Sirienův blogček: O komunitách

Na začátek mi dovolte nastínit situaci, která v době psaní tohoto textu probíhá na RPG Fóru ohledně Sleziny RPG Fóra. Přede dvěma lety se založila akce - sraz lidí z Fóra. Tahle akce se konala každého půl roku střídavě na místě A a na místě B. Teď se jedna skupinka lidí rozhodla, že jí místo A, kde Slezina původně začínala, nesedí, a že by ho chtěli příští rok změnit.

To ale narazilo na silný odpor: lidé co na místo A jezdí od začátku, i další, kteří na něj nejezdí od začátku, ale zalíbilo se jim, se místa A nechtěli vzdát. Strhla se kolem toho pěkná hádka, přičemž v průběhu pár lidí prohlásilo, že mají místo A natolik rádi, že tam pojedou stejně, a pokud si budou muset vybrat mezi místem A a podzimní Slezinou samotnou, pak pojedou na místo A.

Uf. Doufám že sem to nastínil jasně a neutrálně zároveň. Co je pointou - já jsem byl mezi těmi co řekli že raději pojedou na místo A než na podzimní Slezinu jinde, pokud si budou muset vybrat. Na to mi Jonka odepsal tohle:

to že oznámíš "ok, tak si to udělejte jak chcete, my si to stejně uděláme na Dálavě" je buď vydírání (pokud chceš aby komunita vydržela celá) nebo to je rozdělování komunity.

A já se teď musím ptát - skutečně? Opravdu rozděluji komunitu?

Co to vlastně je, taková komunita?

Komunita je skupina vzájemně interagujících lidí, která se od zbytku světa specifikuje určitým, obvykle jen jedním a výrazným, rysem. Může to být "místní" komunita, definovaná místem, které máte na mysli - vlastně skupina sousedů. Může to být "internetová" komunita, což je skupina lidí chodící na určitý web/weby. "Nyxová" komunita pak bude skupina lidí, kteří chodí na diskusní server Nyx, zatímco "modelářská komunita" nebo "RPG komunita" je skupina lidí, kteří mají společný koníček.

Jak se dá snadno odpozorovat, tak rozhodně neplatí, že by se všichni členové komunity museli znát mezi sebou, nebo spolu přímo komunikovat. Jde spíše o to, že mají možnost v rámci komunity interagovat, než že by tak museli činit (čímž se nám vyprofilují aktivní a pasivní členové).

Když se nad tím zamyslíte, tak zjistíte, že ani není zdaleka potřeba, aby byla komunita vázána nějakými zvláště přátelskými vztahy. Bohatě stačí, když v ní nebude příliš mnoho vztahů nepřátelských (i když rozhodně nechci tvrdit, že by v komunitě přátelské vztahy neexistovaly nebo nemohly vznikat).

Komunitu ve skutečnosti tedy opravdu pojí jen onen jeden rys, ta jedna věc, kterou mají všichni její členové společnou - oblíbený televizní seriál, oblíbené hobby, školní třída. Jenže se nedá říct, že by každý, kdo tento rys sdílí, do komunity nutně náležel - existuje spousta lidí, co sledují StarGate/Star trek/whatewer, ale přitom je nezajímají ostatní lidé, kteří také jejich seriál sledují. Stejně tak existuje skupina lidí hrajících RPG s pár přáteli, kteří se o komunitu RPG hráčů nestarají a možná o ní zavadí, když budou hledat nějaké rozšíření, ale hned co jej naleznou z ní zase zmizí.

Lidé jsou skupinová stvoření, počet těch, kteří mohou žít bez jiných je menší, než statistická chyba (čistě sociálně, nějaké diskuse o tom, kde berou jídlo a tak jsou pro téma irelevantní) a tudíž mají ve zvyku různé skupiny vytvářet. Například bylo experimentálně zjištěno, že když vezmete naprosto náhodnou skupinu lidí a náhodným losem je rozdělíte mezi skupiny A a B, tak dotyční jedinci začnou prakticky okamžitě (a podvědomě) vytvářet jakousi soutěživsot vůči druhé skupině.

Výsledkem je, že lidé mají tendenci komunity budovat, podílet se na nich, nějak v nich interagovat a - přisuzovat jim význam, který třeba samy o sobě nemají. Například si mohou představovat komunitu jako něco pevného, něco, co mezi jednotlivci, kteří ji tvoří, buduje vazby silnější, než skutečně jsou.

Co je tedy komunita, když to není skupina lidí kteří spolu komunikují (protože pasivní členové se do komunikace nijak zapojovat nemusí), ani skupina přátel?

Komunita je ve skutečnosti platforma, na jejímž základě vznikají další vztahy, je to sociální prostor, v němž můžete jiné lidi pozorovat, seznámit se s nimi, spřátelit se nebo vybudovat nějaký jiný, pevnější vztah, ať už přátelský, milostný nebo pracovní.

Komunitu může narušit vlastně jen málo věcí, protože ona sama je natolik éterická, že je jen málo věcí, které by ji nějak narušit mohly. Koncem komunity je zcela určitě konec spojovacího prvku - zboření sídliště a rozstěhování lidí zboří místní komunitu, zhroucení nebo zabanování serveru (např. ilegální herní server) zničí internetovou komunitu. Další věc, která může komunitu zničit, jsou rozepře, ať už věcné nebo osobní. A to když vytvoří v komunitě tolik nesnášenlivých vztahů, že už síla pojícího prvku není dostatečná, aby je převážila.


Co jsem chtěl říct,

je to, že komunita není žádná posvátná kráva. Není to nic, s čím by rostl a padal svět, každý z nás je členem mnoha komunit, jen v některých je aktivní. Samozřejmě - může se stát, že se do činnosti nějaké komunity zapojíme natolik, že to pro nás získá osobní význam, můžeme v komunitě navázat tolik přátelských vztahů, že je pro nás komunita komunikační platformou s velkou částí lidí, na nichž nám záleží. Ale to už se nebavíme ani tak o komunitě, jako spíš o vztazích na ní vzniklých.

Komunita se nerozpadne tím, že skončí nějaká její akce, nezbortí se ani tím, že se v ní pohádají lidé. Oboje ke komunitě prostě patří.

Komunita není zaklínadlem, kterým by se mohl kdokoliv ohánět a křičet při tom nějakou variaci o "vyšších cílech" (jako například citát v úvodu, kde je komunita a její jakási soudržnost použita jako argument, aby někdo protlačil svůj názor).

Komunita je jen komunita, prostor, ve kterém se pohybujeme. Není důležitá sama o sobě. Důležité je to, co vystavíme na možnostech, které nám nabídne.
Napsal: sirien
Autorská citace #41
3.10.2008 22:01 - Alnag
Já preferuji, že každý člověk má osobitý styl psaní, který o něm něco vypovídá. :o)
Autorská citace #42
3.10.2008 22:31 - Fritzs
Alnag: No, však já ti to neberu...
Autorská citace #43
3.10.2008 22:38 - pipux
Tak koukám, rozpíjím unavenýma očima po monitoru ty smyčky a krucánky písmenné, luštím, co jsi napsal - a hle! že ses do toho pořádně opřel, pane :)
Literární vědy by defekt tak úděsný samy od sebe nedokázaly spáchat, ani kdyby byly zapojeny v plném proudu. Nikoliv, udělal jsem si to sám.
Co se týče našeho snažení ve ztvárnění této pixely prokládané tabule, která bude záhy přebita moudry sklouzávajícími jako jogurt na okně, tak si vem dnešek, okamžik, tento speciální moment, vem si jej v zamyšlení. No ano, stává se vyjímečný právě tím, že dnes, řekněme tomu v jeden kouzelný to čas, se nachází v křižovatce několika zamyšlených individuí, které si jej chtějí zkrášlit nenuceným, fajnovým pokecem v decentní společnosti. Nebude tomu tak zítra, jindy, či snad na poručení mysli -- to právě jenom v dnešní vzácnosti pozdního uplakaného šera se tak stalo.
Spousta zážitků se okolo nás prohnala, zasvištěla; a jak jsme ve vyplašené zvědavosti nad blýsknutím otázky co bylo to, copak nás právě švihem minulo obraceli své záda, ona spousta zážitků nalepená ve vzdalujícím se proužku věcí, které se nás dříve snad týkaly, mizela ve víru minulosti.
Záleží? Nezáleží? To my jsme vsazeni mezi proudy dějů, jako šachový pěšák přilepený levným rychloschnoucím lepidlem z televizní reklamy. To co do nás jednoho dne snad má vrazit, toť, mixováno silami neznámými, skryto výří za horizontem události; co dotklo se již jednou našich smyslů, to nenávratně vyprchává na úsvitu naší mysli; i kdyby jsme chtěli, horlivě chtěli znovu na to vztáhnout naše ruce, nedosáhneme.
Jediným vysvobozením od zdánlivě monotónního proudění času se nám stal dar variační - jako tomu televiznímu divákovi, rozvalenému v podobě prosedlého rajčete, rozsvítí se nám v myslitelně idea, že jednou, čas od času neškodí přepnout program. Což je právě ten důvod k odhodlání pro mou náhlou snovou procházku černobílým šerem tam venku, začínající v tento moment. Ponuré je dobré ;)
Fritzsi, dobře se s tebou povídá :)
// a změntě někdo, probůh, onen černý skin d20 akcí; protože to je on, kdo ladí na noirovou písničku táhnoucí se diskuzí; to on za to všechno může :P
Autorská citace #44
7.9.2014 11:46 - sirien
přesměrování odtud

Sparkle: promiň, tohle je směšný a těch 10 smějících se dračákystů sou pitomci - pokud uměj anglicky, tak si laskavě můžou zajít na EnWorld, RPG.net/forums, RPG-Site a půl tuctu dalších a můžou jim tam začít vysvětlovat, jak tam sou všichni hloupí že nejsou na jednom webu a jak sou všichni směšný, že všechny tyhle weby na sebe občas střílej kanonádu trefující jejich stereotypy (např. před-uraženeckou cenzuru RPG.net forums, herní zakonzervovanost EnWorldu atd.)

Různé weby, různá kultura projevu, různé herní preference. U nás jsme na tom "dobře", máme ty weby JENOM dva. Když ty weby sloučíš (komando ninjů zabije místní adminy a adminy sousedů a získáš oba weby v dědickém řízení nebo tak něco), tak nastane detonace - ztratíš tunu lidí z obou webů.
A to ne kvůli nějakému schizmatu (které je už dávno u ledu ve skutečnosti), ale protože virtuální místa JSOU SKUTEČNÁ a jako taková mají i charakter skutečných míst. Když budeš mít dvě různé hospody a sloučíš je v jednu, půlka štamgastů z obou se Ti na to taky vybodne, protože to prostě už nebude ta hospoda, do které chodili.


Sparkle píše:
Mně jde jen o to, aby případní nováčci, ... , nebyli příliš brzo zataženi do věcí spojených s tím schizmatem a nevyděsilo je to

Schizma je mrtvá věc co už žije jen v paměti nás co jsme u něj byli a hlavách hrstky co se přes něj stále nepřenesla. A obecné konflikty, protivné/trollující/problematické uživatele najde nováček kdekoliv.

Sparkle píše:
hráči middleschoolu

middleschool neexistuje, je to z prstu vycucanej agresivní newspeak termín určenej k bashování lidí co nehrají ani cool-modern-indie ani cool-retro-indie (aka hipster oldschool)


_______________

Ohledně propagace Kostky

Můj aktuální podpis na RPG F je (uznávám že funkčně účelový, přesto však...) vtip glosující jednu tamnější diskusi (stejně jako mnoho mých dřívějších podpisů tam, stejně jako mnoho podpisů ostatních)

Můj zájem na spojení překladů Fate s Kostkou je domnívám se velmi zasloužený nárok autora k "sebe"propagaci - překlad Fate, i když je určen všem, vznikl pro Kostku, přesně jak píšu i ve své krátké "předmluvě" v tom překladu. Kostka a komunita Kostky jsou důvod proč ten překlad existuje a ten překlad jsou stovky hodin mojí práce kterou jsem poslal ven pod CC licencí a umístil ho veřejně ke stažení (místo toho abych ho dal do místní uzavřené users-only sekce, například) - myslím že chtít aby ten překlad byl spojený s odkazem na web na němž dlouhodobě působím a kterému dávám velmi mnoho svého času a energie je hodně fér požadavek a je mi skutečně líto, pokud Ti přijde, že prosím o příliš.
Samozřejmě nehodlám si to nijak vynucovat nebo cokoliv, ale prostě mě osobně to trochu mrzí.
Autorská citace #45
7.9.2014 11:49 - sirien
Sparkle píše:
No vidíš, a tady je právě ten rozpor. V mém okolí má rpgf i Kostka špatnou pověst, bohužel. A musím to řešit, protože mi to mrví moje věci, bohužel.

Pokud má nějakej web u osoby X špatnou pověst, pak osoba X není nováček, protože očividně zná jeden ze dvou nejvíc RPG-nerd webů v českém výběru.
Autorská citace #46
7.9.2014 12:08 - Sparkle
sirien píše:
chtít aby ten překlad byl spojený s odkazem na web na němž dlouhodobě působím


No já jsem právě původně myslela, že tyhlety odkazy si právě všichni budem dávat dovnitř těch našich dokumentů ke stažení. Proto mě to zaskočilo. Omlouvám se za to, opravdu jsem nepočítala s tím, že by vedle těch jednotlivých pdf měly být ještě odkazy na příslušné diskuse a stránky. Já se nad tím zkusím ještě jednou zamyslet, jak by se to dalo udělat, aby to nepůsobilo rušivě. Bohužel od našeho posledního pokecu na toto téma mi děti nenechaly zatím ani chvíli klidu a na ten web jsem nešáhla.
Autorská citace #47
7.9.2014 12:18 - sirien
To byl můj omyl - máš (stejně jako ostatní) pravdu že dávat odkaz k článku/diskusi místního překladu nedává nijak moc smysl - nováčka ty technikálie zajímat nebudou a když tak si je najde v úvodu toho překladu.

Na druhou stranu dát odkaz na diskusi ke hře podle mě naopak smysl dává hodně.

Navíc pokud máš zájem na tom aby spolu lidé z různých webů začali víc komunikovat tak je dost kontraproduktivní dávat odkaz na diskuse jen na jednom tom webu - to je lití benzinu do uhasínajícího ohně, protože není lepší způsob jak dát najevo že tu existuje konkurence a tudíž tu je důvod k tichému nebo hlasitému cross-fire a lidi co píšou na oba weby ale cítí se být doma jen na jednom na ten druhý třeba psát přestanu (protože upřímně pokud tu je soutěž o to kam budou nováčci chodit, pak nemám důvod pomáhat konkurenci, když se doma cítim tady, že?)
Autorská citace #48
7.9.2014 12:33 - Sparkle
njn ale co s tím, když dáš ke každýmu pdf odkaz na dvě různý diskuse tak je to taky divný :(
Autorská citace #49
7.9.2014 12:46 - York
Linky na diskuse relevantní k překladu bych určitě dal dovnitř překladu. Linky na diskuse relevantní k Fate bych na webu rozcestí dal do sekce Odkazy (nebo jak se tam jmenuje). Klidně to mohou být ty samé linky.

V sekci downloads bych ale preferoval čistě odkazy na přímé stažení souborů, rozhodně ne nějaké další mezistránky.

BTW Sparkle, nechceš si založit diskusi na technické věci kolem webu faterpg.cz, ať to máš pohromadě?
Autorská citace #50
7.9.2014 12:56 - sirien
Tak já hlavně netušim jak si ten web představuješ - normální třeba je že máš sekci Download a tam máš odkazy na materiály nebo jejich zdrojové weby a tím to hasne a pak máš sekci Odkazy a tam máš odkazy na diskuse... Tys začala mluvit o odkazech u materiálů tak sem si to představil jako že bude materiál a u něj odkazy... což mi teda přijde docela chaotické, ale whatever.

Teď navíc koukám že ten web vypadá úplně jinak než když sem na něj (kdysi dávno) koukal... a navíc to o čem tu mluvíme tam máš poněkud nesystémově protože záložka Komunita-whatever Tě pošle v půlce případů na page a v půlce případů na jinej web, což je divný.

(kromě toho mít odkaz "komunita" v "kde najdeš spoluhráče" nasměrovanej na seznamku RPG F když Kostka má celou funkcionalitu Mapy a celou značně propracovanější funkcionalitu Skupin je taky na obdobné téma)
Autorská citace #51
7.9.2014 13:09 - Sparkle
Já jsem právě původně doufala, že na tom webu bude fakt minimum informací, a co půjde outsourcovat, to outsourcuju. Diskuse a seznamka bude jen link na rpg fórum a blogové články by měly formu krátké anotace a odkazu na celý článek na Kostce.

A link na diskusi jsem tam právě chtěla mít jen jeden jediný, aby to bylo co nejjednodušší. Sekce "komunita" nebude obsahovat žádný popis komunity, ale jen rovnou odkaz na nějakou externí diskusi. Požadavek, aby tam byly nalinkovány jak diskuse na rpgf tak diskuse na d20, mi to poněkud nabourává. :(
Autorská citace #52
7.9.2014 19:54 - ShadoWWW
http://faterpg.cz/?page_id=105 píše:
Při hře na hrdiny, nebo také RPG hře,

RPG hra - to se používá? Tam, kde žiji, se říká "hra na hrdiny" nebo "RPG", ale ne "RPG hra". Protože to G je přece hra.
Autorská citace #53
7.9.2014 20:00 - sirien
ShadoWWW: ano, používá, typický příklad toho kdy zkratka ztratí (zejm. v cizím jazyce) význam zkratky a stane se (typovým) termínem. Popř. typický příklad toho jak neangličtináři przní jazyk, vyber si.

Osobně hlavně používám Hry na hraní rolí, protože Hry na hrdiny je... špatně (a o "literárních hrdinech" si může říkat kdo chce co chce, to je jen nesmyslná o/výmluva, protože to není význam který by napadl někoho kdo to tam aktivně nehledá)
Autorská citace #54
7.9.2014 20:21 - Quentin
Mně se líbí "rolové hry", ale myslim, že je to slovensky :)
Autorská citace #55
7.9.2014 20:30 - Sparkle
Já ty úvodní cancy budu ještě předělávat. Neměla jsem na to čas, tak jsem něco zbastlila za zvuku řvoucího mimina, ať to aspoň nevypadá trapně, že to je úplně prázdný. Než odjedu na Deskofobii Live v pátek, chci aby ten web byl hotovej.
Autorská citace #56
8.9.2014 10:34 - Shako
QuentinW píše:
"rolové hry"


Dá se to použít i jako český termín. Jen ten termín nerozlišuje rpg od larpů, jinak je nejvýstižnější. ;-)
Autorská citace #57
8.9.2014 10:39 - Quentin
Shako: Aha, tak to budu používat :)
Autorská citace #58
8.9.2014 10:51 - York
sirien píše:
ano, používá


To, že se něco používá, ještě neznamená, že to není blbě, a že bychom měli jít špatným příkladem a používat to taky. Když už, tak RPGčka. Nebo ideálně ty rolové hry, to je asi nejlepší český ekvivalent (BTW larpy jsou taky RPGčka - Live Action Roleplaying Games).
Autorská citace #59
8.9.2014 11:16 - sirien
York: já to jen konstatoval, já to za sebe nepodporuju.

A larpy nejsou RPG, protože tam nemají to G. Ani v názvu a svým způsobem ani moc fakticky (jsou mnohem víc "play" než "game")
Autorská citace #60
8.9.2014 11:23 - York
sirien píše:
protože tam nemají to G


Hm, pravda. Ono by se to dost blbě vyslovovalo ;-) Přítomnost game složky záleží na konkrétním larpu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10235500335693 secREMOTE_IP: 50.17.63.57