Turnaj v Dračí Hlídce z pohledu jedné hráčky

Takže... v sobotu 13.3.2021 se odehrál první turnaj v Dračí Hlídce.

Disclaimer: Toto shrnutí píšu ze svého pohledu, tedy to, co jsem zažila já. Je samozřejmě možné, že jiní lidé měli jiné zážitky, obzvláště pokud byli v jiné skupině. Pokud vy jste si to užili, tak vám to neberu.

Šla jsem do tohoto turnaje s tím, abych si hru vyzkoušela a že když se budu snažit, může z toho být i "celkem OK hra". A přinejhorším to spadne do "ale jo, ušlo" kategorie. Ovšem realita kolem této kategorie jen prosvištěla směrem dolů.

Jak tedy vypadal první turnaj DH z mého pohledu?
Družina: Flakón
PJ: Dart
Postava: Kovelína - trpasličí klerička

Co se dělo:
Začali jsme včas, což bylo velmi pěkné. PJ se nás zeptal na věk, tedy ne konkrétní věk, ale jestli jsme všichni dospělí. No, všichni ne, ve skupině jsme měli 12letého hráče. PJ řekl, že to je dobré vědět.

Samotná hra začala tím, že naše postavy (dále "my") přišly do hostince a daly si občerstvení. Hostinský po pár dotazech vyklopil, že za dva dny se chystá poprava dvou vrahů, bude to velká událost, protože jeden z nich je dlouho hledaný a všude známý týpek, co prý zavraždil desítky lidí. Strážní se obávají, že měl komplice a ti se ho mohou pokusit osvobodit.

Zaráží mě hláška od PJe: "Až si budete chtít na něco hodit, tak řekněte." (Cožeco? Nemá si snad PJ říkat o hody? Jak mam jako hráč poznat, co vyžaduje hod a co ne?)

Fast forward 2 hodiny, po všemožném vyptávání se na potenciální komplice supervraha se dostáváme ke hlavnímu úkolu - vysvobodit z vězení toho DRUHÉHO týpka, o kterým doteď nikdo nic nevěděl. Prý ho obvinili neprávem. Poté, co mi bylo naznačno, že se nemám zajímat o to, zda ho opravdu odsoudili neprávem, rezignuji na jakýkoli smysl a jdu s družinkou po tom, co nám PJ předhodí.

Potřebujeme získat informace o věznici, takže jdeme zpátky do hospody, kde víme, že se hostinský dá podplatit. Ten sice nic neví, ale odkáže nás do místního nevěstince, kde pracuje jeho dcera. (Uhmmmm what? Jakožeco?)

Dva členové družinky (asi bojovník a hraničář, už nevim, možná byl jeden z nich zloděj) jdou do nevěstince. Následuje půlhodinový, bizarně pitomý (sice ne explicitní, ale dost sugestivní) roleplay v nevěstinci. (Už jsem zmiňovala, že hráči kouzelníka bylo 12?) Borci se dozvídají info a jdou zpátky.

Druhý den si pronajímáme veslici (věznice je na ostrůvku a na mostě bysme byli nápadní), chystáme odvedení pozornosti a večer jdeme na to. Kouzelník spolu s najatými týpky vytváří chaos ve městě. My ostatní doveslujem k věznici, u zadního vchodu jsou dva strážní, tak je zabijeme. (To je polehčující okolnost, až nás obviní z napomáhání útěku z vězení.) Zabijeme i další dva strážné uvnitř. Najdeme týpka, zjistíme, že zadavatel úkolu nás podvedl a od tohohle týpka chce nějaký magický amulet a pak ho zabít.

Vedeme týpka z města do jiného města. Cestou, aby toho nebylo málo, zabíjíme strážného u brány. Borci od zadavatele úkolu nás ale pronásledují na koních. Následuje půl hodiny vymýšlení strategie, jak jim ty koně sebrat nebo splašit. (už jsme skoro hodinu po časovém limitu)

PJ hru končí poté, co borce dopravíme do druhého města. Prej jsme stihli jen 2/3 zápletky a měli jsme s ním jít ještě do nějaké laboratořečico.


Po vyslechnutí hodnocení turnaje a přečtení prezentace se "shrnutím" děje (které obsahuje 90% nepotřebné vaty... kdyby byla aspoň cukrová...) to vypadá, že PJ si to možná jednou prolétl, ale nevěnoval tomu moc přípravy.

Shrnutí:
Utahané, zdlouhavé, pomalé, bizarní a otravně nudné. Ty první dvě hodiny tam vůbec nemusely být.
PJ Dart s výjimkou scény v nevěstinci zněl, jako by tu hru ani vést nechtěl, ale někdo mu u hlavy držel pistoli a nutil ho k tomu.


Zde (youtube link) můžete najít audio shrnutí z pohledu postavy.
Napsal: shari
Autorská citace #21
15.3.2021 13:16 - Jerson
Jen takový dodatek - Tirus má dvě děti, a je učitel. Po upozornění, že na jím organizované akci nějaký PJ hraje s dvanáctiletým klukem v bordelu a rozebírá to, bych zrovna u učitele očekával jinou reakci než

Tirus píše:
Sebereflexe má opodstatnění v situaci, kdy k něčemu došlo. Rozhodně ne v situaci, kdy je snaha udělat umělý skandál z naprosto v pohodě zvládnuté herní scény :-)
Jediná akce, kterou zvažujeme, je možnost dětské družiny, kde by nebyli humanoidní protivníci a bylo by to pohádkovější :-) Toť vše.


Opravdu si jeho poslední větu vykládáš jako
Xeth píše:
Čili kroky, aby se to neopakovalo podnikl

?
Autorská citace #22
15.3.2021 13:42 - Xeth
Jerson píše:
To mluvíš o DH, kde se kritika dílem odmítá, dílem bagatelizuje a hlavně se útočí na osobu kritika?

Chápu, že máš takovou zkušenost a chápu z části i proč. Rozhodně ale to, co píšeš není pravidlem. Vím, kolik nejrůznějších podnětů na pravidla DH přišlo a přichází a jak se o spoustě z nich debatuje a ty schválené se zapracovávají. Některé příspěvky se ale rovnou odmítají, protože prostě nesplňují představu toho, jak by si pravidla autor představoval. Jakkoliv mohou někomu tyto připomínky připadat podstatné.

Ohledně tvé přestřelky s Tirusem ohledně %... napadlo tě, že bys na něj tak mohl působit?
Autorská citace #23
15.3.2021 13:45 - mrkew
Xeth: ohledně toho problému jsem napsal já. V té skupině jsem byl jako pozorovatel + dalších asi 6 lidí (netuším, poslouchal jsem to na pozadí) + 5 hráčů. A osobně, ta pasáž mi byla dost nepříjemná, už jenom ji poslouchat.

Jsem v tomhle dost slabko a hry s erotickým nádechem nemám rád a nedávám. Ale pokud si to hráči předem odsouhlasí nevidím v tom problém pokud pomineme že tam bylo to 12 leté dítě že ano.

Osobně proč jsem to psal. Hlavně pro info, že se něco takového děje. Ať se to příště neopakuje a když tak se to prověří a nastaví dané kroky. Nechtěl jsem to vyřešit hned, nechtěl jsem ukončit turnaj. Nic takového jsem nechtěl a ani nepsal.

Čekal jsem reakcí něco jako: díky za info, prověřím to. Nebo něco takového. Nic extra, žádné A4 vyjádření. Mám dojem že nikdo z organizátoru do ty roomky ani nedošel aby si to ověřil, ale ruku do ohně za to nedám. Netuším kdo všechno byl v organizačním týmu.

Jinak jsem byl nařčen, že během turnaje jsou cokoliv napsal o "příběhu". Prý to je spoiler. Ale to jen tak.

Já osobně jsem rád že se dělá něco pro komunitu, rozšiřuje žánr RPG a sami se svoji skupinou skoro-Hrdinové se snažíme o tuto osvětu. Pokračujte v tom co děláte a dělejte další turnaje. Zájem o to je a sami jsme se o tom v naším projektech zmiňovali a dávali na to echo.

Ale prosím, když už něco děláte, neznamená to že ostatní nemůžou cokoliv napsat. Ani špetku nějaké kritiky nebo rady. Většinou je shozena "ač třeba nevědomky, autoři textu si to třeba neuvědomují". CO SI UDĚLAL PRO KOMUNITU TY? Jak já nemam tento argument rád. Na další lidi kteří si to pak čtou to působí fakt hloupě.

Hlavně se nesnažíme o nějaké drama, skandál ani nic takového. Nevedeme žádnou svatou válku proti DH, nemáme to zapotřebí (aspoň já a náš tým ne). Ale občas mi to přijde, že automaticky naskakují do pasivní agresivity a cokoliv je napsáno je bráno jako útok a shazování produktu.

Toť mých 5 centu.
Autorská citace #24
15.3.2021 13:47 - sirien
Pan Bača píše:
jak se hraje turnaj v RPG? turnaj má mít vítěze, a ten se určí jak?

Různě. Záleží na turnaji, záleží na konkrétním dobrodružství. Na GameConu probíhají dvě soutěžní RPG linie: Mistrovství v DrD a Legendy Klubu Dobrodruhů. Obě fungují (by design&intention) zcela odlišně.

Mistrovství v DrD

Tohle je pradávná linie, kolem které GameCon vůbec vznikl*. Od určité doby už nemálo let prochází evoluční poroměnou - pokud nejde přímo o "reformaci", tak minimálně o výraznou modernizaci (ústup od těžkých pravidlových comb s důrazem na DrD systém k obecnějšímu a otevřenějšímu pojetí hry s důrazem na obecný přístup a řešení problémů).

V mDrD všichni hrají jeden a ten samý příběh. Hraje se na 3 kola, v prvním a druhém kole odpadává vždy 1/3 skupin, ve finálovém se pak určí vítězná trojice.

Hlavní důraz v mDrD se klade na na procedurální postup skrz předpřipravený příběh. Konkrétí kritéria se rok od roku (příběh od příběhu) liší - v minulosti bývala velmi specifická, teď jsou obecnější, ale v zásadě jde o to jestli hráči za určitou dobu zvládnou vyřešit potřebnou část problémů nebo projít do určitého místa v příběhu. Takových "checkpointů" tam je obvykle několik. Doplňkově se hodnotí roleplaying popř. nápaditost řešení atp. (přesně nevim, tak hluboko do toho nevidim)

Hodnocení provádí PJ který vede a doplňkově pak pendlující putovní PJ-kontroloři, kteří mají na starosti "zarovnání tvrdosti" hodnocení toho kterého PJ a jeho herního přístupu. Finální třetí kolo pak vedou dva PJ najednou a k tomu tam ještě jsou tihle putovní PJové.

V zásadě to je hodně gamistické a hodně o snaze "dobře vyřešit situaci a příběh". Napříč lety to má občas různé podoby a ne vždy to je přímočaré - byl tam třeba fakt hardcore propracovaný příběh ze starověké slovanské mytologie, který se opíral o podobenství mytickou logiku událostí, kteoru hráči museli rozklíčovat (...Čára zatmění, 2016)

_______________________

* Btw. Tirus sice nikdy nebyl v čele Mistrovství, ale nemálo let se ho účastnil jako PJ plus organizoval i jiné soutěžní eventy (ostatně viz jeho publikovaná soutěžní dobrodružství z nich), takže jeho tvrzení že "děláme to poprvé a teprve se učíme" je další z jeho lž- ...nepůsobí úplně přesvědčivě. Z mDrD odešel v době předtím, než se toto začlo poněkud modernizovat - a na těch jeho dobrodružství to je dost vidět, dýchá z toho old-style mDrD nostalgie se vším špatným, co s tím mám spojené.

Co sem koukal, tak v jeho současném turnaji byl personální překryv, takže jsou lidé co by to mohli posoudit - ale vzhledem k jejich očividnému bias a osobnímu filtru pochybuju, že se to kdy stane.



Legendy Klubu Dobrodruhů

Zatímco mDrD vzniklo kdysi živelně, LKD byly (mnou osobně) tvořené cíleně a s jasným záměrem - a fungují úplně jinak. LKD jedou na Fate, resp. přímo v Příbězích impéria (se světem a vším okolo - Ecthelioni LKD původně i pomáhali rozjet a tvořili příběh pro první ročník).

V LKD se hrají 2 kola, přičemž všechny skupiny hrají naráz paralelně v tom samém světě - tj. můžou se navzájem ovlivňovat. LKD mají vždy jeden "metapříběh", který vše zastřešuje, a ten se rozpadá do jednotlivých her, které mají jednotnou osnovu a rámcový obsah, ale které si už ale připravují jednotliví Vypravěči individuálně.

Koncept je takový, že v 1. kole odehraješ u Vypravěče A v lokaci A jeho příběh a na jeho konci se in-fiction přesuneš na lokac B k Vypravěči B. Ve 2. kole v lokaci B ti spadnou na hlavu všechny shity, které tam v 1. kole vyrobila nějaké předchozí skupina (a rok od roku od ní občas dostaneš nějaký vzkaz, dopis, poznámky, varování nebo tak něco) a svůj příběh z lokace A pak dokončuješ v lokaci B, zatímco ale zároveň musíš dořešit i lokální problémy v lokaci B.

Předem si volíš kde začínáš (A), ale kam půjdeš v druhém kole určují orgové. Obvykle se úspěšné skupiny posílají do těch nejvíc rozbordelených lokací, což trochu zarovnává nerovnosti v drsnosti Vypravěčů, ale zároveň to umožňuje skupinám co hrály první kolo hůř dostat ještě šanci v nějaké rozumnější lokaci a tak.

Logika přechodu z A do B je v každém příběhu různá - v jednom válčeném metapříběhu postavy pokračovali v nějaké vojenské snaze na jiném místě, v jednom detektivním příběhu na konci 1. kola zjistili, kde najít člověka který byl za vše zodpovědný atp.

LKD se hodnotí ve 3 nezávislých kategoriích vytvořených podle GDS teorie a v každé kategorii se vyhlašuje právě jeden vítěz kategorie. Kategorie jsou taktika, sehranost a efektivita (gamismus), tvorba vlastních scén a proaktivní podílení se na hře vč. tvorby vlastních problémů (drama) a roleplaying a skupinová vztahová dynamika (simulace). Každá kategorie má asi 3 otázky, k nimž je přiřazených asi 5 hodnotících výroků. Vypravěč zaškrtne výrok který odpovídá a podle toho skupina dostane body.

Způsob řešení hry je přitom naprosto otevřený a je úplně jedno, jak skupina co vyřeší - neexistují žádné checkpointy ani tvrdá kritéria toho co by konkrétně skupina musela nebo nesměla udělat. Je to Fate, je to na hráčích free to go.

Hráči si ten koncept obecně dost pochvalují. Jeden rok bylo nabídnuto, že se z LKD může hodnocení zcela odstranit (a ponechat to jen jako koordinovanou multikampaň), ale hráči sami to odmítli - hodnocení tomu prostě dodává víc šťávy a vzrušení ze hry a motivaci do toho jít fakt naplno a snažit se (bez ohledu na např. "festivalovou únavu" atp.)


Jiné - DnD

A na závěr - DnD má dlouhou tradici soutěžního hraní. Trochu se podobá mDrD, ale víc než o příběh tam často jde o tvrdě "deskovkové" vítězství - např. slavná Tomb of Horrors je původně soutěžní příběh - jestli se tenkrát vyhlašovalo pořadí netušim, ale za vítěze byli tehdy označeni všichni, z jejichž skupiny průchod hrobkou přežil alespoň 1 člen (odtud trička "I survived Tomb of Horrors")
Autorská citace #25
15.3.2021 13:49 - shari
Xeth píše:
přijde mi zvláštní, že by to nikdo z přítomných nezatrhnul na místě, pokud by to bylo až tak otřesné

1) Bylo to po dvou hodinách snahy, povětšinou marné, nalézt alespoň náznak zápletky.
2) PJ nám dal jasně najevo, že tohle info od téhle holky potřebujeme - a dodal ho až po cca 20 minutách ve scéně.
3) Ano, jsem si vědoma toho, že je to má závažná charakterová vada, ale když se děje něco takhle bizarně nepříjeného, vyfreeznu a začnu přemýšlet nad tím, jestli se to fakt děje, nebo jestli tam je něco, co mi uniká, co nechápu.
4) Za tu půlhodinu jsem párkrát sundavala sluchátka, bo se to nedalo poslouchat v celku.
5) Zas tolik z toho textu tady jsem tomu nevěnovala.

Jerson píše:
tak Shari ti nejlépe řekne, co v té chvíli udělala. Rozhodně nečekala až na potom.

Nevím, jestli to měla být snaha mě bránit... ale moc se mi nelíbí. :/
Zeptala jsem se v paralelním chatu lidí, co tam byli jako diváci, jestli se fakt děje to, co si myslím, že se děje. A pak si to vzali do rukou ostatní, přišli se podívat a podali stížnost k Tirusovi.

Xeth píše:
Snad to tedy v případném dalším turnaji, pokud se na něj půjde podívat, dopadne lépe i pro shari.

Nepůjde.
Autorská citace #26
15.3.2021 13:51 - LokiB
Jerson píše:
A hned mě Tirus označil za trolla, s ještě v odpovědi napadl i d20.


Asi to bude tak, že tohle už tobě napíší na cokoli. Neříkám, že se s tím máš smířit, jen že to nebude úplně berná mince, ale už taková individuální animosita.

Úplně jsem neporozuměl, jak tím vlastně rozporuješ to, že se raději kritizuje než chvílí, co tvrdil Xeth. Spíš mi přišlo, že s ním souhlasíš.

A musím říc, že se mi tentokrát moc líbí sirienova reakce (ta první, k nevěstinci). Je střízlivá, věcná, bez zbytečných kousanců. A je k podstatě věci.
Autorská citace #27
15.3.2021 13:54 - York
Když už jste to nakousli - dejme tomu, že na otevřenym hraní plánujete hrát dobrodružství psaný pro dospělý publikum. Je tam třeba vila zhýralý šlechtičny, kde probíhají sexuální orgie. Na hru vám přijde hodně mladej hráč nebo hráčka a nemá s sebou rodiče.

• Jakej věk je podle vás problém?

• Co by měl GM udělat?

• Jak byste to avizovali před hrou?
Autorská citace #28
15.3.2021 13:54 - Pan Bača
sirien: zajímavé počtení, díky
Autorská citace #29
15.3.2021 13:55 - LokiB
sirien píše:
Od určité doby už nemálo let prochází evoluční poroměnou - pokud nejde přímo o "reformaci", tak minimálně o výraznou modernizaci (ústup od těžkých pravidlových comb s důrazem na DrD systém k obecnějšímu a otevřenějšímu pojetí hry s důrazem na obecný přístup a řešení problémů).


Pravda je, že jsem se MRDrD účastnil jen jednou, a bylo to v hlubokých devadesátých letech ... ale to, co popisuješ, jsem tam tehdy nezaznamenal. Vlastně v tom, co píšeš, jak je to teď, jsem poznával to, co jsem tam tehdy zažil. Jestli se to později klonilo k nějakému heavy systém způsobu, to už pochopitelně nevím.
Autorská citace #30
15.3.2021 13:55 - Xeth
sirien píše:
Aby proti němu aktivně vystupili běžné není,...

Osobně ano, na internetu to neplatí.

sirien píše:
Na Tiruse se lidi obrátili, jeho reakce byla dost... neobratná.

Ano, byla. Ale pokud vím, tak se to stalo víceméně s křížkem po funuse. Proto nejspíš byla taková, jaká byla. Mohu se ale samozřejmě mýlit. Vzhledem k tomu, jak na to upozorňoval předem, tak věřím, že by na probíhající katastrofu zareagoval okažitě a ukončil by jí. Např. tou rozmluvou s PJem někde bokem.

sirien píše:
Z toho co sem viděl dřív i z toho co vim o tomhle (a co se dál s každou chvílí dozvídám) zjevně nemáš moc vysoké standardy.

Možná. Já předpřipravená dobrodružství obyčejně nehraji (ani je nepročítám). Na tomto mi vyhovovala ta volnost přístupu. Jestli je to problém, pak mně vyhovuje.

Jerson píše:
A pokud jde o tu situaci, tak po upozornění Tiruse, tak Shari ti nejlépe řekne, co v té chvíli udělala. Rozhodně nečekala až na potom.

To, co jsem psal, bylo mířeno na popisované jednání lidí, které je bohužel velmi běžné. Pokud jednala okamžitě, resp. když to probíhalo, pak je to jedině dobře, a je (podle mne) světlou výjimkou.
Autorská citace #31
15.3.2021 13:59 - shari
York píše:
Když už jste to nakousli - dejme tomu, že plánujete hrát hrát dobrodružství psaný pro dospělý publikum. Je tam třeba vila zhýralý šlechtičny, kde probíhají sexuální orgie. Na hru vám přijde hodně mladej hráč nebo hráčka a nemá s sebou rodiče.

Tohle bych nehrála s lidma, které neznám. Ani jako hráč, ani jako DM.
Autorská citace #32
15.3.2021 14:01 - mrkew
Ale pokud vím, tak se to stalo víceméně s křížkem po funuse.

Psal jsem to v moment kdy se to dělo.
Autorská citace #33
15.3.2021 14:09 - sirien
Xeth: ne, lidé proti špatnému jednání nevystupují ani osobně naživo, s internetem to nemá nic společného. A jsou na to celé rozsáhlé studie, na problém samotný i na jeho dílčí faktory (nejprofláklejší třeba tenhle).


Loki: hele, k mDrD by Ti detaily měl psát spíš někdo jinej (Guff, Barča...), já do něj nijak moc nevidim.

Kdysi sem ho hrál jako hráč, tuším že dvakrát nebo třikrát (poprvé z nadšení, naposledy z překecání, už sem nechtěl, ale kamarádům chyběl hráč do počtu) - a bylo to hardcore pravidlový bez ohledu na fikční logiku (dodneska si pamatuju pár WTF momentů co mě otrávily) - je ale možný, že tohle šlo ve vlnách a jen sem trefil blbý ročníky, protože každé dobrodružství psal někdo jiný s jiným stylem a vkusem a dával důraz jinam (vč. např. Errica - pozdějšího tvůrce Střepů snů) a je dost pravděpodobný, že tam byl vliv PJe (jednotliví PJ mají hodně odlišný důraz na různé části hry - v rámci transparence se to X let zpátky začalo prezentovat veřejně a hráči to berou jako feature - prostě si vyberou PJ s důrazy které vyhovují jejich skupinovým preferencím).

Pak sem od toho na dlouhé roky utek pryč a koukal sem na to křivě, o hodně let později jsem se přidal do organizace GC, ale dělal sem tam jiné věci než mDrD.

Co Ti můžu objektivně říct je, že např. za poslední roky mDrD výrazně redukuje počet hráčů ve skupinách (z 8 sesekli limit na 6, některé skupiny hrají v méně, v nějaké hodně výhledové době se dá možná čekat snížení na 5, zvlášť teď co OG RPG zavedly hry s limitem 4 místo standardních 5...), chtěli snížit efekt eliminace po 1. kole a rok dva to fakt i tlačili, ale pak zjistili že to nejde dost dobře dělat kapacitně, jeden rok pokusně přidali nějaké RP prvky navíc (jakože třeba rozlosovávali rysy a pak doplňkově hodnotli jejich odehrání atp.) atd. Guff zároveň průběžně sbírá ve velkém feedback a podle toho brousí např. systém hodnocení a tak.
Autorská citace #34
15.3.2021 14:14 - York
BTW jak hry s obsahem pro dospělý řeší Gamecon? Jsou to už skoro dva roky, takže si to nepamatuju - mám dojem, že se v anotaci hry zašrtával minimální věk?
Autorská citace #35
15.3.2021 14:20 - Šaman
York: Nevím, jestli je tohle ideální vlákno, ale beztak to vypadá na hlavní problém (kromě nízké kvality dobrodružství na které není moc co řešit), tak odpovím. Jo a popisuji domácí dračák, ale dejme tomu s hostujicími neznámými hráči. Turnaj by k tomu měl mít nějaké organizační instrukce.

1. O věk nejde, dospělé puritánky se to může dotknout víc, než ledasjaké mládeže. Mimochodem sám jsem už párkrát zastopoval scény s mučením, nechci si je explicitně představovat.

2. GM by měl idealně vycítit změnu nálady mezi hráči - z jejich reakcí, chuti proaktivně hrát apod. V úplně ideálním případě by se měli hráči sami ozvat, ale tam se naráží na spoustu problémů z psychologie. Zvlášť s cizím GM a soutěžním dobrodružstvím. Ať tak nebo tak, pokud GM zjistí, že hra je už mimo komfortní zónu hráčů, může ubrat barvitosti scén, případně je přeskakovat a popisovat jen stručně. ("Procházíte několika sály, kde se opilí lidé i nelidé oddávají bezuzdým orgiím.", nebo "Po hodině krutých muk umírá poslední rebel po rukou kata. Otřesení lidé se postupně rozcházejí.")

3. Tohle je imho největší problém. Moje hry obsahují nejspíš mnoho problematických témat, která ale nejsou problematická pro mě a tak bych je neavizoval (třeba v náboženských otázkách, rasové homogenitě - aneb proč v Kingdom Come není žádny černoch?). A stejně, pokud má někdo nakoukané seriály Krev a kozy (Spartakus, Hra o trůny), tak asi nebude považovat za problém sexuální nebo násilné scény.
Ale když opustíme obecně uznávaná témata, tak velmi nepříjemné může být třeba jen použití určitých nebezpečí, ke kterým má někdo fóbii. Stačí popsat, že na postavu spadl kokon se spoustou malých jedovatých pavouků a někteří arachnofobičtí hráči odcházejí na velkého panáka a možna se už nikdy nevrátí.

Ve stálé družině už se hráči znají a ví, co si mohou dovolit. A případné ozvání se nespokojeného hráče přijde o hodně dřív (mezi kamarády si dovolí svoji slabou stránku odhalit, nemá pocit že "bude za blbce" apod.)

Na larpy se vyplňují někdy až absurdně podrobné dotazníky, ale imho to zas tolik neřeší. Protože už jen interpretace otázek a odpovědí je zatížená subjektivitou. Hlásil jsem se na strašidelnou kovbojku od Rollingu a v dotazníku bylo, zda mi vadí (mimo jiné): potraty, znásilnění…
Hej, co na to mám napsat? Že ve městě znásilnili ženu mi ve hře asi nevadí. Nebo to, že v historii třeba i mé postavy byla žena, která potratila jediného potomka a proto… <nějaký děj>
Ale nechci to téma pitvat, nechci být u toho a odehrávat takové scény. Koneckonců jsem se těšil na dobrodružný žánr a tento dotazník by mě mohl i odradit jakože WTF?

Takže tolik k té předherní přípavě. Těžko pokrýt všechny nakomfortní situace. Imho sex a mládež se jen dobře kritizuje. Podobných scén může být o hodně víc, jen nejsou tak snadno tabuizované.
Důležité asi je říct, že hráči mají právo hru v extrémním případě stopnout a obecně se prostě ozvat "tohle bych nerad řešil/popisoval do hloubky". Většinou to stačí.
Autorská citace #36
15.3.2021 14:20 - Corny
Já za sebe musím přidat, že pokud by se GM v oficiálním turnajovém dobrodružství choval takhle, na 80% bych si to taky nechal pro sebe a ozval bych se až po hře s kritikou. Zbývajících 20% by bylo v momentě, kdy už bych i objektivně řekl, že se řeší krajně nevhodné téma před mladistvým a nebo tehdy, pokud by ta hra byla až Tak špatná, že bych se prostě omluvil a odešel. Popravdě mi tohle snižování názoru jen proto, že "bylo přeci snadné se ozvat při hře, když by to někomu vadilo", mi připadá popravdě nejen že naivní (hrál jsem několik let s kamarádem, jehož přístup ke hře mi mnohdy nevyhovoval a stejně jsem mu to velmi málokdy vysloveně řekl, z řady různých důvodů - ostatně tohle téma, kdy někdo na kritiku určitých chování reagoval "Tak proč jsi to neřešil tehdá přímo s ním" se tu řešilo už X krát a X krát bylo docela ujasněno, že prostě zdaleka ne vždy se lidi přímo ve hře ozvou) ale, jak již bylo řečeno, krajně alibistický. Ostatně alibistické mi to připadá i z jiných úhlů...

York:
1) Minimálně 15 let. Čistě proto, že u mladšího člověka úplně reálně existuje šance na potenciální právní problém.
2) GM by měl být transparentní, alespoň stručně objasnit hráčům, kam ta hra půjde a zeptat se jim, jestli je to v pořádku, případně jim nabídnout nějaký "safety tool" v podobě například X-karty nebo jakékoliv jiné možnosti bezprostředně dát najevo "Tohle mi není příjemné, popojedeme".
3) Těžko říct, jak přesně se něco takového dá avizovat před hrou, když člověk neví, o čem přesně by ta hra byla. Scény v nevěstinci jdou odehrát taktně nebo hodně graficky (já osobně bych se do žádného grafického a jiného než náznakového popisu na otevřené hře tak jako tak nepouštěl). Tj. bych stručně popsal, co se tak cca bude dít a ujasnil si, že v těchhle tématech a scénách není problém.

(Jinak normálně bych už naznačoval, že se tu odbíhá od tématu, ale je to Sharino vlákno, tak do toho nebudu kecat :) )
Autorská citace #37
15.3.2021 14:21 - Jerson
Xeth píše:
Ohledně tvé přestřelky s Tirusem ohledně %... napadlo tě, že bys na něj tak mohl působit?

Myslíš poté, co se plácá po rameni, jak bylo 95% hráčů spokojených a ukáže graf, ve kterém je místo jen pro jednoho nespokojeného a jednoho "ušlo to", když jsem viděl dva hráče napsat, že to bylo strašné?
Nevím, zda to bylo PJji, nastavením dobrodružství nebo něčím jiným, ale poznám graf prezentovaný tak, aby vypadal co nejlépe.
A když na mě ještě jeden z příznivců DH zkusí obrat "jen kecáš a nic jsi pro RPG komunitu neudělal, tak nekritizuj turnaj (ač jsem se vyjadřoval jen k prezentaci výsledků), tak pokud to někdo bere jako trollení, myslím si o něm své.

Může si své manipulace zkoušet na ledaskoho, ale když na mě vyskočí na FB, tak se k nim vyjádřím.

shari píše:
Nevím, jestli to měla být snaha mě bránit... ale moc se mi nelíbí. :/

Tím jsem chtěl říct, že to nebylo tak, jak naznačoval Xeth - že bys půl hodiny přihlížela nepříjemné scéně v bordelu, nic neudělala, a až po hře sis stěžovala, jak to PJ blbě vedl.
Jen jsem si tedy myslel, že jsi Tirusovi napsala sama, ale udělal to Mrkwen, což je asi celkem jedno, důležité je, že to upozornění dostal už během scény a ne až ex post.

LokiB píše:
Úplně jsem neporozuměl, jak tím vlastně rozporuješ to, že se raději kritizuje než chvílí, co tvrdil Xeth. Spíš mi přišlo, že s ním souhlasíš.

Lidé jsou schopní kritiky, pokud za ní nedostávají osobní napadání a nepřímé vyčleňování z komunity. Dovedu si celkem dobře představit, že někteří hráči nechtěli napsat, že se jim to moc nelíbilo, protože mají DH rádi a chtěli by hrát i příště, i když třeba jiným způsobem nebo s jiným PJjem. Ale to se nedozvíme, když to nenapíšou. Nicméně tvářit se, že všechno bylo podle 95% hráčů "epické" a že to příště budou dělat stejně, mi přijde jako celkem ukázkový confirmation bias.

Xeth - neodpověděl jsi mi, zda Tirusovo vyjádření, že pro dvanáctileté hráče příště udělá dobrodružství bez lidských protivníků považuješ za ono řešení, aby se to příště nestalo.
Tirus u toho napsal smajlík, takže nejsem schopen jasně rozklíčovat jeho úmysly, ale na mě to působí jako sarkasmus.
Autorská citace #38
15.3.2021 14:22 - Nachtrose
York: nevim, jak to resi GC, ale ooen gaming a turbaj je asi trochu rozdil. U OG si muzes vybrat, zda tu kterou hru chces hrat, u turnaje nimoli. A musim souhlasit se Shari, ze vylozene explicitne ladena hra na turnaj nepatri.
Nevestinec, neni probkem, kdyz se to vhodne odehraje, Baelish taky nevlastnil hampejzy jenom kvuli penezum, ale tocit kolem toho celou hru...
Autorská citace #39
15.3.2021 14:25 - sirien
York: ano, GC má věkově omezující štítky - ty ale fungují převážně pro "herní způsobilost" (např. rodinně vzthový larp by moc nefungoval se 13 letými hráči postrádajími životní zkušenost, kterou ten larp reflektuje, popř. kontaktní nebo potenciálně kontaktní sportovní hru typu CTF nebo jugger fakt nechceš hrát s hráči co nejsou fyzicky vyspělí na to ten kontakt ustát). Různé linie mají různé defaulty, i s ohledem na ostatní hráče. EDIT: tím chci říct: ano, omezující štítek lze použít i pro omezení kvůli hraničnímu obsahu, ale štítek sám v 99% případů hraniční obsah neznamená a je tam z jiného důvodu. /EDIT

Hraniční obsah (násilí, sexualita) je braný za nestandardní a je patřičně zdůrazněn (v anotaci, štítcích a/nebo info-mailu ke hře). Podobné hry se zpracovávají individuálně. Vypravěči na GC jsou přitom historicky velmi příčetní v tomto směru a podobný obsah zdůrazňují předem sami.
Autorská citace #40
15.3.2021 14:26 - Jerson
A ještě musím říct, že na scény s náznakem nějakého sexuálního obsahu jsem si troufl až po roce hraní s danými lidmi, kdy jsem tušil, co jim sedí. Samozřejmě osobně, abych mohl sledovat jejich reakce a případně to utnout. A i tak jsem to ve dvou případech nezvládl dobře a dodneška vím kde, proč a jak to nedělat.

Zkusit nějakou takovou scénu vůbec rozehrát při hře on-line, jen po hlase(?), s úplně neznámou partou lidí, kteří se nejspíše neznají ani navzájem, a ve které je mladý kluk, mi přijde jako blbý přístup v jednom každém bodu. Prostě jako ukázka do videa "jak rozhodně nevést RPG hru."

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12570786476135 secREMOTE_IP: 3.236.214.123