zamysli se, proč ve Stonefallu odmítají magii, a jak to, že jsou na technologické špičce. Poklud magie funguje a je relativně dostupná, ani jeden z určujících rysů Stonefallu není samozřejmý. Kladkostroj a vodní vývěva se uplatní vždy a všude, ale vážné experimentování s vodíkovým balónem vyžaduje dost specifické důvody, jako například zónu mrtvé magie.
Autorská citace #45
19.4.2019 14:46 - krytah
Ad Stonefall: Magie zde není zakázaná (až na ubližování a zabíjení magií atd.), jen ji považují za nespolehlivou, neodhadnutelnou a nerovnoměrnou (někdy je účinek větší, někdy menší). Tyhle vlastnosti jako technici nemají rádi.

Dává to smysl?
Autorská citace #46
19.4.2019 14:52 - York
Zákaz používání magie může bejt pro hru zajímavější.
Autorská citace #47
19.4.2019 15:06 - krytah
Hm, vlastně jo. Takže dejme tomu, že magii tak nějak tolerovali, ale pak se někdo pokusil vyvolat si moc velkého "mazlíčka" a ten zničil půl města, než ho zvládli sundat. Stalo se to tak před 380 lety (starší si to ještě pamatují) a od té doby tu platí zákaz magie.

Tak co tohle?
Autorská citace #48
19.4.2019 15:22 - Jerson
Zákazy užitečnýcxh věcí, bez ohledu na nebezpečí, nikdo nedodržuje příliš dlouho.
Autorská citace #49
19.4.2019 15:25 - York
Jerson píše:
Zákazy užitečnýcxh věcí, bez ohledu na nebezpečí, nikdo nedodržuje příliš dlouho.


No však právě proto je to herně zajímavý ;)
Autorská citace #50
19.4.2019 15:35 - krytah
Jerson: Jednak Yorkův argument a taky Gnómové žijí až 500 let (podle D&D a já to hodlám zachovat), takže co je dlouho pro lidi, nemusí být dlouho pro ně. Navíc pořád tu je to, že ani předtím nebyli nakloněni magii.
Autorská citace #51
19.4.2019 19:20 - shari
Krytahu, gratuluji, donutil jsi mě ke kreativně-technické aktivitě, což se moc lidem nepovede.

Pokusila jsem se vytvořit mapu toho světa, jak by to asi vypadalo, kdybych o tom rozhodovala já a podmínkou by byly výše popsané říše. Samozřejmě nic z toho použít nemusíš, ale snad ti to dodá alespoň inspiraci.



Začala jsem planetou - uprostřed je rovník a pak máme obratníky a polární kruhy. Ty jsem dala tak od oka, aby zhruba odpovídaly Zemi. Šlo by to samozřejmě udělat jinak, ale to by bylo na dlouhou přednášku o tom, co všechno je ovlivněno sklonem Zemské osy. :)
Pak jsem vyrobila tektonické desky. Podle nich jsem pak umístila velehory (špičaté hory) a oblasti zemětřesení (hnědý flek) a sopečné aktivity (růžové fleky - ty sopky nemusí být v celé té oblasti, stačí někde a můžou být už vyhaslé).
Přidala jsem oceánské proudy - důležité kvůli srážkám a plavbám. Teplé proudy obvykle přináší srážky, studené sucho - ve videu je to krásně vysvětlené na rozdílu mezi Kalifornií a Floridou. Přiznám se, že v některých oblastech jsem si nebyla úplně jistá, jak s těmi proudy naložit (je to vidět na kresbě).
A přidala jsem tam to ShadoWWWovo moře, ať má radost.
Dále jsem náhodně naskládala menší hory (oblé kopečky) a přidala hlavní řeky. Těch řek a potoků tam samozřejmě je víc, ale ne všechny musí být na mapě světa, že...

A teď ty popisky:
A - Tato oblast odpovídá Záhorské republice, Státu řádu a Stonefallu. I když nevím, jestli bych buď Stonefall neboo Stát Řádu nepřesunula na druhou stranu toho moře. Ostrovy na severozápad jsou pak ta Mordská civilizace.
B - Tato oblast odpovídá Kardanské federaci
C - Dwarvien - nejenže leží ve srážkovém stínu, ale žádné srážky tam ani nejsou, protože tam je studený proud.
D - Orkská oblast - to bohužel nemůže být prales, ale spíš něco na způsob prérií. Ta jediná řeka, co tam je, se chová jako Nil - když roztaje sníh v horách, všechno zaplaví, ale jinak téměř vysychá.
E - Tady máš ten prales :)
F - Ostrovní stát
G - Kontinent, který Ostrované nedávno (pár let?) objevili, bo mají vhodnou plavební trasu tam i zpět. Nevím, kdo tam žije, ale určitě s tím čile obchodují. :)
H - doposud neobjevený kontinent. To kdybys potřeboval přidat nějakou civilizaci. ;)


EDIT: samozřejmě jsem zapomněla dodat, že žluté oblasti jsou suché, zelené jsou s bohatými srážkami a zbytek je něco mezi. Přičemž platí, že čím více ve vnitrozemí, tím méně srážek a teplotní rozdíly mezi dnem/létem a nocí/zimou jsou větší.
Autorská citace #52
19.4.2019 22:45 - sirien
Jerson píše:
Zákazy užitečnýcxh věcí, bez ohledu na nebezpečí, nikdo nedodržuje příliš dlouho.

Přesto mohou tyto věci skončit odmítnuté (vzducholodě).
Nebo může zákaz přetrvat a mohou být užívány ilegálně (doping).
Nebo může dokonce převážit démonizující propaganda (drogy, zejm. měkké a v USA).
...a jako mohl bych pokračovat.
Autorská citace #53
20.4.2019 12:22 - krytah
Dopsal jsem nějaké věci a hodil tam novou mapu. (má moře ;D)

shari: Nevím jak, ale povedlo se mi přehlédnout tvůj post.

shari píše:
Pod tím Dwarvienem vidím oblast popsanou jako "Nevermore" - ta je součástí něčeho, nebo tam nic nežije?

Popis chybí, co nejdřív dopíšu.

shari píše:
Nikomu není úplně jasné, jak v poušti přežívají.
Ani DMovi? :)

Je mi to jasné, ale hráči by taky mohli znát d20...
Autorská citace #54
24.4.2019 17:47 - Šaman
Tak to vypadá, že Vypravěč Bunny postupně točí o tvorbě světa celou sérii. Ne, že bych s tím vším souhlasil, ale možná stojí za to to zkouknout.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14330983161926 secREMOTE_IP: 3.137.192.3