Lesson 4 je ne moc zajímavá Q&A. Navazuje na to krátká přednáška se shrnutím možných forem vyprávění typu pohledu vypravěče (1. a 2. osoba, neutrální vypravěč, podtypy těchto). Tak nějak zajímavý, ale pro RPG bez větší hodnoty.
Lecture #5: Worldbuilding Part One — Brandon Sanderson on Writing Science Fiction and Fantasy
...aneb SANDERSON'S LAWS přímo od Brandon Sandersona!
Poměrně zajímavé rozvedení všech 3 pravidel.
1. pravidlo ("schopnost autora vyřešit problém magií je přímo úměrná tomu, jak dobře čtenář magii chápe") je ukázáno jako vlastně ne pravidlo magie, ale pravidlo předesílání - nejde jen o magii, ale o jakýkoliv prostředek řešení problému.
V tomhle směru mě napadla taková věc, že mnoho RPG systémů, které mají bez problémů definovanou magii gamisticky v pravidlech, ve skutečnosti nesplňuje 1. pravidlo fikčně, takže zatímco kouzla v dané hře nějak fungují, tak na kouzlech nelze stavět zápletky. To se týká ve velkém třeba DnD a např. za pomoci magie spáchané vraždy.
Rozdíl lze snadno poznat jednoduchým testem: "mohou hráči za své postavy vést in-fiction in-character rozhovor o způsobu fungování magie, který bude konkrétní a smysluplný?" V DnD moc ne. V Shadowrunu ano. Proto v SR lze stavět magická detektivka, zatímco v DnD ne.
Zároveň ale DnD magie tím, jak je kodifikovaná a pravidlově svázaná, nepřináší "sense of wonder" běžně spojený s "měkkými" magickými systémy. Technicky je tedy "nejhorším z obou světů"?
Tohle je asi spíš teoretická úvaha, ale s možnými konkrétními dopady, zejména pro různé variace a "změny tempa" v DnD popř. pro hraní detektivek nebo různých thrillerů obecně.
2. pravidlo mluvící o tom, že omezení jsou zajímavější než schopnost samotná... je zajímavé povídání, ale pro RPG sem tam nezachytil nic kritického.
3. pravidlo o tom, že než autor představí něco nového, je dobré nejdřív víc rozvést něco starého je kapitola sama pro sebe a je relevantní zejména pro world-building.
Lecture #6: Worldbuilding Part Two — Brandon Sanderson on Writing Science Fiction and Fantasy
Tady mluví hodně o tom, jak je world-building provázanej se samotným příběhem a jak prostředí příběh podkládá a dotváří. (Něco jako že je důvod, proč se Strahd odehrává v Ravenloftu a ne ve Forgotten Realms atp. - jen o dost víc do hloubky) Přitom jde samozřejmě od širokého pojetí fyzického vzezření světa až po detaily společnosti.
Pocestě pak demonstruje celou věc na publikem zvolených dílech s dobrým world-buildingem (proběhnou tam AtlA, John Wick, Firefly, Expanse a Duna.)
Tohle se asi dost hodí pro GMy co si tvoří vlastní svět (nebo adaptují existující), ale jinak tam nic extra není.
Lesson 7 je celá o povídkách od hostující lektorky. Ta lesson sama o sobě je fakt dobrá, ale je fakt především o psaní a věnuje se hlavně dvěma tématům a to je rychlé uvedení (příslibů, témat, postav...) a pak sturkturování typů obsahu (4 typy konfliktů - prostředí, postava, otázka a vnější hrozba - a středově-zrcadlová symetrie mezi pořadím jejich otevření a uzavření)
Teoreticky by to šlo použít pro přípravu one-shotů, ale nejsem si jistej, jak užitečný by to bylo (to rychlý nakopnutí možná, ale "duh!", to otevírání a uzavírání je ale myslim trochu moc literární forma, tkerou do živého RPG vyprávění půjde narvat spíš těžko - a těžko říct, jestli to bude mít i stejnej efekt).
Lesson 8 je opět Q&A k world buildingu, nic moc zajímavého (srsly, uni třída o spisovatelství a maj před sebou Brandon Sandersona a nedokážou přijít s jedinou zajímavou otázkou? WTF?), převážně nějaké "jak mám udělat něco aby to nevypadalo jako to co to je" v různých obdobách. Pocestě probleskne pár zajímavějších informací když Brandon rozkecá nějaký OT, třeba k tomu jak se ne/editují dětské a YA knížky. Na konci má hezkou sérii o knižních revizích a o tom, jak je nesnáší.
_______________
Btw. uvědomuju si, že sem tady s touhle sérii maličko OT... ale přišlo mi, že to sem zapadá a popravdě to OT je víc na pohled než doopravdy.