Sirienův blogček: Cool souboje

Napadlo mě udělat si sbírku různých videí dobře udělaných soubojů, ze kterých se dá brát inspirace pro RPG scény a popisy. Tj. ne jen věci co jsou zábavné na koukání, ale hlavně takové, které obsahují nějaké hezké techniky, triky, dynamiku atp. Dobře udělaný souboj není nutně realistický, ale takový, co odpovídá žánrové stylizaci. Aby se to nemíchalo, tak to projistotu trochu rozsekám na kategorie - ale berte je spíš orientačně než nějak závazně.

  • "Přízemní" tu jsou ty scény, které se snaží vypadat smysluplně, používají reálné techniky a dá se od nich brát inspirace pro cool popisy v přízemnějších hrách. Jako celek můžou být pořád přestřelené, ale o to až tak moc nejde.
  • "Scénické" tu jsou ty scény, které kašlou na realističnost a jedou rule of cool, přitom ale pořád dávají tak nějak smysl a jsou "technicky funkční".
Když přihodíte něco do diskuse, rád to přiedituji. Nejspíš to tu budu průběžně aktualizovat, když si na něco dalšího zajímavého vzpomenu, najdu nebo mi bude doporučeno.


Historie a šerm

Přízemní

.

Scénické

.

Současnost a bojová umění

Přízemní

.

Scénické

.

Pistole a přestřelky

Přízemní

.

Scénické

.


Magické souboje

.



Ztracené odkazy

  • The Treasure Island - trocha mušket a jedno dělo
Napsal: sirien
9.11.2023 13:07 - sirien
Jocho: nebol, ale je to moc hezkej kousek, díky, přidal sem ho.

Plus sem přiházel nějaký věci od Adorey
10.11.2023 14:34 - sirien
Best Looking Longsword Exchanges | HEMA

Do záhlaví to asi dávat nebudu, ale některý pasáže obsahujou fakt hezký trýčky :)
26.11.2023 11:35 - Archimedesfort1
https://youtu.be/GhWM40bd-ac?si=3Qb96tXMHBu0hJY3 Není tohle druhý ztracený odkaz, siriene?
26.11.2023 12:34 - sirien
Jup, velmi dobře ty!

btw. v mezičase sem přihodil pár dalších klasik na který sem si tak vzpomněl, např. Zorra (klasickýho i původního), ještě něco z Adorey atp.
2.12.2024 01:36 - sirien
Nemám nejmenší tušení co to je, ale je to awesome choreografie

Kenshin VS Seta Sojiro Full Fight | HD
2.12.2024 01:57 - LokiB
Kenshin - potulný samuraj na mě vyskakuje už nějaký čas na streamovacích platformách. Mám z toho pocit, že to má mnoho sérií jako animovaný seriál.
jen se přiznám, že na mě už je to moc rychlý. že je to cool choreo vidím, ale neužiju si to kvůli té zblízka snímané rychlosti pohybu a střihům.
2.12.2024 09:11 - Necromancer
Já nevím, není to můj styl bojového umění, ale příde mi, že to není špatné. Actually to vypadá dobře, je to asi nejblíž, jak se anime může dostat na živo.
Nemůžu říct, nakolik jsou ty jednotlivé pohyby validní v souboji, ale některé působí dost teatrálně, ne až tak funkčně.

Jestli by někdo chtěl fakt dobrý duel na dlouhé meče, zkuste tohle.
2.12.2024 10:37 - sirien
Necro: je to filmová scénika, samozřjemě, ale je tam zakomponovaných hodně realistických prvků / pohybů / technik. Některé sekvence pohybů mi od pohledu přijdou úplně legit, další mi přijdou že staví na něčem legit ale přetahují to do přehnanosti (ať už kvalitou provedení nebo tím že bys provedl třeba jeden dva pohyby z té sekvence, ne pět v řadě atp.) a některé jsou samozřejmě mimo úplně.

Je tam toho hodně takže asi nemám manu na to pitvat moje dojmy a pocit té které kategorie move-by-move, ani exchange-by-exchange.

Ohledně Shada - nevim, mě to nějak neokouzlilo. Je to jako nějaká technická šermovačka, ale v té choreografii jsou jen techniky, žádný příběh, a působí to vcelku sterilně. Srovnej s videama v záhlaví, zejm. třeba od Arborea (které jsou v podstatě ze stejného "žánru" YT "fan" tvorby).


Loki: jo je to hodně rychlý. Protože mě to zajímalo pohybově/technicky tak sem dost pasáží vracel a sledoval na víckrát nebo sem si to zpomalil. Nicméně to bylo fakt kvůli technice - navzdory té rychlosti to není stříhaný nijak hekticky / na skrejvačku a celou dobu tam jasně vidíš, co se tam děje, i to že ty herci ty pohyby legitimně dělali v nějakejch větších celcích (neni to úder/střih/úder/střih/střih/střih/úder/ atp.)
2.12.2024 11:46 - Šaman
Kenchin je zfilmované anime. A popravdě mi jiné scény sedly víc, než souboj těchto dvou. Protože lore je, že hlavní hrdina je legendární šermíř, který prošel válkou když mu bylo 14 a naučil se techniku tak účinnou, že proběhl řadu vojáků, sesekal všechno kolem sebe a sám zůstal nezraněn. Většinou je tedy na mnohem vyšším levelu, než jeho soupeři a vyřazuje protivníka každou ranou.
Ale - na konci války se rozhodl, že už nikdy nebude zabíjet. Má tupý meč a je to jeho hlavní nevýhoda, díky které jsou některé souboje zajímavé i přes rozdíl úrovní. A většinou je to dobře naladěný sympaťák. Když už je situace extrémě vážná, tak viditelně přestává být hodným klukem a ožívá v něm temný šermíř jakým býval. Otázkou v takových chvílích není jestli vyhraje, ale jestli se mu podaří dodržet přísahu že nezabije.

A tenhle jeho protivník je vlastně jeho zrcadlo. Taky mladý kluk, taky vycvičený stejným stylem, dokonce určitá lehkost a dobrá nálada, se kterou vstupuje do soubojů, je stejná jako má Kenchin. Jen tenhle protivník pracuje pro hlavního záporáka. Proto je zajímavé, že najednou provedou sérii pěti, sedmi nesmyslně rychlých útoků a ten druhý mu je vykryje. Protože jinde v sérii se tohle moc neděje. Tady bojuje dá se říci proti svému klonu. A ta choreografie s tím pracuje.

Zpracování je samozřejmě na velmi vysoké úrovni a tohle je jeho vrcholný protivník co se šermu týče. A je to dotažené až trochu do absurdna. Což dává smysl v kontextu toho střetu, ale je to holt trochu jako když se pere Hulk vs Thor.
2.12.2024 18:54 - Jerson
Šaman píše:
je to holt trochu jako když se pere Hulk vs Thor

Na rozdíl od nich ale tenhle souboj má styl, místo toho aby se snažili soupeře umlátit hrubou silou a prohodit ho co největším počtem objektů.
2.12.2024 19:03 - Corny
Asi mi utíká, co není stylového na tom prohodit někoho barákem :D Hulk vs Hulkbuster taky bylo hlavně o bušení a prohazování věcma a to nic nemění na tom, že byl hodně cool souboj. Důležitý je zpracování.
2.12.2024 19:54 - malkav
Necromancer: U Shada je vidět, že ty techniky zná a má okoukané, ale praktické provedení kulhá. Možná i proto, že má na sobě nepadnoucí zbroj, která mu očividně brání v pohybu (hlavně ta ramena). Reálná fyzická kondice je taky značně limitující faktor a jak píše Sirien, tak třeba s Adoreou je to opravdu silný kontrast.

Sirien: Kam bys zařadil tohle, jestli už to tu nebylo? :) video na YT
2.12.2024 20:02 - Corny
Já jsem možná proti Shadovi zaujatý, protože ho a jeho videa nemůžu moc vystát (ještě teda předtím, než pustil uzdu všem těm videím na téma "Woke is ruining videogames by making heroines ugly!", mi u každého videa přišlo, že si přečetl jeden dva články a pak jde o tom dělat video kde se tváří, jak tomu hrozně rozumí a skutek utek), ale asi na tom videu nevidím nic moc cool nebo na čem by bylo vidět, že to Shad umí. Půl času tam jen ťukají o meče a tváří se to technicky, ale nešermují spolu, šermují se soupeřovým mečem, je to celé takové šimrání a nemá to moc energii. Plus to divadlo okolo toho tam je spíš na škodu.
2.12.2024 23:02 - LokiB
Sirien: já to taky nekritizuju, i z toho, co jsem zaznamenal, mi přišla choreografie nápaditá, nekopírující něco, co mám stokrát nakoukané (taky proto, že anime nesleduju).
Místama to úplně přehledný nebylo, kvůli překážkám a objektům okolo, minimálně jednou jsem si řekl "to ho nezasáhl jako proč?"

ale o to nešlo ... já to moc nedávám očima, bolí mě z toho hlava :) což si nemyslím, že je jejich chyba, ale holt už únava materiálu na mojí straně :)
3.12.2024 00:40 - sirien
malkav: WTF, nejspíš? :D
3.12.2024 00:50 - York
malkav píše:
Kam bys zařadil tohle, jestli už to tu nebylo? :) video na YT


Musel jsem se na to podívat několikrát, protože ta stylizace do zlýho snu s šílenym učitelem šermu dost klame tělem, ale ve skutečnosti to vůbec není špatný. Je z toho cítit dojem ohrožení a skutečnýho nebezpečí, což je ve scénickym šermu dost vzácný (trpí tím třeba i ta jinak skvělá choreografie v tom Kenshin VS Seta Sojiro), učitel jde na tělo a hodně rychle zasahuje. Je tam vidět fajn technika na odzbrojení a práce s celým tělem, ne jen se zbraní. Taky jsem se musel pořádně podívat, čím šermujou na mostě - na první pohled jsem si klepal na čelo, proč tam najednou používaj techniky s rapírem, a ono to je tím, že tam fakt šermujou rapírem ;-)
11.12.2024 02:05 - sirien
Dárek od Matta, dělal na to teď movie fight recenzi.

The King - Duel

realistický duel na longswordy ve fullplate
20.12.2024 01:19 - sirien
kupodivu sem sem vůbec nedal Atomic Blond a legendární fight natočenej jako jedinej 10 minutovej záběr (jakože srsly bez střihu)
23.12.2024 18:43 - Gediman
Ty střihy tam samozřejmě jsou, ale dobře "schované" - některé jdou vidět jen při zpomalené rychlosti a to ještě těžko. Ale od střihače určitě dobrá práce. Udělat to celé na první dobrou není moc realistické, hlavně je nutné postavám dodělávat makeup zranění, které postupně dostávají. A za Theron je tam i párkrát kaskadérka, např. v části, kdy vyskočí z okna.

Něco o natáčení té scény třeba zde:
https://variety.com/2017/artisans/production/atomic-blonde-10-minute-action-scene-charlize-theron-1202512814/


Stejným "one-take" stylem byl natočen třeba film 1917, ale je fakt, že tam příležitostí pro skrytý střih bylo víc a byly očividnější.
24.12.2024 02:10 - Naoki
Dequitem uz tu byl? Prizemni HEMA souboje
https://www.youtube.com/@dequitem

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.067394018173218 secREMOTE_IP: 18.97.9.171