Sirienův blogček: nefixlujte kostky!

Některé věci člověka omrzí neustále opakovat, tak si je chce odložit na jedno místo. Tou dnešní pro mě je "podvádění na kostkách" ze strany GM a proč to považuju za špatný přístup.

GM může mít v podstatě dva důvody, proč svým rozhodnutím změnit výsledek, který padl: buď se mu výsledek vysloveně nelíbí jako takový (hráč selže nebo uspěje, když to GM nechtěl, protože mu to např. rozbije připravenou část příběhu) nebo kostky vyhodily extrém, který se GM nelíbí (např. vysoký hod na útok/zranění, který by zabil postavu hráče popř. by odrovnal hlavního záporáka nudně brzy).

To nemusí znamenat, že je GM hnusný railroadující zmetek, který si na hráčích neustále něco vynucuje - GM mnohdy může mít na pohled legitimní důvod, proč chtít výsledek hodu změnit. Zabít hráči postavu "na první dobrou" jen protože padla série šestek (nebo se povedlo plížení za postavu, padl kritikáč a maximální zranění atp.) může být dost nanic a hráče to může dobře otrávit. Sejmout hlavního záporáka jakoby se nechumelilo a zahodit tak zamýšlenou epickou závěrečnou bitvu může docela zničit napětí a gradaci v závěru příběhu.

To jsou všechno docela podstatné záležitosti. Abych ukázal, proč jsou špatně, musím udělat krok zpátky a podívat se na celý úkon samotného házení od začátku.

Bez ohledu na systém, hod kostkou se vždy váže k následujícímu procesu vyhodnocení:
  1. Kdy házet?
  2. Na co házet?
  3. Hod kostkou.
  4. Co výsledek znamená?
První bod je moment samotného rozhodnutí, že se vůbec má házet. K tomu může dojít ze dvou důvodů: Buď si to vyžádá systém ve vztahu k nějaké situaci, kterou vyhodnocuje (typicky "na útok si hoďte..."), nebo v příběhu nastane nějaký moment, v němž hraje roli náhoda nebo schopnosti postavy a vy chcete zjistit, jak se věci vyvinou.

Druhý bod udává kontext toho, co bude hod určovat. Pokud si hod vyžádal systém, pak systém obvykle rovnou dodá i kontext (při úspěchu nastane to, při neúspěchu tohle). Pokud o hodu rozhodl GM, pak si kontext určujete sami. A určení kontextu je důležité a nemělo by se o něm přemýšlet jen v kontextu prostého úspěchu či selhání, ale i v kontextu suprového úspěchu a "meh" úspěchu, popř. (méně často, ale přesto) i celkového neúspěchu nebo neúspěchu s nějakým benefitem (znáte mechaniku hodu záchrany před smetí, že? Z kontextu pořád selháváte, ale když to hodíte, tak alespoň neumřete).

Třetí bod je zjevný - je to samotný hod a jeho vyhodnocení (bonusy, postihy, cílová čísla...).

Čtvrtý bod je určení toho, co se vlastně stalo - fakticky to je interpretace druhého bodu v kontextu třetího bodu (házeli jsme na tohle - padlo to takhle - tedy to znamená, že...)


Teď to důležité: Pokud systém vyžádá nebo GM vyhlásí hod, tak tím je do hry přivolána náhoda. Je to okamžik dramatu a hlavně napětí, kdy ve hře vzniká zábava daná nejistotou, vzrušení z "hazardu", rizika, sázky a možné prohry či výhry.

Jenže - pokud GM výsledek hodu může přepsat, pokud se to, co padlo, nehodí, pak to znamená, že ten hod nemá smysl. Pokud o tom hráči vědí, všechno napětí zmizí - když to padne tak to padne a když to nepadne, tak to GM změní, jakoby to padlo. Pokud to hráči nevědí, ale pak to zpětně zjistí, tak najendou ztratí autentičnost toho, co se stalo.

Samozřejmě, pokud holdujete railroadingu, pak se věci mění - iluze úspěchů není moc odlišitelná od úspěchů samotných a stěžovat si na změny kostek by bylo asi jako jít na kouzelnické vystoupení a stěžovat si, že kouzelník dělá jen triky a ne skutečnou magii. Jenže - většina hráčů ve skutečnosti railroading nechce. A fakt je, že většina GMů, včetně těch, co kostky občas mění, taky ne - berou to jako moderovací nástroj pro eliminaci extrémů, ne pro tlačení hráčů do předem vymyšlené trasy.


Moje logika je prostá: hod by vůbec neměl obsahovat možnost výsledku, který je tak herně nežádoucí, aby jej bylo potřeba přepisovat, když padne. Tj. samotná nutnost opravy hodu (bod tři výčtu výše) je daný chybou v jednom z předchozích dvou bodů.

Pokud hrajete v systému, který vyvolává hody s kontexty, které mohou dávat nežádoucí účinky, prostě si upravte systém. Obvykle zde tento problém nastává kvůli možné smrtelnosti soubojového systému. Existuje více možných řešení:
  • Nastavte maximální zranění, které lze udělit (dané např. úrovní postavy nebo silou zbraně atp.) Pokud vám přijde, že pak se vyplýtvají všechny ty dobré hody v momentech, kdy to nevadí, tak řekněte třeba, že:
    • tohle pravidlo platí jen proti hráčům a hlavním záporákům.
    • toto pravidlo může každý hráč aktivovat třeba 2x a GM 3x za hru.
    • velmi dobrý hod dá nějaké jiné další výhody, jako třeba sražení na zem popř nějaké stavy jako "omráčený" atp.
  • Zaveďte si pravidla o záchraně před smrtí (jako v DnD)
  • Zaveďte pravidlo, že postava co je na nule není mrtvá, ale vyřazená (a k jejímu zabití je potřeba udělat nějakou dorážecí akci) (jako ve Fate)
Pokud vám potřeba fixlovat hody nastává při hodech, které vyvolá GM sám, pak je zjevné, že nastavil nevhodný kontext - umožnil házet na neúspěch tam, kde neúspěch rozhodně nechce (nebo naopak úspěch, samozřejmě).

Pokud se dostáváte do stavu, kdy by vám dobrý/špatný hod rozbil plynutí příběhu, pak si troufám říct, že máte špatně postavený příběh - viz moje první a sedmá Scénáristika, kde řeším, že témata příběhu mají být stavěna tak, aby hra mohla pokračovat dál bez ohledu na to, jak věci v ní dopadnou.

Pokud potřebujete ujasnit, jak nastavovat kontexty hodů tak, aby se rozhodovalo o něčem jiném než o binárním úspěch/neúspěch, pak je dobré podívat se na Alnagovy články Vypravěčův deník: Ano, ale... a zejména Vypravěčův deník: Nechte je vyhrát.


Moment, kdy potřebujete zmanipulovat hod a podvést tak hráče na příslibu napětí a významu, který se k hodu váže, by vůbec neměl nastat. Každý ale občas něco přehlédne nebo nedomyslí a taková chyba může nastat. Co pak? Pořád je lepší ze situace zkusit vybruslit nějak jinak. Zachovat význam hodu v daném kontextu tak, jak byl explicitně daný, a předělat něco, co v něm nebylo přímo vyslovené. Hráč "blbou náhodou" hrozně snadno zabije hlavního záporáka? Možná, že byl tak záporný, že se při prvním novu vrátí jako upír. Možná, že do svých plánů zasvětil nějaké ty důvěrníky - jeho smrt dá jeho plánům ránu, ale někdo jiný zvládne navázat tam, kde tento přestal. Potřebujete nějakou bitvu hned teď? Je lepší "podvádět" na přípravě, co ještě nevstoupila do hry - můžete zesílit nebo navýšit počet jeho poskoků - možná, že zabít ho bylo snadné, ale skutečná výzva je pak přežít a dostat se pryč v jednom kuse.


Gurneyho překlad Ravencrowkingova článku na stejné téma najdete ZDE.

Post #387 obsahuje alternativní náhled toho jaké jsou důvody k podvádění s kostkami (a proč jsou špatné).
Napsal: sirien
20.5.2019 22:18 - efram
Log 1=0 píše:
Proč?
Protože "tam venku" je spousta
1) hráčů, kteří něco takového prostě u své hry nechtějí.
2) herních stylů, které jsou s tím naprosto neslučitelné (a hráčů, co tímhle stylem chtějí hrát)
3) systémů, které s tímhle mají problém (a opět hráčů, co je chtějí hrát)
4) vypravěčů, kterým se nepodaří tak trefit hráčům do vkusu, aby si nevšimli (nebo jim nevadilo) jsou dost zásadně omezeni


Tohle si zapamatuji do další debat. Zejména do těch o uvěřitelnosti a logice. Dík.

Aegnor píše:
Tak jsem očividně taky sociopat.


No nevim nevim. fakt? Na společensky přijatelné lži je poměrně dost výzkumů.....někteří psychologové tvrdí, že je to nutná sociální vlastnost a tak nějak se mi nechce věřit, že jsi výjimkou.
20.5.2019 22:27 - sirien
Lethrendis:
- existují lidé co dokáží nelhat a zároveň nikomu neubližovat.
- existují GMové co nefalšují hody a přesto zvládají nezabíjet PCčka a nekazit hráčům zábavu

Chápu, že žít ve světě který je černobíle binární Ti usnadňuje nesnažit se dělat věci jinak a ospravedlnit si, že je děláš jak je děláš, ale argumentačně vzato to co předvádíš s touhle linií o lhaní a nelhaní a ubližování a neubližování je falešné dilema.

Lethrendis píše:
A nemyslím si, že bys byl sociopat. To bys mohl jen obtížně hrát společenské hry a taky by Ti bylo jedno, jaké kraviny tu já vykládám.

Možná bys měl přestat používat silně znějící slovíčka, jejichž obsah očividně moc neznáš. (Prakticky každý jeden Tvůj výrok týkající se sociopatů je chybný, jejich společenským nelhaním počínaje a výše citovaným konče.)
20.5.2019 22:27 - Kropy
Přesně tak jak píše Aegnor, za mě rozhodně přístup: v životě taky lžete o tom jestli to ženě sluší a dětem tvrdíte že ježíšek existuje, není úplně fér.
Ten příměr prakticky nelze na život vztáhnout, protože by to spíš bylo ,jako kdyby ti tvůj učitel matematiky dal z písemky z trigonometrie za 1, i když by jsi tam měl základní chyby v sčítání a odčítání, protože to přece nebylo součástí testu.
Můj názor je, že je to morálně špatné fixlovat za tím si stojím, přičemž žádný z argumentů ze současné, ani ze zpětné diskuze mě nepřesvědčil, že není.
A to z důvodů, které jsem již psal. Otázkou není jestli jako PJ hráčům škodím, nebo jim pomáhám jde o to, že se jedná nad rámec stanovených pravidel a to je podle mě špatně.

Jinak debata pokud ani jedna ze zúčastněných stran není ochotná se ani rozmýšlet nad argumenty druhé strany smysl nemá. Já nad tvými rozmýšlel, ale přijdou mi nesmyslné, neudržitelné a prostě se s nimi srovnat nedokáži.

K otázce jestli bych vyvolal hádku ohledně změněného hodu, který by mě zachránil, ale já bych věděl, že nepadl. Hádku bych nevyvolával, buď bych PJ poprosil o pravdu, a nebo bych mu později pokud bych ho nechtěl shodit před ostatními hráči řekl ať to nedělá.
20.5.2019 22:32 - Lethrendis
K Logovi: Takže protože je tu na tomhle chatu více odpůrců pomáhání hráčům než zastánců, a protože už to mají obšírně probrané, tak tedy bych měl já v debatě ustoupit? Jakože pravda se pozná podle toho, že si to myslí hodně lidí?

Nedomnívám se. Navíc, jsem si jist, že když přijde do tuhého, většina běžných hráčů by dala přednost "záchranné brzdě" (jak to nazval Sirien, já klidně napíšu zafixlování), před smrtí postavy. Hrajeme RPG proto, abychom si hráli a byli úspěšní, nikoliv neúspěšní. Silně pochybuju, že to někdy nějaký průzkum seriózně poměří, nicméně souhlasí se mnou minimálně ti vydavatelé, které vydávají herní stínítka :)

Dále pro Loga: Tak tedy není morálně špatné občas měnit hody, ale nesmí se o tom lhát? Copak já se někdy dušoval, že to nedělám? U mě v partě máme, myslím, takovou sdílenou hru na to, že to neděláme. Proč brát hráčům iluzi Ježíška? Mohu navrhnout klidně nějakou imunitu před moby, ale jsem si jist, že by to nechtěli. Oni mají rádi, když jim padnou kostky. Takže jim trochu namastím ego, když jim to pochválím a nechám padnout mobku, která by jinak ještě tuhle ránu ustála. Necítím přitom vůbec žádnou lítost.

Co se týče toho railroadu, může to tak být, i když ne zcela. Myslím, že už jsem asi otrnul. Na začátku, kdy jsme ani neznali nic jiného než DrD, jsme trpěli klasickými chybkami začátečníků. Nad pravidly jsme se dokázali pohádat tak, že jsme pak raději měsíce nehráli. Umíralo se poctivě při každé příležitosti. Ale myslím, že kdybych měl ty zkušenosti, co mám teď (kdy fixluju a polotajně chráním postavy), byl bych daleko lepší GM. A naše zážitky z hraní by byly ještě lepší.

Ad Aegnor: Tak to Tě asi ke změně názoru nepřesvědčím :)
20.5.2019 22:36 - Aegnor
Lethrendis píše:
nicméně souhlasí se mnou minimálně ti vydavatelé, které vydávají herní stínítka

Ty herní stínítka, na kterých máš vypsané ty důležité tabulky, abys nemusel listovatv pravidlech, a díky kterým hráči neuvidí tvé tajné poznámky? :-)

efram píše:
No nevim nevim. fakt? Na společensky přijatelné lži je poměrně dost výzkumů.....někteří psychologové tvrdí, že je to nutná sociální vlastnost a tak nějak se mi nechce věřit, že jsi výjimkou.

A kdo říká, že jsem sociálně funkční tvor?
20.5.2019 22:37 - Kropy
Lethrendis:
Asi tady je největší problém celé téhle debaty, já nehraji RPG, abych si hrál a byl úspěšný. Já RPG hraji, abych měl možnost být úspěšný. To je jako hrát počítačové hry a používat cheaty, je to super si to zkusit, ale neklade to na tebe žádnou výzvu.
20.5.2019 22:42 - efram
Aegnor píše:
A kdo říká, že jsem sociálně funkční tvor?


Tady je to samé komediální drama. Do ted jsem si te predstavil jak bloudis sam v zamceném dome s tezskými závesy. Komunikujes jen prostredniczvím internetu a to jeste pod nekolika identitami. Jedinou spolecnici ti je tva kocka, rybicka a kanárek......ovsem vsichni sjou mrtví.......trefa ?

sirien píše:
Možná bys měl přestat používat silně znějící slovíčka, jejichž obsah očividně moc neznáš. (Prakticky každý jeden Tvůj výrok týkající se sociopatů je chybný, jejich společenským nelhaním počínaje a výše citovaným konče.)


jen pro uplnost dodám, že Lethrendis to slovo jen opakoval, protože ho do diskuse zanesli jeho diskusní odpůrci. No a ted mužete dal pokračovat v definovani sociopatie.
20.5.2019 22:44 - malkav
Otázka - existuje vůbec fixlování v pravém slova smyslu, když neexistují protihráči? Když už tu to silné slovíčko tolik hážete jeden po druhém. "Sorry, nechci tě podvést, takže jsi mrtvý, protože jsi po pěti letech hraní blbě šlápl na hrábě. Ale je to zábava, ne?"
20.5.2019 22:44 - sirien
Lethrendis píše:
Takže protože je tu na tomhle chatu více odpůrců pomáhání hráčům než zastánců

Opět si kroutíš realitu tak aby ses mohl cítit pohodlně.

Všichni (slušní) GMové vychází vstříc hráčům a snaží se jejich postavám pomáhat. Rozdíl je v tom, že ti dobří to umí udělat aniž by u toho podváděli a hráče obelhávali. Skutečně není nutné za tím účelem podvádět s kostkami, to si jen namlouváš, protože to tak právě ty děláš (...a zjevně nevíš, jak to udělat jinak - a zjevně to ani nechceš jít zkusit, přestože ti tu mnozí zkoušeli ukázat, jak na to).

Lethrendis píše:
"záchranné brzdě" (jak to nazval Sirien

malkav.

Lethrendis píše:
nicméně souhlasí se mnou minimálně ti vydavatelé, které vydávají herní stínítka

Máš namysli ty kteří pak na YT otevřeně říkají, že za stínítkem nechávají své poznámky, ale kostkami pak hází před stínítkem hráčům na očích?

Jestli se teď teda bavíme o Wizardech, kteří těch stínítek nejspíš prodají nejvíc...
20.5.2019 22:50 - Lethrendis
Jo, vynechal jsem odpověď na Xetha myslím: Pokud jde o řízení dobrodružství, klidně nechám moje vymyšlené NPC jakkoliv nespravedlivě trpět, pokud mám pocit, že to vylepší pocit hráčů. Bossy nehraju čistě proto, že bych se pak cítil já lépe, ale protože to opět pomáhá gradaci hry. Takže lepší zážitek. Asi je to ta sdílená dohoda, kterou tam máme, nevím.

K Sirienovi: O sociopatech je to příměr, nemyslím si, že bytu kdokoliv z vás takovým byl. A nešlo o to, že by sociopati nelhali, lžou jako když tiskne, ale o to, že nemají empatii.

Takže se furt točíme na tom, že je to morálně závadné. Já už jsme napsal, že si to nemyslím. Podle mě jsem naopak hodný, když hráčům pomáhám. Co tam máte dál?
20.5.2019 22:59 - Lethrendis
Sirien: Jó, asi nejsem tak dobrý GM. Beru. Možná,že bych mohl pomáhat i jinými, daleko komplikovanějšími (podle mě) způsoby. Taky beru. Ale nemyslím, si, že by se tím zlepšila kvalita hry, minimálně v té mé partě.

Tahle debata mě začíná unavovat. Pořád si tu vzájemně předhazujeme to samé.
20.5.2019 23:07 - sirien
Lethrendis píše:
Takže se furt točíme na tom, že je to morálně závadné.

Ne, to jen chceš protože ti to umožní věc snadno relativizovat. Morálnost věci v Tvojí vlastní skupině je většině lidí ukradená.

Tři základní problémy jsou:
- problémy lze lze obvykle řešit jinak a líp a fixlování kostek tomu překáží
- fixlování tím navíc maskuje skutečné nedostatky, které zůstávají neřešené
- okolo je dost hráčů kterým to reálně vadí a ty to odmítáš ve svých radách reflektovat a tváříš se, že protože je všechno ok ve vaší skupině, tak není problém to radit ostatním.

Všechny tři tyhle problémy zatvrzele obcházíš a odmítáš se k nim postavit čelem:

- tváříš se, že bez podvádění bys musel hráčům škodit (zabíjet jim postavy atp.), protože jiná cesta prostě není - to je falešné dilema, jiné způsoby jsou, Ty je jen odmítáš zkusit.
- tváříš se, že podvádění je nutná součást hry a ignoruješ, že mnozí zvládají dosáhnout stejného efektu (nezabíjení postav při zachování akčnosti hry atp.) bez podvádění. Pak je samozřejmě těžké naučit se to dělat líp.
- tváříš se, že když někdo poukáže na morální rozměr věci, tak jde o Tvou morálku ve Tvé herní skupině a odmátáš se byť jen zamyslet nad tím, že by někomu mohlo vadit, že mu kamarád u hry lže a tudíž že jen tak radit lidem aby lhali kamarádům není moc ok.

To na čem se pak neustále točíme je to, jak zatvrzele se odmítáš těmhle třem věcem postavit čelem a:
- přiznat, že toho co chceš dosáhnout jde možná dosáhnout i jinými prostředky a jít je zkusit použít
- přiznat, že to že vůbec potřebuješ fixlovat věci je možná důsledek nějaké chyby a celé věci jde předejít, zamyslet se nad tím o co jde u Tebe a zkusit to preventovat
- přiznat si, že ne všechno co děláš ve své domácí hře je nutně to nejlepší, co můžeš radit začátečníkům nebo ve veřejné diskusi a že některé věci je lepší nechat stranou, přestože Tobě samotnému fungují.
20.5.2019 23:11 - sirien
ADD: přitom to co je kritické tu je ten úplně poslední bod. Většině lidí je dost jedno, jak hraješ u sebe doma se svými kamarády a pokud téma sám nenadneseš, tak většina lidí nebude mít žádnou potřebu Ti říkat, jak máš nebo nemáš hrát.

Na co tu většina lidí reagovala bylo to jak bezstarostně rozdáváš radu, kterou považují za obecně velmi špatnou.

Že Tobě funguje hrát nedoporučovaným způsobem a že třeba Tvoje skupina takový přístup preferuje a že to Tobě osobně může vyhovovat víc než jiné, obecně doporučovanější postupy, je věc jedna a to co pak posíláš do světa je věc druhá.

Tj. jedna věc je říct "já s kostkama podvádim, nějak mi to funguje, moji hráči to akceptují/o tom nevědí, ale..." a druhá, úplně jiná věc je někomu říct "hej, možná zkus podvádět s kostkama".
20.5.2019 23:19 - Lethrendis
Asi zkopíruju svůj předchozí post. Lze to řešit jinak? Jistě jde, mnoha způsoby, ale je to podle mě daleko složitější. Tvoji předřečníci tu některé jmenovali, mně osobně nepřišel ani jeden lepší než můj způsob. Že se zakrývají neřešené nedostatky? Nemyslím, nedostatky jsou jasně pojmenované - je to soubojový systém, který nutí provádět opakované série stovek hodů. Řešit to nehodlám, když to hráči chtějí, asi ponejvíce z nostalgie, hrát. Že je kolem dost hráčů, kterým to vadí? Tady jako roj vos :) Myslím si, že moje rada, kterou ostatně Jerson ani nemusel přenést, ničemu neuškodila. Domnívám se, že mně osobně by tahle rada v mých PJ začátcích pomohla.

Takže kopíruju: "Jó, asi nejsem tak dobrý GM. Beru. Možná,že bych mohl pomáhat i jinými, daleko komplikovanějšími (podle mě) způsoby. Taky beru. Ale nemyslím, si, že by se tím zlepšila kvalita hry, minimálně v té mé partě."

Furt dokola a dokola. Teď mě Loki obviní, že jsem arogantní a můžeme zopakovat i tuhle linii :)
20.5.2019 23:26 - Boldrick
:-D :-D :-D
pro Lethrendise: zdravím tě nemorální šejdíři, kvůli tomuhle jsem jen tak tak utekl ze zapálené hranice.
V podstatě s tebou souhlasím, ale podle tvých popisů vašich her, bych si také myslel, že nehrajete úplně ideálně, ale to je vaše věc :-)

Nebudu to sem kopírovat, takže jen čísla příspěvků.
Za tohle jsem se na pranýř dostal já #291, zajímavý je snad i #349
Nicméně nejrozumnější argumenty měl Elgard, z jeho příspěvků jsem vybral tyhle #326, #333, #342

Držím ti palce

Jerson píše "Takže můžou potkat Churchilla na banketu, kam se lze dostat s pistolí, ale stejně ví, že jim ho nedovolím zabít. "

Promiň, ale tohle je docela dost velké ovlivňování herní situace. Proč by to nemělo jít, když to dobře vymyslí?
20.5.2019 23:39 - Lethrendis
Ahoj Boldriku. Tak už jsem profláknutý i tady. Usvědčený podvodník a lhář. Ách jó... ale co nadělám, jsem jaký jsem :)

K tomu, že nehrajeme plně ideálně, souhlasím. Slušel by nám jiný systém, třeba Fate, kde těch hodů není zdaleka tolik, našemu stylu by to vyhovovalo více.

Já má rád, když je hod vyhrocený, když všichni vylezou ze svých křesílek a seskupí se kolem stolu, aby s napětím čekali na nějaký hod. V inflačních sériích desítek hodů to není.
20.5.2019 23:40 - Boldrick
to Lethrendis: Mám tu jeden systém, který má fajn záchranné mechaniky a záleží tam na hodech a můžeš pilovat postavu, tak nějak postaru - WFRP (je to můj nejoblíbenější systém, to kdybych se ti zdál neobjektivní) Budeš-li chtít, napiš, můžu ti ho trochu přiblížit.
20.5.2019 23:41 - Lethrendis
Jinak končím, zajímavá debata, určitě někdy zopakuju. Mějte se dobře a dobrou noc!
20.5.2019 23:49 - York
Boldrick píše:
Proč by to nemělo jít, když to dobře vymyslí?


Protože se před hrou dohodli, že budou hrát hru zasazenou do pseudohistorického setingu, ve které nebudou měnit zásadní události a vraždit důležité historické osobnosti.
20.5.2019 23:50 - Boldrick
Proč to tedy Jerson zmiňuje, že by s to mohlo stát?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11080312728882 secREMOTE_IP: 54.205.179.155