Prvním a nejzávaznějším krokem při sestavování lodě je výběr jejího trupu. Právě trup lodě je ve většině případů rozhodující faktor pro základní funkčnost budoucí lodě. Menší trupy jsou sice levnější a většinou usnadňují manévrování lodí, omezují však možnosti ohledně pohonu, pancéřování, posádky a výzbroje. Větší trupy mohou dát prostor i pro více stěžňů nebo mnoho vesel, více výzbroje, větší náklad, větší posádku. Velké lodě jsou ovšem také velmi nákladné; trvá to déle je postavit a postavy na nízkých úrovních je mohou získat jen s obtížemi. Je důležité mít dobrou představu o tom, co od své plachetnice potřebujete a jaké jsou vaše dlouhodobé plány. Níže je uveden seznam trupů, z něhož je možné si vybírat.
Velikost: Právě ta nejvíce ze všeho definuje základní určení lodě. Např. malé lodě jsou vždy určeny jen pro krátké cesty, většinou po řekách a jezerech. Gigantické lodě jsou na druhou stranu spolehlivá zámořská plavidla, válečné nebo nákladní lodě určené pro daleké plavby nebezpečnými vodami. Níže uvádím průměrné délky a šířky lodí každé velikostní kategorie. Rozměry trupů daných kategorií nelze srovnávat s rozměry tvorů spadajících do stejné kategorie velikosti! Ve Středozemi na sklonku Třetího věku se již nestaví tak velká, mocná a krásná plavidla jaká měly ve Druhém věku Númenorejci - toto umění bylo lidmi již zapomenuto a elfové po tak velkých lodích netouží. Maximální rozměry trupů a možnosti lodí jsou tedy poplatny současné době.
Typ | Délka | Max. šířka |
---|---|---|
Malý | 10 stop | 10 stop |
Střední | 20 stop | 10 stop |
Velký | 35 stop | 15 stop |
Obrovský | 70 stop | 30 stop |
Gigantický | 100 stop | 40 stop |
Kolosální | 130 stop | 50 stop |
Cena: Cena představuje cenu surovin potřebných k samotné stavbě; ceny ostatních vylepšení (pohon, výzbroj, atd.) jsou uváděny zvlášť. Jedná se o průměrnou cenu, která se samozřejmě může lišit podle dostupnosti jednotlivých materiálů v daném světě nebo lokalitě.
Velikost | Cena | Síla trupu | Životy | Rychlost | Pozice pohonu | Pozice výzbroje | Náklad | Posádka | Čas |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Malý | 5 st | 2 palce | 20 | +20 stop | 5 | 2 | 500 lb. | 1 | 1 týden |
Střední | 35 st | 2 palce | 20 | +10 stop | 15 | 2 | 1 tuna | 3 | 2 týdny |
Velký | 7 zl | 3 palce | 30 | +0 stop | 30 | 12 | 8 tun | 5 | 3 týdny |
Obrovský | 50 zl | 4 palce | 40 | -10 stop | 40 | 8 | 30 tun | 45 | 1 měsíc |
Gigantický | 100 zl | 5 palců | 50 | -15 stop | 55 | 20 | 150 tun | 30 | 3 měsíce |
Kolosální | 150 zl | 6 palců | 40 | -20 stop | 70 | 24 | 200 tun | 60 | 4 měsíce |
Síla trupu: Tento sloupec uvádí průměrnou sílu trupu lodi. Lodě určené pro mořeplavbu mívají obvykle trup zhotoven z několika palců pevného dřeva, ve vzácných případech je ale možné použít i jiný materiál. Tato tabulka mění výsledné hodnoty uvedené v tabulce Lodních trupů, proto zde uvádíme i pravidla pro jejich výpočet u dřevěných trupů.
Životy: Toto je množství poškození, které vydrží každá jednotlivá část trupu lodi, čtverec o velikosti 5 stop. Počet životů závisí na použitém materiálu a síle trupu. Pravidla pro prorážení trupů jsou uvedena v Poškozování lodí.
Rychlost: Zde je uvedena oprava k počtu stop, které dokáže loď urazit za kolo. Menší trupy jsou mnohem pohyblivější než ty větší, takže se při stejně silném pohonu pohybují rychleji.
Pozice pohonu: Jedná se o číslo udávající velikost pohonu, který trup lodi unese. Přestože jsou malé trupy pohyblivější, ty větší jsou zase schopny unést více stěžňů a tím i plachet.
Pozice výzbroje: Jedná se o číslo, udávající velikost výzbroje, kterou trup lodi unese. Menší lodi mají jen malou nebo vůbec žádnou výzbroj, protože se na ně buďto vůbec nevejdou nebo nemají dodatečně zesílenou konstrukci.
Náklad: Toto množství nákladu (v librách nebo tunách) je trup schopen pojmout a unést. Obecně se dá říct, že větší trupy mají speciální skladiště, určené pro uložení nákladu a zásob. Menší trupy mohou mít nástavby, do kterých se dávají zásoby, nebo prostě náklad připevní na hlavní palubu.
Posádka: Uvedený počet mužů posádky je základní počet mužů, který zapotřebí k efektivnímu řízení lodi na moři. V tomto čísle jsou zahrnuti důstojníci, kapitán i kormidelník, ale nejsou zde muži obsluhující plachty ani veslaři. Počet těchto základních členů posádky zjistíš podle toho, jaký typ pohonu své lodi zvolíš.
Čas: Zde je uvedena doba, kterou trvá stavba daného trupu. Je založena na rozumné délce prací za den a dostupnosti surovin a zdrojů. Pokud jsou k dispozici další dělníci nebo existují nějaké další výhody (nebo nevýhody), uvedenou dobu stavby trupu je možné patřičně upravit.
Tvrdost: I na mořská plavidla se vztahují standardní pravidla pro tvrdost objektů. Tvrdost trupu lodi odpovídá materiálu, z něhož je vyroben - dřevo má tvrdost 5. Tvrdost jiných částí lodě, např. paluby, stěžňů nebo plachet, je uvedena v Poškozování lodí. Níže uvádíme jiné základní suroviny.
Materiál | Tvrdost | Životy | Průměrná síla | Postih k rychlosti | Oprava ceny |
---|---|---|---|---|---|
Dřevo | 5 | 10/palec | 2-6 palců | -10 stop/3 palce | +1 000 zl/3 palce |
Tvrdé dřevo z jižních pralesů | 7 | 15/palec | 2-3 palce | -10 stop/1 palec | +8 000 zl/1 palec |
Měď | 9 | 30/palec | 1 palec | -15 stop/1 palec | +10 000 zl/1 palec |
Použití jiných materiálů na stavbu větší lodě je finančně velmi náročné a může navíc vyžadovat souhlas DM ohledně k dostupnosti daných materiálů. Nikdo na Ardě neovládá stavbu kovových lodí. DM ale může povolit dodatečné oplátování lodí kovovým plechem, nejčastěji mědí, na dřevěnou kostru lodi. Odlišná cena stavby, která vyplývá z jiných materiálů, je uvedena v tabulce. Oprava ceny se u dřevěných konstrukcí trupu uplatní v případě, že je silnější než je u trupu dané velikosti běžné.
< Začínáme - trup > | |
Stavíme si loď | Pohon lodě |