Mé zkušenosti s West Marches stylem hry

Na úvod, co že to je to "West Marches"?
Matt Colville o tom má video, na můj vkus to má strašně rozvleklý. No, ne že by tenhle blog nebyl, že...

Stručně vzato, West Marches je styl hry, při kterém:
- to, co se bude dít, má vycházet z iniciativy hráčů a DM jen připravuje kulisy
- hráčské postavy netvoří jednu stálou skupinku, ale je jich tolik, že na každé dobrodružství se poskládají podle toho, kdo tam potřebuje jít

A jak takovéhle hraní vypadá v praxi?
Organizace a veškerá domlouvání probíhala na Discordu. Hrálo se D&D 5e a v angličtině, neboť to organizovali lidi z FB skupiny "Dungeons & Dragons (D&D) Brno: English speakers".
Po počátečním organizačním chaosu jsme se ustálili na poměrně jednoduchém systému. DM vypíše termín, kdy chce hrát a hráči se k němu budou hlásit. Když se přihlásil dostatečný počet hráčů, v našem přpadě to až na výjimky byli čtyři, tak jim DM přidělil "Adventure channel", kde se domluvili, kam půjdou a kde se bude hrát - většinou v nějaké čajovně nebo u někoho doma. No a pak jsme se sešli, odehráli hru a na Discord DM napsal, který herní den se družina vrátila do města. Další skupinka pak věděla, kdy můžou vyrazit.
Přípravu a zpočátku i často přímo hru samotnou dost omezoval fakt, že se družina měla po skončení vrátit zpátky do města, neboť někteří mohli být přihlášení na další hru. Párkrát se stalo, že byla hra rozdělena a narychlo jsme sháněli, kdy budou mít všichni volno, aby to mohli dohrát. Po čase jsem se naučila ty hry připravovat, aby časově vyšly líp, ale pak jsem zas měla problém s tím, aby byly zajímavé.

Asi bych mohla něco říct k settingu.
Svět byl standardní fantasy ve stylu Forgotten Realms. Hráčské postavy byly součástí expedice skrz průliv v ledové stěně, který se otevírá tak nějak... nepravidelně a nikdo neví, kdy se otevře znovu. Když tam dorazili, našli zbytky předchozí expedice, která tu byla před 30 lety a nikdo z ní nepřežil. Průliv se uzavřel a nikdo nemohl ani sem, ani zpátky. Takže hráči začali prozkoumávat ten ostrov, na kterém se usadili.

Jak to bylo s počty hráčů a DMů?
Začalo se hrát někdy v květnu 2019 a tou dobou tam bylo dost narváno. Já jsem se připojila jako hráč a tou dobou byl docela problém najít volný termýn pro DMy, takže po dvou sezeních jsem se upsala a svou postavu jsem poslala do divočiny s tím, že se třeba objeví jako NPC.
Celkem se vystřídalo 35 hráčů, z nichž osm hrálo jen jednou. (Jo, máme na to statistiku.)

DMů se vystřídalo šest - na začátku byli čtyři, hned z kraje odpadl jeden, pak jsem se přidala já, pak odpadl další a na podzim se další pčidal a zakladatel odpadl.
Takže nedávno byli tři aktivní DMové a asi dvanáct hráčů. Jedenáct z nich se zapsalo na finální bitvu, kterou v původnm termínu téměř určitě nedáme, takže kdo ví, kdy bude? Třeba hlavního bosse zabije korona dřív, než se k němu dobrodruzi dostanou.

No, zpátky ke hraní...
Když jsem se přidala do řad DM, tak byl propracován v podstatě jen první ostrov a ty ostatní měly kódová označení typu "Dead Time", "Closed Underground", "Stay Forever", atd. Byla tam nějaká zápletka, kdy některé z místních domorodých kmenů chtěli nové osadníky jako spojence a jiní ne, ale tu hráči vyřešili celkem rychle.
Každý DM si tam začal přidávat nějaké své prvky, legendy, místa, staré civilizace, atd. Líbila se mi spolupráce na tvorbě nových věcí - jeden DM navrhnul, že by tam chtěl nějakou věc a další přišli s nápady, jak to tam zapasovat.
Bohužel komunikace, s výjimkou těchto brainstormovacích chvilek, už tak dobrá nebyla. :( Pro správu světa jsme používali World Anvil, což je docela dobrý nástroj, ale bohužel co tam nenapíšete, to ostatní neví. A když už tam něco napíšete, tak si to ostatní stejně nepřečtou a překopou to, aniž by někomu něco řekli, nebo daný článek upravili.

Co hráči?
Většinou byli v pohodě. Protože se skládaly družiny až podle toho, kdo kam chtěl jít, tak dynamika těch skupin se docela lišila. Pokud byl ve skupině alespoň jeden aktivní hráč, tak to většinou dokázal rozhýbat a byla to zábava po celou dobu. Bohužel se mi i stalo, že se sešli jen pasivní hráči a ti pak jen plnili úkol, ke kterému se rozhodli.
Na začátku se hlásili do skupin tak, aby postupně hráli tak nějak všichni se všemi. Postupem času se ale začali rozdělovat a někteří se začali jiným vyhýbat... Někteří začínali s divnými, ale relativně hratelnými postavami, u kterých pak při hlaní kladli víc a víc důrazu na ty "divnosti", až se postavy staly nesnesitelnými.
PvP bylo zakázané, takže si asi dovedete představit situace, kdy někteří z hráčů dělali vyložené kraviny, které by těm postavám neprošly, kdyby PvP bylo povolené. Bohužel si to nedokázali nechat vysvětlit ani od hráčů, ani od DMů, protože "D&D je zábava jen tehdy, když je nějakej průser". (WTF?)
Dál... měli jsme pravidlo, že když přidají 'mission report', tak dostanou nějaké bonusové expy. Což někteří se rozhodli dělat tak, že report psali už během hry - ne poznámky v bodech, jména a podobně. Rovnou pěkně celý slohový útvar, což občas vedlo k tomu, že nedávali pozor, když někdo něco dělal a pak si to zapsali blbě. Ale stejně to skoro nikdo nečetl, takže to bylo jedno.

A dělo se v tom světě něco, nebo jen prozkoumávali ostrovy?
Heh... no, jo, někdy po třech měsících hraní jsme se konečně domluvili na tom, kdo bude hlavní záporák, jeho poskoci a co v tom světě vlastně dělají, a začali jsme tak nějak poslepovávat to, co jsme doposud odehráli. V lednu jsme se pak rozhodli, že už je na čase to dovést do nějakého toho finále a začali se připravovat na tu poslední epickou bitvu.

Nu, nějaká ta doporučení, pokud by to někdo chtěl zkoušet:

  • Pokud budete mít víc DMů a jednu hlavní zápletku, tak byste měli být fakt sehraní.
  • Tu hlavní zápletku (alespoň základní body), pokud tam bude, si vymyslete předtím, než začnete hrát.
  • Rozdělte si předem, kdo bude mít na starosti které podzápletky.
  • Pokuste se nepřekombinovat možnosti pro downtime.
  • Nepřidávejte pravidla, u kterých nebudete vyžadovat jejich dodržování.
  • Levelovat podle zkušeností za zabitá monstra, pokud nemáte standardizované tabulky co je smíte nechat zabít a co ne, je blbej nápad. Pár hráčů bude mít štěstí na high-XP encountery a čím větší bude propast mezi levely postav, tím rychleji se bude zvětšovat.
  • Nevyčerpejte se u toho.
  • Taky by to chtělo nějaké social skills na odhadnutí nálady mezi hráči. (ne, já je fakt nemam)
  • Zprávy z misí - je naivní myslet si, že hráči budou konzistentně předávat správné informace, nebo je od někoho jiného číst. Někteří jo, ale potřebujete něco pro všechny, nebo alespoň většinu. Klidně nechte ty, které to baví psát, ale zároveň přidejte nějakou nástěnku, kam DM budou přidávat to nejdůležitější.
  • Tři paladini ve čtyřčlenné skupině jsou OP.
To je spousta negativ, vážně to bylo tak strašný?
Vůbec ne! Hraní samotné bylo super a pro mě osobně to byla velmi zajímavá zkušenost. Zahrála jsem si s lidmi, se kterými bych se normálně nikdy nepotkala a až na pár výjimek se mi s nimi hrálo dobře.
Ale byl to experiment a u experimentů se prostě stává, že se věci nepovedou. Teď už někteří nadšenci připravují druhou verzi, ve které si ze současných failů berou ponaučení a co jsem viděla, tak to vypadá podstatně lépe. :)
Napsal: shari
Autorská citace #1
29.3.2020 15:40 - sirien
Píše:
Pokud budete mít víc DMů a jednu hlavní zápletku, tak byste měli být fakt sehraní.

Troufnu si tipnout, že bez živých sedánků (nebo aspoň virtuálních konferencí) tohle fungovat nebude. Nejen podle toho, co píšeš, ale i podle toho, co sem viděl na GC v rámci LKD a zejména mDrD - ochota lidí číst podklady (natož reporty) není moc slavná a co si neřeknou při živém setkání, to se prostě nerozšíří.
Autorská citace #2
29.3.2020 15:44 - shari
sirien píše:
ochota lidí číst podklady (natož reporty) není moc slavná

Co číst, ale přinutit někoho něco napsat! :D
A ano, kdybychom měli víc setkání naživo než dvě za celou tu dobu, tak by to asi vypadalo jinak.
Autorská citace #3
29.3.2020 15:44 - York
Něco v tomhle duchu jsem měl v plánu vést na Gameconu (v Quentinově Trossu) a ještě před ním udělat playtest v Praze. Karaneténa do toho ale hází vidle, takže možná zkusím ten playtest uspořádat online (hrálo by se v maximálně tříčlenných družinách).
Autorská citace #4
30.3.2020 13:17 - Jerson
Že by se konečně rozšiřovalo hraní stylem multikampaň? :-)

Rozhodně zajímavé postřehy, zejména s hráči, kteří mají moc nezapadající postavy, nebo ti kteří dělají bordel. Na obojí to chce darwinovskou selekci, ať pro postavy, tak pro hráče.

Problémy s psaním hlášení znám moc dobře a vůbec bych se nebál dávat hráčům za dobré hlášení výrazné odměny. Naopak levelování do tohoto stylu hry musí házet brutální vidle, to jsem nikdy ani neuvažoval, že by to mohlo fungovat.
Autorská citace #5
30.3.2020 13:39 - ShadoWWW
Jerson píše:
Že by se konečně rozšiřovalo hraní stylem multikampaň? :-)

To Colvillovo video je dva roky starý. :-)
Autorská citace #6
30.3.2020 15:05 - shari
Jerson
Pokud jsem správně pochopila tvou multikampaň, tak jsi jako DM byl sám a měl jsi jednu hlavní skupinu, a ostatní se tam občas mihli?

Jo, levelování byl problém. Někteří hráči začali odpadávat, protože nemohli hrát tak často a se svým nízkým levelem si připadali zbyteční. Momentálně je nejvyšší level 15 a nejnižší (z těch naposledy aktivních) 6, což by asi byl problém, kdyby se to sešlo v jedné skupině.

Co se odměn za "dobrá hlášení" (to je to slovo, co jsem hledala :D) týče, tak tam máš znovu výhodu v tom, že jsi jako DM jediný, tudíž se nestane, že "dobré" je pro každého DMa něco jiného. Někteří hráči u nás psali fakt dobrá hlášení, navíc ještě v roleplay stylu, že z toho byla i posznat postava. Pak se občas stalo, že v některých zprávách něco chybělo, protože "tu postavu to nezajímá" - jako dává to smysl, ale... pak to info chybí!
Autorská citace #7
30.3.2020 15:22 - Gurney
Husté, že jste ten projekt udrželi při životě až do konce, tuplem když jste se potkali osobně jen dvakrát - jsem žil v naivní představě, že se jako GMové scházíte u piva nejmíň jednou za měsíc, zvlášť když Panos to má do Ocasů přes ulici a do Doubravnické na dohled.

Píše:
Rovnou pěkně celý slohový útvar, což občas vedlo k tomu, že nedávali pozor, když někdo něco dělal a pak si to zapsali blbě. Ale stejně to skoro nikdo nečetl, takže to bylo jedno.

Imo on byl velký problém Discord a že se zápisy postovaly tam, takže zpětně si přečíst, co se událo v nějaké lokaci, kam se na zítřejším sezení vydáváme, bylo prakticky nemožné. Nevím jestli se ujala ten G drive na zápisy, co jsem zřídil, ale naprosto ideální by Imo bylo, kdyby se odměny dávaly jen za zápis udělaný na Wiki nebo World Anvil, a zápisy byly prolinkované se seznamem misí i lokacemi.
Autorská citace #8
30.3.2020 15:26 - shari
Gurney
TYS TAM HRÁL TAKY?! O_O

Gurney píše:
Nevím jestli se ujala ten G drive na zápisy, co jsem zřídil

Jop, v jednu chvíli mě pak napadlo, ž když to nebude ve správné složce, tak nebudou expy. Ale bohužel už bylo pozdě. :(
Autorská citace #9
30.3.2020 15:28 - Jerson
shari píše:
Pokud jsem správně pochopila tvou multikampaň, tak jsi jako DM byl sám a měl jsi jednu hlavní skupinu, a ostatní se tam občas mihli?

Ano, to byl stávající stav. Nicméně plánovaná podoba byla přesně taková, jakou popisuješ ve svém článku, tedy více GMmů, cca čtyřnásobný počet hráčů a po každé odehrané misi možnost promíchat skupiny. Hlavní metaplot hrubě nastíněný na začátku a tvořený za pochodu spolupráci GMmů na základě hráčských vstupů.

Což mi přišlo, že tenhle projekt v zásadě splňoval, i když se se sestavováním globální zápletky začalo později a vázna komunikace mezi GMmy, ale na první takový pokus to vůbec nezní špatně. Velmi to oceňuji. A nebýt to zrovna fantasy a DnD a hraní po netu(?), mrzelo by mě mnohem víc, že druhý běh nemůžu zkusit.

Pokud budeš mít do další fáze nějaký poradní hlas, tak levelování se buď musí brutálně omezit, nebo by všichni měli levelovat stejně bez ohledu na četnost zapojení, případně rozdíl mezi nejrychlejším a nejpomalejším by neměl být víc než cca 2:1 (i když Shadowww nedávno tvrdil, že v pohodě můžou hrát dvě 20-levelové postavy a šest 2-levelových postav, nebo tak nějak.)

Odměny za hlášení se dají hodnotit tak, kolik hráčů je ochotno si to hlášení přečíst. Tedy dát třeba dvě odměny za napsání, a pak jednu odměnu za každého, kdo si to hlášení přečte. Aby to motivovalo jak psaní, tak k tomu, aby to psaní bylo stručné a přehledné. Po 70 misích říkám, že je třeba mít stručný výtah a případně vedle toho i detailní popis. Pokud jen jedno z toho, tak raději stručný výtah, detaily jsou fakt jen pro menšinu hráčů, jak na psaní, tak na čtení. Grafomany nečte nikdo.

A pokud hlášení napíšou alespoň tři hráči ze skupiny, tak už se dá dovodit, co se skutečně stalo, a jednotlivé detaily budou správně fuzzy, jako že nejisté a tedy ohnutelné podle potřeby, což je super věc na zpětné konstruování právě onoho metaplotu. To co napsali dva lidé stejně se nabeton stalo. To co napsal jen jeden se možná stalo a možná ne. A to co popsali dva lidé různě se stalo určitě, ale kdo ví jak? :-)
Autorská citace #10
30.3.2020 15:32 - shari
Jerson píše:
a hraní po netu(?)

Nene, po netu se to jen domlouvalo, na hru jsme se vždycky sešli. Hrálo se v Brně. Teda než udeřila korona, to jsme měli dvě poslední hry online a DMovat to je hrůza.

Jerson píše:
(i když Shadowww nedávno tvrdil, že v pohodě můžou hrát dvě 20-levelové postavy a šest 2-levelových postav, nebo tak nějak.)

To záleží na skupině a na tom, jak je zaměřené dobrodružství. U nás tam bylo příliš povinných soubojů, aby vůbec nějaké expy byly, takže v téhle verzi to moc nešlo. Ale předpokládám, že v té další to bude lepší.

Jerson píše:
To co napsali dva lidé stejně se nabeton stalo

Nebo to od sebe opsali. :'(
Autorská citace #11
30.3.2020 16:02 - Jerson
Aha, tak pokud to bylo i hraní naživo, tak to je ještě zajímavější.

Prý tel rozdíl v levelech funguje i v boji. Osobně nevím, myslím že GM pak musí vybírat, jakou potvoru na koho pošle, aby udržel boj zajímavý, ale nemám s tím zkušenost.

A pokud dva hráči píšou hlášení, tak trvám na tom, aby to psali z hlavy a ne podle někoho - to pak ztrácí smysl. Tedy v Omeze jde hlavně právě o názory postav na určité záhady, takže v ní jsou ty samostatné zápisy důležité. A krásně se tam ukazuje, jak si dva lidé můžou tu samou situaci pamatovat úplně jinak, nebo jak ji jinak vnímali už během hry. Ale je taky možné, aby jeden napsal hlavní zápis a ostatní do něj doplnili své postřehy. Lepší než zápis jen od jednoho a lepší než nic.
Autorská citace #12
30.3.2020 16:12 - ShadoWWW
To různolevlový hraní funguje tam, kde boje jsou spíš okrajové, nebo půl na půl. Tam, kde jsou hlavní výplní hry, to moc nefunguje, protože ty nízkolevlový postavy jsou řádově slabší. Taky to předpokládá, že nepřátelé jsou z hlediska nebezpečnosti někde v levelovém průběru (nebo spíš podprůměru) družiny. Pokud by měli být rovnocennými soupeři těch vysokolevlových postav, tak ty souboje taky nebudou fungovat.
Autorská citace #13
1.4.2020 21:53 - Gurney
shari: hrál, jedno sezení, ještě než jsi došla, pak jsem na to dva měsíce přes léto neměl čas, a pak už tam bylo víc lidí, než DMové vůbec stíhali, tak jsem se tam zbytečně necpal. Navíc mi moc nevyhovovalo, že vztahy mezi postavama se rozvíjely hlavně post by post v diskuzi, a mě tohle dopisování nebaví. K tomu Discord, kde na člověka vypadne 250+ nepřečtených postů v jednom nekonečném vlákně.

shari píše:
Jop, v jednu chvíli mě pak napadlo, ž když to nebude ve správné složce, tak nebudou expy. Ale bohužel už bylo pozdě.

Teď se dívám, že ta složka je docela plná, takže se asi využila.

ShadoWWW: Tak v té hře se po vzoru Darkest Dungeonu dalo vylepšovat startovní město, takže nové postavy pak začínaly rovnou na vyšších úrovních. Ale nevím, jestli to stačilo.
Autorská citace #14
2.4.2020 06:32 - shari
Gurney píše:
Ale nevím, jestli to stačilo.

Ne, nestačilo. :(
Autorská citace #15
2.4.2020 11:02 - Gurney
A v jakám rozpětí úrovní se ti na hru postavy scházely?

Podle mého tohle je nejen problém expení (dávat expy jen za dokončení mise, případně bonus za nějaké "optional objectives" by mohlo hodně věcí vyřešit), ale i DnD 5e, kde postavy rostou pro tenhle typ kampaně pořád moc rychle. Osobně bych minimálně zakázal featy a multiclass nebo přímo použil nějakou OSR hru, kde se kombit obvykle vůbec nedá a mezi úrovněmi není zas tak velký rozdíl. Nebo možná přímo něco jako Traveller (pro SF), kde jsou postavy vytvořené náhodně a číselně už téměř nerostou, spíš jen nacházejí novou výbavu a vylepšují loď.
Autorská citace #16
2.4.2020 12:19 - shari
Většinou to bylo v rozmezí kolem těch 5 levelů - 2-6, 5-9, 8-13...
Na poslední hru mělo být rozmezí 6-15, ale z té z externích důvodů sešlo, tak nevím, jak by to fungovalo. I když tel level 6 byl hlavně support, takže je možný, že by to bylo OK.
Autorská citace #17
2.4.2020 16:56 - Gurney
shari píše:
Na poslední hru mělo být rozmezí 6-15, ale z té z externích důvodů sešlo, tak nevím, jak by to fungovalo. I když tel level 6 byl hlavně support, takže je možný, že by to bylo OK.

Ok, to už je dost velkej rozdíl. My jsem kdysi hrái hru, kde byli tři lidi s lvl 3 postavama a dva nebo tři s lvl 8 postavama a to bylo docela v klidu.

Píše:
PvP bylo zakázané, takže si asi dovedete představit situace, kdy někteří z hráčů dělali vyložené kraviny, které by těm postavám neprošly, kdyby PvP bylo povolené. Bohužel si to nedokázali nechat vysvětlit ani od hráčů, ani od DMů, protože "D&D je zábava jen tehdy, když je nějakej průser".

Co znamená, že "dělali kraviny" ? Jako při tom veřejným hraní je asi bohužel nevyhnutelné, že se tam objeví někteří nekompatibilní hráči.

Jerson píše:
A pokud dva hráči píšou hlášení, tak trvám na tom, aby to psali z hlavy a ne podle někoho - to pak ztrácí smysl. Tedy v Omeze jde hlavně právě o názory postav na určité záhady, takže v ní jsou ty samostatné zápisy důležité. A krásně se tam ukazuje, jak si dva lidé můžou tu samou situaci pamatovat úplně jinak, nebo jak ji jinak vnímali už během hry.

To je krásné možná pro tebe jakožto zarytého fandy nejednoznačnosti a záhad, které se nikdy nevyřeší, ale pro partu DMů, kteří se potřebují nějak synchronizovat jsou takové zápisy nepoužitelné.

Imo spíš než nějaké zápisy z pohledu té které postavy by bylo potřeba mít pár stručných bodů o tom, co se v té hře skutečně odehrálo. Něco jako psal sirien pro naši hru (viz.). Takže před svojí hrou by si DM mohl rychle projet, co se stalo v hrách ostatních DMů od posledně a pokud se něco z toho týkalo čehokoli, co ví že v jeho hře, mohl to nějak reflektovat.
Autorská citace #18
2.4.2020 19:10 - shari
Gurney píše:
Co znamená, že "dělali kraviny" ? Jako při tom veřejným hraní je asi bohužel nevyhnutelné, že se tam objeví někteří nekompatibilní hráči.

Jeden třeba tajně přimíchal druhému do pití jed, aby ho za něco potrestal, už si nepamatuju za co. Další se zas opakovaně pokoušel žrát mrtvoly padlých spojenců, zatímco přeživší spojenci byli kolem (a to měl Insight +7).
Autorská citace #19
3.4.2020 10:53 - Gurney
Si říkám, jestli by tu kampaň vylepšilo, kdyby DMové měli možnost banovat ze svých her hráče, kteří pravidelně opruzují. Už jen že ta možnost existuje, by mohla pomoct držet na uzdě některé méně empatické hráče, kterým tak úplně nedochází, že jejich chrarakter prudí nejen ostatní postavy, ale i ostatní hráče.
Autorská citace #20
3.4.2020 11:00 - Jerson
Gurney píše:
To je krásné možná pro tebe jakožto zarytého fandy nejednoznačnosti a záhad, které se nikdy nevyřeší, ale pro partu DMů, kteří se potřebují nějak synchronizovat jsou takové zápisy nepoužitelné.

Ono je celkem jedno, jaké mám preference - zápisy ze hry lišící se v detailech a občas i v základních věcech jsou prostě skutečnost, se kterou mám přímou zkušenost. Aniž by se hráči snažili mít na věci alternativní pohled. A právě jen složením více zápisů se lze dobrat toho, jak se věci nejspíše odehrály.

Zápisy GMmů můžou trpět podobnými neduhy, protože i GM je jen člověk a snadno může nabýt dojmu, že nějakou informaci hráčům řekl, ale přitom ji nikdo z nicn doopravdy nezaznamenal.

Proto si myslím, že je vhodné mít z herního sezení víc nezávislých zápisů, které tyhle nezamýšlené chyby dokážou omezit. Samozřejmě stačí ve stručné formě, aby čtení takových zápisů nežralo moc času a mentální kapacity.

A použitelná je i varianta, že zápis napíše jeden a ostatní ho doplní, ale v takovém případě se dá hůř pohlídat, zda si to ti ostatní vůbec přečetli. I když to je pak možná jedno.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.24486684799194 secREMOTE_IP: 3.85.214.125