Turnaj v Dračí Hlídce z pohledu jedné hráčky

Takže... v sobotu 13.3.2021 se odehrál první turnaj v Dračí Hlídce.

Disclaimer: Toto shrnutí píšu ze svého pohledu, tedy to, co jsem zažila já. Je samozřejmě možné, že jiní lidé měli jiné zážitky, obzvláště pokud byli v jiné skupině. Pokud vy jste si to užili, tak vám to neberu.

Šla jsem do tohoto turnaje s tím, abych si hru vyzkoušela a že když se budu snažit, může z toho být i "celkem OK hra". A přinejhorším to spadne do "ale jo, ušlo" kategorie. Ovšem realita kolem této kategorie jen prosvištěla směrem dolů.

Jak tedy vypadal první turnaj DH z mého pohledu?
Družina: Flakón
PJ: Dart
Postava: Kovelína - trpasličí klerička

Co se dělo:
Začali jsme včas, což bylo velmi pěkné. PJ se nás zeptal na věk, tedy ne konkrétní věk, ale jestli jsme všichni dospělí. No, všichni ne, ve skupině jsme měli 12letého hráče. PJ řekl, že to je dobré vědět.

Samotná hra začala tím, že naše postavy (dále "my") přišly do hostince a daly si občerstvení. Hostinský po pár dotazech vyklopil, že za dva dny se chystá poprava dvou vrahů, bude to velká událost, protože jeden z nich je dlouho hledaný a všude známý týpek, co prý zavraždil desítky lidí. Strážní se obávají, že měl komplice a ti se ho mohou pokusit osvobodit.

Zaráží mě hláška od PJe: "Až si budete chtít na něco hodit, tak řekněte." (Cožeco? Nemá si snad PJ říkat o hody? Jak mam jako hráč poznat, co vyžaduje hod a co ne?)

Fast forward 2 hodiny, po všemožném vyptávání se na potenciální komplice supervraha se dostáváme ke hlavnímu úkolu - vysvobodit z vězení toho DRUHÉHO týpka, o kterým doteď nikdo nic nevěděl. Prý ho obvinili neprávem. Poté, co mi bylo naznačno, že se nemám zajímat o to, zda ho opravdu odsoudili neprávem, rezignuji na jakýkoli smysl a jdu s družinkou po tom, co nám PJ předhodí.

Potřebujeme získat informace o věznici, takže jdeme zpátky do hospody, kde víme, že se hostinský dá podplatit. Ten sice nic neví, ale odkáže nás do místního nevěstince, kde pracuje jeho dcera. (Uhmmmm what? Jakožeco?)

Dva členové družinky (asi bojovník a hraničář, už nevim, možná byl jeden z nich zloděj) jdou do nevěstince. Následuje půlhodinový, bizarně pitomý (sice ne explicitní, ale dost sugestivní) roleplay v nevěstinci. (Už jsem zmiňovala, že hráči kouzelníka bylo 12?) Borci se dozvídají info a jdou zpátky.

Druhý den si pronajímáme veslici (věznice je na ostrůvku a na mostě bysme byli nápadní), chystáme odvedení pozornosti a večer jdeme na to. Kouzelník spolu s najatými týpky vytváří chaos ve městě. My ostatní doveslujem k věznici, u zadního vchodu jsou dva strážní, tak je zabijeme. (To je polehčující okolnost, až nás obviní z napomáhání útěku z vězení.) Zabijeme i další dva strážné uvnitř. Najdeme týpka, zjistíme, že zadavatel úkolu nás podvedl a od tohohle týpka chce nějaký magický amulet a pak ho zabít.

Vedeme týpka z města do jiného města. Cestou, aby toho nebylo málo, zabíjíme strážného u brány. Borci od zadavatele úkolu nás ale pronásledují na koních. Následuje půl hodiny vymýšlení strategie, jak jim ty koně sebrat nebo splašit. (už jsme skoro hodinu po časovém limitu)

PJ hru končí poté, co borce dopravíme do druhého města. Prej jsme stihli jen 2/3 zápletky a měli jsme s ním jít ještě do nějaké laboratořečico.


Po vyslechnutí hodnocení turnaje a přečtení prezentace se "shrnutím" děje (které obsahuje 90% nepotřebné vaty... kdyby byla aspoň cukrová...) to vypadá, že PJ si to možná jednou prolétl, ale nevěnoval tomu moc přípravy.

Shrnutí:
Utahané, zdlouhavé, pomalé, bizarní a otravně nudné. Ty první dvě hodiny tam vůbec nemusely být.
PJ Dart s výjimkou scény v nevěstinci zněl, jako by tu hru ani vést nechtěl, ale někdo mu u hlavy držel pistoli a nutil ho k tomu.


Zde (youtube link) můžete najít audio shrnutí z pohledu postavy.
Napsal: shari
Autorská citace #41
15.3.2021 14:53 - LokiB
York píše:
Na hru vám přijde hodně mladej hráč nebo hráčka a nemá s sebou rodiče.


To by se asi stát nemělo ... takové hraní by podle mě mělo mít dopředu dané, že je 18+
Jinak si zúčastnění koledujou o problémy a to nejen "herní", ale i reálné.
Autorská citace #42
15.3.2021 15:07 - Xeth
Hmmm... koukám, že jsem si nevšiml 2. stránky.

Jerson píše:
Opravdu si jeho poslední větu vykládáš jako
Xeth píše:
Čili kroky, aby se to neopakovalo podnikl

?

Ne. Vykládám si tak to, co jsem viděl, že dělal.

mrkew píše:
Jsem v tomhle dost slabko a hry s erotickým nádechem nemám rád a nedávám...

Chápu. Mně to nijak zvlášť nevadí, ale nevyhledávám to.
Pokud jde o děti, pak je jasné, že je třeba brát na ně při hře ohled a to nejen co do nějaké erotiky. Na druhou stranu si nedělám iluze o tom, co zrovna o tomto tématu (a bordelech apod.) 12letí vědí. Nechci se tím nijak zastávat daného PJe, tu hru jsem neviděl a tak bych jen spekuloval. Ale na druhou stranu si myslím, že pokud by se tam dělo něco opravdu otřesného, tak by na to někdo v tu chvíli z pořadatelů adekvátně zareagoval. Je možné, že to dané osobě nepřišlo tak závadné, i to, že to nikdo nějak blíž neřešil. Nevím. Vzhledem k přípravě na ten turnaj však věřím, že by takovou závadnou hru někdo řešil. Jestliže taková byla, tak by to rozhodně bylo na místě. Nicméně je poměrně velký rozdíl mezi tím "mně neco vadí" a "je to ohrožující mravní vývoj dítěte."

shari píše:
1) Bylo to po dvou hodinách snahy, ...

OK. To zní opravdu zvláštně. Opravdu bych se rád na ten záznam podíval.
Chápu, že ti ta scéna dost vadila. Osobně bych se při takovém odporu na tvém místě nejspíš omluvil a odpojil. Tím chci říct, že tě docela obdivuji, že jsi to vydržela.

mrkew píše:
Psal jsem to v moment kdy se to dělo.

OK. V tom případě hádám, že to nejspíš nebylo vyhodnocené jako až tak závadné (předpokládám, že to někdo ověřoval). Čistá spekulace. Pokud ano, tak je otázkou, zda to bylo vyhodnocené správně nebo ne. Opět ale říkám, že věřím, že pokud by to bylo hodně přes čáru, tak by tomu byl udělaný rázný konec. Možná jsem idealista.

sirien píše:
A jsou na to celé rozsáhlé studie,...

Ty studie neznám, ovšem má spíš opačnou zkušenost. O to víc je to znát v dnešní době s tolik populární cancel culture.

Corny píše:
Popravdě mi tohle snižování názoru...

Nesnižuji názor - pokud se něco špatného stalo, je dobré to jako takové označit - ale chování, kdy se děje něco špatného a dotyčný to nechá proběhnout, by se ozval až po tom. To je něco zcela jiného než situace, kdy mi jen něco vadí nebo nevyhovuje. Když se děje něco zlého, byť někomu jinému, je třeba to podle mne řešit okamžitě. A do toho spadá i ohrožování dítěte. Já to vidím jako samozřejmost. Ale ano, možná jsem naivní. Pokud ano, je to smutné.

Jerson píše:
Myslíš poté,...

Myslím tím podle toho, jakým způsobem jeho/jejich směrem komunikuješ. Tím to nechci nijak kritizovat, protože to nesleduji a viděl jsem jen jednu nebo dvě výměny. Jen říkám, že část problému může být i u tebe.

shari píše:
Nepůjde.

To je škoda.
Autorská citace #43
15.3.2021 15:10 - shari
Xeth píše:
Opravdu bych se rád na ten záznam podíval.

Myslím, že z naší hry záznam není.
Autorská citace #44
15.3.2021 15:18 - Jerson
Xeth píše:
Jen říkám, že část problému může být i u tebe.

Jo, u mně je ten problém, že když vidím nějakou špatnou praktiku okolo RPG, tak se ozvu. I když ono to zřejmě nehraje roli, protože když se ozvu, jak jsem "pár otravných trollů", a když se neozvu, tak jsem "95% lidí souhlasí, epický výsledek" nebo "sto lidí, sto chutí, nemůžeme za zavděčit všem, a kdyby byla možnost napsat dobrá pravidla, tak bychom je napsali."

Jenže povídat si v soukromí o tom, jak DH učí hráče dost špatným návykům je taky špatné řešení, napsat to soukromě Tirusovi je špatné řešení, napsat to na discord DH jen pro zvané je špatné řešení, napsat to na FB nebo pod video je špatné řešení ... takže mi z toho vychází už jen to, že buď budu psát "kritiku" tak opatrně, aby si z ní Tirus a jeho parta něco vzali, a nebo nebudu o DH psát vůbec a nechám je dělat, co chtějí. Jako třeba cpát DH mladým začátečníkům.
Autorská citace #45
15.3.2021 15:20 - sirien
Xeth píše:
Ty studie neznám, ovšem má spíš opačnou zkušenost.

doufám, že si uvědomuješ, jak nevýznamná je referovaná osobní zkušenost v porovnání s rozsáhlými studiemi dané problematiky.

Podobně není moc důvěryhodné, jak na jednu stranu říkáš, že kritika je příjimána a že lidé by měli vystupovat otevřeně a nemají důvod to nedělat - ale přitom každou jednu krtickou skutečnost sám přiznáš až poté, co Ti je sdělena/zopakována podruhé nebo potřetí (přímo teď a tady, přímo v téhle diskusi - např. jak a kdy bylo na věc upozorněno, zda při dění nebo až zpětně; nebo fakt že stále míjíš že mrkew zmínil že co si všim věc nikdo z orgů nekontroloval...) Podobně tvrdit že je ok na věc upozornit, ale mezi řádky vyčítat, že stěžující měl reagovat hned...

Jakože chápu, že tu diskusi nečteš úplně pozorně nebo si nepamatuješ všechno co kdo napsal, ale pokud tohle "pomíjení" je ta nejotevřenější forma příjimání kritiky (což co sem si všim tak je, a docela s odstupem), tak se neni moc co divit, že pak Tirus dostává jen oslavné reakce.
Autorská citace #46
15.3.2021 15:20 - Šaman
Xeth píše:
chování, kdy se děje něco špatného a dotyčný to nechá proběhnout, by se ozval až po tom

Když se někdo takhle ozve, je to už nejspíš totálně za hranou.
Ale odpovědnost GM za hru (zvlášť v tomhle soutěžním formátu) je o mnoho vyšší, než odpovědnost náhodných diváků, nebo spoluhráčů. Hráč neví, jak se to bude vyvíjet, jestli je to jen nějaká zmínka, nebo ješte se pak dvacet minut bude řešit co všechno se děje v bordelu. Pokud hráč, či divák, nechce utínat hru preventivně, tak to logicky musí nechat zajít až za hranu, než se ozve.

A když to tu hranu nepřeleze, ale je to nepříjemné, tak se ozve po hře, to je celkem logické. Říká se tomu zpětná vazba.
Autorská citace #47
15.3.2021 15:31 - York
Šaman píše:
Důležité asi je říct, že hráči mají právo hru v extrémím případě stopnout a obecně se prostě ozvat "tohle bych nerad řešil/popioval do hloubky". Většinou to stačí.


Tohle je důležitý a chtěl bych rovnou na všechny apelovat: Nečekejte na povolení. Když vám je v jakýkoliv hře cokoliv nepříjemný, řekněte to.
Autorská citace #48
15.3.2021 15:38 - RoVan
Tohle jsem k dobrodružství našel, ale teda liší se to od toho, co v záznamu hráli (třebaže často maličkostech), pravděpodobně se jedná o verzi po hře pro hráče (po hře). Každopádně je to DH standard - se spousta zbytečného fluffu okolo a celé takové... neuvěřitelné nic.
Autorská citace #49
15.3.2021 15:43 - shari
RoVan: jo, to je ta prezentace, co ukazovali po vyhlášení výsledků.
Autorská citace #50
15.3.2021 15:50 - Šaman
Trochu mi to připomíná případ jednoho kluka, který měl super nápad na hru. Ale pak se ukázalo, že vlastně chce hlavně ukázat svůj svět. Spousta vymyšlených reálií, map, událostí a historie… ale hra byla přinejlepším sandox.
O příběhu postav tam totiž nebylo nic, jen načrtnuté čemu by se mohly věnovat. A i k té doporučené zápletce chyběly příběhotvorné poznámky.

Jakoby ten v tomhle případě historie amuletu byla důležitější, než samotná hra.
Autorská citace #51
15.3.2021 16:33 - Markus
Hele, vy tady řešíte scénu v bordelu, budiž... ale mě na tom zaráží spíš to, že to zní jako brutální railroad bez možnosti, aby hráči vymysleli cokoli.
Autorská citace #52
15.3.2021 16:36 - LokiB
Markus: to je ovsem typicke pro turnajove hrani, aby bylo co porovnavat. Hraci mohou vymyslet jak ukol splnit, ale neni cilem, aby vymysleli jestli ho splnit
Autorská citace #53
15.3.2021 16:37 - sirien
Markus: To je bod ke kterému se osobně plánuju dostat až co mi v ruce skončí dokument s tím dobrodružstvím. Ale ano, přesně to očekávám, že v něm najdu.


Loki: no, jakože - ne, není.
Autorská citace #54
15.3.2021 16:51 - LokiB
Jsem vychazel z toho, co o turnajovem hrani vim ze zkusenosti a z nekterych diskusi z for DND. Ale tak holt vis vic
sirien píše:
hele, k mDrD by Ti detaily měl psát spíš někdo jinej (Guff, Barča...), já do něj nijak moc nevidim
Autorská citace #55
15.3.2021 16:55 - Šaman
Markus: No, po přečtení několika těch "oficiálních" dobrodružství k DH mě to vůbec nepřekvapuje. I když, později se to asi bude větvit - až budou mít postavy Tanose s amuletem a zjistí, že jeho "otec" jim lhal, pak se asi mohou rozhodnout komu a jak budou pomáhat.

Ale že k osvobozeni jednoho víceméně nevinného pozabíjí mnoho nevinných strážných, to třeba nevím, jestli se bere jako úplně v pohodě, nebo jako fail a existuje i jiná cesta jak chlápka osvobodit. A samozřejmě, Dorian by si mohl počkat až po popravě a pak amulet nárokovat (nebo najmout družinu až nebude na každém rohu královská stráž). Což by dávalo větší smysl, ale celé dobrodružství by se zhroutilo.
Autorská citace #56
15.3.2021 16:57 - Xeth
shari píše:
Myslím, že z naší hry záznam není.

To mne mrzí.

Jerson píše:
Jo, u mně je ten problém, že když vidím nějakou špatnou praktiku okolo RPG, tak se ozvu.

To jako problém nevidím. Nicméně problém může být to, jak svůj názor prezentuješ. Netvrdím, že bys měl kritiku říkat kdo ví jak opatrně, abys někomu neublížil, ale pokud ti jde o to, aby to mělo nějaký účinek, měl by ses zamyslet nad tím, jestli tvé sdělení má naději na to, aby zapustilo kořeny. Když se budu držet toho přirovnání, tak jako zahradník si taky připravíš půdu pro to, abys tam mohl sázet. Pokud tedy chceš opravdu sázet a ne si jen stěžovat, že ses snažil, ale nic ti z toho nevyrostlo, přestože jsi na zem házel super kvalitní semena. Snad je jasné, co tím chci říct.

sirien píše:
doufám, že si uvědomuješ, jak nevýznamná je referovaná osobní zkušenost v porovnání s rozsáhlými studiemi dané problematiky.

Ano, pro takový účel je to zcela bezvýznamné. A pro mne je zase daleko významnější osobní zkušenost, než nějaký moudrý text, který v mé skromné bublině očividně neplatí.

sirien píše:
přitom každou jednu krtickou skutečnost sám přiznáš až poté, co Ti je sdělena/zopakována podruhé nebo potřetí

Nějak nevím, co bych měl přiznávat. Jak jsem psal, měl jsem za to, že se situace řešila až po události. Taky jsem psal, že by se podle mne mělo jednat hned. Pokud to někdo dělal, tak je to podle mne v pořádku a za mne nevidím důvod to opakovat pokaždé znovu. Nebo co přesně ti vadí?
Navíc já nic neprovedl, nebo o tom nevím.

sirien píše:
nebo fakt že stále míjíš že mrkew zmínil že co si všim věc nikdo z orgů nekontroloval...

Myslíš to, jak v té samé větě psal, že by za to ruku do ohně nedal? Měl jsem na ten dojem nějak reagovat? Podle mne nikoliv, ale přesto jsem to udělal (#42):

V tom případě hádám, že to nejspíš nebylo vyhodnocené jako až tak závadné (předpokládám, že to někdo ověřoval). Čistá spekulace.

Tak kdo tu diskuzi nečte úplně pozorně. ;)

Šaman píše:
...

No, pokud všichni přítomní vědí, že je tam 12letý hráč, tak bych čekal, že se při výrazné škodlivosti obsahu někdo ozve a zatrhne to. Myslím tím ozve se PJovi, přímo ve hře. Tím myslím obsah dostatečně škodlivý na to, aby to vyvolalo v tomto případě proběhnuté reakce a odpor. Ale jak jsme si už tady řekli, jsem naivní.
Naprosto souhlasím s tím, že PJ má za hru odpovědnost. I s tím, že ji má vyšší než ostatní hráči. Stejně tak se zpětnou vazbou. V tomto případě se ale zdá se jednalo o celkem dlouhou pouť za hranou.

York píše:
Tohle je důležitý a chtěl bych rovnou na všechny apelovat: Nečekejte na povolení. Když vám je v jakýkoliv hře cokoliv nepříjemný, řekněte to.

Přidávám se.

Markus píše:
...

Z části to jistě railroad je. Je tam ale zároveň spousta volnosti, s kterou si PJové i hráči mohou udělat, co chtějí. Rozhodně je tam poměrně dost prostoru na hráčská rozhodnutí, která mohou vést (a vedla) naprosto odlišným koncům.
Autorská citace #57
15.3.2021 17:01 - Xeth
Šaman píše:
Ale že k osvobozeni jednoho víceméně nevinného pozabíjí mnoho nevinných strážných...

Kupříkladu má družina nikoho nezabila (kromě několika bestií zamořující laboratoř na konci), osvobozování vyřešila naprosto tajně. Na zadavatele úkolu poslala stráž, která ho zatkla za padělání peněz (měl u sebe hromadu falešných zlaťáků jako odměnu pro družinu, která mu měla přivést osvobozeného vězně).
Autorská citace #58
15.3.2021 17:03 - Šaman
Xeth píše:
Kupříkladu má družina nikoho nezabila

Super, to mě zajímalo. Měla z toho plusové body?
Autorská citace #59
15.3.2021 17:04 - sirien
Loki: To, že existují nějaké checkpointy k hodnocení fakt není totéž, jako že hráči nemají možnost přjít s vlastním zajímavým řešením nebo si zvolit vlastní přístup k situaci. Pokud je hodnoceným checkpointem "hráči zachrání X", tak je pořád velký rozdíl mezi "X lze zachránit jen takhle" a "jak lze zachránit X vůbec neřešíme, ať si hráči přijdou s čimkoliv se jim zlíbí". Turnajové hraní přitom ani nemusí být spojené s "úkolem" (některé příběhy jsou spojené se situací a jejím řešením).

Jinak to o čem je teď řeč je základní design dobrodružství, to fakt není úplně "detail" věci o kterém píšu v té citaci. Zas ty příběhy k mDrD sem čet a do jeho zákulisí včetně tvorby příběhu trochu vidim (o tom, že LKD jsou taky de facto turnaj a designoval sem ho od základu nemluvě).

Jak vypadají soutěžní DnD naopak moc nevim. Vim, že některé vlastně nějaké zadání nebo příběh vůbec neřeší a jsou jen o taktice nebo překážkách, naprosto přímočaře (Typicky Tomb of Horrors - stojíte před hrobkou, chcete jít dovnitř, tečka. Nebo všechny různé DnD Encounters, které jsou v podstatě jen bojové situace přetřený trochou fluffu.)

Každopádně to že by hra byla "railroad" pro turnajové hraní fakt typické není (protože co bys pak hodnotil) - že hráči nemají moc volbu... se občas objeví a historicky to tak často fungovalo, ale za "typické" bych to taky neoznačil.
Autorská citace #60
15.3.2021 17:08 - sirien
Xeth píše:
Nějak nevím, co bych měl přiznávat.

Špatná volba slov na mé straně, promiň.

"Přiznávat" ne ve smyslu "přiznat se [k něčemu]" ale ve smyslu "uznat deklarovanou skutečnost", "přistoupit na předložené", "přinzat že něco bylo nějak".

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11503505706787 secREMOTE_IP: 54.210.85.205