Protagonizace jako možná míra vlivu postavy a hráče na příběh

Postavy hráčů bývají obvykle protagonisty příběhu nebo tak by to (podle mě) ve většině her mělo být. Nejenže hráč tím, jakou si postavu udělá, nepřímo říká, co jej ve hře zajímá, ale postava je většinou hlavní element hry, kterým hráč ovlivňuje, co se v příběhu stane. Postava je zároveň nejen hlavní nástroj, kterým hráč příběh ovlivňuje, ale je to také ve většině her primární oblast hráčova autorství. Tedy ta složka hry, za kterou je plně zodpovědný hráč. V tomto článku se budu snažit věnovat nejen tomu, jak na vztah hráče, postavy a příběhu ve hře pohlížet, ale i jak s nimi lze různě pracovat nebo tyto vztahy ovlivňovat, protože někdy bývají velmi křehké.
Napsal Bajo
Obsah článku:

Souvislost rozhodujících autorit s protagonizací postavy

První věc, u které bych se rád zastavil a která s protagonizací postav (tedy s mírou toho, jak moc je postava protagonistou příběhu) souvisí, jsou rozhodující autority. Rozhodující ve smyslu, co se opravdu „ve hře“ (myšleno v příběhu) stalo. A vzhledem k tomu, že postavy jsou součástí hry, rozhodují tyto autority i o postavě. Ve většině her rozeznáváme tři rozhodující autority: pravidla, hráči a vypravěč. Přičemž hráč mívá dost často nejmenší pravomoce (nebo minimálně menší než vypravěč), protože například ve většině her není obvyklé, aby hráči směli interpretovat výsledek nějaké důležitější akce. Vyhodnocení totiž obvykle zajišťuje buď pravidla, nebo vypravěč s podporou pravidel a někdy pouze vypravěč sám. Přitom je zcela zřejmé, že výsledky většiny akcí jsou nejčastěji to, jak postava ovlivňuje příběh a v ruku v ruce s tím samotné výsledky akcí do velké míry ovlivňují vyobrazení postavy ve hře, tedy její roli. Tzn. když mluvím o autorství, nemyslím tím jen autorství nad postavou (co, jak a proč něco dělá), ale i autorství nad příběhem (co a proč se děje). A to co se děje v příběhu je velmi často důsledek toho, jak dopadla nějaká akce postavy (interpretace výsledek a důsledek akce v příběhu je tedy klíčová – ať z hlediska její podoby, tak z hlediska kdo ji provádí).
< Souvislost rozhodujících autorit s protagonizací postavy >
Pravidla jako možný autorský nástroj hráče
Článek byl převzat z RPG Magazínu
Další články autora naleznete na jeho blogu Metagame
Napsal Bajo 15.04.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 22 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.29266309738159 secREMOTE_IP: 54.166.130.157