Sirienův blogček: K čemu tolik RPG

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč je tolik RPGček? Systémů, settingů... a vůbec všeho? Proč lidi baví stále vydávat další a další?

Jistě, může to být kvůli tomu, aby se pořádně napakovali a hezky na tom vydělali. Jenomže je tu pár věcí, které ukazují na to, že tenhle důvod bude platit jen pro několik málo případů - existuje totiž spousta RPGček, které byly napsané a ucelené do kompletní podoby (obrázky, grafika...), aniž by za ně jejich autoři něco chtěli (FATE, JAGS...)

Jeden z důvodů, které mě napadají, je ten, že by mohlo jít o reflexi nějakého pokroku v herním stylu a v náhledu na systém a jeho roli ve hře. I zde můžu nalézt argumenty, které to popírají. Spousta nově vydaných RPGček je ve skutečnosti jen klonem nějakého jiného, případně jakousi eklektikou mezi jinými. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že takových bude většina. Za druhé si dovolím poukázat na skutečnost, že spousta RPGček nejenže nereflektuje vývoj, ale už v době svého vydání velice silně pokulhávají a používají principy poměrně dlouho přežité (DrD+), případně se snaží současnou pozici doklonovat nějakým novým způsobem, který ve skutečnosti není nijak objevný a výsledek je spíše rozpačitý (Hrdinové fantasy).

Zde ale můžu najít uspokojivější vysvětlení - jak poznamenal Alnag v sousedním blogu, kreativní myšlení je divergentní, rozbíhavé, proplétá se jako divoký potok v horách, nepadá přímo dolů a rovně jako Niagara. Proto, aby se mohli ukázat lidé, kteří vymyslí něco nového, zajímavého, objevného, je potřeba lidí, kteří vytvoří něco co až tak moc nové, zajímavé nebo objevné není, a to ze dvou důvodů - první je ten, že čím více podnětů člověk dostává, tím větší je jeho možnost se inspirovat. Druhý je ten, že aby mohl někdo přijít s něčím objevným, je nutné mu dát prostor pro experimentování, zkoušení, pro omyl a slepou uličku.

Druhý argument s RPGčky, která se vydávají zpátky, případně klopýtají na místě, by se dal zase zdůvodnit ignorancí tvůrců, kteří si myslí, že mají patent na rozum, a proto tvoří, aniž by se rozhlédli okolo, jestli to co vymýšlí už náhodou nebylo vymyšleno, nedejbože překonáno. Případně nikoliv ignorancí, ale prostou neznalostí, se kterou se snaží dotvořit něco, co jim chybí, protože nevědí, že to už je vytvořené.

Přesto tohle nemůže být podle mě důvodem k tomu, aby vznikalo tolik publikací, které vnikají, tolik systémů, tolik settingů. Co je tedy hybným motivem k takové tvůrčí činnosti?

Osobně se domnívám, že to je kreativita sama, jako taková, spolu se zvědavostí a touhou dotknout se něčeho nového. Stejně jako jsou RPG sama o sobě hrami na kreativitě založenými, můžeme najít touhu po kreativitě i v jejich vzniku - nakonec to je docela přirozené a dává to smysl.

Když jsem se ptal různých lidí, proč si kupují (nebo stahují) tolik RPGček, když stejně hrají jen jedno a otevřeně tvrdí, že hrát jiné ani netouží, tak mi mnoho z nich odpovědělo, že "si jen chtějí přečíst, jestli tam nenajdou nějakou inspiraci, něco zajímavého do hry, settingu nebo nějakou mechaniku, kterou by mohli použít sami ve své hře".

Existuje člověk, říká si Pieta, který je proslavený tím, že má doma sbírku RPGček tak rozsáhlou, že není v časoprostorových a fyzických možnostech, aby si je všechny zahrál. Přesto si stále kupuje další, čte je, recenzuje... protože ho prostě zajímá, co se tam dočte nového.

Myslím, že to je nekonečné hledání konce vesmíru. Ty tam jsou časy, kdy by se někdo rozplýval nad tradičními fantasy světy - jistě, mohou být dobře udělané, ale není to už něco, před čím byste takříkajíc "padli na hubu". Nahradily je jiné fantasy světy, takové, které se vydaly až na hranici šílenosti, vyšponovaly fantazii do extrému, aby překonaly stereotyp. Nakonec porovnejte Dragonlance, bezpochyby stylové a dobře udělané, ale přesto jen vcelku tradiční fantasy, se světem jako je Planescape, který místy nutí k představě nepředstavitelného v rámci paradoxů (nekonečná pláň, nad níž se tyčí nekonečná hora, na jejímž konci je město levitující v prstenci kolem jejího vrcholu...). Neříkám, že je Planescape lepší než Dragonlance, říkám, že je poněkud dál, co se týče nápadů, které jej stvořily.

A ani Planescape už není vrcholem kreativity, přišly další světy, které se obracely k dalším tématům, aby je prozkoumaly, zmuchlaly a zahodily, protože za nimi našly další, ještě neprozkoumaná. Tak se z hororu stal personální horor WoD, tak se SF světy přehouply ve Space opery, začaly vznikat mixy, které jen kombinovaly už známé věci, aby se na jejich základě vztyčilo něco nového.

Pointa toho všeho je, že není nutné hrát hru, kterou si koupíte, a naopak to, že něco nebudete hrát, není důvod si to nekoupit. Ty veletucty her jsou vytvořené kvůli tomu, abyste si je přečetli, prozkoumali, ocenili... a inspirovali se v nich. Tak, jako to dělají tisíce dalších, protože, kdyby se měly prodávat jen ty hry, které někdo hraje, myslím, že by spousta nakladatelství už dávno zkrachovala.

Obrázek
Napsal: sirien
12.9.2010 13:27 - Colombo
ah, to byl jiný vrak. Teď jen najít tu lagunu...
12.9.2010 14:27 - Colombo
mám otázku. Ty kobky s jménem "schody" dremoří lordi, všechny sochy vedle sebe, chrámy, dýky s questy, to všechno je tvoje práce?
12.9.2010 16:49 - Argonantus
To je Hlormaren, nebo Andasreth. Pokud jsi u Andasrethu, jsi moc na sever.
Pokud jsi prošel vrak, už tě to navede... na Hlormarenskou Lagunu.

A pokud jsi byl na Stairs, už jsi v novém dungeonu. Ty zrovna v originále nejsou. Jsou tam jen ty lokace, co mají vchod přímo ven, a jsou všechny oddělené. A pokud jsi byl ve Shrine a viděl dýky s questy, to je samozřejmě celé moje práce. Všechno, co se jmenuje Ald Reshalmawia, plus leccos dalšího.

Jo, a já tě varoval - je to tam dost drsný na slabou postavu. Jsi dobrý, že jsi došel tak daleko.
12.9.2010 17:14 - Colombo
no, jak jsem říkal, že stáhnu postavu, tak jsem stáhl postavu na 12345 levlu s atributy 99999, takže jsem to procházel a ubíjel jsem dremoří lordy pěstmi:D
osobně mi přijdou všechny ty kobky lehce klaustrofobní a tak jsem do nich nikdy moc nelezl..

Btw., jsi celkem frajer, jak dlouho jsi na tom makal? Máš tam jen pár chybek (jedna je levitující ohniště, druhá je divně končící chodba, v prázdnotě, takže člověk propadává..., na víc jsem zatím nepřišel)

Osobně preferuju externí lokace a interní lokace jen malé. Nerad se v nich ztrácím, v externích lokacích si stačí hodit levitaci a už jsem v obraze.
12.9.2010 17:33 - Argonantus
Kde je to ohniště a chodba v prázdnu? Nahoď, jak se to jmenuje, opravím...
Questy jsi ještě neřešil, co?
12.9.2010 17:49 - Colombo
ne, co já vím, nejsou to klasické questy od Daeder? Určitě to "Postav mi svatyni" a "Zabij Mehruna Dragona a přines mi jeho zbraň" je klasické.

btw. síla 999999 má nevýhodu, 5 úderů a zničíš jakoukoliv zbraň:D, ale zase Vivec na instakill:D
12.9.2010 17:52 - Colombo
vím, že ta chodba byla v Outer ring, ale kde bylo to ohniště, to ti neřeknu, to jméno si už nepamatuju.
Btw. Dwemerská pevnůstka spojená kanály s Daedrickou svatyní?
Mimochodem, ta dwemerská pevnůstka má moc srozumitelné a krátké jméno, šiklo by se tomu dát něco nesrozumitelného a dlouhého:)
12.9.2010 18:05 - Argonantus
Outer Ring? To jsi mne překvapil; možná se tam nenahrálo něco, co se nahrát mělo; kromě vstupních dveří se tam dá jít do tří dalších lokací (a do hlavní Shrine osm dveří). Zasypané dveře by neměly jít otevřít... sakra, to zkontroluju.

Aleft tam byl, horní patro - za to jméno nemohu. Přidal jsem jen dolní patro... které je dějově jen okrajová lokace, a spojuje různé části. Hlormaren měl vlastní kanál, Lagoon je zase pro změnu nový (zbytek zmizelého města, tvrdím na tom vraku). Pokud bylo účelem znejasnit, co je nové, to se, koukám, podařilo dokonale...

Questy jsou většinou nové... staré jsou povinnost navíc z důvodů věrnosti. Lze je přeskočit konzolí; a počítal jsem, že postava 30+ je bude mít z podstatné části stejně splněné.

Hlavní linie (Ministry of Truth) vyžaduje po odchodu z věže zápisy v Journalu zejména Boethiah a Azury.
12.9.2010 18:48 - Colombo
Právě jak je 8 dveří do vnitřní svatyně, tak jedny z těch vrchních. Tam mi nějak chyběl kus chodby.
12.9.2010 18:51 - Argonantus
Díky, už jsem to našel. Po nejméně třetím rovnání neuvěřitelný kiks - skutečně zmizel jeden díl, bůhvíproč. A ten levitující brazier jsem už našel taky - Caves.
Zatím počám, jestli nenajdeš něco dalšího dál. Zejména nefungující scripty v questech a tak.

Už jsi byl v celém dungeonu? Má - pro kontrolu - 10 lokací daedrických a 10 jiných (přerůstá do Hlormarenu).
12.9.2010 19:04 - Colombo
Tak v CELÉM dungeonu jsem rozhodně nebyl. Upřímně, Daggerfall jsem nehrál, protože tam i ten dungeon na začátku byl příšerně obrovský.
12.9.2010 21:23 - sirien
...tahle diskuse mě... fascinuje...
...zajímalo by mě, kolik dalších lidí ji sleduje tak napjatě jako já.
12.9.2010 23:13 - Shako
sirien píše:
...tahle diskuse mě... fascinuje...
...zajímalo by mě, kolik dalších lidí ji sleduje tak napjatě jako já.


Kazdopadne hodne.... treba ja.:(
13.9.2010 08:13 -
Zapomenutý Argonantus:
No, diskuse není moc zajímavá, pokud si tu věc nepustíte (což není velký problém, viz shora). A možná vyčkejte, než tam dám verzi s tím opraveným dílem, možná odpoledne.
Jinak se snažím nespoilovat, ač je to vlastně testování (Colombo rozhodně nemá normální postavu...)
13.9.2010 17:20 - Argonantus
Další vývoj - chyba odstraněna i z downloadu, včetně pár dalších vychytávek. V předchozí debatě je tedy aktualizovaná verze.
14.9.2010 08:57 - pipux
Argonante, věnuješ se jenom vytváření modů pro Morrowind nebo i jiným hrám/enginům?

Jestli se ti na pevném disku válí nějaké vytípané obrázky z modu, tak je klidně hoď sem. Jsem zvědavý, jaké leveldesignistické esa máš v rukávu ... (i když se teda dá namítnout, že na Morrowindu se designově toho moc pokazit nedá - je to skládačka z hotových modelů :P )
14.9.2010 09:42 - Argonantus
Obrázky nemám žádné.
Jednak jsem na to líný, jednak nemám, kam je pověsit, a jednak si nemyslím, že to má jakýkoli smysl; jsou to, jak správně pravíš, všeobecně známé díly originální stavebnice. Pokud jsem vytvořil dojem, ten má přijít ve hře, a takto bych ho jen spoiloval.
Kdo chce, ať si to stáhne z téhle debaty.

Kdysi jsem vytvářel věci s editorem pro Age of Empires (třeba českou křížovou výpravu do Pruska...), nicméně kdo si tu hru pamatuje, to byl naprosto "another cup of tea" - možnosti ve strategiích jsou všeobecně daleko menší.
14.9.2010 10:52 - pipux
Argonantus píše:
Jednak jsem na to líný, jednak nemám, kam je pověsit, a jednak si nemyslím, že to má jakýkoli smysl

Nemáš to kam pověsit? -> http://www.tesnexus.com/
(a představ si, že z podobných stránek můžes dostat i odezvu od hráčů)

Nepodceňuj sílu screenshotů. Já, a celá horda dalších, vizuálně zaměřených lidí, stahuje mody jen tehdy, když dostane screenshoty. Na screenshotu se totiž velmi rychle pozná, jestli se jedná o vyladěnou profi práci, či nějakou další úděsnou spatlaninu. Screenshoty šetří čas ...

Pokud chceš svůj výtvor někde prezentovat a nebudou screenshoty, strašně si škodíš, ptže tak 80% potenciálních zájemců si mod nestáhne. Na webu je totiž obrovská míra zajímavého obsahu. A čím ty zaujmeš, čím ty vystoupíš z davu? (holý text sám o sobě je nudný :P )
14.9.2010 10:55 - Argonantus
Problém je v tom, že nechci zaujmout a vystoupit z davu. Jestli si to někdo stáhne, jeho věc.
Modding mne neživí, nevěnuji se mu nijak systematicky, a to se asi v dohledné době nezmění.
14.9.2010 11:28 - pipux
No jak chceš ...
Neříkám vnucovat, ale aspoň decentně marketingovat svůj materiál přece můžeš. Mody vznikají zpravidla v mod komunitách ("by gamers, for games"), a proto tvoje postoje nechápu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.071800947189331 secREMOTE_IP: 34.201.19.151