Mé zkušenosti s West Marches stylem hry

Na úvod, co že to je to "West Marches"?
Matt Colville o tom má video, na můj vkus to má strašně rozvleklý. No, ne že by tenhle blog nebyl, že...

Stručně vzato, West Marches je styl hry, při kterém:
- to, co se bude dít, má vycházet z iniciativy hráčů a DM jen připravuje kulisy
- hráčské postavy netvoří jednu stálou skupinku, ale je jich tolik, že na každé dobrodružství se poskládají podle toho, kdo tam potřebuje jít

A jak takovéhle hraní vypadá v praxi?
Organizace a veškerá domlouvání probíhala na Discordu. Hrálo se D&D 5e a v angličtině, neboť to organizovali lidi z FB skupiny "Dungeons & Dragons (D&D) Brno: English speakers".
Po počátečním organizačním chaosu jsme se ustálili na poměrně jednoduchém systému. DM vypíše termín, kdy chce hrát a hráči se k němu budou hlásit. Když se přihlásil dostatečný počet hráčů, v našem přpadě to až na výjimky byli čtyři, tak jim DM přidělil "Adventure channel", kde se domluvili, kam půjdou a kde se bude hrát - většinou v nějaké čajovně nebo u někoho doma. No a pak jsme se sešli, odehráli hru a na Discord DM napsal, který herní den se družina vrátila do města. Další skupinka pak věděla, kdy můžou vyrazit.
Přípravu a zpočátku i často přímo hru samotnou dost omezoval fakt, že se družina měla po skončení vrátit zpátky do města, neboť někteří mohli být přihlášení na další hru. Párkrát se stalo, že byla hra rozdělena a narychlo jsme sháněli, kdy budou mít všichni volno, aby to mohli dohrát. Po čase jsem se naučila ty hry připravovat, aby časově vyšly líp, ale pak jsem zas měla problém s tím, aby byly zajímavé.

Asi bych mohla něco říct k settingu.
Svět byl standardní fantasy ve stylu Forgotten Realms. Hráčské postavy byly součástí expedice skrz průliv v ledové stěně, který se otevírá tak nějak... nepravidelně a nikdo neví, kdy se otevře znovu. Když tam dorazili, našli zbytky předchozí expedice, která tu byla před 30 lety a nikdo z ní nepřežil. Průliv se uzavřel a nikdo nemohl ani sem, ani zpátky. Takže hráči začali prozkoumávat ten ostrov, na kterém se usadili.

Jak to bylo s počty hráčů a DMů?
Začalo se hrát někdy v květnu 2019 a tou dobou tam bylo dost narváno. Já jsem se připojila jako hráč a tou dobou byl docela problém najít volný termýn pro DMy, takže po dvou sezeních jsem se upsala a svou postavu jsem poslala do divočiny s tím, že se třeba objeví jako NPC.
Celkem se vystřídalo 35 hráčů, z nichž osm hrálo jen jednou. (Jo, máme na to statistiku.)

DMů se vystřídalo šest - na začátku byli čtyři, hned z kraje odpadl jeden, pak jsem se přidala já, pak odpadl další a na podzim se další pčidal a zakladatel odpadl.
Takže nedávno byli tři aktivní DMové a asi dvanáct hráčů. Jedenáct z nich se zapsalo na finální bitvu, kterou v původnm termínu téměř určitě nedáme, takže kdo ví, kdy bude? Třeba hlavního bosse zabije korona dřív, než se k němu dobrodruzi dostanou.

No, zpátky ke hraní...
Když jsem se přidala do řad DM, tak byl propracován v podstatě jen první ostrov a ty ostatní měly kódová označení typu "Dead Time", "Closed Underground", "Stay Forever", atd. Byla tam nějaká zápletka, kdy některé z místních domorodých kmenů chtěli nové osadníky jako spojence a jiní ne, ale tu hráči vyřešili celkem rychle.
Každý DM si tam začal přidávat nějaké své prvky, legendy, místa, staré civilizace, atd. Líbila se mi spolupráce na tvorbě nových věcí - jeden DM navrhnul, že by tam chtěl nějakou věc a další přišli s nápady, jak to tam zapasovat.
Bohužel komunikace, s výjimkou těchto brainstormovacích chvilek, už tak dobrá nebyla. :( Pro správu světa jsme používali World Anvil, což je docela dobrý nástroj, ale bohužel co tam nenapíšete, to ostatní neví. A když už tam něco napíšete, tak si to ostatní stejně nepřečtou a překopou to, aniž by někomu něco řekli, nebo daný článek upravili.

Co hráči?
Většinou byli v pohodě. Protože se skládaly družiny až podle toho, kdo kam chtěl jít, tak dynamika těch skupin se docela lišila. Pokud byl ve skupině alespoň jeden aktivní hráč, tak to většinou dokázal rozhýbat a byla to zábava po celou dobu. Bohužel se mi i stalo, že se sešli jen pasivní hráči a ti pak jen plnili úkol, ke kterému se rozhodli.
Na začátku se hlásili do skupin tak, aby postupně hráli tak nějak všichni se všemi. Postupem času se ale začali rozdělovat a někteří se začali jiným vyhýbat... Někteří začínali s divnými, ale relativně hratelnými postavami, u kterých pak při hlaní kladli víc a víc důrazu na ty "divnosti", až se postavy staly nesnesitelnými.
PvP bylo zakázané, takže si asi dovedete představit situace, kdy někteří z hráčů dělali vyložené kraviny, které by těm postavám neprošly, kdyby PvP bylo povolené. Bohužel si to nedokázali nechat vysvětlit ani od hráčů, ani od DMů, protože "D&D je zábava jen tehdy, když je nějakej průser". (WTF?)
Dál... měli jsme pravidlo, že když přidají 'mission report', tak dostanou nějaké bonusové expy. Což někteří se rozhodli dělat tak, že report psali už během hry - ne poznámky v bodech, jména a podobně. Rovnou pěkně celý slohový útvar, což občas vedlo k tomu, že nedávali pozor, když někdo něco dělal a pak si to zapsali blbě. Ale stejně to skoro nikdo nečetl, takže to bylo jedno.

A dělo se v tom světě něco, nebo jen prozkoumávali ostrovy?
Heh... no, jo, někdy po třech měsících hraní jsme se konečně domluvili na tom, kdo bude hlavní záporák, jeho poskoci a co v tom světě vlastně dělají, a začali jsme tak nějak poslepovávat to, co jsme doposud odehráli. V lednu jsme se pak rozhodli, že už je na čase to dovést do nějakého toho finále a začali se připravovat na tu poslední epickou bitvu.

Nu, nějaká ta doporučení, pokud by to někdo chtěl zkoušet:

  • Pokud budete mít víc DMů a jednu hlavní zápletku, tak byste měli být fakt sehraní.
  • Tu hlavní zápletku (alespoň základní body), pokud tam bude, si vymyslete předtím, než začnete hrát.
  • Rozdělte si předem, kdo bude mít na starosti které podzápletky.
  • Pokuste se nepřekombinovat možnosti pro downtime.
  • Nepřidávejte pravidla, u kterých nebudete vyžadovat jejich dodržování.
  • Levelovat podle zkušeností za zabitá monstra, pokud nemáte standardizované tabulky co je smíte nechat zabít a co ne, je blbej nápad. Pár hráčů bude mít štěstí na high-XP encountery a čím větší bude propast mezi levely postav, tím rychleji se bude zvětšovat.
  • Nevyčerpejte se u toho.
  • Taky by to chtělo nějaké social skills na odhadnutí nálady mezi hráči. (ne, já je fakt nemam)
  • Zprávy z misí - je naivní myslet si, že hráči budou konzistentně předávat správné informace, nebo je od někoho jiného číst. Někteří jo, ale potřebujete něco pro všechny, nebo alespoň většinu. Klidně nechte ty, které to baví psát, ale zároveň přidejte nějakou nástěnku, kam DM budou přidávat to nejdůležitější.
  • Tři paladini ve čtyřčlenné skupině jsou OP.
To je spousta negativ, vážně to bylo tak strašný?
Vůbec ne! Hraní samotné bylo super a pro mě osobně to byla velmi zajímavá zkušenost. Zahrála jsem si s lidmi, se kterými bych se normálně nikdy nepotkala a až na pár výjimek se mi s nimi hrálo dobře.
Ale byl to experiment a u experimentů se prostě stává, že se věci nepovedou. Teď už někteří nadšenci připravují druhou verzi, ve které si ze současných failů berou ponaučení a co jsem viděla, tak to vypadá podstatně lépe. :)
Napsal: shari
Autorská citace #1
29.3.2020 15:40 - sirien
Píše:
Pokud budete mít víc DMů a jednu hlavní zápletku, tak byste měli být fakt sehraní.

Troufnu si tipnout, že bez živých sedánků (nebo aspoň virtuálních konferencí) tohle fungovat nebude. Nejen podle toho, co píšeš, ale i podle toho, co sem viděl na GC v rámci LKD a zejména mDrD - ochota lidí číst podklady (natož reporty) není moc slavná a co si neřeknou při živém setkání, to se prostě nerozšíří.
Autorská citace #2
29.3.2020 15:44 - shari
sirien píše:
ochota lidí číst podklady (natož reporty) není moc slavná

Co číst, ale přinutit někoho něco napsat! :D
A ano, kdybychom měli víc setkání naživo než dvě za celou tu dobu, tak by to asi vypadalo jinak.
Autorská citace #3
29.3.2020 15:44 - York
Něco v tomhle duchu jsem měl v plánu vést na Gameconu (v Quentinově Trossu) a ještě před ním udělat playtest v Praze. Karaneténa do toho ale hází vidle, takže možná zkusím ten playtest uspořádat online (hrálo by se v maximálně tříčlenných družinách).
Autorská citace #4
30.3.2020 13:17 - Jerson
Že by se konečně rozšiřovalo hraní stylem multikampaň? :-)

Rozhodně zajímavé postřehy, zejména s hráči, kteří mají moc nezapadající postavy, nebo ti kteří dělají bordel. Na obojí to chce darwinovskou selekci, ať pro postavy, tak pro hráče.

Problémy s psaním hlášení znám moc dobře a vůbec bych se nebál dávat hráčům za dobré hlášení výrazné odměny. Naopak levelování do tohoto stylu hry musí házet brutální vidle, to jsem nikdy ani neuvažoval, že by to mohlo fungovat.
Autorská citace #5
30.3.2020 13:39 - ShadoWWW
Jerson píše:
Že by se konečně rozšiřovalo hraní stylem multikampaň? :-)

To Colvillovo video je dva roky starý. :-)
Autorská citace #6
30.3.2020 15:05 - shari
Jerson
Pokud jsem správně pochopila tvou multikampaň, tak jsi jako DM byl sám a měl jsi jednu hlavní skupinu, a ostatní se tam občas mihli?

Jo, levelování byl problém. Někteří hráči začali odpadávat, protože nemohli hrát tak často a se svým nízkým levelem si připadali zbyteční. Momentálně je nejvyšší level 15 a nejnižší (z těch naposledy aktivních) 6, což by asi byl problém, kdyby se to sešlo v jedné skupině.

Co se odměn za "dobrá hlášení" (to je to slovo, co jsem hledala :D) týče, tak tam máš znovu výhodu v tom, že jsi jako DM jediný, tudíž se nestane, že "dobré" je pro každého DMa něco jiného. Někteří hráči u nás psali fakt dobrá hlášení, navíc ještě v roleplay stylu, že z toho byla i posznat postava. Pak se občas stalo, že v některých zprávách něco chybělo, protože "tu postavu to nezajímá" - jako dává to smysl, ale... pak to info chybí!
Autorská citace #7
30.3.2020 15:22 - Gurney
Husté, že jste ten projekt udrželi při životě až do konce, tuplem když jste se potkali osobně jen dvakrát - jsem žil v naivní představě, že se jako GMové scházíte u piva nejmíň jednou za měsíc, zvlášť když Panos to má do Ocasů přes ulici a do Doubravnické na dohled.

Píše:
Rovnou pěkně celý slohový útvar, což občas vedlo k tomu, že nedávali pozor, když někdo něco dělal a pak si to zapsali blbě. Ale stejně to skoro nikdo nečetl, takže to bylo jedno.

Imo on byl velký problém Discord a že se zápisy postovaly tam, takže zpětně si přečíst, co se událo v nějaké lokaci, kam se na zítřejším sezení vydáváme, bylo prakticky nemožné. Nevím jestli se ujala ten G drive na zápisy, co jsem zřídil, ale naprosto ideální by Imo bylo, kdyby se odměny dávaly jen za zápis udělaný na Wiki nebo World Anvil, a zápisy byly prolinkované se seznamem misí i lokacemi.
Autorská citace #8
30.3.2020 15:26 - shari
Gurney
TYS TAM HRÁL TAKY?! O_O

Gurney píše:
Nevím jestli se ujala ten G drive na zápisy, co jsem zřídil

Jop, v jednu chvíli mě pak napadlo, ž když to nebude ve správné složce, tak nebudou expy. Ale bohužel už bylo pozdě. :(
Autorská citace #9
30.3.2020 15:28 - Jerson
shari píše:
Pokud jsem správně pochopila tvou multikampaň, tak jsi jako DM byl sám a měl jsi jednu hlavní skupinu, a ostatní se tam občas mihli?

Ano, to byl stávající stav. Nicméně plánovaná podoba byla přesně taková, jakou popisuješ ve svém článku, tedy více GMmů, cca čtyřnásobný počet hráčů a po každé odehrané misi možnost promíchat skupiny. Hlavní metaplot hrubě nastíněný na začátku a tvořený za pochodu spolupráci GMmů na základě hráčských vstupů.

Což mi přišlo, že tenhle projekt v zásadě splňoval, i když se se sestavováním globální zápletky začalo později a vázna komunikace mezi GMmy, ale na první takový pokus to vůbec nezní špatně. Velmi to oceňuji. A nebýt to zrovna fantasy a DnD a hraní po netu(?), mrzelo by mě mnohem víc, že druhý běh nemůžu zkusit.

Pokud budeš mít do další fáze nějaký poradní hlas, tak levelování se buď musí brutálně omezit, nebo by všichni měli levelovat stejně bez ohledu na četnost zapojení, případně rozdíl mezi nejrychlejším a nejpomalejším by neměl být víc než cca 2:1 (i když Shadowww nedávno tvrdil, že v pohodě můžou hrát dvě 20-levelové postavy a šest 2-levelových postav, nebo tak nějak.)

Odměny za hlášení se dají hodnotit tak, kolik hráčů je ochotno si to hlášení přečíst. Tedy dát třeba dvě odměny za napsání, a pak jednu odměnu za každého, kdo si to hlášení přečte. Aby to motivovalo jak psaní, tak k tomu, aby to psaní bylo stručné a přehledné. Po 70 misích říkám, že je třeba mít stručný výtah a případně vedle toho i detailní popis. Pokud jen jedno z toho, tak raději stručný výtah, detaily jsou fakt jen pro menšinu hráčů, jak na psaní, tak na čtení. Grafomany nečte nikdo.

A pokud hlášení napíšou alespoň tři hráči ze skupiny, tak už se dá dovodit, co se skutečně stalo, a jednotlivé detaily budou správně fuzzy, jako že nejisté a tedy ohnutelné podle potřeby, což je super věc na zpětné konstruování právě onoho metaplotu. To co napsali dva lidé stejně se nabeton stalo. To co napsal jen jeden se možná stalo a možná ne. A to co popsali dva lidé různě se stalo určitě, ale kdo ví jak? :-)
Autorská citace #10
30.3.2020 15:32 - shari
Jerson píše:
a hraní po netu(?)

Nene, po netu se to jen domlouvalo, na hru jsme se vždycky sešli. Hrálo se v Brně. Teda než udeřila korona, to jsme měli dvě poslední hry online a DMovat to je hrůza.

Jerson píše:
(i když Shadowww nedávno tvrdil, že v pohodě můžou hrát dvě 20-levelové postavy a šest 2-levelových postav, nebo tak nějak.)

To záleží na skupině a na tom, jak je zaměřené dobrodružství. U nás tam bylo příliš povinných soubojů, aby vůbec nějaké expy byly, takže v téhle verzi to moc nešlo. Ale předpokládám, že v té další to bude lepší.

Jerson píše:
To co napsali dva lidé stejně se nabeton stalo

Nebo to od sebe opsali. :'(
Autorská citace #11
30.3.2020 16:02 - Jerson
Aha, tak pokud to bylo i hraní naživo, tak to je ještě zajímavější.

Prý tel rozdíl v levelech funguje i v boji. Osobně nevím, myslím že GM pak musí vybírat, jakou potvoru na koho pošle, aby udržel boj zajímavý, ale nemám s tím zkušenost.

A pokud dva hráči píšou hlášení, tak trvám na tom, aby to psali z hlavy a ne podle někoho - to pak ztrácí smysl. Tedy v Omeze jde hlavně právě o názory postav na určité záhady, takže v ní jsou ty samostatné zápisy důležité. A krásně se tam ukazuje, jak si dva lidé můžou tu samou situaci pamatovat úplně jinak, nebo jak ji jinak vnímali už během hry. Ale je taky možné, aby jeden napsal hlavní zápis a ostatní do něj doplnili své postřehy. Lepší než zápis jen od jednoho a lepší než nic.
Autorská citace #12
30.3.2020 16:12 - ShadoWWW
To různolevlový hraní funguje tam, kde boje jsou spíš okrajové, nebo půl na půl. Tam, kde jsou hlavní výplní hry, to moc nefunguje, protože ty nízkolevlový postavy jsou řádově slabší. Taky to předpokládá, že nepřátelé jsou z hlediska nebezpečnosti někde v levelovém průběru (nebo spíš podprůměru) družiny. Pokud by měli být rovnocennými soupeři těch vysokolevlových postav, tak ty souboje taky nebudou fungovat.
Autorská citace #13
1.4.2020 21:53 - Gurney
shari: hrál, jedno sezení, ještě než jsi došla, pak jsem na to dva měsíce přes léto neměl čas, a pak už tam bylo víc lidí, než DMové vůbec stíhali, tak jsem se tam zbytečně necpal. Navíc mi moc nevyhovovalo, že vztahy mezi postavama se rozvíjely hlavně post by post v diskuzi, a mě tohle dopisování nebaví. K tomu Discord, kde na člověka vypadne 250+ nepřečtených postů v jednom nekonečném vlákně.

shari píše:
Jop, v jednu chvíli mě pak napadlo, ž když to nebude ve správné složce, tak nebudou expy. Ale bohužel už bylo pozdě.

Teď se dívám, že ta složka je docela plná, takže se asi využila.

ShadoWWW: Tak v té hře se po vzoru Darkest Dungeonu dalo vylepšovat startovní město, takže nové postavy pak začínaly rovnou na vyšších úrovních. Ale nevím, jestli to stačilo.
Autorská citace #14
2.4.2020 06:32 - shari
Gurney píše:
Ale nevím, jestli to stačilo.

Ne, nestačilo. :(
Autorská citace #15
2.4.2020 11:02 - Gurney
A v jakám rozpětí úrovní se ti na hru postavy scházely?

Podle mého tohle je nejen problém expení (dávat expy jen za dokončení mise, případně bonus za nějaké "optional objectives" by mohlo hodně věcí vyřešit), ale i DnD 5e, kde postavy rostou pro tenhle typ kampaně pořád moc rychle. Osobně bych minimálně zakázal featy a multiclass nebo přímo použil nějakou OSR hru, kde se kombit obvykle vůbec nedá a mezi úrovněmi není zas tak velký rozdíl. Nebo možná přímo něco jako Traveller (pro SF), kde jsou postavy vytvořené náhodně a číselně už téměř nerostou, spíš jen nacházejí novou výbavu a vylepšují loď.
Autorská citace #16
2.4.2020 12:19 - shari
Většinou to bylo v rozmezí kolem těch 5 levelů - 2-6, 5-9, 8-13...
Na poslední hru mělo být rozmezí 6-15, ale z té z externích důvodů sešlo, tak nevím, jak by to fungovalo. I když tel level 6 byl hlavně support, takže je možný, že by to bylo OK.
Autorská citace #17
2.4.2020 16:56 - Gurney
shari píše:
Na poslední hru mělo být rozmezí 6-15, ale z té z externích důvodů sešlo, tak nevím, jak by to fungovalo. I když tel level 6 byl hlavně support, takže je možný, že by to bylo OK.

Ok, to už je dost velkej rozdíl. My jsem kdysi hrái hru, kde byli tři lidi s lvl 3 postavama a dva nebo tři s lvl 8 postavama a to bylo docela v klidu.

Píše:
PvP bylo zakázané, takže si asi dovedete představit situace, kdy někteří z hráčů dělali vyložené kraviny, které by těm postavám neprošly, kdyby PvP bylo povolené. Bohužel si to nedokázali nechat vysvětlit ani od hráčů, ani od DMů, protože "D&D je zábava jen tehdy, když je nějakej průser".

Co znamená, že "dělali kraviny" ? Jako při tom veřejným hraní je asi bohužel nevyhnutelné, že se tam objeví někteří nekompatibilní hráči.

Jerson píše:
A pokud dva hráči píšou hlášení, tak trvám na tom, aby to psali z hlavy a ne podle někoho - to pak ztrácí smysl. Tedy v Omeze jde hlavně právě o názory postav na určité záhady, takže v ní jsou ty samostatné zápisy důležité. A krásně se tam ukazuje, jak si dva lidé můžou tu samou situaci pamatovat úplně jinak, nebo jak ji jinak vnímali už během hry.

To je krásné možná pro tebe jakožto zarytého fandy nejednoznačnosti a záhad, které se nikdy nevyřeší, ale pro partu DMů, kteří se potřebují nějak synchronizovat jsou takové zápisy nepoužitelné.

Imo spíš než nějaké zápisy z pohledu té které postavy by bylo potřeba mít pár stručných bodů o tom, co se v té hře skutečně odehrálo. Něco jako psal sirien pro naši hru (viz.). Takže před svojí hrou by si DM mohl rychle projet, co se stalo v hrách ostatních DMů od posledně a pokud se něco z toho týkalo čehokoli, co ví že v jeho hře, mohl to nějak reflektovat.
Autorská citace #18
2.4.2020 19:10 - shari
Gurney píše:
Co znamená, že "dělali kraviny" ? Jako při tom veřejným hraní je asi bohužel nevyhnutelné, že se tam objeví někteří nekompatibilní hráči.

Jeden třeba tajně přimíchal druhému do pití jed, aby ho za něco potrestal, už si nepamatuju za co. Další se zas opakovaně pokoušel žrát mrtvoly padlých spojenců, zatímco přeživší spojenci byli kolem (a to měl Insight +7).
Autorská citace #19
3.4.2020 10:53 - Gurney
Si říkám, jestli by tu kampaň vylepšilo, kdyby DMové měli možnost banovat ze svých her hráče, kteří pravidelně opruzují. Už jen že ta možnost existuje, by mohla pomoct držet na uzdě některé méně empatické hráče, kterým tak úplně nedochází, že jejich chrarakter prudí nejen ostatní postavy, ale i ostatní hráče.
Autorská citace #20
3.4.2020 11:00 - Jerson
Gurney píše:
To je krásné možná pro tebe jakožto zarytého fandy nejednoznačnosti a záhad, které se nikdy nevyřeší, ale pro partu DMů, kteří se potřebují nějak synchronizovat jsou takové zápisy nepoužitelné.

Ono je celkem jedno, jaké mám preference - zápisy ze hry lišící se v detailech a občas i v základních věcech jsou prostě skutečnost, se kterou mám přímou zkušenost. Aniž by se hráči snažili mít na věci alternativní pohled. A právě jen složením více zápisů se lze dobrat toho, jak se věci nejspíše odehrály.

Zápisy GMmů můžou trpět podobnými neduhy, protože i GM je jen člověk a snadno může nabýt dojmu, že nějakou informaci hráčům řekl, ale přitom ji nikdo z nicn doopravdy nezaznamenal.

Proto si myslím, že je vhodné mít z herního sezení víc nezávislých zápisů, které tyhle nezamýšlené chyby dokážou omezit. Samozřejmě stačí ve stručné formě, aby čtení takových zápisů nežralo moc času a mentální kapacity.

A použitelná je i varianta, že zápis napíše jeden a ostatní ho doplní, ale v takovém případě se dá hůř pohlídat, zda si to ti ostatní vůbec přečetli. I když to je pak možná jedno.
Autorská citace #21
3.4.2020 12:48 - sirien
No nevim, Sethiiny zápisy ze SR nám přišly dost věrný. A moje zápisy z HtV přišly ostatním hráčům taky dost věrný.

Jestli to nebude spíš tím jaký zápis a v jaké formě vyžaduješ: report, in fiction artifact, subjektivně z pohledu postavy PLUS s promítnutím její agendy do toho co napíše, jak a co vynechá.

To pak jako nemáš moc validní srovnání ve skutečnosti.
Autorská citace #22
3.4.2020 12:56 - LokiB
Za mě je pravda, že je rozdíl mezi zápisem ze hry, který jsem 20 let zvyklý dělat, pro potřeby budoucího připomenutí, co se kdy stalo, a taky pro zábavu, oproti "zápisu z mise Omega", což je prostě jiný formát, jinak se to píše a má to imho i jiný účel.
Autorská citace #23
3.4.2020 13:07 - Jerson
sirien píše:
Sethiiny zápisy ze SR nám přišly dost věrný.

Když si neuděláš vlastní zápis, tak rozdíl ve většině případů nezjistíš. Ale pokud stačí věrohodnost v podobě jednoho zápisu a není potřeba řešit detaily (třeba kdo vyprovokoval konfrontaci s NPC), není třeba to řešit víc.
Autorská citace #24
3.4.2020 13:19 - Gurney
Jerson: Problém je, že kampaň ve stylu West Marches je v lecčem přesný opak téměř statického světa Omegy. U tebe jen zřídka záleží na tom, co se v misi stane, a co o tom kdo napíše.

Ve West Marches stylu hry postavy dojdou do města nemrtvých, něco vyloupí, něco podpálí, támhle vypustí do světa Velký špatný, aniž by si toho vůbec všimli, a za týden se ti na to samé místo vydá jiná skupina. Pokud pro ni pak má vést hru jiný GM, tak potřebuje nějaké info, co se tam minulý týden stalo. Tvoje hlášení jsou sice hezký flavor, ale ty důležité informace, že tenhle artefakt už si minulá skupina odnesla, ale už neotevřela dveře, za kterými byl další, tady zničili dungeon, ale zato se tam teď pohybuje überlich, v nich vůbec nemusí najít.

EDIT:
Píše:
pokud stačí věrohodnost v podobě jednoho zápisu a není potřeba řešit detaily (třeba kdo vyprovokoval konfrontaci s NPC), není třeba to řešit víc

Většinou stačí, důležité je, že NPC je teď nemá rádo dobrodruhy.
Autorská citace #25
3.4.2020 13:27 - York
Gurney píše:
Ve West Marches stylu hry postavy dojdou do města nemrtvých, něco vyloupí, něco podpálí, támhle vypustí do světa Velký špatný, aniž by si toho vůbec všimli, a za týden se ti na to samé místo vydá jiná skupina. Pokud pro ni pak má vést hru jiný GM, tak potřebuje nějaké info, co se tam minulý týden stalo.


Tohle mi přijde spíš jako problém s organizací hry. Když to stejný místo odehraje stejnej GM, nebude vůbec potřebovat písemnej report, mamimálně tak svoje stručný poznámky.

Obecně bych řekl, že psaní reportů nejde moc s hraním RPGček dohromady. RPGčka jsou primárně zábava v mluvený formě a cokoliv musí člověk psát, zní nebezpečně jako práce. Pokud hra vyžaduje, aby se něco zapisovalo, mělo by to být její součástí a mělo by se to dělat společně v rámci herní session (tj. třeba si vyhradím nějakej čas na psaní společnýho deníku).
Autorská citace #26
3.4.2020 13:41 - Gurney
York píše:
Tohle mi přijde spíš jako problém s organizací hry. Když to stejný místo odehraje stejnej GM, nebude vůbec potřebovat písemnej report, mamimálně tak svoje stručný poznámky.

To je samozřějmě ideál, ale reálně je to mnohdy nemožné. Původní GM nemusí mít čas, už v té kampani vůbec nemusí hrát, skupina může přes město jen procházet na cestě do jiné lokace... spousta věcí, které nemůžeš ovlivnit.
Autorská citace #27
3.4.2020 13:49 - Jerson
Gurney píše:
U tebe jen zřídka záleží na tom, co se v misi stane, a co o tom kdo napíše.

Na to, že jsi se mnou hrál jednou vynášíš docela ostré a jednoznačné soudy, které ti můžu jen těžko vyvracet - zejména když bych k tomu musel použít zápisy, jejichž podobu (alespoň zdánlivě) kritizuješ.

Gurney píše:
Tvoje hlášení jsou sice hezký flavor, ale ty důležité informace, že tenhle artefakt už si minulá skupina odnesla, ale už neotevřela dveře, za kterými byl další, tady zničili dungeon, ale zato se tam teď pohybuje überlich, v nich vůbec nemusí najít.

Ano, takovéto informace bych pro jiné GMmy musel vypisovat zvlášť a ručně, to je pravda. Taky při návrhu stránek byl počítáno s různou úrovní oprávnění, aby si GMmové - Koordinátoři mohli vyměňovat i další vrstvu informací, která hráčům není přístupná, ale ke které fakticky došlo.

York píše:
Obecně bych řekl, že psaní reportů nejde moc s hraním RPGček dohromady. RPGčka jsou primárně zábava v mluvený formě a cokoliv musí člověk psát, zní nebezpečně jako práce. Pokud hra vyžaduje, aby se něco zapisovalo, mělo by to být její součástí a mělo by se to dělat společně v rámci herní session (tj. třeba si vyhradím nějakej čas na psaní společnýho deníku).

No, se stylem hry "GM všechno připraví a hráči se vezou" to opravdu dohromady nejde. Nicméně tohle psaní reportů a výměnu zpráv jsem zavedl na základě skutečnosti, že si hráči v první kampani začali sami od sebe psát na střídačku deník z pohledu postav, a když se dozvěděli o existenci jiné skupiny, tak jí hned napsali zprávu. V té době mi přišlo normální, že hráči řeší hru i mimo herní sezení a sami od sebe dělají různé zápisky, a s těmito hráči nebyly zápisy žádný problém. To až později, jak všichni o něco zestárli a ubyl jim volný čas se z psaní zápisů stala povinnost, a mladší hráči dnes sice dokážou napsat za den 10 000 slov ve zprávách, ale "psaní je nebaví".
Autorská citace #28
3.4.2020 13:52 - LokiB
Gurney píše:
Problém je, že kampaň ve stylu West Marches je v lecčem přesný opak téměř statického světa Omegy. U tebe jen zřídka záleží na tom, co se v misi stane, a co o tom kdo napíše.


Omegu jsem hrál jednou, ale přišlo mi, že záleželo na tom, co se na daném místě nebo někde jinde stalo v jiné misi a stejně tak že bude záležet v další misi na tom, co jsme uhráli v naší misi my.
Jestli to tak bude doopravdy, to nevím ... ale ten pocit jsem z toho měl.
Autorská citace #29
3.4.2020 13:53 - Jerson
Gurney píše:
Většinou stačí, důležité je, že NPC je teď nemá rádo dobrodruhy.

Důležité pro tebe jako GMma, nebo celkově?
Protože někteří z mých hráčů si třeba pamatují, že i když bylo NPC naštvané na organizaci celkově a ostatní členy skupiny konkrétně, tak jejich postava si s oním NPC udržela přátelský vztah. A pro budoucí hru bylo docela důležité, na kterou postavu se bude nějaká nová skupina odvolávat. I když přiznávám, že udržet si přehled ve vztazích NPC k jednotlivým postavám je dost náročné, a ještě to předávat jiným GMmům bude nejspíš hodně složité.
Autorská citace #30
3.4.2020 13:54 - York
Jerson píše:
No, se stylem hry "GM všechno připraví a hráči se vezou" to opravdu dohromady nejde.


Platí to beze zbytku i pro hraní bez přípravy. Prostředí se dá vytvářet společně, postavy se dají vytvářet společně, NPCčka se dají vymýšlet společně. Prostě když tyhle věci začleníš do regulérní herní sešny, stane se z nich součást společný zábavy a přestane to bejt pruda a "práce".

Samozřejmě jak říkáš - když nějake hráč (nebo GM) chce dělat ke hře něco mimo hru, tak je to super a je fajn ho v tom podporovat. Není ale imho dobrý, chtít to po všech coby nutnou podmínku k účasti na hře.
Autorská citace #31
3.4.2020 14:00 - Jerson
York píše:
Není ale imho dobrý, chtít to po všech coby nutnou podmínku k účasti na hře.

To mě nikdy ani nenapadlo. Proto jsem taky psal o tom, že by bylo dobré tyhle zápisy odměňovat, nikoliv je po hráčích vyžadovat.
Autorská citace #32
3.4.2020 14:04 - LokiB
Jerson: jak ale odměňovat? nemám rád metagame odměny typu "za report máš jeden fate point do začátku hry navíc".
Autorská citace #33
3.4.2020 14:06 - York
Jerson píše:
Proto jsem taky psal o tom, že by bylo dobré tyhle zápisy odměňovat


Odměna sice jako motivace může fungovat taky, ale hledal bych spíš jiný možnosti. Když třeba hlášení hráčů hodíš do dobový grafiky, vytisneš je a budeš je používat při hře, tak hráči uvidí, že to, co napíšou, bude skutečně k něčemu použitý - a to samo o sobě může celkem motivovat víc než jakákoliv odměna (možná to děláš, jen uvažuju nahlas).

Šanon se všema hlášeníma by mohl bejt cool rekvizita :-)
Autorská citace #34
3.4.2020 14:19 - Jerson
LokiB píše:
Jerson: jak ale odměňovat? nemám rád metagame odměny typu "za report máš jeden fate point do začátku hry navíc".

A když bys dostal navíc XP, přátelskou NPC nebo speciální kus výbavy, je to taky metagame odměna?
Zkoušel jsem dávat Rezervy, a to zrovna moc motivační není - tedy ti kteří píšou hlášení pak mají značné výhody, ale přístup těch kteří to berou jako domácí úkol to stejně nezmění. Nicméně vždycky je možnost říct hráči, ať si odměnu navrhne sám, a podle toho se zařídit. Takže - co bys bral jako odměnu ty?

York píše:
Šanon se všema hlášeníma by mohl bejt cool rekvizita :-)

Měl jsem, a stejně to nefungovalo. Tedy ne, fungovalo - přesně opačně - ostatní hráči nasadili protáhlé ksichty a komentáře typu "Cože, tohle všechno si máme přečíst?"

Ovšem nejvtipnější byla hra, kdy si hráči nemohli vzpomenout, co se na daném místě odehrálo posledně, tak se jeden z nich podíval na stránky na hlášení, přečetl si ho a shledal velmi užitečným - a následně zjistil, že je to jeho hlášení.
Nicméně ani takováto zcela evidentní přidaná hodnota není dostatečně silnou motivací, protože z té mise jsem od něj hlášení nedostal.

Takže přiznávám, že prostě nevím, jak hráče přimět, aby psali hlášení, když se jim nechce. A dovedu si přestavit, že přimět k tomu GMma v takové multikampani, kterému ani nelze nabídnout žádné herní ani metaherní odměny, bude ještě mnohem náročnější.

Ostatně proto mě taky zajímá, jak tohle řeší jiné skupiny.
Autorská citace #35
3.4.2020 14:32 - York
Jerson píše:
Tedy ne, fungovalo - přesně opačně - ostatní hráči nasadili protáhlé ksichty a komentáře typu "Cože, tohle všechno si máme přečíst?"


Na to máš s ledovým klidem odpovědět "Na to nemáte oprávnění." A přečíst jim krátkej úryvek relevantní k jejich misi ;)
Autorská citace #36
3.4.2020 14:41 - Jerson
Asi takhle - mě zajímá, jak a zda vůbec ty zápisy budou řešit v dalším běhu West Marches, takže tuhle odbočku "jak to děláme my" bych tady dál nechtěl rozvíjet.
Autorská citace #37
3.4.2020 14:54 - LokiB
Jerson píše:
Takže - co bys bral jako odměnu ty?


OT: Pochvalu a úsměv. ne jako fakt.
Ani XP, ani cokoli, co se promítá do hry, bych jako odměnu nedával, je mi to prosti srsti.
Takže pochvalu bych dělal na běžné mezilidské úrovni.

když už odměňovat fyzicky, tak dobré je tržní řešení :)
tedy kdyby všichni participující na hře přinesli do hry vklad, třeba 10, nebo 100, nebo 1000 nebo 1000000 kč/sirek/..., to záleží na skupině, a ten vklad by se pak rozdělil podle participace a přínosu hráče (včetně GM) pro hru :)

ale osobně odměny prostě neřeším, je to lidská věc ... jako když se jede na výlet ve skupině a každý něco přinese. člověk, který nic nepřinese na takovou akci, je stejný, jako člověk, který nenapíše hlášení, pakliže je dohoda u stolu, že se hlášení píší.
stejně jako by byl stejný GM, kdyby si nic nepřipravil, a dohoda by byla, že se hrají připravená dobrodružství a ne improvizace.

mračit se na takové lidi, pojmenovávat jejich sobectví, pochválit druhé ... to je cesta, kterou jdu já.
a u některých se holt smířím s tím, že jsou to sobci, kteří se jen vezou, nejsem jejich chůva. ale zas nevycházím vstříc jim, když něco chtějí oni.
Autorská citace #38
3.4.2020 15:41 - Gurney
Jerson píše:
Ano, takovéto informace bych pro jiné GMmy musel vypisovat zvlášť a ručně, to je pravda.

Ok, to pak dává smysl. Vůbec nejsem proti hráčským zápisům, je cool je mít a ve volném čase si je přečíst. Já narážím spíš na to, že i sám pro sebe si snažím co nejdřív po hře udělat pár bodů, co se odehrálo (často věci, které hráči zas tak moc neřešili) a změny navíc zanášet do nějakého master dokumentu, obvykle obsahujícího mind mapu a poznámky. A i na základě toho občas není úplně snadné si vzpomenout, co se odehrálo, obzvlášť po nějaké delší odmlce.

Tudíž si myslím, že pokud má po mě stejnou lokaci odehrát jiný GM, měl by ode mě mít alespoň těch pár odrážek nejdůležitějších změn a událostí, i kdyby nebyly úplně přesné. Pokud si stihne přečíst i zápisky hráčů, je to samozřejmě skvělé, ale realisticky nejspíš právě došel domů z práce a má čas se tak najíst, než dorazí hráči. Chtít po něm, aby si události minulé hry dával dohromady z dokumentů od tří různých lidí mi proto přijde tak akorát jako způsob, jak ho od dlouhodobější participace na podobném projektu odradit.
Autorská citace #39
3.4.2020 15:46 - York
Gurney píše:
Tudíž si myslím, že pokud má po mě stejnou lokaci odehrát jiný GM, měl by ode mě mít alespoň těch pár odrážek nejdůležitějších změn a událostí, i kdyby nebyly úplně přesné.


Já bych určitě preferoval osobní rozhovor. Skočit třeba na hoďku na Discord s GMem, který vedl tu předchozí hru a probrat s ním, co se dělo.
Autorská citace #40
3.4.2020 16:03 - Jerson
Gurney píše:
sám pro sebe si snažím co nejdřív po hře udělat pár bodů, co se odehrálo (často věci, které hráči zas tak moc neřešili) a změny navíc zanášet do nějakého master dokumentu, obvykle obsahujícího mind mapu a poznámky. A i na základě toho občas není úplně snadné si vzpomenout, co se odehrálo, obzvlášť po nějaké delší odmlce.

No, a na tohle právě používám zápisy hráčů, a co není napsané tam - a co si já nepamatuju - to se prostě nestalo, nebo stalo, ale není z toho žádný výstup. I když to už je asi dané specifikem Omegy a pro West Marches by to bylo zbytečné omezení - leda ve smyslu motivace, že k čemu nikdo z hráčů nedodá zápis, to prostě nebude :-)

Pokud by mě stejnou lokaci odehrát jiný GM a ještě v horizontu pár dní od předchozí skupiny, pak by to podle mě chtělo dost podrobný zápis, možná přímo nahrávku, a mapku, kvůli stopám. Když jsem si jednou zkusmo poznamenával, jaké všechny stopy na místě skupina zanechala a pak je předával skupině, která dorazila další den, tak toho bylo fakt hodně - ale hlavně všechny ty stopy dávaly skvělý smysl, i když dohromady to na některých místech byla jedna velká změť.

A s těmi zápisy - jak jsem uváděl, chce to mít stručné shrnutí (myšleno i od hráčů), a až jako bonus případný podrobný rozpis. To stručné shrnutí právě proto, aby si to mohl přečíst i GM. A pak by nemuselo vadit, že v každém takovém zápisu bude popsané něco trochu jiného.
Autorská citace #41
3.4.2020 20:49 - Arten CZ
V tomhle nás přímo ingame krásně podporuje Fate. Pokud se stane něco zajímavého, uděláme z toho aspekt, který si zapíšeme k místu/postavě/události. Kdykoli se hráč vrátí k místu/postavě/události, se kterou se setkal, podívá se do poznámek, kde je pár slov, která řeknou strašně moc. Tyto poznámky současně tvoří přímo herní obsah, se kterým se ve hře interaguje, nejde o nějaký dodatečný zápis, který je třeba psát po hře a který pak musí lidé studovat před hrou nebo dokonce během hry a tím zdržovat všechny ostatní. Dokonce nejde ani o prvek, který si hráči musí pamatovat. Zápis leží přímo na stole a je součástí fikce, se kterou se interaguje. Není důležité vědět, co přesně se stalo, ale co důležitého se promítlo do fikce. Pak nám stačí před hrou pár minut na souhrn, co se stalo minule, a můžeme hrát.

Nám také hodně pomáhá, když dáváme místům a postavám jména, která jsou známá z jiných zdrojů a jsou pořádně úderná, aby v nás vyvolávala asociaci už sama o sobě. Máme mumii, která byla uvězněna v sarkofágu bohem a jmenuje se Imhotep. Máme boha, který nesmí zemřít, aby nepředal své znalosti svému synovi, bohu říkáme Bůh a synovi říkáme Junior. Městečko, kde vše začíná, se jmenuje Tristram. Město, kde se rozhoduje o osudu vyvolených, se jmenuje Sion. Vyhazovač v baru, ranař a hromotluk, se jmenuje Kuřátko. Starostova ošklivá dcera, kterou nikdo nechce ani za peníze, se jmenuje Brunhilda.
Autorská citace #42
3.4.2020 20:52 - Jarik
Kdysi jsem hrál multikampan 5gm na 5 družin. S tim, že po první misi se ty družiny rozpadly a složily v jiné.
Základem pro vedení agendy bylo, aby jednu lokaci vedl jen jeden gm. Pro kohokoliv.
Autorská citace #44
3.4.2020 22:58 - Kamach
Gurney: Těch článků je celá série a jsou od samotného tvůrce tohohle formátu Bena Robbinse. Imho to vysvětluje lépe než Colville.

Dobře, žes ho sem hodil - jsem si ani neuvědomil, že tu nikde není :)

V jeho podání - pokud si to pamatuju správně - nešlo o multi-DM vedení her, takže řadu těch zde zmíněných problémů vůbec neměl. Naopak mu to recyklování obsahu napříč družinami a kontinuita už částečně prozkoumaných lokací usnadňovala práci, než aby trávil extra čas s věčným sepisováním zpráv a domlouváním se s ostatními DM.


LokiB píše:
jak ale odměňovat? nemám rád metagame odměny typu "za report máš jeden fate point do začátku hry navíc".

Jerson to už trochu nakousl. Rozvedu, co mi osobně funguje v primárně actor stance hrách (jo, taky je mám rád, jsem divnej). Prostě jim dám na srozuměnou, jak to může probíhat, pokud na to přistoupí:

- Hráč píše zápisy jen když ho to baví (Voluntaryism n' shiet)*.
- Vše se děje v rovině fikce => fikce
(tzn. žádné "tady máš expy navíc", "budu tě pozitivně diskriminovat", ani mračení se na ty sobce, co založili rodiny, mají časově náročné práce, jednoduše je psát nebaví, drze se opovažují být do toho všeho o trochu míň zainteresovaní, trpí dyslexií atd.)
- Zápis ze hry existuje vždy i jako in-game předmět (dopis, holonahrávka, myšlenková forma v éteru...), který vytvořila hráčská postava.
- Informace jsou cenná komodita pro řadu jednotlivců i organizací s diametrálně odlišnými typy moci.
- Odměna je něco, z čeho mají prospěch všechny PCs.
(finanční dary, mil-spec výbava zapůjčená pro účely zrecenzování a propagace, pozvánka do gentlemanského klubu, přátelská rada, či výpomoc...)
- Vždycky se to navíc promítne do děje tak, aby to bylo herně zajímavé a přitom to nepůsobilo jako poděl.
(tzn. extra možnost jak mít vliv na herní dění a současně vůbec nevystupovat z role postavy)

Dám příklad jak to v praxi probíhalo, když mi hráč při jedné minikampani sepisoval stručné záznamy (žádná echt beletrie to nebyla, ani jsem ji nevyžadoval):

=> Návrh a domluva, že ty reporty ve hře znamenají, že jeho postava svým kybernetickým okem a drony nahrává akce jejich žoldnéřské jednotky (alá Blackwater na steroidech).
=> Nakonec se do příští session rozhodli, že je budou prodávat filmovému studiu z poměrně vzdáleného core worldu specializujícímu se na Real Life Action holovid seriály pro úzkou skupinu dekadentních miliardářů, které už nebaví ty vymyšlené, trapně nereálné věci.
Všechno je anonymní, přísně zabezpečené a jejich obličeje, hlasy i rozpoznatelné vzory chůze jsou postprodukcí pozměněné.
=> Slušné sumy kreditů + kontakt na experty na CGI i praktické efekty (taková falešná smrt není na škodu) + v případě dlouhodobé spolupráce příslib špičkové techniky, která podobné změny nahrávek dokáže provádět v reálném čase a uploadovat je do middle-endových a lacinějších bezpečnostních systémů.

O několik sezení později skončili na jiné planetě z úplně nesouvisejících důvodů v detenčních celách. Po pár dnech byli bez vysvětlení propuštěni a jejich zabavená loď i s veškerou výbavou navrácena.
=> V nákladním prostoru našli neoznačený přepravní box, a na něm kazetový diktafon, jaký se používal tak před 200 lety. Play:
Žoviální hlas: "Ále, snad jste si nemysleli, že nechám své oblíbené akční hrdiny zabásnout vlastní policejní agenturou. Těším se na další epizodu." Diktafon vzplanul.
=> V boxu byl onen slíbený přístroj. Již zapnutý. Záznamy z lodních systémů i osobních mikrokamer ukazují, jak - filtrem upravenýma - vykulenýma očima čumí na doutnající hroudu plastu. Zvuková stopa neexistuje.
"Hmm, asi bysme měli zainvestovat do lepšího nahrávacího studia, když jsou z nás teď celebrity nebo co."

Nu, tohle a mnohem víc udělaly stručné souhrny herních sezení, za které se nedostává nic metaherního, ale "fyzicky" se převádí do fikce :)


*)
Jerson píše:
Takže přiznávám, že prostě nevím, jak hráče přimět, aby psali hlášení, když se jim nechce.

Takže přiznávám, že prostě nevím, jak hráče přimět, aby procházeli railroadový fantasy dungeon, když se jim nechce... oh, wait :3

Imho jakkoliv někoho k něčemu nutit, uplácet nebo manipulovat při dobrovolné volnočasové aktivitě je poněkud, hm, nevhodné.
Ale nějak se mi nezdá, že bys to zrovna ty fakt takhle myslel.


Jerson píše:
V té době mi přišlo normální, že hráči řeší hru i mimo herní sezení a sami od sebe dělají různé zápisky, a s těmito hráči nebyly zápisy žádný problém. To až později, jak všichni o něco zestárli a ubyl jim volný čas se z psaní zápisů stala povinnost, a mladší hráči dnes sice dokážou napsat za den 10 000 slov ve zprávách, ale "psaní je nebaví".

Chápu, žes byl z dřívějška zvyklý na jiný přístup, který ti pořád vyhovuje a hráčům vyhovoval (v podstatě "It Changed, Now It Sucks"). Navíc jsem možná v tomhle moc radikální, ale vážně by měla hra obsahovat něco, co těm hráčům evokuje taková zvěrstva jako jsou povinnosti, práce, či domácí úkoly?


Jerson píše:
Ostatně proto mě taky zajímá, jak tohle řeší jiné skupiny.

1) Definitivní smíření se s faktem, že - nehledě na to, co uděláš - psát reporty budou prostě a jednoduše jen psavci; malá to podmnožina hráčů stolních rpg.

2) Nábor hráčů z nerdy subkultur, které praktikují PbP a kolaborativní psaní.
(fandomy konkrétních kultovních knižních sérií a.k.a. fKKKs, weebs/otaku, furries...)

A ne, nedělám si prdel - takhle získáš mladší hráče, kteří ti klidně napíšou noveletu, ví co je to RP(G), jsou zpravidla nezatížení dungeoncrawlem, a míra i četnost jejich "autismu" se vesměs vleze do Overtonova okna komunity okolo stolních rpg - koneckonců vzájemné průniky zájmů i multiclassování není nic neobvyklého :)
Autorská citace #45
4.4.2020 00:18 - Šaman
Hej, cool!
Takže když jsem si přečetl ty zápisky z ShadowRunu a SW (Sethi, Sirien a spol.) tak jsem vlastně dekadentní miliardářský milovník real life telenovel? Inu, to su celý já. :D

(Ale vážně mi to přišlo cool.)
Autorská citace #46
4.4.2020 00:28 - sirien
My měli nějaké zápisy ze Star Wars?
Autorská citace #47
4.4.2020 00:31 - Aegnor
Ze SW si vybavuju akorát hlášky.

(Budeme mít spoustu dětí ... a ty budou mít spoustu dětí ... a ty budou mít spoustu debilů ...)
Autorská citace #48
4.4.2020 00:38 - sirien
Spíš než o Sithy na orbitě bych si dělal starost o Sithy ve vaší posteli.?

Jo no, Easy Rider byla kvalitní kronika :D Ale fakt mám za to že z ní žádnej strukturovanej, natož povídkovej zápis nikdy nevznik, tenkrát sme se do toho nějak nikdo nepustili - je jen ten zápis hlášek (a vzpomínky na pár nezapsatelných momentů...)
Autorská citace #49
4.4.2020 02:42 - Šaman
Tak to možná byly hlášky ze hry, kde byl občas nastíněný kontext pro pochopení situace. Vzpomínám si na mandaloriana co randil s princeznou. Ale jen střípky.
Autorská citace #50
4.4.2020 02:53 - sirien
randil. hm. jo. no, tak by to šlo taky popsat. asi...
Autorská citace #51
6.4.2020 10:18 - Jerson
Arten CZ píše:
V tomhle nás přímo ingame krásně podporuje Fate. Pokud se stane něco zajímavého, uděláme z toho aspekt, který si zapíšeme k místu/postavě/události.

Aspekt nebo tedy krátkou poznámku můžeš zapsat celkem snadno, ale to pomůže jen hráčům, kteří se dané hry účastnili a tahle poznámka jim pomůže vzpomenout si na konkrétní situaci. Pro účely předávání informací jiným hráčům a hlavně jiným GMmům mi to přijde nedostatečné.

LokiB píše:
OT: Pochvalu a úsměv. ne jako fakt.
Ani XP, ani cokoli, co se promítá do hry, bych jako odměnu nedával, je mi to prosti srsti.
Takže pochvalu bych dělal na běžné mezilidské úrovni.

když už odměňovat fyzicky, tak dobré je tržní řešení :)

Hodlám zkusit dávat lidem odměny v takové formě, v jaké je ocení. Nicméně někteří prostě nic psát nechtějí a pokud ani sami nevymyslí motivační odměnu, pak řešení neznám. Tedy přesněji už dávno jsem se smířil s tím, že zápisky a hlášení píšou jen někteří.

Kamach píše:
Takže přiznávám, že prostě nevím, jak hráče přimět, aby procházeli railroadový fantasy dungeon, když se jim nechce... oh, wait :3

Imho jakkoliv někoho k něčemu nutit, uplácet nebo manipulovat při dobrovolné volnočasové aktivitě je poněkud, hm, nevhodné.
Ale nějak se mi nezdá, že bys to zrovna ty fakt takhle myslel.

Viz to co jsem napsal výše. Nebudu tvrdit, že to není manipulace a uplácení - je. Ale nevymáhám to, stejně ani nemám jak.
Nicméně srovnání prolézání dungeonu s pořizováním zápisu z prolézání dungeonu kulhá na obě nohy :-) Hráče hra baví, zápisy ne. Ale zase část z nich baví, když v zápisech čtou něco o své postavě, nebo když v nich najdou užitečné informace.

Kamach píše:
Chápu, žes byl z dřívějška zvyklý na jiný přístup, který ti pořád vyhovuje a hráčům vyhovoval (v podstatě "It Changed, Now It Sucks"). Navíc jsem možná v tomhle moc radikální, ale vážně by měla hra obsahovat něco, co těm hráčům evokuje taková zvěrstva jako jsou povinnosti, práce, či domácí úkoly?

Kdyby nebyli všichni naučení ze školy, že domácí úkoly obsahují nezáživné psaní věcí, na které nebyl čas ve škole a že to žere čas určený pro zábavu, bylo by to mnohem snazší. Zejména když mám ve skupině (kromě jiné) tři učitele a dva žáky :-)

Vůbec nejde o zvyk, jako spíše o nadšení hráčů pro hru. Jsou tací, kteří hru řeší i mimo sezení, protože je to baví. A jsou i hráči, kteří berou hru jako instantní zábavu, na kterou přijdou, pobaví se a když sezení skončí, dělají zase něco jiného. To že jeden člověk ze skupiny musí dělat přípravu i mimo sezení je už moc netrápí. A zápisy jsou jedna z forem, která tu práci trochu rozděluje i mezi ostatní.

Kamach píše:
2) Nábor hráčů z nerdy subkultur, které praktikují PbP a kolaborativní psaní.
(fandomy konkrétních kultovních knižních sérií a.k.a. fKKKs, weebs/otaku, furries...)

A ne, nedělám si prdel - takhle získáš mladší hráče, kteří ti klidně napíšou noveletu, ví co je to RP(G), jsou zpravidla nezatížení dungeoncrawlem, a míra i četnost jejich "autismu" se vesměs vleze do Overtonova okna komunity okolo stolních rpg - koneckonců vzájemné průniky zájmů i multiclassování není nic neobvyklého :)

Po čteřech letech zájmu o takové hry můžu s klidem říct, že to rozhodně nefunguje. Lidé, kteří hrajou textové RPG (nebo textové RP) mají téměř nulový zájem o hraní stolních RPG, a ne myslím jen Omegu, ale i jiné žánry. Zkoušel jsem to, nabízel jsem jim otevřená hraní, posílal je na ně, když projevili zájem, dával jsem jim kontakty, a vím jen o jedné slečně, která si společně se mnou vyzkoušela hraní Apocalypse Worldu na Festivalu Fantasie. Pokud s tím máš jiné zkušenosti, rád si tvůj přístup poslechnu.
Autorská citace #52
6.4.2020 12:30 - LokiB
Jerson píše:
Hodlám zkusit dávat lidem odměny v takové formě, v jaké je ocení. Nicméně někteří prostě nic psát nechtějí a pokud ani sami nevymyslí motivační odměnu, pak řešení neznám. Tedy přesněji už dávno jsem se smířil s tím, že zápisky a hlášení píšou jen někteří.


No a já si právě myslím, že motivační odměna stejně nefunguje. Prostě ti co psát chtějí a baví je to, napíší i bez odměny, ty co psát nechtějí, běžné odměny stejně nenamotivují.

Jerson píše:
Kdyby nebyli všichni naučení ze školy, že domácí úkoly obsahují nezáživné psaní


Všichni ne, měl jsem DU celkem v oblibě ;)

A jak správně píšeš, nejde o zvyk, ale o nadšení hráčů. Ono je to jako s čímkoli jiným, před někoho postav prkýnka a hřebíky a začne nadšeně stloukat dům, nepotřebuje k tomu žádnou motivaci, jinému můžeš nabízet peníze a ovace, a stejně do ruky kladivo nevezme.

pro ty, které to baví, je psaní vlastně přímo odměnou. mohou se realizovat a někdo jejich výtvor čte ;)

U herního stylu typu West Marches je to hlavně o kolegialitě. Hráč to nepíše jen pro sebe a svůj obdiv, je to podklad pro budoucí zábavu více lidí, přímo herní materiál. Moje cesta pro tento styl hraní by byla opravdu v propagaci "neděláš to pro sebe, ani pro mě, děláš to pro všechny spoluhráče, abychom se vůbec takhle mohli společně bavit. bez toho nebude ani ta instantní zábava dlouhodobě fungovat".
Autorská citace #53
6.4.2020 12:34 - Aegnor
LokiB píše:
No a já si právě myslím, že motivační odměna stejně nefunguje. Prostě ti co psát chtějí a baví je to, napíší i bez odměny, ty co psát nechtějí, běžné odměny stejně nenamotivují.

No pak máš nějakou skupinu (fakt netuším jak velkou), kterou to psaní třeba i baví a klidně by psali, jenom mají hromadu dalších projektů, do kterých by rádi investovali čas. A tam nějaká ta herní odměna může pomoct.
Autorská citace #54
6.4.2020 12:37 - LokiB
Aegnor: jakože "když dostanu příště Fate point navíc, tak mi stojí za to nedělat projekt X, ale místo toho psát report k této hře"?

Je možné, že tak někdo funguje. Pro mě je to hrozně cizí způsob uvažování, takováto herní odměna pro mě nemá vůbec žádnou cenu, takže mě nemůže k ničemu motivovat, ale věřím ti, že někdo třeba fate pointu navíc jakoukoli důležitost přikládá.
Autorská citace #55
6.4.2020 12:51 - Jerson
LokiB píše:
No a já si právě myslím, že motivační odměna stejně nefunguje. Prostě ti co psát chtějí a baví je to, napíší i bez odměny, ty co psát nechtějí, běžné odměny stejně nenamotivují.


Ale teď to třeba dělám tak, že aktivním hráčům dělám jako prvním kartičky náhody a vybavení, a do budoucna chci další kartičky dělat právě na základě hlášení. Takže kdo je bude psát, ten do hry bude opakovaně dostávat témata, která popsal a o která se zajímá.
Autorská citace #56
6.4.2020 12:57 - Aegnor
Loki: jakože "Hele, mám chuť věnovat se těmhle třem kreativním volnočasovým aktivitám, čas mám jenom na jednu, tak kterou vyberu?"
Autorská citace #57
6.4.2020 14:29 - LokiB
Jerson: jo, to je specifikum Omegy ... West Marches nevím, jestli tam tenhle vklad od GMů mají, jestli tedy je jak to takto promítnout.

Aegnor: a tvoje odpověď je: "vyberu si tu, kde mi in-game nejvíc zaplatí"? :) já tu tebou popisovanou situaci pochopil, co ale rozporuju, je řešení: "tady do té hry, když napíšu něco hlášení, dostanu fate point, tak to mi za to stojí, abych to upřednostnil před tou druhou hrou, kde nedostanu nic, i tou třetí, kde mě jen pochválej". neznám nikoho, kdo by takhle uvažoval ... ale moje okolí je v tomto nereprezentativní.
Autorská citace #58
6.4.2020 14:48 - Corny
Nejde taky nutně jen o to, že by odměna motivovala k tomu si vybrat "aktivitu X" oproti "aktivitě Y", ale i kdyby člověk i bez odměny tak jako tak udělal "aktivitu X", tak pokud ji udělá a ještě za to dostane odměnu, může to na něj působit o to více pozitivněji a třeba bude z té aktivity uspokojenější, bude se mu víc chtít to dělat příště, bude to působit smysluplněji pro hru (například pro mě jako hráče to může být indikátor toho, že tohle je ta aktivita, kterou po mě ta hra vlastně chce a očekává se ode mě), atd. A samozřejmě odměna má spoustu podob.
Autorská citace #59
6.4.2020 14:57 - Jerson
Když pročítám ty zkušenosti, tak možná dost udělala veřejná mapa s odhalenými místy a pak zkazky o tom, co v těch místech zůstalo za neotevřené místnosti a poklady.
I když jinak mi ten svět přijde takový statický, prostě hromada dungeonů a případně náhodných setkání, kterými hráči projdou, ale není za nimi žádný jednotící příběh, kdy by se něco dělo, tedy kdy by i nějaké další strany v tom světě konaly.

Píše:
let the players take over — Don’t write game summaries, don’t clean up the shared map. You want the players to do all those things. If you do it, you’ll just train them not to.

Tohle je pravda, ale opačně to nefunguje.
Autorská citace #60
6.4.2020 15:04 - York
Jerson píše:
I když jinak mi ten svět přijde takový statický, prostě hromada dungeonů a případně náhodných setkání, kterými hráči projdou, ale není za nimi žádný jednotící příběh, kdy by se něco dělo, tedy kdy by i nějaké další strany v tom světě konaly.


Takhle je oldschoolovej sandbox postavenej. Generuje příběh jako v Conanovi - šli jsme tam, vyrubali jsme to, pobrali jsme loot a neumřeli jsme u toho (nebo taky jo :)).
Autorská citace #61
6.4.2020 16:31 - Gurney
Jerson píše:
Ale teď to třeba dělám tak, že aktivním hráčům dělám jako prvním kartičky náhody a vybavení, a do budoucna chci další kartičky dělat právě na základě hlášení. Takže kdo je bude psát, ten do hry bude opakovaně dostávat témata, která popsal a o která se zajímá.

Věřím, že je to velmi praktické pro epizodickou hru, na kterou se hráči sejdou jednou za delší dobu, ale jinak mi to přijde spíš scestné. Že někdo nepíše zápisy ještě neznamená, že má menší zájem o hru, a že je píše neznamená, že když dojde ve hře na "jeho" téma, bude ho z vlastní iniciativy řešit.
Autorská citace #62
6.4.2020 23:33 - Jerson
Tak jsem to nemyslel. Jsou hráči, kteří mají zájem o hru během hry. Takoví jsou v zásadě všichni, se kterými hraju. A z nich lze vydělit skupinu, která má zájem o hru i mimo herní sezení. Což se projevuje různě, a zrovna v Omeze se to obvykle projevovalo tak, že hráči psali hlášení, manuály pro agenty, diskutovali v herní komunikaci, atd. Někteří to nedělali vůbec, prostě neměli chuť se hrou zabývat mimo samotné sezení, i když během něj jsou velmi zainteresovaní a jako první se ptají, kdy budeme hrát příště.

Prostě dvě odlišné, ne úplně související věci.

Stejně tak se liší, že já na základě hlášení vnesu nějaké skutečnosti do hry a hráč, který hlášení napsal má zájem je řešit. To nemusí platit vždycky, a odhadem to platí tak v polovině a možná jen třetině případů.
Nicméně to můžu otočit a říct, že hráč, který nikdy nenapíše hlášení, vlastně nemá moc možností jak ovlivnit, jaké téma se bude příště řešit a jakým způsobem. Jedině když se pak hráčů zeptám před hrou, do čeho se pustí, tak to může říct, ale může navázat jen na to, co si sám pamatuje, zatímco pokud někdo napsal hlášení, tak jeho téma a jím zadané úkoly se do hry dostanou spíše.

Pro účely West Marches by se asi dalo říct, že když hráč nenapíše, že je třeba dořešit nějaký dungeon se silnou potvorou, na kterou nestačili, tak ta potvora tam pořád bude. Nicméně pokud jsem dobře pochopil onu sérii článků, tak se nic moc neděje, protože potvora spořádaně počká, než na ni narazí jiná banda dobrodruhů, a když nenarazí, tak se taky nic nestane (asi tedy).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14908194541931 secREMOTE_IP: 44.200.101.170