Sirienův blogček: K čemu tolik RPG

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč je tolik RPGček? Systémů, settingů... a vůbec všeho? Proč lidi baví stále vydávat další a další?

Jistě, může to být kvůli tomu, aby se pořádně napakovali a hezky na tom vydělali. Jenomže je tu pár věcí, které ukazují na to, že tenhle důvod bude platit jen pro několik málo případů - existuje totiž spousta RPGček, které byly napsané a ucelené do kompletní podoby (obrázky, grafika...), aniž by za ně jejich autoři něco chtěli (FATE, JAGS...)

Jeden z důvodů, které mě napadají, je ten, že by mohlo jít o reflexi nějakého pokroku v herním stylu a v náhledu na systém a jeho roli ve hře. I zde můžu nalézt argumenty, které to popírají. Spousta nově vydaných RPGček je ve skutečnosti jen klonem nějakého jiného, případně jakousi eklektikou mezi jinými. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že takových bude většina. Za druhé si dovolím poukázat na skutečnost, že spousta RPGček nejenže nereflektuje vývoj, ale už v době svého vydání velice silně pokulhávají a používají principy poměrně dlouho přežité (DrD+), případně se snaží současnou pozici doklonovat nějakým novým způsobem, který ve skutečnosti není nijak objevný a výsledek je spíše rozpačitý (Hrdinové fantasy).

Zde ale můžu najít uspokojivější vysvětlení - jak poznamenal Alnag v sousedním blogu, kreativní myšlení je divergentní, rozbíhavé, proplétá se jako divoký potok v horách, nepadá přímo dolů a rovně jako Niagara. Proto, aby se mohli ukázat lidé, kteří vymyslí něco nového, zajímavého, objevného, je potřeba lidí, kteří vytvoří něco co až tak moc nové, zajímavé nebo objevné není, a to ze dvou důvodů - první je ten, že čím více podnětů člověk dostává, tím větší je jeho možnost se inspirovat. Druhý je ten, že aby mohl někdo přijít s něčím objevným, je nutné mu dát prostor pro experimentování, zkoušení, pro omyl a slepou uličku.

Druhý argument s RPGčky, která se vydávají zpátky, případně klopýtají na místě, by se dal zase zdůvodnit ignorancí tvůrců, kteří si myslí, že mají patent na rozum, a proto tvoří, aniž by se rozhlédli okolo, jestli to co vymýšlí už náhodou nebylo vymyšleno, nedejbože překonáno. Případně nikoliv ignorancí, ale prostou neznalostí, se kterou se snaží dotvořit něco, co jim chybí, protože nevědí, že to už je vytvořené.

Přesto tohle nemůže být podle mě důvodem k tomu, aby vznikalo tolik publikací, které vnikají, tolik systémů, tolik settingů. Co je tedy hybným motivem k takové tvůrčí činnosti?

Osobně se domnívám, že to je kreativita sama, jako taková, spolu se zvědavostí a touhou dotknout se něčeho nového. Stejně jako jsou RPG sama o sobě hrami na kreativitě založenými, můžeme najít touhu po kreativitě i v jejich vzniku - nakonec to je docela přirozené a dává to smysl.

Když jsem se ptal různých lidí, proč si kupují (nebo stahují) tolik RPGček, když stejně hrají jen jedno a otevřeně tvrdí, že hrát jiné ani netouží, tak mi mnoho z nich odpovědělo, že "si jen chtějí přečíst, jestli tam nenajdou nějakou inspiraci, něco zajímavého do hry, settingu nebo nějakou mechaniku, kterou by mohli použít sami ve své hře".

Existuje člověk, říká si Pieta, který je proslavený tím, že má doma sbírku RPGček tak rozsáhlou, že není v časoprostorových a fyzických možnostech, aby si je všechny zahrál. Přesto si stále kupuje další, čte je, recenzuje... protože ho prostě zajímá, co se tam dočte nového.

Myslím, že to je nekonečné hledání konce vesmíru. Ty tam jsou časy, kdy by se někdo rozplýval nad tradičními fantasy světy - jistě, mohou být dobře udělané, ale není to už něco, před čím byste takříkajíc "padli na hubu". Nahradily je jiné fantasy světy, takové, které se vydaly až na hranici šílenosti, vyšponovaly fantazii do extrému, aby překonaly stereotyp. Nakonec porovnejte Dragonlance, bezpochyby stylové a dobře udělané, ale přesto jen vcelku tradiční fantasy, se světem jako je Planescape, který místy nutí k představě nepředstavitelného v rámci paradoxů (nekonečná pláň, nad níž se tyčí nekonečná hora, na jejímž konci je město levitující v prstenci kolem jejího vrcholu...). Neříkám, že je Planescape lepší než Dragonlance, říkám, že je poněkud dál, co se týče nápadů, které jej stvořily.

A ani Planescape už není vrcholem kreativity, přišly další světy, které se obracely k dalším tématům, aby je prozkoumaly, zmuchlaly a zahodily, protože za nimi našly další, ještě neprozkoumaná. Tak se z hororu stal personální horor WoD, tak se SF světy přehouply ve Space opery, začaly vznikat mixy, které jen kombinovaly už známé věci, aby se na jejich základě vztyčilo něco nového.

Pointa toho všeho je, že není nutné hrát hru, kterou si koupíte, a naopak to, že něco nebudete hrát, není důvod si to nekoupit. Ty veletucty her jsou vytvořené kvůli tomu, abyste si je přečetli, prozkoumali, ocenili... a inspirovali se v nich. Tak, jako to dělají tisíce dalších, protože, kdyby se měly prodávat jen ty hry, které někdo hraje, myslím, že by spousta nakladatelství už dávno zkrachovala.

Obrázek
Napsal: sirien
9.9.2010 18:59 - Argonantus
Pokud se Colombo ještě hlásí k Morrowindu, lze ho využít jako testera. Mám takový modík.
9.9.2010 19:42 - Colombo
povidej
9.9.2010 20:55 - Argonantus
Nevím, jak na to - jsou tady PM? Nechce se mi dávat napospas můj mail.
Až přijdu na to, jak, tak to metnu. Asi 430 Kb - to dnes není moc.

Jo, ještě mne napadá - spojení na mne pár lidí má, třeba Rytíř nebo Lotrando.
9.9.2010 21:03 - Colombo
sepiš k tomu co tam je atp. hoď to do raru a pak uloz.to

nebo na colombo@njs.netlab.cz

nebo zkusime PM
9.9.2010 21:09 - Argonantus
Jinak readme bude až zítra - mám ho na jiném compu. Ale ono na něm tak moc nezáleží; pravý tvrďákl hraje bez návodu.

V readme se praví, že chcete-li stylový začátek, najděte Shunned Shipwreck. nevíte-li kde je, jděte za Adilo Theals, Gnaar Mok, Arenim Manor.
Ale začnete-li odjinud, je to úplně jedno.
9.9.2010 21:13 - Colombo
Překvapivě, v pravých chuťovkách se mi nejlépe hraje, když hru znám jako vlastní boty. To si pak můžu krásně roleplayovat a nemusím se nervovat, kde je ta pitomá krabička dwemer box.
9.9.2010 21:18 - Argonantus
No jo, jisté mravní drama v tom je; ne každá postava tuhle akci vydýchá.

Jo, a kdo je Morrowind pozitivní, může si samozřejmě zahrát taky; mne hlavně bavilo to vymýšlet a dělat. To je halt to gamemasterování.

Jo, a už bys to tam měl mít v poště. Jen to zacvaknout a hrát.
9.9.2010 21:20 - Colombo
nejdřív musím dostahovat ten morrowind:D
9.9.2010 21:23 - Argonantus
Jo, stačí ti pouze originál Morrowind bez datadisků. nevím, co v tom provedou patche - je to se starou verzí.
9.9.2010 21:28 - Colombo
zatim mi nic nedošlo. Zkus to nahrát tady:
http://uloz.to/
a pak hodit link, který ti to vyplivne.
9.9.2010 21:37 - Argonantus
http://uloz.to/5825293/daedric-bitter-coast.esp

Tak, jsem zvědav, jestli to bude fungovat - nemám s tímhle vynálezem zkušenosti.
10.9.2010 13:14 - Colombo
tak, už mám postavičku, jak se do tvého dungeonu dostanu?
10.9.2010 14:48 - Argonantus
read moji předchozí poznámku a nebo readme

http://uloz.to/5804097/readme-daedric-bitter-coast.doc

A teď mne napadá, že doufám, že máš staré sejvy, protože je to pro 30+ level. Na novou postavu dost drsný. Dostat se tam je snadné, pokud víš, kde je Bitter Coast (... asi jo...), ale abys nebyl hodně rychle venku.
10.9.2010 15:01 - Colombo
no, "bitter coast" mi nic neříká, co takhle města-vesnice?

staré savy nemám, ale já jsem exploiter:) zaseknout za roh, případně vyskákat/vyletět někam nedostupně a pak ustřílet:) případně si nakrást svitky...

Dřív jsem míval perma levitace naramek, to jsem si vždycky vyskočil, nasadil náramek, vyletěl tak, ať mě netrefí a pak ustřílel deadrickým lukem:)
10.9.2010 15:07 - Argonantus
No, Vvardenfell se dělí na oblasti, devět, Bitter Coast je jihozápad, s městy Seyda Neen, Hla Olad a Gnaar Mok. V Gnaar Mok je ta savantka Andilo Thelas. Ta tě pošle k vraku. A nebo zkus rovnou Hlormarenskou lagunu a nějaký dungeon.
12.9.2010 12:11 - Argonantus
Tak jak jsi dopadl?
12.9.2010 12:22 - Colombo
no, dopadl jsem tak, že mi ta hratelnost morrowindu přišla už trochu nudná a jak jsem si četl, tak jsem si řekl, že to oživím nějakým dalším pluginem, který by morrowind obživil. Takže jsem si stáhl Dracandro's voice, který umožňuje velet tvým kumpánům (když jsi šéf Hlallu, tak vybíráš daně, můžeš si najímat žoldáky, trénovat s Legiemi atp...)
Ale hází mi to hlášku o možném konfliktu. Podle readme je to prý v pohodě.

Dál jsem si stáhl Adventurer's Total Conversion mod 3.1 beta, který toho upravuje hodně (těžší věci, víc se člověk nadře atp...)

No, ale to mi hází taky warning a hra se mi kazí... takže asi budu muset oželet. Teď hledám, jestli není updatovaná verze, ale ty linky odkazují buď na Fileplanet, která vyžaduje registraci, nebo na nefunkční servry, takže jsem v čudu.

Jaké používáš ty mody?
12.9.2010 12:37 - Argonantus
Aha. Já myslel, že jsi zkoušel moje Daedric bitter coast, které tu visí před pár replikami volně k dispozici. Napjatě čekám na dojmy.

Jinak se mi moc líbilo The Ebony Blade od Astiona nebo Caldera Ancient mine od Peka. I Daedric Sorcery od už nevím koho - všechno z Eric Melnibone (nevím, jestli teď není, mrcha, zavirovaný - pokud ano, mohu to tu pověsit.)
12.9.2010 12:42 - Colombo
jo, jenže k tomu potřebuju silnou postavu... a tu nemám... Takže se teď snažím prohledávat net a hledat vylevlovanou postavu:D
12.9.2010 13:00 - Colombo
dobře, jsem u vraku, kam teď? Vidím jen nějakou Dummerskou pevnost.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.098001956939697 secREMOTE_IP: 54.159.186.146