ORC je stále ve vývoji! ORC je připravovanou odpovědí Paiza a okolo Paiza shromážděných tvůrců na nedávný Wizardí fuck-up s OGL. Níže uvedené je shrnutí draftu a diskusí na vývojovém fóru.
ORC je v podsdtatě "OGL, ale lepší". Lepší přitom znamená modernizované, nezávislejší a důvěryhodnější a očištěné v pasážích, které šly i v původní OGL až moc na ruku Wizardům. V návaznosti na nezávislost je ORC připravován jako "jednorázová" licence bez další správy nebo možnosti vzniku dalších verzí.
V podstatě (ORC TLDR): Stejně jako CC a OGL, i ORC je "otevřená" licence. Kdokoliv může její obsah využít bez dalšího ptaní nebo poplatků, musí jen uvést samotnou licenci a citovat původní zdroje a autory. Kdokoliv ji také může použít k zpřístupnění svojí tvorby a opět platí, že takový akt je trvalý a nevratný.
Zatímco CC i OGL jsou tradiční licence, které licencují samotný text díla a jeho obsah (pravidla, mechaniky) zprostředkovávají až v návaznosti na tento text, ORC funguje opačně: Licencovaným obsahem ORCa je v základu systém a mechaniky, k samotnému textu díla je ORC netečný a licencuje ho "druhotně" v rozsahu nutném pro převzetí licencovaného systému a mechanik. Důsledkem tohoto opačného přístupu je, že zatímco CC i OGL vymezují rozsah licencovaného obsahu, ORC licencuje pravidla z celého díla bez výjimky. Skutečný rozsah licencovaného obsahu je vzhledem k novosti přístupu a znění draftu licence zatím bohužel nejasný; na ORC vývojovém fóru se o něm vedou diskuse a draft nejspíš projde dalším ujasněním.
Jde přitom o velmi důležitou otázku, protože stejně jako OGL, i ORC obsahuje zrádný háček. Tím není Product Identity, kterou ORC sice od OGL zdědil, ale výrazně jí ořezal, ale je jím virálnost licence. Kdokoliv, kdo přijme ORC obsah, musí své dílo licencovat pod ORCem zpět. Vzhledem k fungování ORCa to je menší problém, než u jiných virálních licencí (např. CC BY-SA), ale nejasnost konkrétního rozsahu ORC licencování textu z toho činí potenciální problém.
ORC je smlouva, samozřejmě, ale narozdíl od OGL a podobně jako u CC to nehraje příliš roli - její příjetí nemá žádné velké skryté háčky, jedinou vzniklou povinností povinnost licencovat (celou) vlastní tvorbu v rámci ORC nazpátek minimálně v jejím základním rozsahu.
Product identity je zděděná z OGL, ale v ORC funguje odlišně. Za Product identity se v ORC považuje cokoliv, co nesouvisí přímo s pravidly a mechanikami hry - tedy nejen grafika a ilustrace, ale i např. zápletky, postavy, fluff texty nebo nepravidlové návody a rady k hraní. Product identity můžete rozšířit o termíny spojené s pravidly, které pak musí další uživatelé vašeho obsahu patřičně nahradit, ALE nemůžete ji rozšířit o nic, co a) byste nemohli nárokovat i mimo ORC a b) co je součástí základního obsahu ORC (pravidla a mechaniky). Product identity v rámci ORC tak slouží k "ladění" rozsahu licence popř. k ochraně jinak nárokovaných termínů, ale nedá se s ní šmelit a vnucovat tak ostatním věci, na které byste jinak nárok neměli (tak jako to bohužel umožňuje Product identity v OGL).
Obsah ORC jsou v základu pravidla a mechaniky hry a přeneseně pak všechen text, který je potřebný k jejich vyjádření. Navíc k tomu může autor do obsahu dobrovolně přidat cokoliv, co jinak spadá do Product identity (příklady k pravidlům, prvky světa, postavy, grafiku a ilustrace...).
< Open RPG Creative License (ORC) > | |
Open Game License (OGL) | FAQ, 'diskuse' a zdroje |