Turnaj v Dračí Hlídce z pohledu jedné hráčky

Takže... v sobotu 13.3.2021 se odehrál první turnaj v Dračí Hlídce.

Disclaimer: Toto shrnutí píšu ze svého pohledu, tedy to, co jsem zažila já. Je samozřejmě možné, že jiní lidé měli jiné zážitky, obzvláště pokud byli v jiné skupině. Pokud vy jste si to užili, tak vám to neberu.

Šla jsem do tohoto turnaje s tím, abych si hru vyzkoušela a že když se budu snažit, může z toho být i "celkem OK hra". A přinejhorším to spadne do "ale jo, ušlo" kategorie. Ovšem realita kolem této kategorie jen prosvištěla směrem dolů.

Jak tedy vypadal první turnaj DH z mého pohledu?
Družina: Flakón
PJ: Dart
Postava: Kovelína - trpasličí klerička

Co se dělo:
Začali jsme včas, což bylo velmi pěkné. PJ se nás zeptal na věk, tedy ne konkrétní věk, ale jestli jsme všichni dospělí. No, všichni ne, ve skupině jsme měli 12letého hráče. PJ řekl, že to je dobré vědět.

Samotná hra začala tím, že naše postavy (dále "my") přišly do hostince a daly si občerstvení. Hostinský po pár dotazech vyklopil, že za dva dny se chystá poprava dvou vrahů, bude to velká událost, protože jeden z nich je dlouho hledaný a všude známý týpek, co prý zavraždil desítky lidí. Strážní se obávají, že měl komplice a ti se ho mohou pokusit osvobodit.

Zaráží mě hláška od PJe: "Až si budete chtít na něco hodit, tak řekněte." (Cožeco? Nemá si snad PJ říkat o hody? Jak mam jako hráč poznat, co vyžaduje hod a co ne?)

Fast forward 2 hodiny, po všemožném vyptávání se na potenciální komplice supervraha se dostáváme ke hlavnímu úkolu - vysvobodit z vězení toho DRUHÉHO týpka, o kterým doteď nikdo nic nevěděl. Prý ho obvinili neprávem. Poté, co mi bylo naznačno, že se nemám zajímat o to, zda ho opravdu odsoudili neprávem, rezignuji na jakýkoli smysl a jdu s družinkou po tom, co nám PJ předhodí.

Potřebujeme získat informace o věznici, takže jdeme zpátky do hospody, kde víme, že se hostinský dá podplatit. Ten sice nic neví, ale odkáže nás do místního nevěstince, kde pracuje jeho dcera. (Uhmmmm what? Jakožeco?)

Dva členové družinky (asi bojovník a hraničář, už nevim, možná byl jeden z nich zloděj) jdou do nevěstince. Následuje půlhodinový, bizarně pitomý (sice ne explicitní, ale dost sugestivní) roleplay v nevěstinci. (Už jsem zmiňovala, že hráči kouzelníka bylo 12?) Borci se dozvídají info a jdou zpátky.

Druhý den si pronajímáme veslici (věznice je na ostrůvku a na mostě bysme byli nápadní), chystáme odvedení pozornosti a večer jdeme na to. Kouzelník spolu s najatými týpky vytváří chaos ve městě. My ostatní doveslujem k věznici, u zadního vchodu jsou dva strážní, tak je zabijeme. (To je polehčující okolnost, až nás obviní z napomáhání útěku z vězení.) Zabijeme i další dva strážné uvnitř. Najdeme týpka, zjistíme, že zadavatel úkolu nás podvedl a od tohohle týpka chce nějaký magický amulet a pak ho zabít.

Vedeme týpka z města do jiného města. Cestou, aby toho nebylo málo, zabíjíme strážného u brány. Borci od zadavatele úkolu nás ale pronásledují na koních. Následuje půl hodiny vymýšlení strategie, jak jim ty koně sebrat nebo splašit. (už jsme skoro hodinu po časovém limitu)

PJ hru končí poté, co borce dopravíme do druhého města. Prej jsme stihli jen 2/3 zápletky a měli jsme s ním jít ještě do nějaké laboratořečico.


Po vyslechnutí hodnocení turnaje a přečtení prezentace se "shrnutím" děje (které obsahuje 90% nepotřebné vaty... kdyby byla aspoň cukrová...) to vypadá, že PJ si to možná jednou prolétl, ale nevěnoval tomu moc přípravy.

Shrnutí:
Utahané, zdlouhavé, pomalé, bizarní a otravně nudné. Ty první dvě hodiny tam vůbec nemusely být.
PJ Dart s výjimkou scény v nevěstinci zněl, jako by tu hru ani vést nechtěl, ale někdo mu u hlavy držel pistoli a nutil ho k tomu.


Zde (youtube link) můžete najít audio shrnutí z pohledu postavy.
Napsal: shari
Autorská citace #61
15.3.2021 17:10 - Xeth
Šaman píše:
Super, to mě zajímalo. Měla z toho plusové body?

Ano, dá se to tak říct.
Autorská citace #62
15.3.2021 17:11 - shari
York píše:
Tohle je důležitý a chtěl bych rovnou na všechny apelovat: Nečekejte na povolení. Když vám je v jakýkoliv hře cokoliv nepříjemný, řekněte to.

Xeth píše:
Přidávám se.

Vám by to možná prošlo, ale u mě je dost velká šance, že si prostě řeknou, že jsem hysterka a budou pokračovat.
Navíc když s těma lidma komunikuju poprvé a neznám je, tak netuším, jestli jim "naschvály" nepřijdou jako "super nápad jak se zabavit" a jestli bych to tím ozváním se ještě nezhoršila.

Xeth píše:
Z části to jistě railroad je. Je tam ale zároveň spousta volnosti, s kterou si PJové i hráči mohou udělat, co chtějí. Rozhodně je tam poměrně dost prostoru na hráčská rozhodnutí, která mohou vést (a vedla) naprosto odlišným koncům.

Pokud některé družince PJ poskytl dostatek informací a prostoru, pak věřím, že se to dalo zvládnout i lépe.
Nicméně by hodně pomohlo, kdyby Tanas byl opravdu uvězněn neprávem a bylo možné ho z vězení dostat legálně vyšetřováním.
Dál ten zbytečný dvouhodinový úvod by šlo docela dobře zkrátit tím, že by ten šéf karavany, se kterým postavy přišly, jim rovnou představil Salema jako známého, který potřebuje pomoc. A tudíž by bylo víc prostoru pro hráčská rozhodnutí a zkoušení různých taktik.
Autorská citace #63
15.3.2021 17:14 - Markus
Sirien píše:
Každopádně to že by hra byla "railroad" pro turnajové hraní fakt typické není (protože co bys pak hodnotil) - že hráči nemají moc volbu... se občas objeví a historicky to tak často fungovalo, ale za "typické" bych to taky neoznačil.



To je věc, kterou jsem na přístupu DH k turnajím nepochopil, přestože mi to Tirus vysvětloval. Dělají dobrodružství tak, aby to celé běželo ve stejné linii (maximálně s nějakým kosmetickým odlišením) a hodnotí to, jak "správně" se družina v té linii drží a jak daleko v ní dojde. Tj. "trefte se do řešení, které má PJ připravené". Chápu to správně?

Cíl: "Aby to každá družina odehrála stejně" mi přijde jako totálně v rozporu s principy RPG i turnaje.

Přitom od turnaje bych čekal přesný opak. Můžeme hodnotit splnění nějakých cílů, které zadáme hned na začátku, ale nebudeme je stavit do jedné linie a dáme hráčům milion různých cest, aby záleželo na tom, pro kterou z nich se rozhodnou. A pak samozřejmě můžeš hodnotit věci typu: zachránili vesnici, nebo naopak přidělali ještě víc problémů? Ale když je tam jasná linie, tak co chceš hodnotit? Jak daleko po té koleji dojeli? To by mě asi neba.

Plus je tam celý ten problém, který jsem viděl i u Lamspuru, a sice že první hodinu až dvě postavy bezcílně bloumají. Místo aby dostaly jasný úkol ještě před hrou, bang, hrajte!... tak tady stráví hodinu až dvě vůbec zjišťováním, co „mají dělat“?

A v čem přesně má ta hra být zábavná? Cíl tam není, možnost volby taky ne, tak v čem?
Autorská citace #64
15.3.2021 17:17 - Xeth
sirien píše:
Špatná volba slov na mé straně, promiň.

"Přiznávat" ne ve smyslu "přiznat se [k něčemu]" ale ve smyslu "uznat deklarovanou skutečnost", "přistoupit na předložené", "přinzat že něco bylo nějak".

V pohodě.
Nemyslím si, že bych měl co přiznávat. Jak jsem psal výš, nevím, jak se věci přesně seběhly, ale vzhledem k tomu, jak probíhala příprava PJů na hru (ve smyslu společných online setkání i s Tiusem) věřím, že byly podniknuté potřebné kroky k tmu, aby se situace vyřešila. Jestli byla řešena adekvátně, to opět nemohu říct. Opět předpokládám, že ano. Pokud ne, bylo by to samozřejmě špatně.
Autorská citace #65
15.3.2021 17:18 - York
shari píše:
Vám by to možná prošlo, ale u mě je dost velká šance, že si prostě řeknou, že jsem hysterka a budou pokračovat.


Vždycky je samozřejmě šance, že tím nic nezměníš, nebo že to dokonce zhoršíš. Ale i tak je důležitý to říct, protože PJ těžko může adresovat problém, o kterym neví. A jak psal Šaman, ptát se preventivně hráčů před hrou na všechno, co by jim mohlo potenciálně vadit, není moc praktický.
Autorská citace #66
15.3.2021 17:41 - Xeth
shari píše:
Vám by to možná prošlo,...

Za mne je v takovém případě nejlepší omluvit se, že to nedáváš a odejit, a neřešit co si kdo myslí. Chápu ale, že v takovém rozpoložení to nemusí být úplně jednoduché. Každpádně mne mrzí, že ti ta hra takovým způsobem zkazila den, nemluvě o nějakém dalším pokusu někdy jindy zkusit DH s někým jiným.

shari píše:
Pokud některé družince PJ poskytl dostatek informací a prostoru, pak věřím, že se to dalo zvládnout i lépe.

Tebou zmiňovaný dvouhodinový úvod je fakt hodně. Na cca 4,5 hodny plánovanou hru je to vážně extrém. Jen pro upřesnění, kam až to považuješ za úvod?

Markus píše:
Tj. "trefte se do řešení, které má PJ připravené". Chápu to správně?

Ne tak docela, alespoň já to tak nechápu (ale prvně jsem hrál DH, prvně ji PJoval a prvně PJoval na turnaji, takže...). Jsou nějaké checkpointy, které je třeba projít, viz to, co jsem psal výše. Jak se k nim postavy dostanou, to je na hráčích. Hodnotí se stěžejní body dobrodružství (tady byly tuším 3), RP, přežití postav, spolupráce atd. To dá celově nějaký počet bodů, který rozhoduje. Družina tak nemusí ani dojít do konce dobrodružství a stejně může vyhrát.
Ty checkpointy jsou přitom obecné jako "zachrání vězně" ne "zachrání vězně přesně daným způsobem." Hrubá kostra je ale daná, aby ta dobrodružství pro účely bodování byla odehraná rámcově podobně.

Markus píše:
Cíl tam není, možnost volby taky ne...

Cil v dobrodružství je, i když není patrný hned na začátku a pak se posouvá, ale směr udaný zůstává. Ano, jistě je možné družiny hned od 1. vteřiny postavit před nějaký cíl celé hry a odstartovat závody, ale takto mi to přišlo pohodovější.
Autorská citace #67
15.3.2021 17:44 - shari
Xeth píše:
Tebou zmiňovaný dvouhodinový úvod je fakt hodně. Na cca 4,5 hodny plánovanou hru je to vážně extrém. Jen pro upřesnění, kam až to považuješ za úvod?

Do setkání se Salemem a zadání úkolu na vysvobození Tanase.
Autorská citace #68
15.3.2021 17:45 - Lethrendis
York píše:
A jak psal Šaman, ptát se preventivně hráčů před hrou na všechno, co by jim mohlo potenciálně vadit, není moc praktický.


Nemyslím si. Hráčům, které neznám, vedle toho, že si s nimi mailuju, posílám i jednostránkový dotazník, kde se jich ptám na jejich názory na různé věci a přímo je tam vyzývám, aby mi napsali, co chtějí/nechtějí/nemají rádi.

Dělám to tak roky - není to všespasitelné, ale pomáhá mi to.

EDIT: Jo a pak to předhodím i ostatním hráčům, abychom všichni věděli. A mohli před první hrou probrat.
Autorská citace #69
15.3.2021 17:57 - Šaman
Lethrendis: Ukážeš nám ten dotazník, ať se můžem bavit konkrétně? I když - nevím, jestli pro bezpečnost při hře nezaložit novou diskuzi…
Autorská citace #70
15.3.2021 17:58 - Lethrendis
Ti ho pošlu do PM, teď ten nejčerstvější i s odpověďmi.

EDIT: Nejde přiložit jako příloha, tak jsem to tam zkopíroval. V reálu je to graficky upravenější.
Autorská citace #71
15.3.2021 18:04 - Xeth
shari píše:
Do setkání se Salemem a zadání úkolu na vysvobození Tanase.

Jestliže to byla práce PJe (tj. družina se nesnažila ve městě nějak vyblbnout, ale pokoušela se "jít po příběhu"), tak to je vážně dost. Příliš.
Autorská citace #72
15.3.2021 18:09 - shari
Xeth: Vyloženě jsme se téměř každého NPCčka vyptávali na Krvavou masku, bo jsme předpokládali, že v nalezení jeho kompliců bude spočívat ten úkol. Ale bohužel jsme se do arény dostali až později.
Autorská citace #73
15.3.2021 18:16 - Šaman
Lethrendis: Díky. Myslel jsem, že je to jako právě v téch larpech od Rollingu - "v pohodě" - "vadí" - "vůbec nechci ve hře potkat" a pod tím je seznam asi dvaceti fóbií, tabu apod.

To cos poslal je letmé představení kampaně a nezávazná zpětná vazba herních preferencí. To je úplně v pohodě, protože předpokládám, že při hře se pak lépe poznáte a dopilujete to k všestranné spokojenosti.

Ale pro přípavu "zhora", za což turnajové hraní považuji, to obávám se nebude dostačující. Třeba právě na těch (velmi specifických) larpech to chtějí tlačit až na hranici komfortní zóny.

A když se to tlačí na hranu, tak je samozřejmě problém, když řeknu že barvité popisování sexuálních scén mi nevadí… a pak někdo popisuje tvrdé SM, nebo homosexuální orgie. (Tenhle příklad už s těmi larpy nesouvisí:)

Tedy nemohu napsat, že nemám rád násilí, když bez problémů ve hře pobiju nespočet skřetů, banditů, nekromantů a v horším případě i neutrálů kteří stojí v cestě. Ale vadí mi popis utrpení. Takže Pán prstenů v pohodě, i když je to popis války. S GoT už problém mám. Přitom ale v tom Tolkienovi také postavy trpí. Jen to má jinou atmosféru.

A obávám se, že prostý dotazník na takové nuance nestačí. Zvlášť, když nic z toho nemá přesnou hranici.
Autorská citace #74
15.3.2021 18:20 - Xeth
shari píše:
...

Tak to je opravdu mazec, že vás PJ nechal tak dlouho se plácat po špatné stopě. :(
Autorská citace #75
15.3.2021 18:21 - KDolecek
Příjde mi zvláštní, že masová tRPG akce, která stojí na tom, že spolu hrají lidé, kteří se vůbec neznají nepoužívá vůbec žádné bezpečnostní nástroje jako Lines/Veils nebo X-Card. Nebo alespoń při přihlašování neupozorńuje v základních kategoriích na tématický obsah hry.
Autorská citace #76
15.3.2021 18:22 - sirien
Šaman: tak ono hlavně něco co bys dával do podobného dotazníku nemá v turnajovém dobrodružství vůbec co dělat. Popř. pokud to tam je tak jde o specifický turnaj a má to být transparentně velmi jasně řečeno předem aby každý bezpochyby věděl, do čeho jde.
Autorská citace #77
15.3.2021 18:23 - Lethrendis
Krčím rameny. Turnaje a předpřipravené hry nehraju, takže k tomu nemám moc co říct.

Pro mé potřeby je tohle ideální, chtěl jsem, aby to bylo krátké a otevřené odpovědi. Je to už několikátá mírně obměněná iterace, zatím mi to vždycky bylo užitečné. A zrovna ten problém s příliš explicitním sexem nebo brutalitou... v základu to tam zmíněné je a asi nejsem takový GM divočák, abych někomu šel za hranu :)
Autorská citace #78
15.3.2021 18:25 - sirien
KDoleček: X-card je věc kterou jsem osobně měl vždycky za indie bullshit (stejně jako semafor a podobné). Hezké v teorii (možná), v praxi to narazí na takovejch bariér, že se na to vůbec nedá spolehnout.

Lines and Veils je trendy termín pro klasickou věc, ale popravdě viz výše - věci co jsou za čarou nebo by měly být za závojem ve veřejné turnajovce spíš nemaj vůbec co dělat.
Autorská citace #79
15.3.2021 18:35 - Šaman
Lethrendis, sirien:
Když opustím hustě znějící tabu, tak jedna moje spoluhráčka nemá ráda strašidelnou atmosféru. Když se hraje hororově a maličko se zvážní, tak začne blbě vtipkovat a když jsem to s ní probíral, tak se prostě nechce bát. Ok, to by možná i do dotazníku napsala.

Někdo se zase štítí hadů. Což se ukázalo když jsme bojovali proti hadí sektě, kde velmistr byl aka soudce Thulsa z Conana (proměňoval se ve velkého hroznýše). Ten byl ještě v pohodě, ale způsob až rituálních vražd - hodit oběti do ložnice v noci košík malých jedovatých hadů už byl moc. Přitom na tohle jsme přišli až po deseti letech společné hry. (Do té doby jsme na klubka hadů ve hře nenarazili.) Asi by to dotyčný do dotazníku ani nepsal.

A obě tyhle věci nejsou ani nechutné, ani tabu. Do dobrodružných žánrů i patří.
Autorská citace #80
15.3.2021 18:36 - KDolecek
Jsou lidé, kterým to jako nástroj funguje a neublíží to těm ostatním. A jak vidno, nemá tam ten obsah co dělat, ale byl to tam.
Je i nějaký lepší, netrendy název?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.088526010513306 secREMOTE_IP: 3.144.93.73