Protagonizace jako možná míra vlivu postavy a hráče na příběh

Obsah článku:

Vypravěč jako absolutní autorita

Vypravěč, na rozdíl od hráče, má většinou možnost ovlivňovat hru skrze všechny tři autority. V mnoha ohledech má většinou navíc výhradní právo používat autoritu nejmocnější, kterou je autorita vypravěčská. Ta totiž, oproti využívání systému a hraní nehráčských postav, stojí většinou nad. Minimálně v tom smyslu, že vypravěč má konečné slovo v interpretaci pravidel a vůbec v rozhodnutí, zda daný výsledek vyhodnotit podle své úvahy nebo podle nějaké mechaniky. Tím zároveň zasahuje do hráčovy možnosti využívat systém k ovlivnění příběhu, což souvisí právě s mírou protagonizace. Protože rozhodne-li vypravěč nějakou akci postavy čistě na základě svého uvážení nebo interpretuje výsledek generovaný systémem podle toho, jak se mu to hodí, může tím nevědomky snížit hráčův vliv na hru skrze postavu nebo systém. Týká se to zejména situací, kdy to pro hráče nebo postavu znamená nějakou nevýhodu či omezení. Ne každý vypravěč si tohle uvědomí. Někdy to může vyústit ve spory nebo nespokojenost u hry, a proto je potřeba podobný přístup dobře promyslet a nalézt rozumnou míru, která všem nejvíce vyhovuje.
Článek byl převzat z RPG Magazínu
Další články autora naleznete na jeho blogu Metagame
Napsal Bajo 15.04.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 26 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10595417022705 secREMOTE_IP: 3.143.168.172