Optimalizace pro PF - Boj dvěma zbraněmi pro bojovníky

Možnosti optimalizace bojovníka pro boj dvěma zbraněmi (určeno pro Pathfinder)
Článek vložil Alwaern | Bladestorm (překlad)

Bouře čepelí: Bojovníkův průvodce boje se dvěma zbraněmi

 

Kde je ta barevná verze?

Jelikož barvy mají dovolenou, náhradníci se momentálně zabydlují na této adrese, kde je k dispozici barevná verze optimalizačního návodu pro boj dvěma zbraněmi pro bojovníka.


Než začneme

Poděkování Treatmonkovi za jeho návody a průvodce, které mě inspirovali k napsání mého vlastního. Rovněž děkuji Rogue Eidolonovi za jeho původní návod k optimalizaci bojovníka. Tento návod použije tradiční členění textu.
 

Proč tento průvodce?

BDZ (boj dvěma zbraněmi) je často považován za substandardní při hraní Pathfinderu. Kritici citují několik let známé (a tedy již lehce zastaralé fakty) jako – závilost na odbornostech (minimálně 5 pro efektivní útočení), MAD (multiple ability dependant – tedy závislý na vícero vlastnostech) a nutnost používat úplný útok k dosažení stejného zranění jako Vaše  kamarádka, která vesele  (a efektivně)  mlátí zlobry obouruční zbraní. Pro většinu povolání tyto výtky stále platí.
Někteří z nás však milují boj dvěma zbraněmi a určitá povolání (jako paladin, tulák, hraničář, jízdní rytíř a samuraj) stále zvládnou investici do odborností nutných k efektivnímu boji. Jen samotný bojovník disponuje 4 excelentními archetypy pro boj dvěma zbraněmi.
Pouze lukostřelba má potenciál pro vyšší zranění, ale je ještě náročnější na odbornosti.
 

Takže proč Boj dvěma zbraněmi místo obouruční zbraně?

Prvně, BDZ je vhodný pouze  pokud má povolání možnost přidávat ke zranění zbraní bonusové zranění vyplývající z  vlastností jeho povolání. Specializace na zbraň +2, mocná specializace na zbraň +2, výcvik se zbraní (weapon training) +4 = celkově +8 zranění ke každému útoku bojovníka. Navíc některé magické předměty (např. šermířské rukavice) zvyšují bonus ke zranění pro výcvik se zbaní o 2.
Šance na kritický zásah se počítají dost těžko při měnících se hodnotách bonusu k útoku, ale obecně vzato zbraně s vyšším kritickým rozpětím zásahu jsou pro BDZ přínosnější a bojovníka mění v děsivý stroj na smrt.
 

Jak eliminovat problémy BDZ?

Boj dvěma zbraněmi čelí stejnému problému jako mnich – aby byl v ničení živých, mrtvých i nemrtvých dobrý, musí neustále používat úplný útok. Avšak chytří nepřátelé a špatná taktika nutí k pohybu a pohyb výrazně snižuje jeho užitečnost. Donuťte protivníky k vám přijít. Jestli je přinutíte k tomu, aby přišli k Vám, ztrácí výhodu úplného útoku a vy ji získáváte.
 

Jaký typ bojovníka se dvěma zbraněmi jste?

Existují dva duhy – specialisté na znehybnění nepřítele a specialisté na pohyb po bojišti a vrhání se do soubojů. „Vrhači“ jsou schopni se v jednom kole pohnout a zároveň provést úplný útok (nebo aspoň jeho náhražku). Archetypy, které využívají vlastní pohyb, jsou pohyblivý bojovník a derviš úsvitu. Jejich výhodou (díky pohyblivosti) je o něco vyšší ZZK (zranění za kolo) než specialisté na znehybnění, ale znevýhodňuje je neschopnost protivníky zpomalit nebo úplně zastavit, pokud se rozhodnou rozmlátit hlavu čaroději, který stojí opodál.
„Znehybňovači“ jsou mí oblíbenci. Nejvíc zranění způsobují při úplném útoku a specializují se na znehybnění nebo zpomalení protivníka. Archetypy zastupující tento směr jsou válečník dvou zbraní a ranař. Válečník dvou zbraní získává výcvik se dvěma zbraněmi a lepší OČ jen při využití úplného útoku. Ranař zase dostává zlepšený výcvik se zbraní, kterým nahrazuje postih za použití menších  zbraní a má k dispozici auru, která nutí nepřátele zůstávat v blízkosti ranaře.
„Znehybňovače“ je těžší zasáhnout a jejich výhodou je omezení pohybu protivníka. Nevýhodou – výrazný pokles ZZK, když se musí pohnout, ale pokud je varianta postavena správně, stačí se pohnout jenom jednou a nepřítel je v háji.

Hodnocení
Červeně – zbytečnost, raději ani nečíst.
Oranžově – příležitostně užitečné, ale obvykle se neoplatí
Zeleně - doporučená volba
Modře – výborná volba, brát před všemi jinými možnostmi



Ranař -  jeden z mála archetypů bojovníka, který má auru snižující protivníkův bonus k útoku…vůči komukoliv. Jinými slovy efektivné zvyšuje OČ celé družiny a družiníci útočící z boku ho budou za bonus k OČ milovat ještě víc.


Ovládnutí okolí: slušný bonus k hodu na ověření bojového manévru, pokud bojovníka zaměřujete na manévery; zelená barva z důvodu bonusu k OČ, tu využijete častěji než Udatnost. Nahrazuje výcvik se zbrojí 1.
Bojovník na blízko: zlepšená verze výcviku se zbraní pro skupinu určenou na blízko. Nejlepší použití je štít  + pěstní řemen. Oba získávají bonus, štít výrazně zlepšuje OČ a navíc ho lze použít jako obouruční zbraň při pohybu. Nahrazuje výcvik se zbraní 1 a 2.
Hrozivý postoj: Debuff protivníka – snižuje bonusu k útoku. Zamilovat se a oženit se s ním. Nahrazuje výcvik se zbrojí, což je podružná záležitost, neboť výběr zbroje stejně určuje hodnota Vaší obratnosti. +3 k OČ pro skupinu místo neomezeného pohybu v plné plátové zbroji? Jasná volba. Nahrazuje výcvik se zbrojí 2,3,4 a mistrovství zbroje.
Bez úniku: Úkroky o 5 step nebo couvnutí opravňují ranaře k příl.útoku (AoO). Schopnost je samozřejmě nezastaví v pohybu. Dobře se kombinuje s příkrokem a sledujícím krokem (Step Up/Following Step). Nebo je možné použít příležitostný útok k podražení protivníka….Nahrazuje výcvik se zbraní 3 a 4.
Ani se nehni: Při příl.útoku vyprovokovaném pohybem z ohrožené oblasti (je jedno jak – couvnutí i úkrok sem taky  spadají díky schopnosti Bez úniku) může ranař provést ověření bojového manévru místo příl.útoku a pokud uspěje, zabrání protivníkovi v pohybu na celé kolo. Super!
Mistrovství zbraně: Standardní schopnost stejně jako u základního bojovníka. Ranař si však musí zvolit zbraň určenou na blízko.



Válečník dvou zbraní - fantastický archetyp, jehož průměrné zranění za úplný útok je vyšší než u jiných archetypů….pokud je správné sestaven. Sice získá schopnost boje se dvěma zbraněmi za pohybu, ale většina jeho schopností je soustředěna okolo příl.útoků (AoO) a úplného útoku. Musí tedy protivníka zastavit a vytvářet si možnosti k použití příl. útoků.


Udatnost: Nepovažuji za zcela zbytečnou schopnost, ale pro povolání, které je známé nízkými bonusy k hodům na Vůli a bez možnosti znovu házet záchranné hody, mohla být tato schopnost mnohem lepší. Alespoň si nenaděláte do kalhot, až se objeví drak.
Obranná smršť: Výměnou za tuto schopnost ztratíte výcvik se zbrojí 1 a 2. Při úplném útoku si bojovník připočítá +1 k OČ (3., 7., 11., 15. a 19.úroveň) až do maximálního bonusu +5 na 19.úrovni.
Zdvojené čepele: V jistých aspektech lepší než výcvik se zbraní 1, neboť bojovník získá plný bonus za boj čímkoliv, pokud to používá jako dvě zbraně nebo dvojitou zbraň (třeba i kusy židlí). Bonus k útoku a hodu na zranění začíná na +1 na 5.úrovni a zvyšuje se o 1 každé další 4 úrovně (tedy 9., 13., 17.) až do maxima +4 na 17.úrovni.
Dvojitý úder: Na 9.úrovni je útok se dvěma zbraněmi standardní akce, pohyb na bojišti tak není již výrazně omezen. Nahrazuje výcvik se zbraní 2.
Zlepšená/perfektní rovnováha: Na 11. a 15.úrovni si bojovník sníží postih za používání dvou zbraní o -1, celkově tedy -2 na 15.úrovni. Navíc umožňuje držet v levé ruce jednoruční zbraň, kterou ale bojovník považuje za lehkou. Nahrazuje výcvik se zbrojí 3 a 4.
Stejná šance: 2 útoky místo jednoho při příležitostním útoku. Teď se vyrovnáte bojovníkovi s obouruční zbraní a navíc získáte další šanci ke kritickému zásahu. Zbývá jenom protivníky podrážet a odzbrojovat. Nahrazuje výcvik se zbraní 3.
Hbitý dvojitý úder: Na 17.úrovni získá bojovník volného bojového manévru (odzbrojení nebo lámání předmětu; pokud lze jednu ze zbraní použít k podražení, tak i podražení), pokud zasáhne oběma zbraněmi (což je prakticky skoro vždy). Bojový manévr se považuje za okamžitou akci. Nahrazuje výcvik se zbraní.4
Smrtící obrana: Na 19.úrovni válečník při akci úplný útok využívá poziční výhody a svých vířících čepelí. Pokud použije úplný útok, všechny útoky na něj vedené zbraní na blízko, až do začátku svého dalšího tahu, provokují přílež.útok ze strany válečníka (navrch proložit omračujícím úderem pro totální destrukci).
Mistrovství zbraně: Standardní vrchol schopností bojovníka, ale velmi slušný. Zvětšení kritického rozsahu zbraně a automatické potvrzení kritického zásahu? Berem.



Pohyblivý bojovník- jeho mobilita je mnohem lepší než u ostatních archetypů s výjimkou derviše. Zranění za kolo je o něco nižší, ale nemusí se specializovat na bojové manévry.


Hbitost: Nahrazuje Odvahu. Od druhé úrovně bonus +1 k záchranným hodům vůči zapletení, paralýze nebo zpomalení. Zvyšuje se o 1 za každé 4 úrovně (6., 10., 14. a 18.) až do maxima +5 na 18.úrovni. O něco lepší než standard u bojovníka; tento archetyp spoléhá na pohyblivost.
Výcvik se zbrojí 1 a 2: Nejlepší část této původní schopnosti bojovníka Vám zůstala. Plnou parou vpřed v těžkém brnění a nezapomeňte, že můžete použít prosmýknutí.
Přískok s útokem: Nahrazuje výcvik se zbraní 1,2,3 a 4. Na 5.úrovni získá bojovník bonus +1 k k hodům na zranění a útok (a každé další 4 úrovně se bonus zvyšuje o 1) – až do maxima +4 na 17.úrovni. V daném kole se však musí pohnout minimálně o 5 stop.
Rychlý útok: Připomíná schopnost vrhnutí se. Na 11.úrovni získá bojovník schopnost propojit pohybovou akci s úplným útokem. Daní za splynutí akcí je ztráta prvního útoku s nejvyšším útočným bonusem. Nepotřebujete tedy žádné další odbornosti k znehybnění nepřítele, neboť jste neustále vedle něj. Nahrazuje výcvik se zbrojí 3.
Rychlonožka: Sice super, ale trochu pozdě. Na 15.úrovni bojovník získá bonus +10 k rychlosti. Může si vzít 10 na ověření Akrobacie i když je v ohrožení nebo nepozorný. Za každých 5 úrovní bojovníka si může 1x denně vzít 20 na ověření Akrobacie. Nahrazuje výcvik se zbrojí 4.
Mistrovství zbroje: Standardní schopnost bojovníka. Celkem dobrá, ale nic, o čem byste psali matce do Hlubiny. Navíc se bonus nesčítá s adamantiem; stejně však budete nosit mitrilovou zbroj.
Náhlý vířivý útok: Nahrazuje Rychlý útok, ale ten 1 útok navíc, který získáte, Vám moc nepomůže (zejména ne  na 20.úrovni). Schopnost umožňuje provést úplný útok jako standardní akci. Navíc můžete provést vířivý útok jako standardní akci, pokud najdete místo pro potřebné odbornosti. Nahrazuje mistrovství zbraně.



Derviš úsvitu - hraje se za něj podobně za pohyblivého bojovníka, ale dle mého názoru je užitečnější.


Udatnost: Nepovažuji za zcela zbytečnou schopnost, ale pro povolání, které je známé nízkými bonusy k hodům na Vůli a bez možnosti znovu házet záchranné hody, mohla být tato schopnost mnohem lepší. Alespoň si nenaděláte do kalhot, až se objeví drak.
Explozivní rychlost: Na 3.úrovni má derviš postih -1 k OČ při zteči; na 7.úrovni se postih zcela ztrácí. Ztráta výcviku se zbrojí 1 není tak hrozná, neboť derviš by e měl pohybovat a útočit ztečí.
Výcvik se zbraní: Stejná schopnost, kterou disponuje bojovník. Sice vás uzamkne v možnosti volby do jedné skupiny, naštěstí pro nás jsou šamšíry, katany, falkaty a čakramy v jedné skupině.
Pouštní krok: Od 7.úrovně se schopen derviš ignorovat každé kolo 10 stop těžkého terénu a pohybovat se na něm bez postihů. Nahrazuje výcvik se zbrojí 2 a je to velmi užitečná schopnost pro archetyp, který závisí na pohyblivosti. Jako bonus je 10 stop dostatečné délka pro útok ztečí.
Rychlý útok: Připomíná schopnost vrhnutí se. Na 11.úrovni získá bojovník schopnost propojit pohybovou akci s úplným útokem. Daní za splynutí akcí je ztráta prvního útoku s nejvyšším útočným bonusem. Nepotřebujete tedy žádné další odbornosti k znehybnění nepřítele, neboť jste neustále vedle něj. Nahrazuje výcvik se zbrojí 3.
Bleskový úder: Na 15.úrovni může derviš provést při akci úplný útok jeden útok navíc se svým nejvyšším útočným bonusem. Všechny útoky v tomto kole (včetně bonusového) však utrpí postih -2. Funkčně identické s Náhlým vířivým útokem pohyblivého bojovníka, ale tady ji dostanete o 5 úrovní dřív. Nahrazuje výcvik se zbrojí 4.
Mistrovství zbroje: Standardní schopnost bojovníka. Celkem dobrá, ale nic, o čem by ste psali matce do Luskanu. Navíc se bonus nesčítá s adamantiem; stejně však budete nosit mitrilovou zbroj.
Mistrovství zbraně: Standardní vrchol schopností bojovníka, ale velmi slušný. Zvětšení kritického rozsahu zbraně a automatické potvrzení kritického zásahu? Berem.

 

Charakterové rysy

Bojovníci naneštěstí nemají přístup k mnoha dovednostem. Některé rysy jim pomůžou se záchrannými hody, dovednostmi a působením a úkolem v družině mimo boj.
Slušné charakterové rysy jsou: Obránce společnosti, Reakcionář, Čepel milosrdenství, Ztracený sourozenec, Pravý věřící, Zbraň předků.
 

Dovednosti

Zacházení se zvířaty: Většinou použijete k výcviku psů nebo vyhnutí se souboji se zvířaty.
Vnímání: Nejpoužívanější dovednost ve hře. Učiní vás alespoň částečně schopnými prohledávat a zastaví ty odporné překvapivé útoky.
Jezdectví: Nepochybně patří do kategorie "možná". Většina věcí, na kterých se budete vézt nebo na kterých budete jezdit zemře hrůzným způsobem, ale 1-2 body investovat můžete.
Nenápadnost: Jelikož všechny 4 prezentované archetypy mají vysokou Obratnost a nosí středně těžkou zbroj, můžete být v plížení velmi dobří. Alespoň posloužíte  jako pojistka pro tuláka.
Přežití: Zvládněte přírodu a využijte k tomu všechny chlapské znalosti.
Zastrašování: Charisma není Vaší silnou stránkou, ale jste bojovník, tak by bylo na místě umět lidi zastrašit.
 


Rasa

Při výběru rasy je důležité zvážit bonusy k vlastnostem - zejména Sílu, Obratnost a Moudrost (jelikož záchranné hody na Vůli u bojovníka...škoda mluvit). Rychlost alespoň 30/kolo se jeví jako velká výhoda (pamatujete na pohyb a úplný útok, že ano?).
Půlelf: Bonus k vlastnosti můžete přihodit Síle a vidění v šeru se hodí pro průzkum. Zaměření na dovednost byste mohli investovat do Nenápadnosti nebo Vnímání.
Půlork: Bonus k vlastnosti se stejně jako u půlelfa hodí k Síle a vidění ve tmě je užitečnéjší než vidění za šera. Za normálních okolností by půlork byla zelená volba, zachraňuje ho naštěstí možnost používat orčí dvoubřitou sekeru.
Elf: Bonus k Obratnosti a Inteligenci je slušný začátek. Vidění za šera je užitečná vlastnost, postih k Odolnosti však značně škodí postavě, která se vyžívá v bitvě na krví zmáčeném poli. Celkový obraz vylepšuje bonus k Vnímání a bonus k záchrannému hodu proti kouzlům zš školy zaříkání/očarování.
Člověk: Bonus +2 do síly a volná odbornost na první úrovni dokáží udělat pro bojovníka se dvěma zbraněmi na nižších úrovních divy.
Dovednostní bod navíc se také hodí a jediným záporem je neschopnost vidět za šera nebo ve tmě. Pravděpodobně nejlepší volba.
Trpaslík: Bonus k Moudrosti a Odolnosti je prostě skvělý a rasový bonus +2 vůči jedům, kouzlům a kouzelným schopnostem je rovněž výborný. Charisma nás nezajímá. K dispozici možnost třímat trpasličí ugroš a kosit nepřátele po desítkách. AAAALEEEEEEE…ta rychlost. Pokud chcete hrát trpaslíka jako mobilního válečníka, investujte do Bot rychlosti.
Gnóm/půlčík: Malá velikost, malé zbraně, nízká rychlost a žádné bonusy k vlastnostem, které jsou důležité (vyjma Obratnosti). Prostě nebrat.


Odbornosti

Samozřejmě všichni půjdete cestou boje dvěma zbraněmi (BDZ). Mimo těchto základních voleb je nutné ještě najít dostatek prostoru pro častější úplné útoky. Naštěstí je z čeho si vybírat.
Železná vůle/Zlepšená železná vůle: Absolutní nutnost, zejména pro bojovníky. Očarovaný bojovník je nepoužitelný bojovník.
Boj dvěma zbraněmi: Začátek vaší cesty. Milujte ho, zbožňujte ho, sžijte se s ním.
Dvojitý řez: Tato odbornost není úplně špatná, bohužel je prostě slabá. Museli by jste mít OPRAVDU HODNĚ Síly, aby ste vidělí víc než 1-2 body zranění. Jediným důvodem, proč si tuto odbornost vybrat, je Trhání dvěma zbraněmi, které je podmíněno právě Dvojitým řezem.
Rychlé tasení: Záleží na variantě, ale nikdy není úplně špatnou volnou. Ušetří Vám několik akcí, zejména pokud používáte lektvary a často měníte zbraně. Na nižších úrovních činí z vrhacích zbraní slušnou možnost.
Zlepšený boj dvěma zbraněmi: Další krok v posloupnosti větve boje dvěma zbraněmi. Právě tato odbornost Vás vyzvedne nad úroveň barbara s obouručákem, který se doteď poškleboval.
Kryt dvěma zbraněmi: Nedobrá volba. Připočtete si +1 bonus štítu. Dokonce i Uhýbání je lepší.
Trhání dvěma zbraněmi: 1k10 zranění + 1.5 násobek bonusu k Síle jako zranění? Ano, prosím. Potřebujete Dvojitý řez, ale pokud budete chytří, vezmete si tuto odbornost na úrovni 12 a Dvojitý řez na 10.úrovni.
Mocný boj dvěma zbraněmi: Poslední odbornost větve odborností zaměřených na boj dvěma zbraněmi. Pro ostatní povolání je to prakticky zbytečné, ale bojovník se svými bonusy ho využije lépe.
Lovec velké zvěře: Vynikající odbornost. Valná většina protivníků s nebezpečností (NB) přes 9 jsou větší než velká. Efekt této odbornosti je v podstatě roven zaměření na zbraň a specializaci na zbraň pro obě Vaše zbraně.
Zaměření na zbraň/Mocné zaměření na zbraň: Budeme mít spoustu útoků. Takže je lepší, aby většina z nich zasáhla cíl.
Příkrok: Pokud se od Vás protivník stáhne úkrokem o 5 stop, nic Vám nebrání v dalším kole přistoupit k němu a srovnat mu fasádu úplným útokem. Efektivní je tato odbornost zejména, když čelíte sesilatelům kouzel.
Sledující krok: O něco lepší odbornost než předchozí. Pokud se nepřítel více než 5 stop, ztratí svoji pohybovou akci a musí čelit příležitostnímu útoku. Pokud se pohne o 10 stop, stále můžete v dalším provést úkrok o5 stop a znovu použít úplný útok. Hodí se i pro přibližení se k protivníkům s ratišťovými zbraněmi a při boji s obrovskými nestvůrami.
Zlepšený kritický zásah: Pokud používáte při boji dvěma zbraněmi identické zbraně (a to byste měli), je tato odbornost k nezaplacení. Na vyšších úrovních a s Botami rychlosti je to 8 šancí na kritický zásah.
Zaměření na kritický zásah: Samo o sobě nic moc, ale je to nutný předpoklad k dalším odbornostem.
Oslepující/Odpuzující/Destabilizující kritický zásah: Kritické zásahy budeou Vaším denním chlebem, tak proč k nim nepřidat pár negativních stavů. Má to ovšem háček – jediný negativní stav, který protivníka spolehlivě zastaví, je Ochromující kritický zásah. A k tomu se dostanete těsně před koncem hry. Většinou je dobré si vzít Destabilizující krit.zásah, dál je lepší nepokračovat.
Omračující útok: Takže – prostě paráda. Postih -5 na všechny útoky v daném kole výměnou za omračující efekt, který je „buď, anebo“ (způsobuje omráčení, TO se rovná 10 + základní útočný bonus), záchranný hod je na Výdrž.
Mocná specializace na zbraň: Sčítá se s bonusem výcviku ve zbrani a Šermířskými rukavicemi – celkové bonusové zranění ke každému útoku  10.
Ubíjející útok: Hrůza. Na papíře vypadá celkem dobře, ale spoléhá se na po sobě následující zásahy. Aby jste dosáhli 10 bodů zranění, musíte zásahnout 5x v řadě za sebou. Odbornost zaměřená na kritický zásah je mnohem lešpí investicí.
Smrtící zacílení: Občas se stane, že k nepřítelům se prostě přiblížit nelze. V záloze je dobré mít zbraň na dálku a tuto odbornost. Přeci jenom jste povolání s plným útočným bonusem a s jednou nebo dvěma pozitivními aurami něco dokážete.
Boj poslepu: Temnota, tma, mlha, zamlžení a další spousty efektů a aur zvyšují pravděpodobnost minutí útoků. Ukrytí se najde prakticky v každé hře.
Zaměření na dovednost: Zastrašování/Oslnivá exhibice/Kornugonův úder: Zastrašování je jednou z mála dovedností, která je nám dobře přístupná. Tato posloupnost odborností Vám umožní hodit plošní debuff  v rámci úplné akce nebo po úspěšném drtivém útoku zastrašit nepřítele.Pro ranaře je tato volba ještě lepší, neboť její efekt se sčítá s Hrozivým postojem a očarováním zbraně na krutou (celkově tedy -7 k hodu na útok, -5 k jejich OČ a -4 k záchranným hodům).

Týmové odbornosti: Potřebujete spojence, který se je vezme taky, ale některé nejsou úplně špatné.
Koordinovaná zteč: Pro válečníka se dvěma zbraněmi celkem slušné, pro derviše/pohyblivého bojovníka ndobrá volba. Výhodou jsou pohybové akce v rámci okamžitých akcí. Při zteči svého společníka můžete využít pohybovou akci na přiblížení a v dalším kole úplný útok.
Obklíčení: Bonus +4 k hodu na útok při obestoupení protivníka je velkým plusem pro styl boje dvěma zbraněmi s inherentním postihem -2. A příležitostní útoky navíc třešničkou na dortu.
Přesný úder: Efekt slušný, ale existují lepší týmové odbornosti.
.

Další posloupnosti odborností ke zvážení:
Zlepšená inciativa/Uhýbání/Pohyblivost: Vynikající volba pro derviše/pohyblivého bojovníka. Oba archetypy mají k dispozici Rychlý útok, takže mají vysokou šanci vyhrát inciativu a rozsévat smrt předtím, než protivník vůbec zaregistruje nebezpečí. Obecně Uhýbání a Pohyblivost by měly být jasné volby pro postavy, které se často přesouvají po bojišti.
Přitlačení/Bojový střeh/Zlepšené odzbrojení/Prolomení obrany: Jasná volba pro válečníka se dvěma zbraněmi. Zasáhnete nepřítele příl.útoky a tak ho zastavíte. Prolomení obrany vám dá zpátky jeden útok při úspěšném odzbrojení. A odzbrojení zpomaluje nepřítele – ať už je to magická hůl kouzelníka nebo magický meč barbara – který se musí zastavit a zvednout zbraň ze země.
Zlepšený úder štítem/Bouchnutí štítem/Mistrovství ve štítech/Zlepšené zatlačení/Mocné zatlačení/Tříštivé doražení: S touto variantou sice nebudete odzbrojovat, ale poskytnete svým družiníkům více příležitostních útoků s pomocí Mocného zatlačení. Obranné číslo bude také značně vyšší a Tříštivé doražení poskytne volný útok při kritickém zásahu.
Bojový střeh/Zlepšené podražení/Mocné podražení/Zdrcující podražení: Pro standardní akci velmi líbivá kombinace – srazit k zemi, zaútočit při pádu a znovu, když se pokusí vstát. Zdrcující podražení Vám umožní zaútočit clekem 3x během standardní akce. Všechny archetypy postupně získají více než dva útoky (vyjma ranaře), proto jenom oranžová barva.
Všechny bojové manévry se od 13.úrovné výše stávají méně efektivní, protože protivníci již tak často nepoužívají vyrobené zbraně a jsou nepoměrně větší (velcí i obrovští…) – odzbrojení, podražení a zatlačení tak ztrácejí na významu. Naštěstí je možné si odbornosti přetrénovat na 16. a 20.úrovni.
Boj poslepu/Bojový střeh/Měsíční stopař: Konečný efekt Měsíčního stopaře je stejný jako zaměření na zbraň/specializace a mocná specializace na zbraň – proto zelená barva. Bonus  +2 k hodu na útok a zranění s jakoukoliv zbraní. A s neviditelným nebo skrytými nepřátely si poradíte lépe. Pro inkvizitora nebo maguse rozhodně modrá volba, jejich schopnosti povolání jim poskytují ukrytí. Pro bojovníky pouze zelená, protože se musíte spolehnout na magický předmět, který neustále poskytuje ukrytí (např.Slabší plášť posuvu).

Návrh varianty - příklad ranaře
1 - Boj dvěma zbraněmi, Zlepšený úder štítem, člověk – Drtivý útok
2 - Ovládnutí okolí, Zaměření na zbraň: štít
3 - Boj na blízko, Dvojitý řez
4 - Boj poslepu, vyměnit Dvojitý řez za Specializaci na zbraň:štít
5 - Oslnivá exhibice
6 - Zlepšený boj dvěma zbraněmi
7 - Hrozivý postoj, Bouchnutí štítem
8 - Mocné zaměření na zbraň: štít, vyměnit Boj poslepu za Kornugonovu herdu (a sežeňte si zbraň s deskriptorem krutá)
9 - Bez úniku, Bojové reflexy
10 - Dvojitý řez
11 - Mistrovství ve štítech
12 - Trhání dvěma zbraněmi
13 - Nehybnost, Třístivé doražení
14 - Omračující útok
15 - Mocná specializace na zbraň: štít
16 - Zaměření na kritický zásah
17 - Všestranný kritický zásah
18 - Destabilizující kritický zásah
19 - Mistrovství zbroje, Zlepšený kritický zásah
20 - Mistrovství zbraně, vyměnit Omračující útok za Mistrovství kritického zásahu


 
Návrh varianty - příklad válečníka se dvěma zbraněmi
1 - Boj dvěma zbraněmi, Zaměření na zbraň: šamšír, člověk – Železná vůle
2 - Udatnost, Rychlé tasení
3 - Obranná smršť +1, Drtivý útok
4 - Specializace na zbraň: šamšír
5 - Zdvojené čepele +1, Bojový střeh
6 - Zlepšené podraženi
7 - Obranná smršť +2, Zlepšený boj dvěma zbraněmi
8 - Mocné zaměření na zbraň: šamšír, vyměnit Rychlé tasení za Mocné podražení
9 - Zdvojené čepele +2, Dvojitý úder, Dvojitý řez
10 - Zaměření na kritický zásah
11 - Zlepšená rovnováha (-1/-1), Obranná smršť +3, Všestranný kritický zásah
12 - Trhání dvěma zbraněmi
13 - Zdvojené čepele +3, Stejná šance, Bojové reflexy
14 - Přitlačení
15 - Perfektní rovnováha (0/0), Obranná smršť +4, Omračující úder
16 - Mocná specializace na zbraň, vyměnit Mocné podražení za Oslepující kritický zásah
17 - Zdvojené čepele +4, Hbitý dvojitý úder, Mistrovství kritického zásahu
18 - Mocný boj dvěma zbraněmi
19 - Smrtící obrana, Obranná smršť +5, Zlepšená železná vůle
20 - Mistrovství zbraně, vyměnit Omračující úder za Ochromující kritický zásah

Taktika
Ve své podstatě jde o vrhání čakramů, dokud se nepřítel nepřiblíží. Poté sáhnete pro své šamšíry/kukri a jde se řezat. Na pořadí moc nezáleží, chcete totiž, aby nepřítel přišel k Vám. Podražení protivníka je bonus.
Na 9.úrovni můžete na čakramy zapomenout a věnovat se Dvojitým úderům spojeným s pohybem na bojišti. V rámci úplného útoku můžete používat Zlepšení podražení a zneužívat následné příležitostné útoky.
Stejná šance činí z Vašich příležitostních útoků smrtící záležitost (a příl.útoků máte díky podražení a pohybu nepřátel více než dost).
Přitlačení je vynikající volba; umožňuje Vám prakticky anulovat pohyb těch, ke kterým se přiblížíte, neboť kdykoliv se budou chtít vzdálit, vyprovokují příležitostní útok z Vaší strany a hrozí jim podražení.
Později podražení vyměníte za odbornosti kritických zásahů (stále více a více monster bude vůči podražení prakticky  imunní).
 

Orčí krev

Jedna speciální libůstka na závěr. Odbornosti v této posloupnosti...
Zaměření na dovednost: Přežití
Tajemné dědictví – výběr Doteku zuřivosti
Rychlá kouzelná schopnost: Dotek zuřivosti
Zlepšené tajemné dědictví
Výpad
Mocné tajemné dědictví

Jistě, investice v odbornostech je masivní, ale stejně tak je výsledný efekt.

Bonus +6 k Síle (permanentní), tedy bonus +3 ke každému útoku, bojovým manévrům atd…
Pomocí výpadu můžete provést všechny bojové manévry, aniž by jste byli ohroženi příležitostním útokem.
Rychlá kouzelná schopnost Vám umožní použít na sebe Dotek zuřivosti 3+modifikátor Charismy/denně – vhodné pro ty heroické momenty, kdy smetete vlnu nepřátel jedním šmahem.
A Moc obrů je prostě vynikající aura.

Poznámka
Aleternativní rasová schopnost pro lidi – vyměnit bonusovou odbornost za 3 zaměření na dovednost – je pro Orčí krev asi nejlepší volbou. Zaměření na dovednost: Přežití si stejně musíte vzít a navíc si můžete vzít další dvě Zaměření (nejlepší je asi Vnímání a Použití magických předmětů).

Článek vložil Alwaern | Bladestorm (překlad) 03.03.2015
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 10 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13248109817505 secREMOTE_IP: 18.226.93.209