[Historie] Vývoj D&D

Obsah článku:
Kupodivu všechen ten negativní ohlas Dungeons & Dragons neublížil. Bill Slavicsek vytahuje otřepané rčení PR: "Neexistuje nic takového jako negativní publicita."
Firma reagovala poměrně rychle, aby odvrátila škody. Uvědomili si, že budou muset uhladit svůj obraz, být víc profesionální a víc "rodičovsky-přátelští". Některé ze snah společnosti byly směšné, jako třeba vymazání slov démon a ďábel ze všech D&D příruček, což prodeji spíš ublížilo.
Jiné snahy, jako oddělení "pedagogické publikace", odstartoval pro-sociální účinky hraní rolí ve třídě mnohem lépe. Ačkoliv toto oddělení nebylo příliš úspěšné v tom, udělat z D&D učební pomůcku, vyústila jejich snaha v sérii D&D románů, které jsou dodnes pro Wizards of the Coast velmi ziskové. Nicméně čím víc odpůrci hry kvičeli, jak je hra zlá, tím rychleji mizel Dungeon Master's Guide a Příručka hráče z pultů obchodů.
Nakonec celý povyk okolo D&D skončil někdy v polovině 80. let, tak jako většina těchto puritánských vln. Většina lidí, kteří byli "varováni" o nebezpečí, věc prozkoumala a zjistila, že o nic nejde. Lovci čarodějnic byli obvykle odhaleni a poníženi a ostatní šli prostě dál. Stackpole o tom říká: "Když hry dosáhly bodu, kdy každý muž, žena a dítě v US buď hrálo, nebo mělo v příbuzenstvu někoho, kdo hrál, nebo znali někoho, kdo hrál a nikdo z nich se nezbláznil, móda odumřela."
TSR naneštěstí měla daleko větší problémy, než vesničany s pochodněmi. Divoká jízda úspěchu D&D se stávala stále divočejší a začínala otřásat vydavatelem samotným.
Když v roce 1977 Dungeons & Dragons začínalo, byla to jen skupina hráčů válečných her s rozvinutou verzí Chainmailu. Dotováni Blumovic rodinou přeměnili bulletin zahradního klubu v opravdový, prosperující byznys. V roce 1982 mělo TSR 300 zaměstnanců, úspěšný časopis, oddělení vydávání knih s úžasným obratem. Co nemělo, byl výkonný tým s ekonomickým vzděláním, který by usměrnil explozivní růst ve zdravou, dobře vedenou společnost.
V důsledku nedostatku strategie TSR posuzovala výhodnost jen na základě výnosů a snažila se nacpat licenci komukoliv, kdo ji chtěl. Existovaly D&D míče, ručníky, hračky, puzzle a spousta dalších licencovaných předmětů, které dávaly ještě menší smysl. V jednu chvíli TSR ve skutečnosti získala společnost tisknoucí vyšívací vzory.
To neznamená, že vše, na čem se tehdy pracovalo, byly zbytečnosti. Mnohé z věcí, které společnost dělala, fungovalo - alespoň chvíli. Růst D&D byl takový, že jakýkoliv úspěch vyvážil nesmírné množství chyb. Gary Gygax se přesunul do Kalifornie, aby zde řídil dceřinou společnost "Dungeons & Dragons Entertainment", která měla připravit D&D film a televizní seriál. Slušně se jim vrátil populární televizní animovaný film, který běžel na CBS. I dnes těží Wizards z tehdejšího šíleného šíření značky. Mezi muži ve věku 18-45 let ji v US zná 75% lidí, číslo, které by mnozí jiní mohli závidět.
Přesto však rozdíl mezi přílivovou vlnou, která udeří na pobřeží a zmizí a vyspělým podnikem, který přetrvá, vychází z toho, jak majitelé značky přetvoří fenomén do dospělosti. Výstřelkový fenomén D&D nemohl vydržet a kolem roku 1984 bylo stále víc zjevné, že obliba D&D skončila. Příjmy přestaly stoupat a možnosti růstu už nebyly tak snadné. V důsledku toho už TSR nemohlo látat díry v organizace jednoduše tím, že se do nich nacpaly peníze. TSR rostlo moc rychle, rozvinulo se do mnoha oblastí a nemělo lidi na to, aby je všechny úspěšně pokrylo.
Až příliš mnoho lidí se do TSR dostalo skrze hru - přátelé přátel nebo rodinní příslušníci. Znali D&D, ale neznali obchod. A na druhou stranu ti, kteří rozuměli obchodu, nevěděli nic o produktu, který měli prodávat, nebo jim to bylo jedno. A nikde nebylo vidět tento rozpor víc, než mezi Garym Gygaxem (absolutně se zabývajícím D&D) a Blumovic rodinou, která se měla starat o obchod.
Gary Gygax byl v roce 1982 poslán do Kalifornie, aby řídil "Dungeons & Dragons Entertainment" na příkaz Kevina Bluma. Ne, že by se mu chtělo jít, ale neměl moc na výběr. Jeho vlastnický podíl ve společnosti se ztenčil na 30% a už neřídil společnost, kterou vytvořil. Vedli ji Kevin a Brian Blumovi a vedli ji pod drn. Pod Blumovými se korporační vedení a rozhazování stalo téměř epidemií. Společnost si najala nebo vlastnila 70 aut a kanceláře TSR přetékaly nábytkem, počítači a vybavením, které nebylo užíváno a někdy ani otevřeno. A co hůř, protěžování příbuzných se stalo za Blumovic vedení naprosto bezuzdným, takže nejméně 90 příbuzných této rodiny nějak skončilo na výplatní pásce firmy.
Gygax už toho měl dost. "Když jsem byl pryč (v Kalifornii), slyšel jsem, že firma má závažné finanční potíže," řekl. "Takže jsem se vrátil a zjistil obrovské chyby v hospodaření. Banka zabavovala věci v důsledku nesplacených hypoték a byli jsme jeden a půl milionu v mínusu." Gygax sestavil dopis vedení TSR s popisem problémů společnosti. Doporučil několik rozumných úprav, aby zlepšil chod společnosti, včetně prodeje aut a vybavení, pozdržení výplat a honorářů a vydání nových produktů. Jeho nejvýraznějším doporučením však bylo uvolnění Kevina Bluma z pozice výkonného předsedy společnosti. Rada přijala Gygaxovy návrhy a začala provádět doporučení. Výsledkem bylo zlepšení situace začátkem roku 1985. Nebyla ještě ozdravena, ale alespoň banka už nevyhrožovala.
Blumovic rodina však byla s Gygaxovými akcemi velmi nespokojená. Ačkoliv už neřídili firmu, stále drželi většinový podíl. Pomstili se Garymu jediným dostupným způsobem - prodali svůj podíl ženě jménem Lorraine Williams. Williamsová, potomek rodiny vlastníci licenci na Králíka Rogera, je jméno, které v Gygaxovi, řadě zaměstnanců TSR a nemalém počtu držitelů licence D&D (i fanoušků hry), vyvolává hrůzu. Gygax věřil, že prodej Blumovic podílu Williamsové byl nelegální a podal návrh k soudu na pozdržení transakce. Případ však prohrál a Williamsová získala absolutní kontrolu nad společností. A v tomto momentě Gary Gygax opouští příběh Dungeons & Dragons. Po 10 letech snahy vybudovat TSR a rozvinout hru byl už unaven zápasem a připraven jít dělat něco jiného. Když si uvědomil, že není schopen pracovat s Williamsovou, požádal o odkoupení svého podílu, což se stalo 31. prosince 1985.
Prvního ledna roku následujícího mělo TSR nový management. Gary Gygax byl pryč. Nastala éra Lorrain Williamsové...
< Historie D&D, část čtvrtá >
Historie D&D, část třetí Historie D&D, část pátá
Článek je volným překladem historie D&D, která vyšla v rámci 30. výročí D&D na GameSpy.
Napsal Alnag 27.08.2006
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 31 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12662887573242 secREMOTE_IP: 3.136.97.64