Definice RPG a jejich forem

Poznámka na začátek: Galerie pokusů o vysvětlení, co je RPG

Se SEBem nás přestal trochu bavit chaos okolo pojmu RPG a RP a tak jsme se rozhodli to (alespoň pro naše účely) jednou provždy ukončit a ustanovit (si) konečnou formální definici RPG.

Tohle je první podoba kterou jsme utvořili a máme z toho docela dobrý pocit, možná to bude chtít ještě trochu doladit, ale vzásadě jsme s tím plus mínus spokojeni.

Oceníme jakékoliv připomínky, námitky nebo náměty.

Obecná definice Roleplaying games

RPG jsou hry, v nichž je hráč zastoupen svou postavou (či postavami), skrze kterou (-é) hru ovlivňuje a jejíž (-jichž) role v příběhu se vyvýjí v návaznosti na způsob, kterým skrze ni (ně) hráč jedná. Tyto charakteristiky pak dále tvarují další vývoj hry samotné.
RPG hra je tedy hra, jejíž děj je ovlivněn nejen úspěchem či neúspěchem hráčovy akce, ale také způsobem, kterým bylo úspěchu či neúspěchu dosaženo. V okamžiku konfliktu v situaci A musí hra nabízet více možností řešení, ke nimž je navázána charakteristika X, jejíž hodnota je určena způsobem, kterým byla situace vyřešena. Vyřeší-li pak hráč situace A, B a C způsoby 1, 3 a 2, kromě posunu ve hře tím získává pro svou postavu charakteristiky X1, Y3 a Z2, které tvarují jeho postavu a projevují se v dalších možnostech, které hra hráči nabídne.

Definice elektronických RPG

Elektronická RPG jsou takové počítačové a konzolové hry, které obsahují kromě herního prvku i příběhovou osu, která je v souladu s definicí RPG ovlivněna způsobem, kterým hráč řeší jednotlivé situace a v závěru nabízí kromě drobných odchylek alespoň dvě výrazně odlišná zakončení

Definice karetních RPG

Karetní RPG jsou takové karetní hry, v nichž hráč vystupuje z pozice alespoň abstraktní postavy (postav) a které mu za využití různých karet nebo jejich rozdílných aplikací reálně nabízí možnost volby odlišné herní strategie, která se zpětně reflektuje do jeho herních možností.
Reálně nabízí zde znamená, že hráč skutečně musí mít většinu hry několik možností, jak ve hře pokračovat, systém hry jej z hlediska efektivity nenutí setrvat u strategie zvolené na počátku hry a okamžik, kdy lze ve hře pokračovat více způsoby, které si jsou v nabízených šancích přibližně rovnocenné, musí být ve hře přítomen opakovaně, nikoliv jen výjimečně

Definice deskových a wargameingových RPG

Wargameingové a deskové RPG jsou takové deskové a WG hry, v nichž hráč operuje s jednou postavou nebo s menší skupinou postav, které jsou všechny charakterizovány vlastnostmi a schopnostmi, které se získávají a vyvýjí v návaznosti na jimi vykonávaných činnostech a způsobu, se kterým k těmto činnostem přistupují. Hra zároveň každé postavě musí nabízet více rovnocenných možností, z nichž si hráč pro danou postavu může během hry vybírat

Definice PnP RPG

PnP RPG nebo také stolní RPG jsou společenské hry spočívající ve společném vyprávění příběhu několika lidmi, kteří jsou ve hře zastoupeni abstraktními postavami - hrdiny vyprávěného příběhu. Postavy hráčů jsou určeny vlastnostmi, které svými hodnotami vyjadřují možnosti postav ovlivňovat jejich narativní okolí a osobní charakterizací adekvátní charakterizaci literárních nebo filmových postav. Cíle hráčů v PnP RPG jsou spojeny především s formováním příběhu, ke kterému je hra orientována.



Texty kurzívou jsou upřesňující součástí definic, k nimž jsou uvedeny.

Definice deskových RPG je hrubý nástřel, definice PnP RPG je trochu nejistá a asi ji to ještě bude chtít doformulovat, aby plně odpovídala.

Definice jsou poměrně abstraktní, nicméně to je částečně záměr a částečně důsledek snahy o skutečně konečné definice které zahrnou vše požadované.
Napsal: sirien
Autorská citace #1
7.12.2010 19:07 - noir
Užitečný. Jen bych doporučil vysvětlil zkratky - třeba to PnP. Tuším, že je to Pen aNd Paper, ale jistý si úplně nejsem...
Autorská citace #2
7.12.2010 20:58 - Vojtěch
Noir: Ano písadlo a papír.
Sirien: Tu dívčinu přibalují k čemu že to? :D
Autorská citace #3
8.12.2010 10:39 - Argonantus
Píše:
RPG jsou hry, v nichž je hráč zastoupen svou postavou (či postavami), skrze kterou (-é) hru ovlivňuje a jejíž (-jichž) role v příběhu se vyvýjí.


Tahle definice by mi stačila jako univerzální. Pokračování je IMHO nadbytečné upřesnění, které vymezuje určitý specifický typ RPG se vzájemnou interakcí postavy a Situace.

Pokud jde o elektronické RPG, jde pak o variantu téhož; mělo by obsahovat možnost ovlivňovat hru skrze postavu a role by se měla vyvíjet. Tečka.
Ostatní vychytávky s alternativním koncem z toho víceméně vyplývají (a lze vést nekonečnou a marnou debatu, co je vlastně alternativní konec).


Slečna je zřejmě podstatnou složkou definice. Souhlasím.
Autorská citace #4
8.12.2010 13:13 - sirien
Argo: Bohužel, není. Takhle osekaná definice by narazila u her, které sice nabízí nějakou manipulaci s postavou (např. vývoj statů a tak), nicméně ignorují její vývoj v rámci příběhu - SEB by Ti to vysvětlil jasněji, jde tady o rozpor mezi určitými styly her které jsou obecně uznávány jako RPG (Deus Ex) a her pouze s RP prvky (Crysis), které je potřeba od sebe odlišit

Vojta: Odpověď na přítomnost té dívky u obrázku najdeš zde
Autorská citace #5
8.12.2010 16:21 - Colombo
Deus Ex je RPG? To slyším poprvé.

Je sice pravda, že dnešní RPGčka klesla na úroveň Deus Ex, ale to by pak busel být i Bioshock RPG, System Shock RPG a mraky další stříleček/hopsaček.
Autorská citace #6
8.12.2010 16:22 - Colombo
Eh, tahle věta "že dnešní RPGčka klesla na úroveň Deus Ex" je myšleno s těmi RPG prvky. Kdyby měla dnešní RPGčka celkovou úroveň původního Deus Ex, tak by to bylo juchajdo. Myslím tím RPG prvky.
Autorská citace #7
8.12.2010 16:24 - sirien
Osobně Deus Ex neznám, jde o SEBovi příklady, kdyžtak vysvětlí on když ho dokopu se tu ukázat...
Autorská citace #8
8.12.2010 16:29 - Poisson Process
Crysis ma RPG prvky?

Vazneji, definici elektronickych RPG bych navrhl udelat jinak -- definice toho co je pribehova osa je nejasna, pocet zakonceni a to, co presne znamena zakonceni take (a slovo "elektronicke" mi tam taky nesedi, navrhuji pocitacove. konsole jsou taky pocitace).

Jako alternativu bych navrhl "nuti hrace delat jina nez takticka rozhodnuti ktera maji hmatatelne dusledky na herni svet a formuji ho zpusobem, ktery ovlivnuje hrace v budoucnu". Jde to pochopitelne formulovat i jinak, ale myslim, ze to zahrnuje jak klasicka PCRPG (kde muzu chlapky ukecat nebo pozabijet, muzu se pridat na ruzne strany konfliktu a podobne, zatimco ve strilecce mam proste nepratele na odstrel a nemuzu si vybirat), tak podstatu hrani postavy skrze rozhodnuti v obycejnem stolnim RPG (coz je jedna z mala definic ktery kteryma jsem prisel do styku ktere se nerozpadnou kdyz zacnes pouzivat treti osobu k popisu misto herectvi, nebo se neda aplikovat na crysis a airsoft v lese se slovy "hraju roli chlapka s puskou").
Autorská citace #9
8.12.2010 16:32 - Poisson Process
Jo, a to jak se furt nekdo pta na kazdou tu zenu zacina bejt running gag, jen tak dal ;) (a taky je zrzava)
Autorská citace #10
8.12.2010 19:56 - Colombo
Poisson Process: ja bych to taky tak udělal. Ale pak se ti podstatná (hlavně novodobá) produkce pcRPG stane jen klikačkama, střílečkama atp. (třeba Diablo přestane být RPG, což o to, já bych byl pro, ale to budem vypadat jako nějací sektáři a Diabláci nás ukřižují)
Autorská citace #11
8.12.2010 21:24 - Felouen
Tak hele, System Shock BYL považovaný v době kdy vyšel za RPG (a pořád JE), narozdíl od jiných stříleček a hopsaček má těch prvků hafo, pokud jsi hrál tak víš jak moc jich tam je. Ano, je tam akce i střílení, ale to do akčních PC RPG patří, jinak by se mohlo úplně stejným uvažováním odpískat i třeba Gothic nebo Witcher za ne-RPG. Luk nebo sci-fi zbraň, jde o to samé. Bioshock není pravý nástupce SS, a narozdíl od něj ani není považován za RPG, jen má pár RPG prvků - narozdíl od něj tam prostě není tolik kustomizace, nejsou tam rozdílné způsoby řešení hry podle skillů (povolání jako hacker, thief, podobně jak v Deusu), psy tam fungovala jinak...Pokud trochu zagooglíš, tak si všimneš že všude máš že SS je RPG (a dokonce legendární), zatímco BS je jen střílečka s trochu RPG prvky.

A Deus Ex je "RPG jako řemen", máš tam skill pointy, augmentaci postavy, spousta optional questů, immersive příběh a hlavně - ve své době kdy to vyšlo, časopisy u nás psali že je to první RPG, kde opravdu můžeš hrou projít jinými herními způsoby, jako že například se do budovy naheckuješ a přeprogramuješ střelné věže, nebo se tam vplížíš, vpáčíš a do ventilační šachty pustíš jedovatý plyn, nebo naopak vrazíš hlavním vchodem a všechno postřílíš (aneb hacker, thief/spy a mariňák.) Co víc, mohlo se to i kombinovat díky skill pointům už od začátku, takže to nebylo ultra-vyhraněné. -> plus damage nezáležel jako v klasických akčních hrách na zbrani, ale na tvých skill pointech v dané zbrani, tvých statech a augmentacích plus síle zbraňe samotné. Což je jednoznačný rys RPG, ve střílečkách jde o skillu hráče, ne o kombinaci hráče a schopnosti ovládat danou zbraň postavou. ...dokonce se ti i crosshair hýbal podle toho jak jsi skilled, a hit/miss záležel na tom jaký máš skill. SS fungoval podobně.
Autorská citace #12
9.12.2010 02:48 - Shako
Jak se rika tem hram, ktere splnuji jen cast definice? Hry s prvky RP? Typicky elektronicke hry, ktere nemaji vice ruznych zaveru (tedy pokud nebereme game over a zaverecny filmecek jako 2 ruzne a odlisne zavery). Nebo nektere deskove hry, ktere neumoznuji vyvoj postavy, treba kvuli delce hry? A karetni RPG - nebylo by par her z tedle kategorie? Nejak nevim, co tam zaradit.
Autorská citace #13
9.12.2010 10:21 - Poissonův proces
Jasně že to jsou RPG, colombo se jenom snaží získat pozornost. Ignoruj ho, Ani.
Autorská citace #14
9.12.2010 10:31 - Felouen
Já vím, Colombo takhle "kontroverzně" píše docela častěji, ale měla jsem chuť mu ukázat že zrovna u těhle dvou skvělých her mu to neprojde, ať už to myslel vážně nebo jako začátek tady tolik oblíbených hádek. :D

Edit: Hele, napadlo mě, kdo přesně jsi? Mám dva konkrétní tipy, ale když jsi neregistrovaný user a máš i takový nick, tak raději je psát nebudu pro případ že nechceš aby třeba někdo nevěděl kdo jsi. :)
Autorská citace #15
9.12.2010 12:30 - pipux
Jestli současná RPG v něčem "klesla" k Deus Ex, tak je to zjednodušováním pravidel. Zeštíhlováni systémové části a důraz jinam je obecný trend několika posledních pár (desítek?) let. Mass Effect 2 se hrál lidem celkem dobře (statistika prodejnosti mluví za své), i když by se dalo namítnout, že to je systémově "vymaštěná" hra. Nikomu to nevadilo.

Felouen píše:
Tak hele, System Shock BYL považovaný v době kdy vyšel za RPG (a pořád JE)
...
A Deus Ex je "RPG jako řemen"

Záleží na úzkoprsosti definice ...

Lze za RPG považovat např. multiplayer Call of Duty: Modern Warfare 2? Ona hra nabízí vývoj postavy, ze samotného návrhu herních map a zbraňového arzenálu pak i vícero způsobů, jak se vypořádat s herními "událostmi". Více konců znamená, jestli tvůj tým vyhraje/prohraje.

Deus Ex, System Shock, Gothic, Baldurs Gate ... jsou dle mého jen elektronické "vyklikávače myši". Opravdové RPG umožňuje vtělení do libovolné role a (v rámci limit postavy) neomezené možnosti. Zato interaktivita prostředí jakéhokoliv počítačového RPG bude vždy omezena. Naskriptovaný příběh, pod kapotou vždy nějaký systém, sbírající čísílka a snažící se emulovat něco, co by se mělo podobat urč. (fitivní?) realitě. Také užitá platforma určuje (a omezuje), jak bude hra vypadat - např. volbou uživ. rozhraní (gamepad? wii?). Kvalitní počítačová hra pouze dokáže svá omezení dobře zamaskovat (např. zmíněný Mass Effect, který se nesnaží simulovat složité modely, pouze hráče pohltí svojí atmosférickou emocialitou, bilancováním mezi hrdinskými a drsňáckými skutky).

Dedukce závěrem? Současné úspěšné "rolové" hry elektronických médií jsou zábavou - jsou to filmy se vtělením hráčů do hlavních protagonistů. Cokoliv jiného, co se snaží simulovat role, možnosti, volby, je jen napodobeninou rpg výšin, dosažitelných s ostatními skutečnými lidmi ve skutečných situacích a interakcích.
Autorská citace #16
9.12.2010 12:52 - Sosáček
You know it, babygirl.

EDIT: na ancu.
Autorská citace #17
9.12.2010 15:58 - Felouen
O.O Tak tou větou odpadají moje oba tipy.

Můj následný myšlenkový pochod:

1. Napadá mne jedna osoba, ale u té se divím, proč by mi říkala Ani a ne Fel.

2. Potvrzuji si vyhledáním uživatele, že to opravdu není jeden z mých tipů, protože má pořád svůj profil.

3. Všímám si, že Poissonův proces odpověděl s účtem, tak kliknu a vidím popis uživatele.

4. O.O WTF????!!! Ona to není holka?

5. Počkat, proč mi říká Ani a ne Fel?!

...seriously, poissonův = 6.pád slova poisson -> rybička francouzsky. Nebo poison s double s. Zní to strašně moc jako holčičí jméno, i když to je název pro tu rovnici nebo co to je.
Autorská citace #18
9.12.2010 16:16 - pipux
To je záhada, co, Ančo? A jak strašně podstatná ...
Tak si to běžtě vyříkat někam do hospody!
Autorská citace #19
9.12.2010 16:51 - Felouen
Jaká záhada, došlo mi kdo to je poté co jsem se podívala na profil, pixátko. A tohle není první offtopic co kdy byl a objevil se na tomhle fóru, tak se hned nečepyř. Nebo si snad zapomněl na několikastránkový offtopic jehož jsi se i ty zúčastnil (mezi mnoha dalšími)?

A k tomu postu - tvrdit že jakékoliv PC RPG je jen "napodobneninou" real-life RPG je docela dost elitistické, ano, jsou v tom rozdíly, ale je potřeba si uvědomit, že i stolní RPG jsou stejně tak svazující. Podle toho s kým hraješ, tak naopak může být ještě více omezující než dobré PC RPG, protože Dm ti třeba hodí kompletní rail-road a nenechá vás dělat co si zlíbíte, nechá vám jen velmi omezené možnosti. To s kým se hraje a podle jakého systému ovlivňuje jak velká je možnost ovlivňovat děj, kam jít a akce co mohou postavy vykonat. Naopak některé hry ti nabídnou větší možnosti v zdokonalování postav, vedlejších questů a uvěřitelnosti NPCček a jejich backgroundu a podobně, než třeba zrovna ti s kterými hraješ. Je jasné, že v normálním životě si vždycky pokecáš více a můžeš si říkat co chceš než jen to co máš jako možnost v RPG, a můžeš si udělat kompletní background podle sebe (pokud tě DM nechá) a lidi budou podle toho reagovat (pokud máš takovou partu), na druhou stranu jsou dobře udělané PC RPG co tě stejně tak vtáhnou do dějě a postavy díky prostředí, chováním NPC a mnohými možnostmi konverzaci při výběru, a reakcemi podle toho co děláš nebo jsi udělal v minulosti. Takže to není jen "interaktivní film kde se vtělíš do hlavních protagonistů", ty MĚNÍŠ a ovlivňuješ co děláš jako postava, kterou si v mnohých případech můžeš customizovat podle sebe a i přejmenovat. Interaktivní film je například Dragon's Lair, kde volíš kudy postava projde a kdy útočí při nabídce, ale když tam máš mnohé způsoby hraní hry podle povolání/setu skillů, spousta věcí co můžeš udělat nebo neudělat (a udělat je různé) a různé konce, tak to už není interaktivní film. To jinak by se dalo říct že i hraní v reálném životě je interaktivní film.
Autorská citace #20
9.12.2010 16:54 - Sosáček
Siméon Denis Poisson byl chlap. Poissonův proces je ... taková matematická věcička.

Pipixi vzhledem k tomu, že alternativou jsi ty a colombo tvrdící, že Deus Ex a System Shock nejsou rpg ... jen ať slečna píše víc o svých záhadách. Je to sice mimo téma, ale zas to nejsou sračky, chápeš.

Abych byl konkrétní a odpracoval si to sprosté slovo, snažíš se argumentovat že počítačová RPG nemohou být "skutečná RPG". To je samo o sobě nesmyslné tvrzení, protože původní článek s ničím jako "skutečné RPG" nepracuje, pracuje se stolním, karetním, počítačovým a jiným rpg. A (znad ovládáš angličtinu, lingua franka dnešní vědy) definition without distinction has no meaning.

Tvoje definice skutečného RPG je mimochodem hodně pochybná i pro aplikaci na stolní RPG -- třeba dnd (když tak jsem na d20) ti neumožní se vtělit do hromady rolí, a pravděpodobně není na nějaké velké vtělování určeno. Přesto si nemyslím, že bys s názorem že dnd není skutečné RPG byl brán vážně. U DnD encounters už je to zajímavější otázka, ale tu bude muset zodpovědět někdo, kdo o tom ví víc než já.

A obávám se, že diskuse na téma "žádná počítačová hra nemůže být RPG, protože má ředem daný příběh" už jsme tu měli několikrát (obvykle s Jersonem). A vždycky skončila nějak jako "nojo, nojo, podle tvejch definic to neexistuje. Tak už někam zalez, ať se můžeme vrátit k normalním věcem." Ale proč si to nedat znovu, žejo.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

sirien

Pokud mě chcete kontaktovat napřímo:
Mail/hangouts: sirien.neiris@gmail.comDiscord: sirien#2387Tel./Signal IM: +420 723 414 539* Jabber: sirien@jabber.org* ICQ: 208980071(nejsem a nebudu na FB)
* jen z počítačevíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12046599388123 secREMOTE_IP: 3.138.200.66