Sirienův blogček: O nadšení

Protože si můžu v blogu začínat jak chci, tak tentokrát začnu jedním starým náboženským vtipem:

Kněz už má dost toho, jak mu u zpovědí všichni lžou, a tak se rozhodne, že příští kázání bude o lži a řekne, aby si všichni přečetli Matouše, 13.

Další neděli se lidé sejdou v kostele a kněz říká: Každý, kdo si přečetl Matouše, 13, prosím ať zvedne ruku. Valná většina lidí v kostele zvedne ruku a kněz to komentuje: Zajímavé. Matouš má pouze dvanáct kapitol, takže, lhaní...


Proč jsem se rozhodl začít zrovna tímhle vtipem? Protože až vám nějaký Vypravěč bude tvrdit, jak se hodiny a hodiny připravoval, až budete v nějaké diskusi číst, jak se Vypravěči, chudáci, připravují na hru mnohem víc než ostatní, jak kvůli tomu nestíhají školu a zanedbávají své přítelkyně...

...tak si buďte jisti že to je hromada nesmyslů.

Nechci říct, že se Vypravěči nepřipravují na hry, to vůbec ne. Ale... nalijme si čistého vína, flákají to dost často. Období hektické práce, kdy Vypravěč opravdu chodí na hru připraven, má hromady materiálů a připravených scénářů (obvykle je toto období na začátku kroniky nebo po delší pauze) často vystřídá období laxního flákání a přežívání z dříve vytořeného, výsledkem čehož pak jsou hry které se rozjedou, a pak začnou buď stagnovat nebo ztratí tempo, náplň, nadšení.

Pravým opakem pak jsou Vypravěči, a takového skutečně poctivého znám jen jednoho jediného, kteří se připravují až moc. Přijdou na hru s tlustou složkou papírů hustě popsaných drobným písmem, s mnoha náčrtky, desítkou předpřipravených NPC, dvacítkou rozčrtnutých, s několika mapkami a s flashdiskem na kterém mají z internetu postahované hromady obrázků a dalších materiálů.

Nejspíš to dělají, protože je to baví... na druhou stranu když pak sleduju jak brečí nad tím, že se ona kronika rozehrála pěti session a pak skončila a desítky stránek a hodin jejich práce přišlo vniveč, protože to hráče nechytlo, neměli čas, whatever... tak mi jich je docela líto.

Aby se neřeklo že jen střílím crossfire na všechny strany, tak se tím snažím říct, že příliš aktivity škodí. Buď zahlcuje a není jisté její využití, nebo naopak přesytí a vyvolá dojem že máte přece všeho připraveno dost a dost... Začínejte připravovat s mírou, spíše si rozčrtávejte možnosti, které pak budete průběžně dokreslovat podle toho, kam se hra bude vyvýjet. Budete toho mít dost málo, aby vás to motivovalo pracovat dál, budete toho mít dost, z čeho se odpíchnout, abyste toho nemuseli dělat příliš, a budete dělat převážně to, co využijete. (ano, kdo sleduje začátek naší MageGate, tak třeba moje rozepsání se o bozích, jen protože mě to napadlo, je přesně příklad zbytečné práce která mohla počkat (: ).

Jistě, na začátku hry mát spoustu nadšení a chcete se do toho opřít - rozhodně se ho nevzdávejte. Udělejte si o to víc skic a možností do budoucna. Přeneste své nadšení na ostatní - v jednu ráno vyjděte ven z hospody a zavolejte hráčům, že pilně pracujete už dlouhé hodiny na hře, a že byste od nich potřebovali nějaké informace o tom co ve hře chtějí nebo o jejich postavách (nejlépe pokud jsou vaši hráči v té hospodě, ze které jste právě vyšli).

Ale aby se hráči tak moc nesmáli, tak se podívejme i na ně. Hýříc nadšením mluví o hře, ale pak přijdou domů a radši si pustěj Black books. Když pak vidí chudáka ztrhaného Vypravěče, jak strávil nad hrou hodiny a hodiny a kolik toho vytvořil, tak se možná budou tvářit trocu provinile, ale ne až tak moc aby se do nějaké tvorby moc zapojili.

Zajímavé je, že když ty samé hráče donutíte, aby si stvořili propracovaný background postavy, tak pak mají hráči mnohem větší tendenci postavu dál rozvíjet - vytvářet charaktery příbuzných (jednou jsem viděl příbuzné rozpracovanější než samotnou hráčovu postavu), přátel, nepřátel... stačí do něj pak jen trochu ťuknout a dostanou se i k tomu, že začnou vytvářet nějaké vlastní prvky světa. Zároveň tím co dělají pak Vypravěči jasně ukazují, co by ve hře chtěli, takže je obvykle hra sama i více baví - z hlediska zábavy se vyplatí být kreativním hráčem! Aspoň většinou. Pokud pak chcete Vypravěče opravdu potěšit, tak když si na rande někdy v jednu ráno vaše přítelkyně odskočí na toaletu, tak můžete vyjít před hospodu, vzít telefon, zavolat Vypravěči a oznámit mu, že už dvě hodiny místo randění promýšlíte background své postavy a že nutně potřebujete vědět...

Ideální pak je, když se hráči a Vypravěč podílí na tvorbě celé hry rovným dílem, vytváří zhruba stejné množství výstupů a to těch, které se hry skutečně týkají - tvorba pak má skutečný dopad na hru, což motivuje k další tvorbě.

Na druhou stranu - jsem si naprosto jistý že i v takové vyrovnané skupině Vypravěč přijde s kruhy pod očima na hru a prohlásí "včera jsem do dvou do rána pracoval na hře", hodí na stůl šanon papírů hustě popsaných drobným písmem... a nikdo si nevšimne, že většina toho šanonu jsou prázdné papíry, a tak si každý řekne "no, možná bych toho mohl dopříště udělat trochu víc..."

Nekonečná válka hráčů s Vypravěči, ve které mnozí střídají strany, která se vede ve skupinách i na herních webech, ve které jedni tvrdí, jak moc toho dělají (a skutečně dělají, i když ne tolik kolik tvrdí) a druzí zase že nic není potřeba/čas dělat vzplanula v okamžiku, kdy RPG vstoupila na svět, a jsem si jistý, že nás bude provázet až do jejich konce :)
Napsal: sirien
Autorská citace #1
24.11.2008 15:12 - SEBastian_Chum
Vyznívá to fakt divně Siriene, nějak jsi nedefinoval co chceš říct, není tam žádné doporučení nebo zkušenost.

Osobně dávám vinu hráčům, protože objektivně hra vždycky nejméně zajímá hráče, ať už se vypravěč snaží jak chce - je jedno kolik toho přinese a vymyslí, pokud se hráči nenaladí na jeho notu nebo mu prostě nepomohou zjistit, co by je bavilo, nemá hra většinou dlouhého trvání ani valné kvality. Více chyb dělají většinou hráči, protože si myslí, že jsou "jen hráči"
Autorská citace #2
24.11.2008 15:19 - Sosáček
Ja jsem jako vypravec strasnej flakac.

Uz jsme meli ctyri session, a ja jeste nemam ani papir se jmenama a motivacema postav. Teeeda.
Autorská citace #3
24.11.2008 15:53 - SEBastian_Chum
ale o hře jsi přemejšlel ne?
na papíru to být nemusí
Autorská citace #4
24.11.2008 16:06 - sirien
hm... uznávám, že to je, zvláště pár osobními vtípky, trochu zmatené, ale myslím, že to docela i říká co jsem říct chtěl.

Tenhle příspěvek jsem psal potom, co jsem opět vyslechl strašnou sérii stížností na to jak jeden ST strašně pracuje na hře a jak tomu hrozně moc dává... a když jsem se s ním bavil, tak z něj vypadlo, že vlastně má takovej děsně kreativní boom na začátku, ale pak odpadne. Toho sem si všiml už dřív u jiných lidí, a nějak mi to nedalo a trochu sem se rozepsal
Autorská citace #5
24.11.2008 17:03 - Jerson
MYslím, že to není jen téma RPG - i v mnoha jiných směrech se lidé obvykle nadchnou a po dvou týdnech až měsíci odpadnou, protože buď necítí zájem ze strany ostatních, nebo je samé daná věc přestane bavit.

Proto je lepší, když se příprava na RPG dá využít i jinak, a proto preferuju hry s historickým kontextem - když už nehraju, alespoň jsem se dozvěděl něco víc o historii.
Autorská citace #6
24.11.2008 18:55 - Lotrando
Já jsem se naučil s kreativitou šetřit a zužitkovat pokud možno každý nápad úplně. Pro mě bylo častým problémeme přeskakování k novým nápadům a opouštění starých myšlenek. Teď se snažím počkat, dokud ten nový nápad neuzraje do něčeho většího.

Ad hráči. snažím se je zapojit ale jde to z tuha. Někoho prostě člověk nedonutí, ale mám momentálně jistou představu o všech svých hráčích a jeji postavách a chystám se to vytěžit. Trvalo to ale mnoho měsíců, zpravidla tak 3 týdny na hráče, z nich něco kloudnýho dostat. Lidi už sjou holt takový.
Autorská citace #7
24.11.2008 19:08 - Goran
Já se připravuju docela dost, ale těžiště přípravy u mě leží ve chvílích hráčského sucha, kdy mám čas, a tak si připravuju spoustu věcí dopředu. Jistě, dělám tak spoustu zbytečné tvorby, ale vzhledem k tomu, že většina mých her klasického stylu se odehrává v jednom světě, jedné zemi a plus mínus jednom čase, tak třeba teď můžu jet z materiálů, které jsem připravil pro jinou kampaň (plus z těch připravených pro celou multikampaň). Při hraní jednou týdně si konkrétní obsah hry na příští sezení stihnu připravit během půl hodinky prolézání starších materiálů, 1-2 hodin pokecu s bráchou (jeden z hráčů) a 2-3 hodin promýšlení (druhé dvě činnosti se většinou odehrávají na procházkách nebo cestách do školy, takže mě nijak neomezí). To je předběžný odhad, zatím kampaň není tolik rozjetá abych mohl dělat statistiku (tedy i kdybych to nějak přesněji počítal).
Autorská citace #8
27.11.2008 17:46 - Alnag
Já si svou práci obvykle udělám na začátku tažení a pak hodně žiju z toho, jak jsou rozestavené figurky na velké šachovnici. Zdánlivě se tedy postupně víc a víc flákám. První dobrodružství má obvykle podrobně rozepsané jednotlivé scény, zatímco tak čtvrté už jsou 2 A4 s nějakým globálním směřováním.

Ale IMO to není flákání. Člověk to zpracovává v hlavě celou dobu mezi session a jen proto, že nemá v ruce něco hmatatelného mi nepřipadá jako flákání. A ostatně mám pocit, že i hráči se hodně snaží (tedy někteří minimálně) i když často hrajeme takové hry, zda z nich na páté session už dostanou charakteristiku postavy.
Autorská citace #9
28.11.2008 08:38 - Quentin
alnagu: 2A4 sem na hru nikdy nemel ... to neni flakani!
Autorská citace #10
28.11.2008 11:40 - sirien
Mám obvykle nějaký poznámky po papírech, nicméně to bývá jen zlomek toho co mám v hlavě
Autorská citace #11
15.12.2008 19:14 - Sathel
Nějak jsem nechytila pointu. Je tam nějaká nebo sis jen chtěl postěžovat? Upřímně mě zaujal nadpis "O nadšení" a tak nějak jsem od toho čekala asi něco jiného. Příště bys mohl prosím psát méně esejovitě v americkém stylu (vyjadřuju svůj názor na něco obecně známého) a psát víc v českém stylu (rozebírám něco o čem většina lidí má jen povrchní znalosti). Bylo by to rozhodně potěšující svou přínosností.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

sirien

Pokud mě chcete kontaktovat napřímo:
Mail/hangouts: sirien.neiris@gmail.comDiscord: sirien#2387Tel./Signal IM: +420 723 414 539* Jabber: sirien@jabber.org* ICQ: 208980071(nejsem a nebudu na FB)
* jen z počítačevíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.062983989715576 secREMOTE_IP: 18.189.2.122