Definice RPG a jejich forem

Poznámka na začátek: Galerie pokusů o vysvětlení, co je RPG

Se SEBem nás přestal trochu bavit chaos okolo pojmu RPG a RP a tak jsme se rozhodli to (alespoň pro naše účely) jednou provždy ukončit a ustanovit (si) konečnou formální definici RPG.

Tohle je první podoba kterou jsme utvořili a máme z toho docela dobrý pocit, možná to bude chtít ještě trochu doladit, ale vzásadě jsme s tím plus mínus spokojeni.

Oceníme jakékoliv připomínky, námitky nebo náměty.

Obecná definice Roleplaying games

RPG jsou hry, v nichž je hráč zastoupen svou postavou (či postavami), skrze kterou (-é) hru ovlivňuje a jejíž (-jichž) role v příběhu se vyvýjí v návaznosti na způsob, kterým skrze ni (ně) hráč jedná. Tyto charakteristiky pak dále tvarují další vývoj hry samotné.
RPG hra je tedy hra, jejíž děj je ovlivněn nejen úspěchem či neúspěchem hráčovy akce, ale také způsobem, kterým bylo úspěchu či neúspěchu dosaženo. V okamžiku konfliktu v situaci A musí hra nabízet více možností řešení, ke nimž je navázána charakteristika X, jejíž hodnota je určena způsobem, kterým byla situace vyřešena. Vyřeší-li pak hráč situace A, B a C způsoby 1, 3 a 2, kromě posunu ve hře tím získává pro svou postavu charakteristiky X1, Y3 a Z2, které tvarují jeho postavu a projevují se v dalších možnostech, které hra hráči nabídne.

Definice elektronických RPG

Elektronická RPG jsou takové počítačové a konzolové hry, které obsahují kromě herního prvku i příběhovou osu, která je v souladu s definicí RPG ovlivněna způsobem, kterým hráč řeší jednotlivé situace a v závěru nabízí kromě drobných odchylek alespoň dvě výrazně odlišná zakončení

Definice karetních RPG

Karetní RPG jsou takové karetní hry, v nichž hráč vystupuje z pozice alespoň abstraktní postavy (postav) a které mu za využití různých karet nebo jejich rozdílných aplikací reálně nabízí možnost volby odlišné herní strategie, která se zpětně reflektuje do jeho herních možností.
Reálně nabízí zde znamená, že hráč skutečně musí mít většinu hry několik možností, jak ve hře pokračovat, systém hry jej z hlediska efektivity nenutí setrvat u strategie zvolené na počátku hry a okamžik, kdy lze ve hře pokračovat více způsoby, které si jsou v nabízených šancích přibližně rovnocenné, musí být ve hře přítomen opakovaně, nikoliv jen výjimečně

Definice deskových a wargameingových RPG

Wargameingové a deskové RPG jsou takové deskové a WG hry, v nichž hráč operuje s jednou postavou nebo s menší skupinou postav, které jsou všechny charakterizovány vlastnostmi a schopnostmi, které se získávají a vyvýjí v návaznosti na jimi vykonávaných činnostech a způsobu, se kterým k těmto činnostem přistupují. Hra zároveň každé postavě musí nabízet více rovnocenných možností, z nichž si hráč pro danou postavu může během hry vybírat

Definice PnP RPG

PnP RPG nebo také stolní RPG jsou společenské hry spočívající ve společném vyprávění příběhu několika lidmi, kteří jsou ve hře zastoupeni abstraktními postavami - hrdiny vyprávěného příběhu. Postavy hráčů jsou určeny vlastnostmi, které svými hodnotami vyjadřují možnosti postav ovlivňovat jejich narativní okolí a osobní charakterizací adekvátní charakterizaci literárních nebo filmových postav. Cíle hráčů v PnP RPG jsou spojeny především s formováním příběhu, ke kterému je hra orientována.



Texty kurzívou jsou upřesňující součástí definic, k nimž jsou uvedeny.

Definice deskových RPG je hrubý nástřel, definice PnP RPG je trochu nejistá a asi ji to ještě bude chtít doformulovat, aby plně odpovídala.

Definice jsou poměrně abstraktní, nicméně to je částečně záměr a částečně důsledek snahy o skutečně konečné definice které zahrnou vše požadované.
Napsal: sirien
Autorská citace #21
9.12.2010 18:53 - Jerson
Poissonův proces píše:
A obávám se, že diskuse na téma "žádná počítačová hra nemůže být RPG, protože má ředem daný příběh" už jsme tu měli několikrát (obvykle s Jersonem).

Teď už se o tom hádám jen tehdy, když mi někdo říká, že "zná RPG" a pak z něj vyleze, že je zná jen na počítači.
Nicméně počítačové RPG nehraju, takže tím to ze své strany klidně ukončím.
Autorská citace #22
9.12.2010 19:16 - pipux
Všechny vámi zmíněné situace mohou nastat, dobře.
Skutečná RPG (tím myslím zřejmě PnP RPG -> oprava) však lze za běhu měnit. Můžete uvíznout s hroznými spoluhráči, nedostačujícím příběhem a dysfunkčním systémem, i ty mají ale šanci na změnu.
Elektronická RPG se změnit nemohou - v rámci svého modelu, jímž simulují herní immersi (ponoření?), jsou statická. Hráč objeví podstatu herního modelu, načež začne modelu zneužívat ve svůj prospěch (příkladem: mizerná umělá inteligence, vyvýšené prostory a silný protivník v boji nablízko znamená, že hráč vyskáče na skálu a svého umělou inteligencí řízeného protivníka něčím ustřílí). Samotná hra poté už ztrácí na zábavnosti - dojde k objevení její omezenosti.

PnP hra se dá ošetřit na místě. S elektronickou hrou ... čekáte, až vyjde patch?
Autorská citace #23
17.12.2010 08:34 - Lotrando
Pipux: tak na tvoje pojetí RPG, jak si ho pamatuju z prvního srazu (mágové), tak to se opravdu předem nascriptovat nedá :).

Jinak mě přišel System Shock ve své době jako hodně husté RPG, Deus Ex už tolik ne. Mass Efect pěknej.

Felouen: mě tvoje úvaha pobavila :)
Autorská citace #24
17.12.2010 08:54 - Argonantus
Píše:
Elektronická RPG se změnit nemohou


I tohle už přestává být pravda. Slyšel jsi někdy o moddingu?
Na nic není spolehnutí.

Jinak jsem původně myslel, že se Sirien pokusil o užitečnou definici s cílem pohnout s tou slavnou teorií dál.
Nicméně se jasně ukazuje, že to je další flamewar, která hra je víc ortodoxně RPG.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.23052191734314 secREMOTE_IP: 34.239.149.34