Sirienův blogček: K čemu tolik RPG

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč je tolik RPGček? Systémů, settingů... a vůbec všeho? Proč lidi baví stále vydávat další a další?

Jistě, může to být kvůli tomu, aby se pořádně napakovali a hezky na tom vydělali. Jenomže je tu pár věcí, které ukazují na to, že tenhle důvod bude platit jen pro několik málo případů - existuje totiž spousta RPGček, které byly napsané a ucelené do kompletní podoby (obrázky, grafika...), aniž by za ně jejich autoři něco chtěli (FATE, JAGS...)

Jeden z důvodů, které mě napadají, je ten, že by mohlo jít o reflexi nějakého pokroku v herním stylu a v náhledu na systém a jeho roli ve hře. I zde můžu nalézt argumenty, které to popírají. Spousta nově vydaných RPGček je ve skutečnosti jen klonem nějakého jiného, případně jakousi eklektikou mezi jinými. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že takových bude většina. Za druhé si dovolím poukázat na skutečnost, že spousta RPGček nejenže nereflektuje vývoj, ale už v době svého vydání velice silně pokulhávají a používají principy poměrně dlouho přežité (DrD+), případně se snaží současnou pozici doklonovat nějakým novým způsobem, který ve skutečnosti není nijak objevný a výsledek je spíše rozpačitý (Hrdinové fantasy).

Zde ale můžu najít uspokojivější vysvětlení - jak poznamenal Alnag v sousedním blogu, kreativní myšlení je divergentní, rozbíhavé, proplétá se jako divoký potok v horách, nepadá přímo dolů a rovně jako Niagara. Proto, aby se mohli ukázat lidé, kteří vymyslí něco nového, zajímavého, objevného, je potřeba lidí, kteří vytvoří něco co až tak moc nové, zajímavé nebo objevné není, a to ze dvou důvodů - první je ten, že čím více podnětů člověk dostává, tím větší je jeho možnost se inspirovat. Druhý je ten, že aby mohl někdo přijít s něčím objevným, je nutné mu dát prostor pro experimentování, zkoušení, pro omyl a slepou uličku.

Druhý argument s RPGčky, která se vydávají zpátky, případně klopýtají na místě, by se dal zase zdůvodnit ignorancí tvůrců, kteří si myslí, že mají patent na rozum, a proto tvoří, aniž by se rozhlédli okolo, jestli to co vymýšlí už náhodou nebylo vymyšleno, nedejbože překonáno. Případně nikoliv ignorancí, ale prostou neznalostí, se kterou se snaží dotvořit něco, co jim chybí, protože nevědí, že to už je vytvořené.

Přesto tohle nemůže být podle mě důvodem k tomu, aby vznikalo tolik publikací, které vnikají, tolik systémů, tolik settingů. Co je tedy hybným motivem k takové tvůrčí činnosti?

Osobně se domnívám, že to je kreativita sama, jako taková, spolu se zvědavostí a touhou dotknout se něčeho nového. Stejně jako jsou RPG sama o sobě hrami na kreativitě založenými, můžeme najít touhu po kreativitě i v jejich vzniku - nakonec to je docela přirozené a dává to smysl.

Když jsem se ptal různých lidí, proč si kupují (nebo stahují) tolik RPGček, když stejně hrají jen jedno a otevřeně tvrdí, že hrát jiné ani netouží, tak mi mnoho z nich odpovědělo, že "si jen chtějí přečíst, jestli tam nenajdou nějakou inspiraci, něco zajímavého do hry, settingu nebo nějakou mechaniku, kterou by mohli použít sami ve své hře".

Existuje člověk, říká si Pieta, který je proslavený tím, že má doma sbírku RPGček tak rozsáhlou, že není v časoprostorových a fyzických možnostech, aby si je všechny zahrál. Přesto si stále kupuje další, čte je, recenzuje... protože ho prostě zajímá, co se tam dočte nového.

Myslím, že to je nekonečné hledání konce vesmíru. Ty tam jsou časy, kdy by se někdo rozplýval nad tradičními fantasy světy - jistě, mohou být dobře udělané, ale není to už něco, před čím byste takříkajíc "padli na hubu". Nahradily je jiné fantasy světy, takové, které se vydaly až na hranici šílenosti, vyšponovaly fantazii do extrému, aby překonaly stereotyp. Nakonec porovnejte Dragonlance, bezpochyby stylové a dobře udělané, ale přesto jen vcelku tradiční fantasy, se světem jako je Planescape, který místy nutí k představě nepředstavitelného v rámci paradoxů (nekonečná pláň, nad níž se tyčí nekonečná hora, na jejímž konci je město levitující v prstenci kolem jejího vrcholu...). Neříkám, že je Planescape lepší než Dragonlance, říkám, že je poněkud dál, co se týče nápadů, které jej stvořily.

A ani Planescape už není vrcholem kreativity, přišly další světy, které se obracely k dalším tématům, aby je prozkoumaly, zmuchlaly a zahodily, protože za nimi našly další, ještě neprozkoumaná. Tak se z hororu stal personální horor WoD, tak se SF světy přehouply ve Space opery, začaly vznikat mixy, které jen kombinovaly už známé věci, aby se na jejich základě vztyčilo něco nového.

Pointa toho všeho je, že není nutné hrát hru, kterou si koupíte, a naopak to, že něco nebudete hrát, není důvod si to nekoupit. Ty veletucty her jsou vytvořené kvůli tomu, abyste si je přečetli, prozkoumali, ocenili... a inspirovali se v nich. Tak, jako to dělají tisíce dalších, protože, kdyby se měly prodávat jen ty hry, které někdo hraje, myslím, že by spousta nakladatelství už dávno zkrachovala.

Obrázek
Napsal: sirien
Autorská citace #1
29.8.2008 08:50 - Alnag
To je zajímavé, že to píšeš. Nedávno jsem četl diskusi (tuším na RPGSite) o tom, jestli valná část RPGček neexistuje jen díky sběratelům, kteří nehrají...
Nebude to asi původní argument, ale problém je v tom, že na sběratelský předmět jsou kladená jiné estetická i funkční kritéria než na hru. Takže když to pak přece jen chcete hrát, může se stát, že to s hratelností bude trochu na štíru.
Autorská citace #2
29.8.2008 08:52 - Argonantus
Vždycky, když tuhle Sirienovskou otázku položím nahlas, někdo mi vynadá.
Autorská citace #3
29.8.2008 08:59 - Jerson
Myslím, že odpověď je vcelku prostá a stejná jako u otázky, proč existuje tolik povídek. Někdo si zahraje pár RPGček (přečte pár knížek), zjistí, že některé věci by mu vyhovovaly jinak, a tak začne upravovat (napíše povídku s vykradeným námětem). Když vydrží, tak nakonec začně vytvářet další pravidla (psát další povídky), které prakticky nutí všem okolo. Kde kdo chce být slavný spisovatel (velký tvůrce RPG), i když si to třeba nepřiznává. Ještě že existují lidé ochotní jiná RPGčka hrát (a číst povídky v časopisech)
A v neposlední řadě - je cool dělat RPGčka. Tedy cokoliv okolo RPG je cool a vytvářet cool věci je ultracool.
Trochu mi to připomíná debatu o tom, proč dnes tolik lidí píše tolik blogů (a vytváří seznamky nebo vůbec dělají takovou hormadu věcí, které už existují). Chtějí se prostě prosadit a rozšířit své myšlenky.
Autorská citace #4
29.8.2008 10:37 - Fritzs
Alnag: Nezapomeň, že většina lidí na therpgsite se řídí heslem: "olde school is good in any amounts, everything else is swinery", takže tam hodně lidem spíš o to, že se píše hodně těch nesprávných RPG, než o to, že se píše hodně RPG na kerý se pak bude prášit na poličce... V okamžiku, kdy bys měl tisíce kopií první edice DnD, tak budou spousta tamějšího osazenstva skákat nadšením a hromadně to skupovat...
Zajímavé je, že většina těch "sviňských" her, co sem hrál celkem funguje...
Autorská citace #5
29.8.2008 10:53 - Alnag
Fritzs: Promiň, ale nesdílím tvojí paranoiu ohledně RPGSite. A dál bych to nepitval, neb by to nebylo pěkné.
EDIT: A tady jsou zmiňované diskuse jedna ja rpg.net (abyste měli taky jiné zdroj, když je therpgsite teď ta špatná).
A její jadrnější verze na theRPGsite.com
Nechť si každý udělá názor sám. Ostatně spousta účastníků té diskuse jsou designéři a autoři RPG, kteří k tomu asi mají co říct.
Autorská citace #6
29.8.2008 11:53 - Fritzs
Alnag: Netvrdím, že sou to všichni, ale takových je tam poměrně dost...
Autorská citace #7
29.8.2008 13:03 - sirien
Argo píše:
Vždycky, když tuhle Sirienovskou otázku položím nahlas, někdo mi vynadá.
Znáš mě, vždycky se rád vyhnu možnosti vyhnout se konfliktu (:
Alnag píše:
Nebude to asi původní argument, ale problém je v tom, že na sběratelský předmět jsou kladená jiné estetická i funkční kritéria než na hru.
No... ne tak úplně. Není to ani tak jako sbírka umění, jako spíš sbírka nějaké praktické věci která Tě jen zajímá. Třeba sbírka nožů - různé druhy různé účely, vrhací, kapesní, vyhazovací, vystřelovací... každý má něco svého a je k něčemu určen a ano, některé vrhací nože jsou holt lepší (vyváženější, elegantnější...) než jiné. Sem tam se Ti tam objeví nějaká skutečná rarita, která je opravdu spíš uměním než praktickým nožem, ale moc jich neni.
Stejně tak máš hromadu RPG které sbíráš čistě jako praktické kousky, jenom s vědomím že jsou do sbírky a ne na použití, a sem tam se Ti v tom objeví nějaká skutečná umělecká rarita (Violance, anyone?)
(a roníka a problémy mezi Forge a Site si pls řešte někde kde je na roníka a pundita někdo zvědavej, ´kuju)
Autorská citace #8
29.8.2008 13:05 - Jerson
Alangu, mohl bys nějak shrnout, co na těch diskusích je, abych měl představu?
Autorská citace #9
29.8.2008 13:51 - Alnag
Jerson: Základní východisko obou diskusí je stejné. Existuje přesvědčení (některých diskutujících - dlužno podotknout, že část z nich jsou lidé, kteří pracují v branži), že leckteré herní společnosti produkují knížky, které jsou přitažlivé v první řadě pro sběratele a ne knížky, přitažlivé pro hráče. A dokud budou sběratelé ty knížky kupovat, není vyvíjen tlak na nápravu. Sběratelé vám nedají dobrou zpětnou vazbu o hratelnosti hry, takže se to nevyvíjí dobře.
Padají tam třeba argumenty, že jde o dvě překrývající se "hobby" - jedno je hraní a druhé je sbírání her. Hry dnes soutěží v čitelnosti a hodnotě coby sběratelské předměty - nehratelné příběhy, herní fikce, lesklé tvrdé obálky a pěkné obrázky. Existují třeba poznatky (samozřejmě typu jedna paní povídala, žádná tvrdá data), že hezká, lesklá pevné vazba zaručí výrazně vyšší prodejnost a kromě toho, že kniha leží lépe na stole, tak kde je ta přidaná kvalita hry?
Stejně tak hra, která neprodukuje další a další dodatky je prohlášena za mrtvou (GURPS 4e), i když je k ní materiálů do konce života.
V threadu na rpg.net píše třeba designér Bruce Baugh (bývalý zaměstnanec White Wolf), jak na konci vývoje World of Darkness (old) dostávali spoustu mailů od lidí, kteří byli pravidelní zákazníci, ale prakticky nebo vůbec nehráli. New WoD je svým způsobem i snaha zohlednit hráčský zájem a přimět nehráče hrát.
Na otázku jak brání "sběratelé" hráčům, aby dostali to, co potřebují (chtějí) odpovídá Bruce Baugh tak, že počet stránek a další fyzické zdroje jsou omezené. Nehráče zajímají jiné věci (třeba tvorba světa) -ve WoD co je desátá sféra, může být Stín cestou k tajnému osvícení...
Hráči si na druhou stranu (dřív nebo později) uvědomí, že takové otázky jsou v podstatě nesmyslné. Jak se to postava dozví? A jak s tím naloží? Nejrelevantnější otázky jsou, kdo vám co říká, proč to dělá a co buděláte, když si to bude odporovat?
Je spousta způsobů, jak udělat na hráče zaměření informace zajímavé i pro hráče a naopak, ale kdykoliv knížka začne o "tady je objektivní prohlášení o všech faktech světa" oproti "tohle vaše postava nejspíš zažije a co to pro ní znamená", pak si hráči vytáhli kratší slámku.
/pozn./ - to nejsou moje názory, to jsou střípky takových zajímavých věcí z těch diskusí...
Sirien a Fritzs: O Roníka a Pundita ani nic podobného tu vůbec nejde. Nevím, proč se apriori předpokládá, že všechno, co vzejde z RPGsite se týká tohoto. Chodí tam i normální lidi...
Autorská citace #10
29.8.2008 15:16 - Jerson
Takže je to něco jako když se původně herní figurky začnou kupovat jen kvůli tomu, že po nabarvení dobře vypadají, dělají se z nich diorámata, pravidla se kupují kvůli povídání o světě a supercool obrázkům, ale hry samotné už nikdo nehraje? S tím rozdílem, že figurka je pořád hezká figurka a můžeš ji použít i s jinými pravidly, když ta původní jsou prakticky nehratelná.
Autorská citace #11
29.8.2008 15:28 - sirien
Alnag: Nic proti RPG Site, reagoval jsem na tu Fritzsovu reakci která krásně celý RPGSite generalizovala a ze zkušenosti vim že jak se tohodle diskuse jednou chytne, tak to pak už je jen spirála k Roníkovi. Už samo prohlášení "většina lidí na therpgsite se řídí heslem:" je zaznamenáníhodná kravina která na tu spirálu rychle míří.
Autorská citace #12
29.8.2008 15:44 - Alnag
Jerson: Je to spíš o tom, když se původně herní figurky začnou vyrábět tak, aby dobře vypadaly v diorámatech i za cenu toho, že se s nimi blbě hraje... (teda ta metafora asi není moc dobrá, ale což...)
Autorská citace #13
29.8.2008 16:36 - pipux
Hmmm, ale co takhle, pánové: to jste nikdy nic nesbírali? Třeba krabičky od cigaret, jako malé děcka?
Sběratelská vášeň je jedna věc; vědomí, že ty špalíky do rakve udí plíce věc druhá (a jo, myslím to i trošku metaforicky ;) )
Autorská citace #14
30.8.2008 09:14 - wraiths
Kdyz je po tech hrach(figurkach) poptavka,tak proc by si nenamastli kapsu...
Autorská citace #15
31.8.2008 00:06 - Aljen
Cisty Zberatel - Cisty hrac su len extremne pripady. Poznam par ludi ktori nakupuju pravidla roznych RPG systemov a cudujsasvete aj ich hraju. Jasne mozno nie hned a nie vsetky naraz. Ale ked maju na to feeling a hlavne dalsich ludi okolo ktori maju tiez naladu na to iste. Vidim to podobne ako je Sirienova alegoria so zbierkou nozov. Kazdy je na nieco urceny a na nieco vhodny. Ano mozno je niektory len peknou ozdobou vitrinky (co moze a nemusi znamenat ze je vseobecne nepouzitelny) ale to neznamena ze by nemalo zmysel zbierat a skusat ine noze na rozne ucely kedze aj cinnosti kvoli ktorym zberatel noze pouziva sa casom menia.
Autorská citace #16
31.8.2008 09:26 - Alnag
Aljen: Zdá se mi, že se tak trochu vloupáváš do otevřených dveří, protože ty zamčené jsou o dům vedle. V těch mnou linkovaných diskusí nejde ani tak o to, že je každý systém na něco dobrý nebo tak. Diskuse je o tom (analogicky řečeno), že příliš mnoho nožů je designováno tak, aby pěkně vypadalo ve vitrínce i za cenu toho, že špatně padnou do ruku. Takže byť se činnosti sběratele nožů mohou měnit, ten nůž se mu prostě nebude držet dobře, pokud si bude kupovat nože podle toho, jak vypadají ve vitrínce a ne podle toho, jak se drží... (chtěli jste analogii, dostali jste jich celý nášup...)
Autorská citace #17
4.2.2009 05:16 - sirien
hm, ani nevim proč jsem tuhle diskusi opustil... doufám že tu Aljen pořád někde je.

Píše:
Cisty Zberatel - Cisty hrac su len extremne pripady.

Ve skutečnosti nejsou. Čistých hráčů je velmi mnoho. Troufám si tvrdit že minimálně 90% těch co nechodí na internetová fóra a servery o RPG, ale přesto je hrají jdou čistí hráči.
Rozhlédni se na nějakém conu, třeba. Myslím že Gamecon na to bude takřka ideální.
To že jsme tady na netu obklopeni lidmi kteří mnohem víc sbírají nebo i aspoň trošku sbírají je dáno logicky tím, že sběratelé se víc zajímají a rádi uvidí i sbírku někoho jiného, takže si sem zajdou. Rozhodně nejsme reprezentativní vzorek a dokonce k němu máme hodně daleko.

Na druhou stranu - právě to že jsou zběratelé angažovaní jim dává docela dost výraznou možnost se prosadit - jsou tady, takže jsou slyšet. Takže jejich požadavky mohou snadno ovlivnit game designery aby hry přizpůsobovali jim - tedy menšině se sběratelským zájmem - místo reálným hráčům - tedy většině s herním zájmem, která se ale projevuje mnohem méně. (tohle není ani tak můj názor jako spíš výklad toho co tu padlo v kontextu toho co jsem napsal, osobně si netroufám tvrdit jak moc je nebo není tenhle odstavec pravda)
Autorská citace #18
4.2.2009 08:49 - Argonantus
Ono lze na téma zareagovat ještě jinak, a podobně destruktivně:

Píše:
Přemýšleli jste někdy nad tím, proč je tolik RPGček? Systémů, settingů... a vůbec všeho? Proč lidi baví stále vydávat další a další?

Píše:
Jistě, může to být kvůli tomu, aby se pořádně napakovali a hezky na tom vydělali.


Otázka - a odpověď hned v úvodu článku; není dál moc co psát, protože tak to přesně je.
Te´d se na RPGF rozběhlo (a zase chcíplo) téma "jak by mělo vypadat DrD", a začal se tam velmi rychle řešit vzhled obálky.
Tím je podle mne odhaleno vše.
Autorská citace #19
4.2.2009 09:31 - Jerson
Argonante, ty si opravdu myslíš, že se RPGčka vydávají proto, aby se na nich někdo napakoval? Nebo že z toho důvodu vznikla alespoň polovina RPGček?

Opravdu mi přijde, že tím jak hraješ stále jen DrD a nic jiného neznáš, tak ani nemůže vidět přínos jiných RPG (pro jiné lidi. To jestli by jiné RPG mělo přínost pro tebe je těžko zodpověditelná otázka)
Autorská citace #20
4.2.2009 09:43 - Sosáček
tukan: "vetsina s hernim zajemem" a "realni hraci" je vtipne, ale tak dobrej v demagogii jak si myslis jeste nejsi, myslim ze i fritzs by to zvladl lepe.

Jerson: sis nevsiml ze tu argo razi teorii ze co neni prospesne pro nej nemuze byt prospesne pro nikoho jineho, prece?

Argo: co takova zahorklost z kapitalismu? bych cekal ze budes nadseny.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

sirien

Pokud mě chcete kontaktovat napřímo:
Mail/hangouts: sirien.neiris@gmail.comDiscord: sirien#2387Tel./Signal IM: +420 723 414 539* Jabber: sirien@jabber.org* ICQ: 208980071(nejsem a nebudu na FB)
* jen z počítačevíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.088977098464966 secREMOTE_IP: 18.225.35.81