Tvorba mého světa - krytah

Ahoj, od září mám začít dělat PJ a mám náčrt světa, ale ani náhodou není hotový. Tímto každého ochotného prosím, aby mi s tím pomohl. Ptejte se, říkejte, co vám nedává smysl...



Seznam hratelných ras
- všechny z PHB (kromě Tieflinga a Půlorka)
- Genasi, Goliath, Firbolg, Tortle

Základní informace
- Světové strany jsou stejné, jako na reálných mapách.
- Obyčejně vítr vane od východu, ale v červenci nebo srpnu se na měsíc směr větru otočí.
- Střelný prach se používá, muškety také, ale kvůli delšímu nabíjení jen na věci, které
nejdou prostřelit lukem. Další problém je, že jsou celkem drahé, protože je umí
vyrábět jen trpaslíci v Dwarvienu a nikomu to namjí v plánu prozradit.
- Pára a její využití jsou zatím pouze zkoumány v Droaduru.
- Magie je celkem běžná, každá větší vesnice má někoho, kdo je schopen provozovat
alespoň nějakou její formu.


Země Ansaldurské
Je složená ze 17 panství, uvnitř je to téměř spojenectví samostatných království, ale navenek se jeví jako jedna silná a bohatá země. Jednou za pár desítek let se zde strhne válka mezi dvěma (velmi výjimečně i více) panstvími, ale je utajena před zbytkem světa.
Rasy - směs veškerých ras, podle panství

Varden
Lze přirovnat k Vikingům. Obyčejně vítr vane od východu (z prava), ale jednou ročně se asi na měsíc směr větru otočí a "Vikingové" vyrazí podél pobřeží na východ. Když se vítr otočí nazpět, oni se také otočí a po cestě zpět plundrují.
Rasy - pouze Goliath

Akantha
Místo, kde začínají hrdinové. Je mírně vojensky zaměřená, protože musí odolávat "Vikingům" a nově i Orkům, kteří jsou teď sjednocováni pod tzv. albínským orkem.
Rasy - přijímají každého, protože potřebují armádu, původní rasa už je smíšená s ostatními

Dwarvien
Zde je poušť, protože pobřežní hory blokují velkou část srážek. Žije zde celý národ trpaslíků, nikdo z jiné rasy se sem nikdy nedostal. Nikomu není úplně jasné, jak v poušti přežívají, jako jediní umí vyrábět muškety, chodí obchodovat na trhy do Ansaldurských zemí, prodávají muškety, zbraně a nástroje.
Rasy - pouze Trpaslíci

Migalturf
Magicky zaměřený stát. Kouzelnické akademie, takže hodně kouzelníků. Zřídla divoké magie, pochází odsud velká část čarodějů a černokněžníků.
Rasy - Vysocí Elfové, Drakorození

Droadur
Opak předchozího, nejmodernější technologie, magii moc nemusí.
Rasy - hlavně Gnómové a Lidé

Velký prales
Celkem primitivní kmeny, praktikování šamanství, rituálů, málo prozkoumané. Výjimkou jsou Lesní Elfové, ti v jisté části pralesa mají civilizovanou komunitu.
Rasy - Lesní Elfové a jakékoli podivné rasy (Genasi, Goliath, Firbolg, Tortle)

Orkský prales
Výbojné orkské kmeny, také celkem primitivní, ale schopni organizace. Plot budoucí hry.
Rasy - Orkové, Půlorkové, Goblini - nehratelné

Haltarvet
Mezi pralesy, částečně na ostrovech, velmi dobré lodě.
Rasy - hlavně Halflingové, Lidi a Půlelfové
Napsal: krytah
Autorská citace #1
17.4.2019 16:56 - Šaman
A v tom světě už hrajete? Navazuješ na nějaké odehrané dobrodružství, nebo jedete od začátku na zelené louce?

Pokud od začátku, tak věř, že celková mapa světa, ani co se děje stovky mil od postav není většinou důležité. Samozřejmě, pokud tvoje postavy nebudou nějací už vyexpení hrdinové a světoběžníci. Zezačátku stačí třeba náčrt pár vesnic, les, zřicenina s neprozkoumanym sklepením a tušit kde je nejbližsí město. A obecně definované prostředí (ala český středověk, ala antická řecká města, ala Alladin a Prince of Persia…)

Už kvůli tomu, že postupně mohou chodit nějaké nápady a impulsy od hráčů (jak herně, tak neherně) a čím propracovanější budeš mít svět předem, tím míň toho asi budeš chtít měnit podle hráčů. A taky se mi stává, když začnu "zeshora", tak mám přehled o kontinentech, staletích historie, ale nějak nemám inspiraci na malé dobrodružstvi lokálního významu.
Autorská citace #2
17.4.2019 17:00 - krytah
Ano, chci postupovat "zeshora", ale ne moc detailně - 2,3 věty o každém národu. Čím víc budu přibližovat na oblast dění, tím to udělám detailnější.

P.S. Ano, je to úplně nová skupina, 1. lvl.
Autorská citace #3
17.4.2019 17:20 - ShadoWWW
Pokud mohu k té mapě: Pokud je to ala starověk/středověké uspořádání světa, tak tam chceš moře někde uprostřed. Lidé na to v moderní době často zapomínají, ale Středozemní moře bylo ve starověku něco jako internet v dnešní době. Rychlost plavby byla násobně vyšší než přeprava po souši. Stejně tak plody moře byly výrazně dostupnější a ve větším množství než ve vnitrozemí (neměli umělá hnojiva ani geneticky modifikované rostliny). Ne náhodou byla civilizace kolem Středozemního moře nejrozvinutější (díky rychlému vzájemnému obchodu). Jasně, s magií jde všechno líp, ale pokud tam chceš mít ten historicky věrný nádech, pak dej moře někam doprostřed a kolem něj rozvinutější civilizace než ostatní.

Takto to mimochodem velmi správně rozestavil i Martin.
Autorská citace #4
17.4.2019 17:24 - Maelik
Takhle z fleku bez informací je těžko radit.. nicméně měl bych menší dotaz: proč to je federace? Ne že bych nějak rozuměl geopolitice, ale vzhledem k tomu, že ten ostrov/světadíl (chtělo by to měřítko) se zdá být celkem plochý, tak bych spíš čekal, že někdo postaví armádu a sjednotí celé území pod svou vládu.
Autorská citace #5
17.4.2019 17:27 - Šaman
ShadoWWW píše:

No, Martin okopíroval mapu Anglie (jen půlku otočil). A zrovna Anglie před rokem 1000 z toho moře měla víc problémů, než užitku.
Za rozvoj antických civilizaci považuji víc podnebí, než to moře. Resp. oboje udělalo hodně, ale bohatá úroda a příjemné podnebí dává víc času na nějaké vzdělávání, než když je problém se uživit. Třeba Čína, nebo Persie jsou ukázky zemí, které byly ve své době na vrcholu civilizačního žebříčku a moře pro ně klíčové nebylo.
Autorská citace #6
17.4.2019 17:28 - krytah
Dobře, trochu jsem přeháněl. Je to spíš o trošku menší než Evropa. A opět, ani to nechci definovat nějak dopodrobna, ne o moc víc, než co je napsané nahoře.
Autorská citace #7
17.4.2019 17:34 - Šaman
krytah píše:
Měřítko je, no... asi tak Eurasie.

?? V tom případě je teoreticky i prakticky nemožné zjistit, co se děje na druhém konci mapy. Asi jako jako Francie v době Johanky měla jen mlhavé tušení o existenci Číny a o nějakých válkách s Vietnamem vůbec netušila. Otázka tedy je - opravdu potřebuješ/chceš mít definovanou Čínu, Himaláje, Island a Korsiku, když budeš hrát kampaň na pozadí husitských válek? (Nemluvím konkrétně, jen aby bylo jasné v jakých relacích tu mapu vytváříš:)
Autorská citace #8
17.4.2019 17:40 - sirien
krytah: já bych Ti možná navrhnul zastavit a udělat krok zpátky. Svět pro svět je o ničem, je to jako začít stavbu domu od prostředního patra.

Jaké příběhy vůbec chceš vyprávět? Odkud? Čí?

Začni stylizací. Máš zájem o sword'n'sorcery (Howard, Conan), o mytologickou fantasy (Tolkien, Silmarillion), o epickou fantasy (Tolkien, LOTR), o fantasy svět v rozvoji (Brooks, Shannara)... chceš hrát skutečně "odtrženou" fantasy která neustále testuje hranice fantazie (Planescape...) nebo o skutečně high-magic fantasy (Spelljammer...) nebo nějaký specifický subžánr (new-weird... Nádraží Perdido... steam-punk, alchemy-punk...) nebo se chceš držet spíš při zemi u nějaké pseudo-historie?

Chceš vyprávět celistvou ságu s nějakým velkým příběhovým obloukem kde bude počátek a konec provázaný nějakou zřejmou linkou (román / románová -logie) nebo chceš vyprávět série středně dlouhých příběhů (románová série) nebo chceš vyprávět epizodické příběhy (sbírka povídek)?

O jaký vůbec stojíš žánr? Chceš to mít hodně akční, nebo naopak hodně intrikařící? Dramatické? Odlehčené?


Herní svět je nástroj, který Ti pomáhá tohle všechno vystihnout a zformovat. GRR Martin nezačal tim, že by vymyslel Západozemí a Sedm království a pak by seděl a říkal si "hm, a co by se v takovém světě asi tak mohlo dít?" - podobně Howard nevymyslel Cymerii aby pak přemýšlel, co za hrdinu v takovém světě vlastně chce sledovat. Naopak. Howard nejdřív vytvořil Conana a následně Cymerii vykreslil okolo něj. Martin se nejdřív rozhodl že chce vyprávět epický politicky-válečná příběh o střetu šlechtických rodů ve fantasy světě v němž je magie nevyčnívající součástí, pak vytvořil ony rody a až potom (nebo možná spolu s tím) dovymyslel svět který obývají.


Dokud nevíš co chceš hrát (nebo jaký rozsah věcí chceš hrát), tak je jakýkoliv svět irelevantní - může být dobrý, špatný, vhodný, nevhodný a to všechno naráz jako celek i jeho jednotlivé části a co konkrétně to je nezjistíš, dokud v něm něco nerozehraješ. Což je IMO dost špatný (hazardní) postup tvorby který může zle nevyjít.
Autorská citace #10
17.4.2019 17:49 - krytah
Ne high-fantasy, ne low-fantasy, trošku fušování do steampunku. Román. Dramatické.
Autorská citace #11
17.4.2019 18:24 - sirien
Negativní vymezení nejsou moc nápomocná (nám abysme pochopili co si představuješ a ani Tobě aby sis to ujasnil).

Trošku fušování do steampunku. ZnášEberron? Tak něco? Nebo to "trošku" znamená že spíš něco jako Eberron co je teprve na počátku rozvoje? Popřípadě třeba Příběhy Impéria? Nebo mojí oblíbenou variantu Tří mušketýrů? Má to být skutečně trošku steampunku jako takového (čistě technologický rozvoj) nebo v tom má mít roli magie? Chceš tam jakože pár motivů, nebo tam mají být lokomotivy nebo třeba vzducholodě? (Všechno je lepší se vzducholoděma, protože kde sou vzducholodě sou vzdušní piráti a všechno je lepší s pirátama)

Máš představuj jak si představuješ společnost a vnější podobu věcí (venkova, měst, hradů?)



Román. A dramatický příběh. Ok. Takže chceš nějaké provázanější prostředí.

Ale o kom a o čem má ten příběh vyprávět? Má to být příběh šlechticů z nějakých zpřízněných rodů, nebo příběh nějakých dobrodruhů bez zvláštního původu, nebo nějakých císařských agentů?

Má to být válečný příběh, nebo příběh o intrikách, o vnitřním rozkladu (zrady, korupce...) nebo o vnější hrozbě (nájezdy, nepřátelské státy)? Má to být příběh který se bude odehrávat v přítomnosti bez nějakého přesahu, nebo to má být příběh s odkazy k minulosti (nějaké legendy a proroctví) nebo to má být příběh s přesahem k budoucnosti (který bude o hledání nějaké nové magie nebo technologie která pomůže postavám zvítězit (možná) v současných konfliktech, ale které změní podobu toho světa do budoucna?)

Má to být černobílý příběh (s jednoznačným dělením dobré a špatné strany) nebo šedý příběh (střet mocných kde nejde úplně říct že by někdo byl vysloveně zlý a někdo vysloveně dobrý, byť třeba existují důvody stát na jedné či druhé straně)? (archetypální nebo dramatický?)
Autorská citace #12
17.4.2019 18:43 - krytah
Ne high-fantasy, ne low-fantasy - myšleno něco mezi, znatelné rozdíly mezi státy.
Lokomotivy a vzducholoďe ještě ne. Mimochodem, střelný prach a muškety ano.
Z jedné mé PM.
Píše:
napadlo mě udělat hlavní a vedlejší partu postav. Vedlejší by hráči hráli zhruba první 3,4 sezení, dál už jen asi jednou do měsíce. Naopak hlavní by hráli skoro celou dobu. Ta vedlejší by sloužila jako úvod do světa, zjištění zájmů a aby více vyzněla válka na pozadí.

Vedlejší skupina - obyčejní lidé naverbovaní do armády
Hlavní skupina - lidé s nadáním přivolat démony (rozuměj, společníky odolné proti magii, familiary, ne z pekla)
Autorská citace #13
17.4.2019 19:03 - sirien
Tak ze zájmu - máš už představu v jakém to plánuješ hrát systému?

Takže tam chceš mít nějakou válku - ok. A má to být příběh o té válce samotné (tj. o nějakých "běžných" sporech co vedly k válce a o vývoji oné války), nebo má být ta válka projevem něčeho jiného (nějakého zla na pozadí atp.)? Nebo má fungovat jen jako katalyzátor nějakého jiného, primárního příběhu (jakého? Dvorských intrik? Mocenské ságy jednoho rodu?)

Má být vývoj světa součástí Tvého příběhu? (Tj. objevování nových technologií, jejich kradení, sabotáže... závody ve zbrojení obecně, popř. snaha urychlit technologický vývoj ve snaze získat nějakou převahu nad nepřítelem jiného, nejspíš magického nebo mystického typu)

Má to být příběh o růstu nebo o rozpadu? Tj. chceš začínat s více říšemi které bojují mezi sebou, nebo s jednou říší, která se propadá do občanské války (popř. se tříští pod vnějším tlakem?)


Teď už se možná má smysl začít trochu vracet k tomu cos psal na začátku.

Chceš tam mít jednu velko-říši. Proč? Co s ní máš za plány? Jak se liší ono velko-království (s více králi) od běžného království (s různými vévody a knížaty)?

Psal si že tam má docházet k tajné válce. Jak si to představuješ? Válka neni zrovna něco, co by šlo snadno utajit. Jaký příběhový význam má mít to, že je taková válka tajná?
Autorská citace #14
17.4.2019 19:39 - krytah
Má být o začátku a vývoji té války, ta je projevem někoho, kdo sjednotil orky.
Tento svět chci použít i později, takže si připravuji možnosti pro začátky příběhů (viz. velko-říše a vlastně celá východní polovina kontinentu).
Tajnou válku bych tím pádem zatím nerozebíral.
Záhorská republika (zde jsou hráči) má odolávat (nebo neodolávat) útočícím orkům.

P.S. Systém jsem myslel D&D 5e (btw, ještě pořád pro to není štítek), to mám teď načtené, vím jak funguje a tento rok jsem v něm hrál, takže i praxe.
Autorská citace #15
18.4.2019 12:41 - kin
Pokud vytváříte úplně nový svět, zkusil bych zahrát si s družinou Microscope. Microscope je rpg, které se zaměřuje na tvorbu světa a jeho historii. A je to naprosto perfektní systém, až budu někdy hrát zase kampaň ve vlastním světě, mám za cíl to použít na prvním hraní.

Moje důvody jsou že to nejen je bezva zábava, ale zároveň to zapojí i hráče do tvorby světa. Tudíž tam dosatnete víc nápadů (a každý tam dá něco co se mu líbí, nebo co by tam chtěl) a budete mít všichni super podvědomí o světě, jak funguje a jaká je jeho historie.

Microscope pracuje ve třech rovinách. První jsou období, tam si určujete celé věky/dekády/etc (například "věk magie" nebo "druhá světová válka" nebo "vzestup střelného prachu"), pak tam jsou menší období (například "založení první magické univerzity" nebo "vylodění v normandii" nebo "podmanění domorodých kmenů pomocí mušket") a jako poslední level tam jsou jednotlivé scény, kde hrajete už za postavy a nepopisujete co se stalo (takže například "vyvolání pána pekel, což zapříčinilo zničení univerzity" nebo "fuhrerovy poslední minuty v obleženém bunkru" nebo "zavraždění vědce přezdívaného otec střelného prachu").

Takže první úroveň Vám dá celkový přehled o historii a kde co je, druhá úroveň vám dá události o kterých se píše v historických knihách a poslední úroveň vám vytvoří legendární hrdiny a padouchy.

No a pak bych si přihřál trochu vlastní polívčičky a doporučil ti Neviditelnou knihu. (recenze, web) Je to napůl svět, napůl sbírka různých nápadů na místa/npc/dobrodružství a spoustu dalšího, na které jsem se podílel a popisuje tři místa, která by se ti jako inspirace mohla hodit: Thuren - severské "evropsky středověké" území, kde je spousta malých lordů a rodů, každý vlastnící své území a spadající formálně pod královskou rodinu. Kalus, město po pohromě s velkou slavnou magickou unverzitou a Agol Zar, divoké pastviny s divokými kmeny, které se před lety snažila církev neúspěšně konvertovat na svou víru.
Autorská citace #16
18.4.2019 14:34 - krytah
kin: Microscope zní úžasně a byl bych jím nadšený, ale pokud bych měl vést normální skupinu. Jenže tohle je kroužek, lidi většinou čekají, že přijdou, někdo je uvede, oni si zahrají a odejdou. Pro soukromou skupinu je to super a geniální, ale...
Autorská citace #17
18.4.2019 15:06 - Jerson
Můžeš se jich zeptat, zda to čekají, popsat jim Mikroscope, a uvidíš, třeba překvapí.
Autorská citace #18
18.4.2019 15:06 - York
Když jsem nedávno vytvářel svět pro novou kampaň, tak jsem to dělal hlavně kvůli tomu, abych měl představu, kdo v něm žije. To se hodí jednak hráčům (jejich postavy od někud pochází, mají nějakou výchovu a kulturu) a taky mě, když přidávám do hry NPCčka. Jinak tu velkou mapu prakticky nepoužíváme, slouží čistě pro představu. Čistě pro hru tudíž například nemělo smysl pojmenovávat všechna možná města a řeky, to jsem dělal kvůli možnému pozdějšímu literárnímu zneužití. Rozhodně taky nebylo potřeba to podrobně sepisovat, to jsem zase dělal hlavně kvůli tomu, abych to mohl hodit na fórum. Hráčům jsem to pak stejně při hře přeříkával vlastními slovy.

Do hry se ale celkem promítá to, co se v tom světě děje. Říše dobyvatele většiny známého světa se rozpadá a jeho nástupci bojují mezi sebou. Hra se odehrává ve věstě na kraji Divočiny, které se snaží ovládnout jeden jeho generálů. Příběhy postav s tím pak nějak interagují.

O tom jednom městě jsem toho pak sepsal trochu víc. Kdo mu vládne, jakou má nedávnou historii (z toho plynou spory mezi mocnými občany, to se pak dá příběhově využít). Začínali jsme v podstatě se slepou mapou a postupně při hře jsme do ní doplňovali podrobnosti.


Tzn. ta tvoje mapa v pohodě stačí. Je určitě fajn ji mít, použít ji při tvorbě postav a postupně doplňovat věci, které budou hráče zajímat. Nebude taky od věci rozkreslit Záhorsko trochu podrobněji, jelikož tam chcete začínat. Můžeš prostě zvětšit výřez té velké mapy a nechat ho zatím z velké části nevyplněnej. Zakresli tam jen to, co bude souviset s první zápletkou. Až budete tvořit postavy, tak nejspíš hráči vymyslí další reálie.


ShadoWWW píše:
Pokud mohu k té mapě: Pokud je to ala starověk/středověké uspořádání světa, tak tam chceš moře někde uprostřed.


Ve skutečnosti je to celkem jedno. Já tam třeba moře mám a do hry se nijak zvlášť nedostává. Chtěl jsem tam mít bitvy na lodích, ale hráči o to neměli zájem, takže z toho nakonec skoro nic nebylo.

Když děláš svět pro hru, tak je podstatný to, kam tě v něm povede tvůj příběh, nikoliv to, jak moc dává historicky smysl.
Autorská citace #19
18.4.2019 15:28 - Jerson
Jen by tedy ten svět nemusel být tak moc symetrický a pravidelný, protože to vypadá divně. Sice není snadné vytvořit nikoliv-divnou fantasy mapu, a ona by ani ta symetričnost nevadila, kdyby hráči mapu neviděli, ale pokud ji dostanou, stálo by to tvary trochu rozbít.
Autorská citace #20
18.4.2019 15:31 - York
Jerson: Máš zjevně dost ohebný smysl pro symetrii ;-)
Autorská citace #21
18.4.2019 15:54 - Lethrendis
Ahoj,

jen pár poznámek letitého PJ a možná se budu opakovat po jiných. Popsat celé štosy papíru před první hrou je docela zbytečná práce. Strašně záleží na tom, jakou hru chceš hrát. Jestli klasickou fantasy, nebo něco jiného. Jak rychle postavy mohou cestovat, zejména jestli tam chceš mít nějaké teleporty. Zeptej se hráčů, jestli chtějí spíše cestovat, nebo jestli chtějí, aby jejich postavy byly spíše spjaté s nějakém místem.

Pokud chceš klasiku fantasy, kde budou alespoň ze začátku frajeři chodit po svých, vystačíš si prvních pár her pouze s málem. Stačí si připravit mapku toho místa (pár vesnic a zajímavých míst), kde začnou hrát postavy. První zápletky nemusí měnit svět, nikdo od nováčků nečeká nějaké zázraky.

Pak stručný popis širšího panství, kde se tahle lokace nachází, co by zhruba věděl průměrný vesničan. Třeba jak se jmenuje místní autorita, jestli je to klaďas anebo ne, jak se jmenuje vrchní autorita, jestli je válka s někým a tak. Případně nějaké náboženské věci. Průměrný venkovský balík nemá příliš široké obzory. Přichystej si pár jmen měst, osob nebo zajímavých věcí, které zmíní jako důležité NPC. ale když se tak stane, nebuď moc konkrétní, protože si tím zužuješ budoucí manévrovací prostor.

Nech hráčům možnost do toho mluvit. Zeptej se jich ještě před tím, než se do něčeho pustíš, na minulost jejich postav. Pokud budou chtít klášter, ve kterém vyrůstali, dej ho tam. Nebo pokud je postava cizinec, tak odkud přišel. A tak pořád dál. Pak to můžeš sladit, až budeš pokračovat.

Po pár hrách budeš vědět, jak dál. Buď přidat širší okolí toho místa, kde začali, anebo se přesunete o dům dál. Přidávej to, co hráče i Tebe baví. Pokud máte kupříkladu válečnickou družinku, přidej jim tam válku, nejprve ve formě nějakých zvědů, pak menších skupin drancířů, pak třeba prchající vlastní zbytky poraženého vojska atp.

Jo a abych nezapomněl, základní konflikt. Ze začátku stačí fakt pouze stručný odstavec pro Tvou potřebu. O co vlastně má jít. Třeba nějaká osoba, stát, děj, předmět, o kterém všichni mluví, ze kterého mají vítr. Klidně i zkreslené a lživé zkazky. Třeba jako že všichni nepřátelé jedí děti a tak. Pokud to tam nechceš prát už od úplného začátku, jako že náhodou najdou nějaký nenápadný prstýnek, stačí jen zvěsti a letmé odkazy. Saurona ve Středozemi také drtivé většina bytostí nikdy neviděla.

Dělat mapy, sepisovat dějiny, vymýšlet důležité NPC a vztahy mezi nimi... co když Ti po první hře hráči řeknou, že už je to nebaví a raději by si dali člověče nezlob se? :)

Leth

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11616516113281 secREMOTE_IP: 52.90.40.84