OGL a CC: DnD (a RPG) licence a práva

Obsah článku:

Open Game License 1.0a (OGL)

OGL je druhou rozumně použitelnou licenční možností (a dlouhou dobu - od soumraku d20 licence až po otevření DnD 5e pod CC - byla také jedinou rozumnou možností). A i když je vcelku jednoduchá a laicky srozumitelná, tak není zdaleka tak jednoduchá a háčků-prostá, jako CC licence - a rozhodně ne tak moc, jak si mnoho lidí myslí, nebo často i nahlas tvrdí.


Jak OGL funguje

V podstatě (OGL TLDR): Stejně jako u CC může v rámci OGL kdokoliv použít libovolné materiály, které byly pod OGL zpřístupněné, aniž by se musel kohokoliv na něco ptát nebo mu za to cokoliv platit. Podmínkou je jasné vyznačení převzatých materiálů, citování jejich původního zdroje (autora nebo držitele práv) a překopírování znění OGL licence (jako potvrzení jejího přijetí).


OGL nemá žádné další variace, ale narozdíl od CC tu existuje háček v podobě tvůrci původního obsahu definované "Product Identity". To je seznam věcí, kterým se po přijetí OGL musíte vyhnout, a to jak v tvorbě, tak v její propagaci. - běžně jde o fikční jména (Strahd von Zarovich), ale může jít i o herní termíny (Dungeon Master) jména produktů (Dungeons and Dragons).


Opět pozor na to, že ne všechen obsah nějaké hry je nutně licencovaný celý - licencovaná část je vždy označená, nebo opět (obvykle) vypsaná bokem v rámci licenčního dokumentu ("SRD", viz níže).


Kdokoliv může vzít svojí práci a pod OGL jí zpřístupnit ostatním (ideálně jako celek nebo výběrově skrze vlastní SRD soubor). Stejně jako CC, i OGL je trvalá a nevratná - jakmile něco pustíte ven, tak to nelze vzít zpátky (jak si hořce vyzkoušeli i sami Wizardi).


Z čeho se OGL "skládá"

OGL je smlouva. Na to pamatujte především, protože narozdíl od CC, u OGL to má reálný význam a dopad. Když se řekne "licence", tak se tím myslí "licenční smlouva", nikoliv jednostrané uvolnění práv. Pokud pod OGL tvoříte, tak OGL příjimáte, čímž získáváte nějaká práva, ale zároveň se zavazujete k jejím ustanovením a některých obecných práv se zříkáte. OGL se skládá ze čtyř základních prvků:


OGL - Open Game License verze 1.0a je smlouva samotná. Tato smlouva je obecná: netýká žádného konkrétního obsahu ani subjektu, ale vymezuje vztahy mezi držiteli práv k obsahu, který je pod OGL uvolněn, a tvůrci, kteří chtějí tohoto obsahu využít. Kdokoliv může publikovat pod OGL a kdokoliv může OGL přijmout a jí licencovaný obash použít ve vlastní tvorbě.


OGC - Open Game Content (Otevřený herní obsah) je všechen obsah, který kdy byl pod OGL licencovaný (uvolněný), bez ohledu na to, kdo ho stvořil a licencoval. OGL může k publikaci nebo tvorbě využít kdokoliv, ale OGL je jen jedna - všechen obsah licencovaný pod OGL všemi tvůrci, kteří ji kdy využili, je přístupný v jednom velkém balíku. OGC je tak souborem všech licencovaných materiálů, zejména (ale nejen) SRD (viz níže).


SRD - System Reference Document (nejlepší zkratku zachovávající překlad by byl asi Systémově Referenční Dokument) je dokument obsahující soupis licencovaného obsahu z konkrétního zdroje (typicky např. konkrétní hra nebo konkrétní produkt-kniha atp.). Jednotlivá SRD se dají snadno vygooglit - pro DnD 3e tady (jj, zavzpomínejte na doby, kdy PDF nebyl standard :D ), pro 3.5e, 5e a Pathfinder viz třeba tady, 5e ofiko PDF tady, Fate tady atd. Všechna SRD jsou ale součástí toho samého OGC, takže při tvorbě pod OGL je ve svém produktu můžete klidně smíchat. Součástí SRD bývá i text vymezující "Product Identity". Obsah jednou zveřejněný v SRD nelze vzít zpátky. Pokud někde narazíte na "SRD verze X.Y", tak to znamená buď, že došlo k rozšíření původního SRD obsahu, nebo k nějaké jeho opravě (jazykové nebo třeba nahrazení zapomenutých Product Identity položek za neutrální termíny atp.).


Historicky se původní SRD nedistribuovala jako PDF, ale jako HTML stránky. Označení "SRD" se proto minimálně v ČR/SR začalo mezi hráči laicky a nepřesně používat pro označení HTML verzí pravidel obecně - odtud i původní název pro SRD modul Kostky. Z hlediska licence toto zobecnění ale rozhodně neplatí - Pro účely OGL je SRD pouze to, co je za SRD specificky označeno pro potřeby licence. Fakt že např. Altar souhlasil s publikaci DrDII v rámci "SRD Kostky" skutečně neznamená, že by tím Altar licencoval DrDII pod OGL. Totéž Mytago a Jeskyně a draci atd.


Product Identity navzdory svému formálně znějícímu názvu není žádný obecný právní pojem, ale prostě termín použitý uvnitř OGL. Jde o věci z produktu jehož obsah je licencován (např. z DnD pravidel), které ale v rámci OGL explicitně nikdo nesmí použít - vůbec nijak, a to i kdyby jinak mohl, nebo kdyby se objevily v SRD (obvykle se takové věci ale z SRD vyřazují). Product Identity je skrytý háček uvnitř OGL a skrytá "cena" za její použití. I když OGL samotná je neměnitelná a zdánlivě tak všichni publikují pod stejnými podmínkami, každý tvůrce si může vymezit vlastní Product Identity a tím do OGL v nemalém rozsahu propašovat další, vlastní podmínky - a to nejen k předávanému nebo tvořenému obsahu, ale i např. k propagaci. Jako např. když Wizardi takto dalším tvůrcům zapovídají hlásit se ke kompatibilitě s DnD (což by jinak bylo možné - viz níže). Product Identity tak umožňuje skrze OGL prosadit omezení, která by jinak neplatila. Taková manipulace má své hranice, ty jsou však poměrně široké - Product Identity tak je vždy dobré pečlivě nastudovat!


Článek vložil sirien | CC Attribution 26.01.2023
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 125 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17644596099854 secREMOTE_IP: 18.226.187.24