D&D 4e: Skládáme družinu

Před nedávnem probleskl v diskusi odkazovaný článek z březnového Dragonu věnovaný úloze rolí ve 4e a skladbě družiny. Samo o sobě nejde o nic extra převratného, ale myslím si, že bude fajn mít tenhle základní přehled dostupný i v češtině, protože role se staly nedílnou součástí 4. edice. Jelikož přeložit všech 11 stran do jednoho článku je příliš velké sousto, přináším nejprve intro věnované rekapitulaci rolí.
Napsal Geralt
Obsah článku:

O vytváření postav již byla popsána spousta papíru – od základních tipů obsažených v popisu tzv. "buildů" povolání, po širší přehled popsaný v úvodu Příručky hráče – avšak k sestavování družin existuje čtení o poznání méně. Družina je přitom pojivem, jež stmeluje různorodé dobrodruhy v účinnou bitevní jednotku, a spojenectvím tvořeným společnými cíli. Skupina dobrodruhů může společně sestoupit do podzemí, avšak nemají šanci přežít, nebudou-li táhnou za jeden provaz. Právě tento postřeh je ústřední myšlenkou celého článku. Pomůže nováčkům stejně jako zkušeným hráčům podívat se na tvorbu postav z jiného úhlu a spolupracovat při vytvoření mocné a schopné party postavené spíše na zásadách spolupráce než rozmarech jednotlivců.

První věc, kterou jako hráč ve hře uděláte je, že si vytvoříte postavu. Postava je vaší branou do herního světa stejně jako prostředkem, kterým se účastníte příběhu a střetnutí, jež se objevují v průběhu hry. Výběr postavy je důležitý nejen z hlediska zábavy, ale určuje také, jak přispějete ke společnému úsilí celé družiny. V méně početných skupinách je volba postavy často výsledkem potřeby družiny: například vyplnit volné místo v podobě Obránce či Vůdce.

V menších skupinách nemusíte mít dostatek hráčů k pokrytí všech čtyř rolí, což vede družinu k tomu, aby zvýraznila sekundární role jednotlivých povolání nebo rozšířila své možnosti pomocí odborností multipovolání. Ve větších skupinách nehrají potřeby družiny tak velkou roli. Je ve skupině sedmi hráčů důležitější dodatečný Vůdce než Obránce? Nebo by raději měli zvolit dalšího Útočníka? A proč nešáhnout po extra Taktikovi?

Většina herních skupin ponechává vytvoření družiny volný průběh, jak se rozvine v průběhu hry a podle preferencí jednotlivých hráčů. To je naprosto v pořádku. Pětičlenná družina se třemi Útočníky a dvěma Obránci si dokáže poradit, zrovna tak jako parta složená z pětice Vůdců. Avšak zkušení hráči vědí, že nevyvážená družina může některá střetnutí nesmírně usnadnit, zatímco jiná se stanou strašlivě obtížnými. Pro některé skupiny nemusí být pečlivé vyvážení družiny důležité. Nicméně přistupovat ke tvorbě postavy s ohledem na vyvážení družiny může být klíčem k úspěchu pro skupiny, jež chtějí mít po ruce nástroje ke zdolání takřka jakékoliv výzvy a prožít D&D 4e naplno.
< Úvod >
Taktik
Článek napsal Robert J. Schwalb pro Dragon 373.
Originální verze ve formě PDF: party.pdf
Napsal Geralt 01.04.2009
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 9 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20015597343445 secREMOTE_IP: 54.224.41.46