Tvorba mého světa - krytah

Ahoj, od září mám začít dělat PJ a mám náčrt světa, ale ani náhodou není hotový. Tímto každého ochotného prosím, aby mi s tím pomohl. Ptejte se, říkejte, co vám nedává smysl...



Seznam hratelných ras
- všechny z PHB (kromě Tieflinga a Půlorka)
- Genasi, Goliath, Firbolg, Tortle

Základní informace
- Světové strany jsou stejné, jako na reálných mapách.
- Obyčejně vítr vane od východu, ale v červenci nebo srpnu se na měsíc směr větru otočí.
- Střelný prach se používá, muškety také, ale kvůli delšímu nabíjení jen na věci, které
nejdou prostřelit lukem. Další problém je, že jsou celkem drahé, protože je umí
vyrábět jen trpaslíci v Dwarvienu a nikomu to namjí v plánu prozradit.
- Pára a její využití jsou zatím pouze zkoumány v Droaduru.
- Magie je celkem běžná, každá větší vesnice má někoho, kdo je schopen provozovat
alespoň nějakou její formu.


Země Ansaldurské
Je složená ze 17 panství, uvnitř je to téměř spojenectví samostatných království, ale navenek se jeví jako jedna silná a bohatá země. Jednou za pár desítek let se zde strhne válka mezi dvěma (velmi výjimečně i více) panstvími, ale je utajena před zbytkem světa.
Rasy - směs veškerých ras, podle panství

Varden
Lze přirovnat k Vikingům. Obyčejně vítr vane od východu (z prava), ale jednou ročně se asi na měsíc směr větru otočí a "Vikingové" vyrazí podél pobřeží na východ. Když se vítr otočí nazpět, oni se také otočí a po cestě zpět plundrují.
Rasy - pouze Goliath

Akantha
Místo, kde začínají hrdinové. Je mírně vojensky zaměřená, protože musí odolávat "Vikingům" a nově i Orkům, kteří jsou teď sjednocováni pod tzv. albínským orkem.
Rasy - přijímají každého, protože potřebují armádu, původní rasa už je smíšená s ostatními

Dwarvien
Zde je poušť, protože pobřežní hory blokují velkou část srážek. Žije zde celý národ trpaslíků, nikdo z jiné rasy se sem nikdy nedostal. Nikomu není úplně jasné, jak v poušti přežívají, jako jediní umí vyrábět muškety, chodí obchodovat na trhy do Ansaldurských zemí, prodávají muškety, zbraně a nástroje.
Rasy - pouze Trpaslíci

Migalturf
Magicky zaměřený stát. Kouzelnické akademie, takže hodně kouzelníků. Zřídla divoké magie, pochází odsud velká část čarodějů a černokněžníků.
Rasy - Vysocí Elfové, Drakorození

Droadur
Opak předchozího, nejmodernější technologie, magii moc nemusí.
Rasy - hlavně Gnómové a Lidé

Velký prales
Celkem primitivní kmeny, praktikování šamanství, rituálů, málo prozkoumané. Výjimkou jsou Lesní Elfové, ti v jisté části pralesa mají civilizovanou komunitu.
Rasy - Lesní Elfové a jakékoli podivné rasy (Genasi, Goliath, Firbolg, Tortle)

Orkský prales
Výbojné orkské kmeny, také celkem primitivní, ale schopni organizace. Plot budoucí hry.
Rasy - Orkové, Půlorkové, Goblini - nehratelné

Haltarvet
Mezi pralesy, částečně na ostrovech, velmi dobré lodě.
Rasy - hlavně Halflingové, Lidi a Půlelfové
Napsal: krytah
Autorská citace #22
18.4.2019 15:58 - LokiB
Lethrendis píše:
Popsat celé štosy papíru před první hrou je docela zbytečná práce


Jak pro koho. Mnoha GM (kromě toho, že jim to dělá radost a baví je to) to pomáhá v orientaci, v tom, aby je napadaly příběhy, scénáře a další věci, které se při hře uplatní. Někdo to nepotřebuje, ok, já si kupříkladu s materiály pro svět, dopředu připravovanými, vždycky rád vyhrál a dobře mi pak při hře posloužily.

Celej koncept "teď si prozkoumáte dungeon, pak přidám vesnici, pak kus kraje, pak si to rozšířím na provinici a tak dál" mi nikdy nesedel a přišel mi umělej a nepřirozenej. Jako pro línější lidi, kteří tím nechtějí trávit svůj drahocenný čas, je to funkční, ale doporučovat to automaticky každého, bych nedělal.
Autorská citace #23
18.4.2019 16:10 - York
Loki: Jestli dokážeš stohy přípravy při hře použít, tak to je samozřejmě fajn. Já jsem ale opakovaně narážel na problém, že jsem to do hry nedokázal dostat. Vlastně se mi to stalo i ve stávající kampani - úplně jsem s přípravou minul to, o co měli pak hráči zájem. Hra pak moc nefungovala a všichni jsme byli naštvaní. Lenost s ním nemá nic moc do činění.
Autorská citace #24
18.4.2019 16:16 - Lethrendis
Jak jsem psal, záleží na hře, kterou chcete hrát. A taky asi na osobnosti a schopnosti improvizace PJ. Po pravdě nejlepší hry jsem se svými hráči zažil na úplně malých lokacích. Odehrát celou řadu her na nějakém relativně malém místě několika údolí, městečka a pár vesnic, kde pak hráči znají kvanta NPC a každý pařez.

Když jsme začínali, tak vždycky takhle. Já mám v hlavě vždycky nějaký nápad, který pak postupně rozvíjím. Přepisovat ho pak, když se něco ukáže být k ničemu, je ztráta času. Lepší je dopisovat to podle toho, co už je hráčům známé. Mně nikdy nedělala improvizace problém, jiní to mohou mít jinak, proti gustu žádný dišputát.

Už dvakrát jsem opravdu dělal celý svět. Ale ten vždycky vznikal postupně, jak jsem to popsal. A strávili jsme tam s hráči deset let hraní.
Autorská citace #25
18.4.2019 16:34 - krytah
Já za sebe musím říct, že improvizovat umím, ale velmi rád mám připraveno prostředí. Rozhovory a jiné děje rád improvizuji, ale v už připraveném prostředí. Navíc čekám, že hráči se sice budou vracet na známá místa, ale tak 1,2, ne, že se tam bude odehrávat vše.
Autorská citace #26
18.4.2019 16:35 - York
Ještě jedna věc:

Na lokální mapě se spíš než jména všech vesnic hoděj zajímavá místa k prozkoumání: Prokletý důl, Čarodějova věž, Jeskyně tisíců ozvěn a podobně. Samozřejmě ale jen pokud jsi schopen je pak připravit, když se tam hráči rozhodnout jít ;p
Autorská citace #27
18.4.2019 16:45 - krytah
To určitě udělám. Jinak dnes večer jsem plánoval mírně předělat mapu podle rad, které zde padly a možná i zkusit udělat o stupeň přiblíženou, tak uvidíme, jak to dopadne.
Autorská citace #28
18.4.2019 16:52 - LokiB
Lethrendis píše:
Přepisovat ho pak, když se něco ukáže být k ničemu, je ztráta času.


Chápu. Já to jako ztrátu času nebral. Když sochař dělá z hlíny, nebo malíř maluje na plátno, tak často jsou "vespod" schované věci, které tam dal nejdřív, pak je přemaloval / změnil. Ale to neznamená, že jejich příprava byl vyhozený čas.
málo co se dá ve finální podobě hodit na papír hned na poprvé.

Mně to pomáhá při mém stylu hru v "ukotvení" té hry ... že mám dopředu rozmyšlené celkem pevné základy, na kterých chci stavět. Možná má někdo lepší paměť, že to udrží v hlavě, já už ne. Takže si ty základy rád hodím na papír ještě před začátkem kampaně. Pak se pochopitelně doplňují, někde upravují, ale základ je.
Pak jde taky o to, čemu kdo říká štos. jestli to je 5 A4 nebo 50 A4 :)
Já tedy píšu třeba do OneNote nebo do různých šablon v kompu, takže nevím, kolik toho je přesně, někdy jsou to jen krátké poznámky, úrovky, grafy vztahů a souvislostí.
Používal jsem i MindMap, v kterém se některé podstatné vztahy dají zachytit. třeba mocenská uskupení, vztahy mezi skupinami/rody/církvemi/řády/...

York má pravdu, že zajímavá místa jsou často užitečnější než jména vesnic a měst.

Zajímavé je, že mapa pro mě dřív často bývala "magnetem" ... jak jsem viděl mapu, hned jsem v tom světě chtě hrát, hned mi v hlavě vyvstávaly příběhy a herní situace. Ale bohužel nejsem dobrý dotahovač, takže mám velký problém rozpracované nápady a náměty zfinišovat :(
Autorská citace #29
18.4.2019 17:07 - Lethrendis
Připraven musíš být před každou konkrétní hrou. Všechny relevantní věci, o kterých víš, že je budeš potřebovat do zápletky. Pak pár nahodilostí, které musíš mít k ruce, kdybys potřeboval. Takové věci nemusíš použít a když je nepoužiješ, můžeš je využít příště. A také hrubý plán, jak asi budou příběhy pokrčovat, aby se to pak slilo do kampaně.

Ten přístup k cestování (Tvůj i jejich) je dost zásadní. Ty jim budeš dávat questy a zápletky, takže můžeš na 99% ovlivnit, kde budou postavy v příští hře působit. Když jim dáš dobrý důvod, aby působili někde, tak se jen tak neseberou a nepůjdou jinam.

Sepisovat jména měst a řek, ke kterým se Tvoji hráči nikdy nedostanou a pro příběh nejsou důležitá, je zbytečná práce. Alespoň podle mě.

Na druhou stranu, někdo tu psal, že PJ může těšit vytvářet nějaký svět jen tak. Tak proč vlastně ne? Tvůj styl.
Autorská citace #30
18.4.2019 17:23 - Lethrendis
A pak je tu ještě varianta města. Město, hlavně větší, je tak komplexní záležitost, že tam můžete s hráči strávit opravdu hodně času a furt objevovat něco zajímavého. A není to ani tak o lokacích jako spíš o NPC.

Když se chystám na nějakou sérii městských dobrodružství, popíšu si (klidně jednou větou) důležitá NPC a jejich vzájemné vazby. Pak přidávám další a další NPC, významné osoby i úplné luzry. Pak hrubou mapku města, nemusí být zcela přesná. Dokonce můžeš ukrást z internetu nějakou mapu skutečného středověkého města, když vymažeš název, hráči to jen těžko poznají. Zápletky pak už jsou jednoduchou věcí.
Autorská citace #31
18.4.2019 20:04 - efram
Ja myslom, ze Lethrendis ma docela pravdu. To co pise loki je taky castecne fakt, ale treba me se osvedcilo stavet to postupne. Mit tedy takladni skicu s par poznamkami a zakladnim konflektem a pak stavet dal. Hlavne stavet dal pri interakci s hraci/postavami. Svet je daleko zivejsi, uveritelnejsi a setri to cas. Clovek se nezdrzuje vymejslenim chujovin a hodne veci, zapletek, organizaci atd vyplyne samo....
Autorská citace #32
18.4.2019 21:21 - Tarfill
Co se týče té tvorby světa, taky bych se zaměřil na to, jaký je hlavní motivační motor postav (pokud to tady už zaznělo, tak to ber jako bezpředmětné). Sirien i ostatní uvedli dobré náměty na otázky typu "Proč vlastně ve světě tohle", "jak vlastně to má fungovat" apod. což je fajn. Na druhou stranu bych se určitě ptal i hráčů, co si od toho představují.

Jasně, drtivá většina začátečníků řekne něco ve smyslu "když jsem byl malý, moji vesnici vypálili nájezdníci, já jsem přežil jako jediný, protože jsem v tu chvíli lovil na moři ryby a teď se potloukám světem a hledám nějaký prachy / chci se pomstít apod."
Pokud to chceš spojit s nějakou válkou, tak fajn, máš dobrý námět na to, proč nenávidět protivníky. Pokud budou mít ale hráči motivaci trošku podrobnější (a klidně se může vyjevit až na druhém či pozdějším sezení), budeš mít o směrování příběhu a tvorbě světa jasno hned víc. Ano, toto není úplně rada na tvorbu světa, spíše na tvorbu příběhu, ale jak už bylo řečeno, ten svět vzniká postupně a uvidíš, že i Tebe pak budou napadat nové a lepší nápady. Takže opravdu nijak nespěchej.

Každopádně zaujala mě jedna myšlenka:
krytah píše:
Jenže tohle je kroužek, lidi většinou čekají, že přijdou, někdo je uvede, oni si zahrají a odejdou.

Tady by mohlo dojít na občasné krize v tom, pokud bude příběh orientován příliš na jednoho z hráčů. Může se totiž běžně stát, že někdo ten den nedorazí a pokud budeš spoléhat na jednu z postav, která ten den nehraje, zbytečně si tím přivoláš těžkosti. Alespoň ze začátku bych tedy skutečně používal obyčejné zápletky v malém okruhu a reálie světa odkrýval jen pomalu, podle toho jak se hráči budou sami zajímat a jak budou růst... ale to už od základní otázky asi odbíhám moc což? ;-)
Autorská citace #33
18.4.2019 21:50 - krytah
Popravdě mi vůbec nevadí odbíhat od základu, každá rada (i ohledně příběhu, organizace apod.) je vítaná. Už jsem i přemýšlel nad přejmenováním.
Autorská citace #34
18.4.2019 22:03 - Šaman
Jen tak mimochodem, našel jsem dva články s podobnou tematikou.
Tvorba světa
Tvorba světa za chodu

A jedno čerstvé video o tom, co vlastně nemusíš vůbec řešit, když řekneš že "TAHLE mapa je přesná".
Jak tu kouli dostat na papír, aneb Proč se sakra muselo objevit, že Země není placatá?
Autorská citace #35
19.4.2019 01:37 - Kropy
Padlo tady hodně rad od zkušenějších a moudřejších (asi) hlav, ale stručně shrnu svůj názor:
1) Žádná příprava není zbytečná, co nevyužiješ dnes, může se hodit příště, pokud se držíš v rozumných mezích. Příkladem budiž správně udělaná prezentace -body aby každý kdo to vidí viděl o čem zrovna mluvíš, ale zároveň jsi se mohl kdykoliv přizpůsobit publiku podle jeho nálady.
2) Každý člověk je jiný, hráč i GM. My ti můžeme poradit jak tvoříme svět my, ale to nutně nemusí být ten nejvhodnější způsob pro tebe, nebo pro tvoje hráče, takže si nelam hlavu když ti bude každý tvrdit něco jiného.
3) Pokud chceš využít DnD 5e, což si rozhodně rozmysli, než se naplno vrhneš do tvorby, tak podle toho co z něj budeš chtít využít musíš upravit svět - například vybrat hratelné rasy, prakticky každá pravidla nějaké nové rasy přidávají, tudíž by bylo záhodno si rozmyslet, co za rasy tam chceš mít, aby každá měla nějaké zázemí v tvém světě.
4) Neboj se udělat si historii a "velkou" mapu světa pokud tě to baví a budeš tento svět využívat i jinde (jak jsi myslím zmínil).
5) Pár příkladů k zmíněným radám ad 1)Pro orientaci v pravidlech, která u mě a ani u mích hráčů nebyla velká jsem se vrhl na projekt webu, kde chci, aby byly všechny schopnosti a kouzla všech oficiálních povolání, ačkoliv mě od toho někteří odrazovali a například práce na SRD (kde na tom pracují schopnější lidi než jsem já) teoreticky úplně odsoudila můj web k nepoužívání, nicméně i tak na něm stále dělám, klasický příklad "zbytečné přípravy", ale mě to baví a stále to nějaké výhody má (některé věci mi přijdou přehlednější než SRD, protože jsou osekané o fluff, který mi u stručných pravidel přijde zbytečný, zvyšuje se můj přehled, co která kouzla a schopnosti dělají, i když jsem za ně nikdy nehrál a podobně).
ad 2) Pohybuješ se tady na kostce už určitě déle a viděl jsi spoustu debat, takže asi nemusím rozvádět.
ad 3) Prostě by byla blbost dát hráčům možnost hrát za rasy, či subrasy jako jsou: Drakorození, Tieflingové, Temní elfové a podobně, když by jsi měl připravené zázemí jen pro ostatní (pokud si dobře vzpomínám z úvodu, tak jsou tam zmíněni Lidé, Trpaslíci a Orkové).
ad 4) Historie a Základní velká mapa ti umožní vytvořit tvým hráčům zázemí podle jejich volby a i jim dá inspiraci si vytvořit nějaká individuální pouta postavy. Zároveň bych, ale nezacházel dál než na tu velkou mapu, maximálně si připravil v podstatě zvětšenou mapu kraje, ovšem slepou, kde postavy budou začínat, přidal do ní jen orientační body z hlavní mapy (když na ní tak koukám tak možná klidně ani to ne) a postupně do ní přidával, co postavy zažijí, kam se vydají, nebo o čem jim někdo bude vyprávět. Ale to už bych si nechal, až na dobu kdy zjistíš, co by tvé hráče zaujalo tam mít. Ať už mluvím o větších městech a střetnutích v nich, nebo se inspirovat nějakou krajinou z reálného světa, nebo i jiného fantasy -podle jména i podle popisu si dokáži představit málo větších měst spíš vesničky se stylizací do Skotské vrchoviny, nebo třeba silná větší města a skoro prázdný venkov jako ve světě Warhammerů (neřeknu ti přesně co nechce se mi to hledat, ale ten "kraj" kde Gotrek přišel o oko viz. Zabíješ trolů) možností máš víc, než dost a vzhledem k tomu, že na prvním sezení strávíte určitě podstatnou část tvorbou postav, a jestli tak bych řekl tak jedním ukázkovým soubojem z čehož můžeš vyvodit nebo se při tom poptat a zjistit co by je přesně bavilo.
6) A také poslední rada za mě vezmi v úvahu, že se jedná o moderní mládež. Na internetu tráví spoustu času, zkus je zapojit i mimo dobu vyhrazenou na kroužek, budeš mít nějaký nápad a chceš znát jejich názor tak jim ho napiš, vytvořil jsi mapu světa kterou znají tak jim jí pošli ať si mohou v klidu rozmyslet co a jak. Zrovna například vytvořit skupinu na Facebooku netrvá nijak dlouho a prakticky všechny tyto funkce co potřebuješ (alespoň pro malou uzavřenou skupinu) to má.
Autorská citace #36
19.4.2019 07:38 - Jerson
Jedná poznámka - než mít informace zapsané v sešitu nebo na webové stránce je užitečnější mít informace k jednotlivým místům, postavám a pověstem mít zapsané na kartičkách. Snadno pak můžeš sestavit balíček místa, postav, předmětů a informací, aniž bys pořád musel něco hledat v textu nebo vypisovat že seznamu.
Autorská citace #37
19.4.2019 08:45 - Boldrick
ad Zabíješ trolů, mylášku ;-)
O oko přišel v Hraničních knížectvích, je to na jich za Černými horami, které je tak oddělují od civilizace.
:-)
Autorská citace #38
19.4.2019 09:02 - shari
Já bych určitě začala s tvorbou následující otázkou:
Je to planeta nebo placka?

Pokud je to planeta, pak:
1) Ten hlavní kontinent je spíš na jižní nebo severní polokouli? (podle náčrtku vidím, že spíš na severní, což je určitě dobré brát v úvahu v bodě 2)

2) V jakých podnebných pásech se ten kontinent nachází? (subtropy, tropy, mírný, subpolární) Tohle má vliv na to, co se tam pěstuje, jak se střídají roční období, a obecně počasí.

3) Jak velká oblast kontinentu bývá zasažena polárním dnem a nocí? (pokud vůbec) To, že po několik dní někde nevyjde/nezapadne slunce, může mít zajímavé efekty, třeba aktivitu inteligentních nemrtvých, kteří léto/den tráví v podzemí, ale v zimě/noci se jdou vyřádit ven.

Pokud je to placka, pak:
1) Čím je ohraničená? (neprostupná mlha, extra vysoké hory, nebeská klenba) Tohle má vliv na legendy a náboženství.

2) Jaké tam máš podnebné zóny? Narozdíl od planety si je můžeš naházet jak chceš, jen by bylo dobré, aby na sebe nějak navazovaly. Pvlivňuje tp úplně stejné věci jako u planety (jídlo, počasí, ...)

-------------

Samozřejmě si můžeš říct, že je to malý kontinent a celý je v mírném podnebném pásu/zóně a exotické kontinenty přidat později.
Autorská citace #39
19.4.2019 09:35 - krytah
Kropy: 1,2 - mám podobný názor
3 a dál - píšu si
Jerson: super nápad, použiji
shari: Pravda, vůbec jsem nad tím nepřemýšlel.. Je to planeta, 1) - severní polokoule. 2)3) - mírně jižněji než Evropa, jen o pár stupňů. Na nejsevernější části je jednou do roka několik dní noc a několik dní den.

Až se dostanu k PC, dopíšu ke státům rasy.

EDIT: Hratelné rasy - všechny z PHB (kromě Tieflinga a Půlorka, Drakorozený nevím)
- Genasi, Goliath, Firbolg, Tortle
- pokud se se mnou hráči budou hádat dost dlouho a přesvědčí mě...

EDIT 2: Rasy připsány.
Autorská citace #40
19.4.2019 12:11 - Kropy
Boldrick:
Teď když jsi to napsal tak se stydím, ale v jednu ráno jsem si prostě za živého boha nemohl vzpomenout a dohledávat se mi to nechtělo.
Autorská citace #41
19.4.2019 13:08 - shari
krytah píše:
EDIT: Hratelné rasy - všechny z PHB (kromě Tieflinga a Půlorka, Drakorozený nevím)

Zrovna ten půlork by se tam hodil, když tam máš ty orkské výpady k lidem... Ale na druhou stranu celkem chápu, pokud bys to nechtěl povolit jako hráčskou postavu pro cizí děcka.

Pod tím Dwarvienem vidím oblast popsanou jako "Nevermore" - ta je součástí něčeho, nebo tam nic nežije? (nebo ve finální verzi nebude existovat)

popis píše:
Nikomu není úplně jasné, jak v poušti přežívají.

Ani DMovi? :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11464500427246 secREMOTE_IP: 44.213.80.203