Sirienův blogček: K čemu tolik RPG

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč je tolik RPGček? Systémů, settingů... a vůbec všeho? Proč lidi baví stále vydávat další a další?

Jistě, může to být kvůli tomu, aby se pořádně napakovali a hezky na tom vydělali. Jenomže je tu pár věcí, které ukazují na to, že tenhle důvod bude platit jen pro několik málo případů - existuje totiž spousta RPGček, které byly napsané a ucelené do kompletní podoby (obrázky, grafika...), aniž by za ně jejich autoři něco chtěli (FATE, JAGS...)

Jeden z důvodů, které mě napadají, je ten, že by mohlo jít o reflexi nějakého pokroku v herním stylu a v náhledu na systém a jeho roli ve hře. I zde můžu nalézt argumenty, které to popírají. Spousta nově vydaných RPGček je ve skutečnosti jen klonem nějakého jiného, případně jakousi eklektikou mezi jinými. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že takových bude většina. Za druhé si dovolím poukázat na skutečnost, že spousta RPGček nejenže nereflektuje vývoj, ale už v době svého vydání velice silně pokulhávají a používají principy poměrně dlouho přežité (DrD+), případně se snaží současnou pozici doklonovat nějakým novým způsobem, který ve skutečnosti není nijak objevný a výsledek je spíše rozpačitý (Hrdinové fantasy).

Zde ale můžu najít uspokojivější vysvětlení - jak poznamenal Alnag v sousedním blogu, kreativní myšlení je divergentní, rozbíhavé, proplétá se jako divoký potok v horách, nepadá přímo dolů a rovně jako Niagara. Proto, aby se mohli ukázat lidé, kteří vymyslí něco nového, zajímavého, objevného, je potřeba lidí, kteří vytvoří něco co až tak moc nové, zajímavé nebo objevné není, a to ze dvou důvodů - první je ten, že čím více podnětů člověk dostává, tím větší je jeho možnost se inspirovat. Druhý je ten, že aby mohl někdo přijít s něčím objevným, je nutné mu dát prostor pro experimentování, zkoušení, pro omyl a slepou uličku.

Druhý argument s RPGčky, která se vydávají zpátky, případně klopýtají na místě, by se dal zase zdůvodnit ignorancí tvůrců, kteří si myslí, že mají patent na rozum, a proto tvoří, aniž by se rozhlédli okolo, jestli to co vymýšlí už náhodou nebylo vymyšleno, nedejbože překonáno. Případně nikoliv ignorancí, ale prostou neznalostí, se kterou se snaží dotvořit něco, co jim chybí, protože nevědí, že to už je vytvořené.

Přesto tohle nemůže být podle mě důvodem k tomu, aby vznikalo tolik publikací, které vnikají, tolik systémů, tolik settingů. Co je tedy hybným motivem k takové tvůrčí činnosti?

Osobně se domnívám, že to je kreativita sama, jako taková, spolu se zvědavostí a touhou dotknout se něčeho nového. Stejně jako jsou RPG sama o sobě hrami na kreativitě založenými, můžeme najít touhu po kreativitě i v jejich vzniku - nakonec to je docela přirozené a dává to smysl.

Když jsem se ptal různých lidí, proč si kupují (nebo stahují) tolik RPGček, když stejně hrají jen jedno a otevřeně tvrdí, že hrát jiné ani netouží, tak mi mnoho z nich odpovědělo, že "si jen chtějí přečíst, jestli tam nenajdou nějakou inspiraci, něco zajímavého do hry, settingu nebo nějakou mechaniku, kterou by mohli použít sami ve své hře".

Existuje člověk, říká si Pieta, který je proslavený tím, že má doma sbírku RPGček tak rozsáhlou, že není v časoprostorových a fyzických možnostech, aby si je všechny zahrál. Přesto si stále kupuje další, čte je, recenzuje... protože ho prostě zajímá, co se tam dočte nového.

Myslím, že to je nekonečné hledání konce vesmíru. Ty tam jsou časy, kdy by se někdo rozplýval nad tradičními fantasy světy - jistě, mohou být dobře udělané, ale není to už něco, před čím byste takříkajíc "padli na hubu". Nahradily je jiné fantasy světy, takové, které se vydaly až na hranici šílenosti, vyšponovaly fantazii do extrému, aby překonaly stereotyp. Nakonec porovnejte Dragonlance, bezpochyby stylové a dobře udělané, ale přesto jen vcelku tradiční fantasy, se světem jako je Planescape, který místy nutí k představě nepředstavitelného v rámci paradoxů (nekonečná pláň, nad níž se tyčí nekonečná hora, na jejímž konci je město levitující v prstenci kolem jejího vrcholu...). Neříkám, že je Planescape lepší než Dragonlance, říkám, že je poněkud dál, co se týče nápadů, které jej stvořily.

A ani Planescape už není vrcholem kreativity, přišly další světy, které se obracely k dalším tématům, aby je prozkoumaly, zmuchlaly a zahodily, protože za nimi našly další, ještě neprozkoumaná. Tak se z hororu stal personální horor WoD, tak se SF světy přehouply ve Space opery, začaly vznikat mixy, které jen kombinovaly už známé věci, aby se na jejich základě vztyčilo něco nového.

Pointa toho všeho je, že není nutné hrát hru, kterou si koupíte, a naopak to, že něco nebudete hrát, není důvod si to nekoupit. Ty veletucty her jsou vytvořené kvůli tomu, abyste si je přečetli, prozkoumali, ocenili... a inspirovali se v nich. Tak, jako to dělají tisíce dalších, protože, kdyby se měly prodávat jen ty hry, které někdo hraje, myslím, že by spousta nakladatelství už dávno zkrachovala.

Obrázek
Napsal: sirien
Autorská citace #21
4.2.2009 10:13 - Sosáček
Zaroven (pokud by nekdo stal o seriozni diskusi, o cemz pochybuju, vzhledem k tomu ze jsem na d20 v diskusi o tom jak lidi co maji vic jak tri rpg knizky doma jsou zli zli zli), nemyslim ze vetsina indie rpg vznika proto, ze by autor chtel vydelavat.

Treba u Errica a qualdezara tomu verim (a ac vsude pisou jak na tom nevydelaji, jsem si jisty ze si dobre spocitali ze takovahle selfpropagace se jim vyplati), ale spousta indie autoru to dela jen tak pro radost.

Uz jsem zminoval ze si myslim ze tukanuv rant na tema "ubozni normalni hraci, ti zli zli zli sberatele ovlivnuji gamedesignery" je dost spatne? Takhle se propaganda nedela.

Touha napakovat se stoji spis za tisici rozsirujicich prirucek od tech vasich mainstreamovych firem.

EDIT: a tesim se na tukana jak bude behat kolem a rikat "male obchody ohrozuji tesco! zruste vecerky! normalni nakupujici to nezajima!" :D ne fakt, nemate pocit ze to s tim uctivanim zlateho telete mainstreamu nejak prehanite?
Autorská citace #22
4.2.2009 10:28 - SEB
guilty as charged - nWoD mám plnou polici a hrál jsem to naposled před rokem... nWoD knížky jsou totiž efektní součástí mojí výstavní intelektuální knihovničky (takové té do které nedávám braky a co je nejvíc vidět a jsou v ní knížky od Bankse, Palahniuka, Morrise, Kleinové a různé kuriozitky z knihovnických praxí :-), jejíž funkce je podobná jako u jiných sbírka motýlů.

stejně tak jsem vinen z toho rozebírání světů, především nWoD - o desáté sféře, lower realms, spojení animismu a alchymie, podstatě upírů a dalších věcech jsme se s Nožákem (takovým nehráčským veteránem co má načteny stovky RPG věcí a článků, prostě protože ho baví se o tím zaobírat do obskurních detailů) zaobírali celé týdny života.

až nedávno jsem řekl "Kurňa máme toho jak nakáleno, to musíme někam prsknout. Bavíme se tu o WoD který nikdy hrát nebudeme, protože by to hráči nikdy nepobrali, z časových nebo stylizačních důvodů. Takže je třeba to seškrtat a vybrat co byly naše nápady - a udělat něco svýho."

no a teď trávíme desítky hodin brutálním brainstormingem naprosto šílenejch RPG vizí a plánů, který nejspíš opět dopadnou podobně neplodně... takže jak říkám, guilty as charged
Autorská citace #23
4.2.2009 10:37 - Jerson
Uzivatel #1513 píše:
Jerson: sis nevsiml ze tu argo razi teorii ze co neni prospesne pro nej nemuze byt prospesne pro nikoho jineho, prece?
Nikdy jsem si toho nevšiml tak výrazně jako právě u DrD. Ono je docela dobře možné, že by Argo zůstal u jakéhokoliv jiného systému, který by mu přišel pod ruku jako první, ale někdy mi jeho postoj přijde jako říkat "K čemu mít elektrickou kolmou pilu? Už dvacet let používám nebozez a lupenkovou pilku a vyříznu s tím všechno co potřebuju, elektrické nástroje jen tahají z lidí peníze (a navíc platíš za elektřinu, když je používáš)".
Autorská citace #24
4.2.2009 11:33 - andtom
Musím se Argonanta zastat. Někdo prostě umí vytěžit zábavu z toho, v čem ji jiný neumí nalézt (protože mu v tom chybí nějaké věci nebo stimuly). To je spíš k zdravému závidění, že to Argonantus umí, než k jeho pohaně. Bavit se pomocí RPG není pracovní činnost (proto bych byl skeptický k příkladu s pilou), ale hobby - výstupem této činnosti, o který jde, je zábava, kterou konkrétnímu člověku přinese. Bavíš se? Hodně, málo? Pověz ... protože to je to jediné, na čem záleží.
Myslím, že hodně lidi přepadá časem otupělost, s prominutím rozežranost, potřebují víc šokující či bizarní stimuly (to je přesně to kančí na dančím, jak o tom mluví ekonom Tomáš Sedláček), aby se rozbila jejich unylost a bavili se - a to tehdy, když neumí nalézt zábavu v tom co předtím. Tak co lze vyčítat Argonantovi, že v tom nejede také? Kdepak ...
Autorská citace #25
4.2.2009 12:03 - Colombo
andtom: já se dokážu zabavit sám, bez jakékoliv pomůcky, jen s pomocí vlastního těla. Závidí mi to někdo? Ne.
Autorská citace #26
4.2.2009 12:05 - Alnag
Uživatel nr. 1513 píše:
Zaroven (pokud by nekdo stal o seriozni diskusi, o cemz pochybuju, vzhledem k tomu ze jsem na d20 v diskusi o tom jak lidi co maji vic jak tri rpg knizky doma jsou zli zli zli), nemyslim ze vetsina indie rpg vznika proto, ze by autor chtel vydelavat.


Vidím, že tu Sirienovi předvádíš tu demagogii, co mu ještě příliš nejde. Jednak si myslím, že na vydělávání není nic špatného, ale přijde mi trapné se schovávat za jiné kecy, když jde v zásadě o prachy. Já věřím tomu, že jsou nějaké čisté a naivní duše (i mezi autory RPG), kteří to nedělají pro prachy. Ba i bych tomu u některých věřil, zato u některých bych tomu příliš nevěřil (zvlášť těch, co se furt pižlají v tom, kolik na tom trhli.)
Autorská citace #27
4.2.2009 12:10 - Jerson
Andtome, já s pilou a vrtačkou pracuju hlavně pro zábavu, takže mi ten příměr dostatečně sedí.
Navíc Argonantvi budiž ke cti, že mu stačí jedna pravidla - ale aby z toho odvozoval, že ostatní pravidla jsou zbytečná a že slouží k výdělku, to mi přijde podivné.

Navíc když nemáš srovnání, tak nedovedeš ani sám posoudit, zda se bavíš málo nebo hodně. Prostě si myslíš že se bavíš a tím to hasne. Proto jsme si také dostatečně dobře neuvědomovali, že jsme se u hry nebavili. Bylo skvělé se na hru těšit, bylo skvělé na hru vzpomínat, ale hra samotná stála za prd, polovinu hry se řešil nudný boj, třetinu hádky a zbytek připadl na zábané hraní postav. Ale že to vlastně byla otravy jsme zjistila až když jsme hráli s jinými lidmi, podle jiných pravidel a jinak.
Rozežranost zase neberu já - vykoušíš jiné věci, zahodíš co ti nesedí a jeden dva dobré a pasující kousky si převezmeš. A nebo zjistíš, že podle jiných pravidel se ti hraje mnohem snáze a vezmeš jen pár původních kousků.

Argovi nkdo nevyčítá, že nezkouší nové hry, na to pozor.
Autorská citace #28
4.2.2009 12:34 - andtom
Jerson: Důležité je, že Argonantus nerazí názor, že ostatní pravidla nemají celkově být, ale že jeho osobně nezajímají. To je úplně v pohodě názor, který s nikým nekoliduje.

Jerson píše:
Prostě si myslíš že se bavíš a tím to hasne.

No a o čem jiném by měl být subjektivní pohled člověka, než o tom, co si myslí. U toho, co si myslí, to začíná i končí. Jeho subjektivní radost z hry, když ji pociťuje, nemá ani o chlup nižší hodnotu, než radost kohokoliv jiného.
Příklad: Nějaký muž miluje ženu, jinou neměl. Dá se jeho pocit radosti z této lásky zpochybnit jenom proto, že neměl předtím deset žen? Nedá. O tom to je.
Autorská citace #29
4.2.2009 12:48 - Argonantus
Mno, vlastně jsem jen okopíroval první věty Sirienova článku; a hle, jaký to výbušný význam.

Jersone, ano, nepřestane mne fascinovat, že někdo může úspěšně prodávat něco tak neuchopitelného a tvůrčího jako osobně prožité dobrodružství.
Je to naprosto absurdní nápad, kterému se horkotěžko dává zdání jakési serióznosti tím, že se mluví o pravidlech a světech, což není nic než obal na ten zážitek. To podstatné se totiž dá snadno vytvořit a na obalu moc nesejde. Je také plno lidí, co to dělají (ty a já, například).
Vlastně stačí ukázat jenom tu první hru, prima principia, a nic dalšího už není třeba.

Ano, máš pravdu, skončil bych u jakékoli první hry; je úplně jedno, jaká by byla. A upravoval bych si ji podle přání a potřeby donekonečna.Chápu, že to je noční můra prodejce RPG.

To, že lidé kupují neustále nové věci, aniž by je potřebovali a nebo jim to v čemkoli pomáhalo pokládám za pošetilé. To, že jim to skutečně pomáhá (ano, věřte mi, prosím; nový Jar je opravdu, ale opravdu MNOHEM lepší než ten starý...) mi ještě nikdo nevysvětlil. Vážně nepotřebuji zkoušet nový Jar, abych tušil, že bude přibližně stejný, jako ten starý.
Jest to dáno jeho podstatou. Tvůj příklad s pilou kulhá právě v tomto; elektrická pila řeže podstatně rychleji. Nicméně žádné umění není lepší díky formě.

Sosáčku, vnést do tohoto problému něco tak abstraktního jako kapitalismus je nad moje síly. Velký čaroděj Krabat kdysi pravil, že nejstrašnější trik buržoazie je, že předstírá, že neexistuje; prakticky nikdy nemluvím o kapitalismu, protože je to pro mne skoro nadbytečný pojem. Nikdy mne nezaujal. Tudíž můj vztah k němu není ani hořký, ani nadšený.
Autorská citace #30
4.2.2009 13:32 - Jerson
Argo píše:
To podstatné se totiž dá snadno vytvořit a na obalu moc nesejde. Je také plno lidí, co to dělají (ty a já, například).

Snadné jak pro koho. Jsou lidi, kteří si se mnou chtěli zahrát, aby viděli jak já dosahuju tak skvělých zážitků. Jedna z věcí kterou jsem jim řekl byla "Máš sporná pravidla a hráči je ne v ždy uznávají? Tak je zahoď, protože když si budou myslet že pravidla nejsou fér, žádný skvělý zážitek nebude."
A některým je třeba takové věci ukazovat opakovaně.

Pokud jde o příměr s nářadím - ty pracuješ se dřevem, budiž ti přáno. Jiní chtějí pracovat s železem - potřebují správné nástroje a o něco silnější. Dřevo se dá provrtat nástrojem v ruce, vhodně upraveným. U železa to skoro nejde. Je možnost hrát si celý život se dřevem a uděláš z něj úžasné věci, včetně řetězu se zvoncem z jednoho kusu, což ze železa ani nejde. Ale železo vydrží v ohni.

Prostě DrD nestačí. Předělávat DrD na nefantasy hru je úmorná, nevěděčná a namáhavá práce. Dodávat do něj další povolání, jinou magii a další věci nemusí stát za tu námahu.

Když chceš dokonale namalovat obrazy na zeď, vemzeš si barvy a sadu štětců. Když budeš malovat figurky, vezmeš si jiné barvy a jiné štětce. Ale je nesmysl používat štětce na zeď k malování figurek a obráceně. A přijde mi divné tvrdit "nikdo nepotřebuje jemné sobolí štětce ve velkých sadách za tisíce korun, když mu stačí přistřihnout malířskou štetku za dvacku".

Andtom píše:
Nějaký muž miluje ženu, jinou neměl. Dá se jeho pocit radosti z této lásky zpochybnit jenom proto, že neměl předtím deset žen? Nedá. O tom to je.
zpochybnit se dá, jen to není třeba dělat. Nicméně pokud nevidíš rozdíl mezi tím, když si člověk sám myslí, že jedna věc je ta pravá, a když jich vyzkouší víc a porovná je mezi sebou - pořád subnjektivně - tak nemám další argument. A samozřejmě existuje možnost, že to první co ti padlo pod ruku bylo dokonalé. Výhoda RPG je, že se k tomu může vrátit, na rozdíl od holky. Nicméně já si myslel, že první holka je skvělá ... a nebyla. Vůbec nebyla. Co ti k k tomu mám říct víc.
Autorská citace #31
4.2.2009 13:48 - Argonantus
Jerson píše:

"Máš sporná pravidla a hráči je ne vždy uznávají? Tak je zahoď, protože když si budou myslet že pravidla nejsou fér, žádný skvělý zážitek nebude."


Nejsme v rozporu. Problém je těsně vedle; že totiž mezi "zahoď pravidla a kup si jiná" a "změň si pravidla, jak se hodí" je jen obtížně zjistitelný rozdíl. Snad jen v tom ritualizovaném vědomí, že máš JINÁ, a tudíž určitě LEPŠÍ pravidla.

Píše:
Pokud jde o příměr s nářadím - ty pracuješ se dřevem, budiž ti přáno. Jiní chtějí pracovat s železem - potřebují správné nástroje a o něco silnější.


Co jsem na RPGF, tedy po tři roky, poslouchám tyhle obřadní mantry. Tvrdím, že ze dřeva lze bez problémů udělat železo. Lze udělat naprosto cokoli. Jsme ve virtuálním světě představ a myšlenek. Jsou to jen SLOVA, chápeš? Z draka může být automobil a z 3k6 obratem ruky D20. Pravidla jsou stíny stínů a duchové duchů.

Píše:
Prostě DrD nestačí. Předělávat DrD na nefantasy hru je úmorná, nevěděčná a namáhavá práce.


No jo, nejde to, protože by to ohrozilo celou tu krásnou víru o systémech, o tom, že pokud bude mít ranger +3 k útoku greatswordem ze hřbetu koně, tak to naprosto změní situaci; případně, že když bude systém DnD, tak nebude dost narativistický nebo jánevímjaký.
Jiné důvody nevidím.

Píše:
Dodávat do něj další povolání, jinou magii a další věci nemusí stát za tu námahu.


A nebo může. Jak komu. Mne nové povolání zabralo obvykle tak jeden večer, a docela jsem se bavil.
Kdybych musel přečíst 300 stran nějaké knihy, abych zjistil, že potřebuju jen těch 10 stran, tak by mi to dalo paradoxně možná víc práce.

Píše:
Ale takhle to funguje všede, proč by RPG mělo být výjimkou?


nefunguje to všude. Ve světě slov a imaginárních konstrukcí to je trochu jinak, než u vrtaček.
Autorská citace #32
4.2.2009 13:57 - andtom
Jerson: Na ten citát, co mi připisuješ, se nemůžu upamatovat, odkud ho čerpáš?

Jinak k tomu, co píšeš v odpověď na ten citát: vůbec nejde o to, jestli to, co někomu padne pod ruku, je dokonalé, ale jak to dotyčný vidí. To není o argumentech, to je o vidění světa. Pokud máš partnerku, hlodá Ti neustále někde tam vzadu v hlavě, když na ni myslíš, že prakticky s jistotou existují v těch zbylých 2,5 až 3 mld. žen mraky dokonalejších? Nebo si takřečeno nenecháš podobnými úvahami kazit radost z partnerky, kterou máš? Nebo se případně chystáš ještě celý život prozkoumávat (ber opravdu s humorem)? Ale bacha, vyzkoušení 10-20 z celkového globálního počtu žen je pořád statisticky nevýznamné ;)

P.S.: Kdyby to bylo podle Tebe, tak by spousta lidí nevzpomínala na první lásku celý život (na rozdíl od jiných lásek). Proč tomu tak je? Proto, že tehdy byly ty prožitky a emoce intenzivnější než později, přičemž vůbec u těch prožitků s první láskou nevadilo, že je nelze s čím poměřit.
Autorská citace #33
4.2.2009 14:11 - Argonantus
Andtomova slavná parabola znovu... největší kacířství, jaké kdy bylo v těchto světech vysloveno...

Ano, moje hereze je podobného druhu; doznávám. V důsledcích navrtává smysluplnost velké části všech debat o RPG.
Autorská citace #34
4.2.2009 14:15 - andtom
A dodám ještě jednu věc: možno právě proto je první láska tak super, protože ji nesráží jakési srovnávání a poměřování dokonalosti víc objektů. Zkusit víc (ať jde o cokoliv) nepřináší jen pozitiva, ale dává to i jistý postih na prožitky ...

Argonantus: No jo, zas jsem u toho příměru, tak už radši mlčím :)
Autorská citace #35
4.2.2009 14:22 - SEB
Argonante myslím že jsi typický případ popisovaný v RPG komunitě už dvacet let, a totiž Systémový Nevěřící Tomáš.

Skutečně si zkus zahrát, nejlépe z pozice vypravěče, alespoň 6 systémů (na tomto počtu se zhruba grognardi shodli) a pak teprve můžeš říct jestli jsi člověk který nadále trvá na tezi "jeden systém lze upravit na všechno a víc jich nepotřebuju" nebo uzná že "určitá subtilní elegance prostě v designu systémů je a podporuje určitý specifický přístup ke hře, který člověku sedne nebo nesedne, hru od hry"...

ale do té doby než budeš místo "hraju a věřím v DrD" psát "hrál jsem tucet systémů různých designérských škol a musím po své zkušenosti s nimi nadále tvrdit, že chci hrát a věřit v DrD" jsou tvé argumenty proti Jersonovi dost chabé.
Autorská citace #36
4.2.2009 14:27 - SEB
andtom: opět ozkoušej vyprávět aspoň půl tuctu různorodých systémů a pak se pokus svou pozici po boku Argonanta vyargumentovat, těžíc z vlastní přímé zkušenosti. Z tvých postů cítím že ti taková zkušenost chybí.

A osobně tedy rozhodně zásadně a bytostně nesouhlasim s tim že "možno právě proto je první láska tak super, protože ji nesráží jakési srovnávání a poměřování dokonalosti víc objektů," protože to je názor nesnesitelně naivní za prvé a odporně zjednodušující za druhé.
Autorská citace #37
4.2.2009 14:39 - andtom
SEB: Aha, takže kdo nehrál 6 různých systémů, nemá co do toho mluvit. Protože se na tom počtu shodli grognardi. No to je opravdu silný nevyvratitelný argument. Tak zhruba na úrovni toho, aby se shodli Argonantus a andtom, že je potřeba mít 35+ let, abys mohl mluvit ze životní zkušenosti, neboť z Tvých postů cítím, že Ti taková zkušenost chybí - taky dobrý argument, že? Je jeden jak druhý. Souhlas s oběma nebo se žádným.
Autorská citace #38
4.2.2009 14:39 - Horacio
Andtom: Reloaded!

...ale jednu věc Tě povím: "Dokud se alespoň šestkrát neoženíš, nejsi vůbec schopen posoudit, jestli máš dobré manželství."
Autorská citace #39
4.2.2009 14:43 - Jerson
Argo píše:
Problém je těsně vedle; že totiž mezi "zahoď pravidla a kup si jiná" a "změň si pravidla, jak se hodí" je jen obtížně zjistitelný rozdíl. Snad jen v tom ritualizovaném vědomí, že máš JINÁ, a tudíž určitě LEPŠÍ pravidla.

Argonante, ... s oblibou říkáš "rád si poslechnu, proč nemůžu existovat."
Já ti teď tvrdím, že jsem zkusil obojí - upravovat DrD i dělat jiná pravidla a tak mám srovnání. Jsou pravidla, která bych do DrD nacpal. Jsou pravidla, která bych tam nacpal, když bych vyhodil určité části. Ale pak jsou pravidla, pro která bych musel změnit celý princip - třeba jen myšlenka "čím vyšší vlastnost, tím lepší, a to bez výjimky" (jen u ingeligence při mentálním podrobování to neplatí. A u charismatu při zastrašování)

Píše:
No jo, nejde to, protože by to ohrozilo celou tu krásnou víru o systémech, o tom, že pokud bude mít ranger +3 k útoku greatswordem ze hřbetu koně, tak to naprosto změní situaci;

Ok, tak porovnej pravidla DrD s pravidlem "je jedno jak moc jsi schopný, v každé situaci máš 66% na úspěch." Nebo "cokoliv si hodíš, to se ti bude počítat. Když se ti podaří hodit si na krádež o 23% lépe než jsi potřeboval, zvýší se ti šance na úspěšné vyjendávání o 23%."

Fakt myslíš, že bys to do DrD zapasoval, aniž by šla pravidla do háje?

Andtome, sorry, použil jsem Ctrl+V a nezkontroloval výsledek - už je to upravené.
Popravdě, nerad bych abys mi tu argumentoval holkama. Moje první láska nemá nic do činění s mojí první holkou (tedy nešlo o jednu a tu samou osobu), a kromě toho mě nezajímají tři miliardy holek - když jich za život potkám tak 10 vchodných, tak je nejlepší po třetím vztahu zůstat s tou, která bude lepší než všechny předtím a mám dost slušnou šanci, že to bude ta nejlepší. U mě to tak i vyšlo. A to opět vynechávám, že k holce se nedá vrátit tak snadno jako k RPG.

Vzpomínám na první lásku, vzpomínám na první RPG. S první láskou jsem nikdy nechodil a první RPG byl můj vlastní výtvor a ne DrD.

Já vcelku chápu, že Argo nevidí přínos pro sebe. Ale nechápu, proč se vyjadřuje tak, že to (na mně) působí dojmem, jako by ten přínos nedokázal vidět ani u ostatních.
Autorská citace #40
4.2.2009 14:46 - andtom
Horacio: No, ve věcech něžného pohlaví vím moc dobře, o čem mluvím. Bylo to k něčemu? Jak se to vezme ... Rozhodně se nedivím někomu, kdo je šťastný u prvního "systému" a neříkám mu - kámo, zkus si jich alespoň šest, tak se shodli chlapi a pak mluv o prožitcích a radosti.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095589876174927 secREMOTE_IP: 44.200.249.42