D&D a reálný svět

Obsah článku:

Analýza Aragorna

Takže co jsme se až doposud dozvěděli? Takřka kdokoliv, koho kdy potkáte, je na 1. úrovni. Těch pár výjimečných lidí je zřejmě na 2. či 3. úrovni - a jsou mazaní, zkušení a zvládnou věci pro jiné obtížné či nemožné.
Jestliže znáte někoho na 4. úrovni, pak máte privilegium stýkat se s osobou, která patří k nejtalentovanějším lidem široko daleko: je to profesionální sportovec. Nebo neurochirurg. Nebo raketový odborník.
Pokud znáte někoho na 5. úrovni, pak mátu tu čest stýkat se s někým, o kom se v budoucnu budou psát historické knihy. Michael Jordan. Albert Einstein. Issac Newton. Miyamoto Musashi. William Shakespeare.
Takže, když se vaše postava v D&D dostane na 6. úroveň, stává se doslova nadčlověkem. Je schopna dosáhnout věcí, které žádný člověk před ní nedosáhl. Přestoupila z pláně smrtelníků na úroveň mýtického hrdiny.
To vyžaduje jistou změnu vnímání, ale je to cenné a hodí se to vnímat při tvorbě tažení. I když postavy obývají svět, kde je řada postav vyšších úrovní, jakmile se dostanou za 5. nebo podobnou úroveň, stávají se velmi zvláštními jedinci. Budou si jich všímat. Jejich skutky budou (a měly by být) věci, které je zapíší do legend onoho světa. Je v pořádku, když budou vynikat.
Abychom se podívali na věc z jiného úhlu pohledu, vytáhněme jinou populární kachnu:
Lidé milují výrobu statistik pro své oblíbené hrdiny coby 20. úrovňové molochy. Conan? 20. úroveň. Elric? 20. úroveň. Aragorn? 20. úroveň. Luke Skywalker? 20. úroveň.
Oni přece musí být na 20. úrovni, ne? Jsou to největší, nejskvostnější hrdinové vůbec! Největší válečníci své generace! O některých z nich se říká, že jsou to největší mistři meče, jací kdy žili v kterémkoliv vesmíru!
Ale když se zastavíte a začnete popisovat to, čeho dosáhli, zjistíte, že jen zřídka kdy je zde něco, co by vyžadovalo, aby byli na 20. úrovni.
Vezměme si například Aragorna. Je zjevně popsán jako jeden z nejlepších šermířů Středozemě. Ale co vidíme, že skutečně dělá? Vezměme si Společnestvo Prstenu jako příklad:
  • Vede hobity směle divočinu. (Nejvyšší DC Přežití je v pravidlech DC 15. Postava na 1. úrovni se může stát mistrem v této dovednosti, nechce-li přímo stopovat. A Aragorn, coby mistrovský stopař, by potřeboval 5. úroveň a alespoň jednu úroveň hraničáře + utratit jednu odbornost na Zaměření na dovednost (Přežití) aby toho dosáhl.)
  • Zažene přízraky na Větrově (z toho je těžko něco vysoudit, protože z analytického hlediska jde o jednu z nejproblematičtějších pasáží knihy. Pokud byly prstenové příraky skutečně odolné zranění smrtelníkem, proč jsou vyděšeny týpkem "vyrážejícím ze tmy s planoucími větvemi v obou rukou"? Jsou zranitelné ohněm byť nezranitelné chladnými zbraněmi? Problém je, že skutečná síla přízraků není známa, takže není jasné, jak Aragorn dosáhl toho, co dosáhl.
  • Aragorn léčí Frodovo zranění, neúspěšně. (Nejvyšší TO Léčení je 15. Podobně jako Přežití by jej Aragorn mohl zvládnout i na 1. úrovni).
  • V Morii (v boji se skřety): "Dvěma prostřelil hrdlo Legolas. Gimli podťal nohy jinému, který vyskočil na Balinův náhrobek. Boromir a Aragorn jich pobili spoustu. Když padl třináctý, ostatní s vřískotem utekli. Obránci zůstali nezraněni, až na Sama, který měl škrábanec na hlavě. Zachránilo ho rychlé shýbnutí a statně skolil svého skřeta jediným bodnutím mohylového meče. V hnědých očích mu zářil oheň. Kdyby jej viděl Ted Pískař, rychle by couval." (Ergo Aragorn nezabil v daném střetu víc jak šest, sedm skřetů s CR 1/2. Triviální úkol pro postavu na 5. úrovni.)
I když budete sledovat Aragorna dál ve Dvou věžích a Návratu krále, zjistíte, že tohle je poměrně dobrým odhadem jeho prezentovaných schopností. Jediné výraznější cuknutí zvonečku je použití athelasu a i když nebudeme předpokládat, že jde prostě o příklad jeho znalosti schopností athelasu (s dovedností Znalost (příroda)), je to jen jedna schopnost.
Takže co z toho můžeme vyvodit? Aragorn je plus mínus na 5. úrovni.
A jelikož Aragorn je jedním z nejvýraznějších jedinců Středozemě, naznačuje to, že Středozem je hodně podobná našemu vlastnímu světu: lidé dosahující 5. úrovně jsou výjimečně nadaní a objevují se jednou za generaci.
Zní to jako správný popis Středozemě? Samozřejmě. Tolkien vytvářel falešnou mytologii - zapomenutou epochu našeho vlastního světa. Tudíž lidé v ní byli hodně podobní lidem, které známe, i když žili ve světě hrdinů a magie.
(Do záznamu: Aragorna bych pravděpodobně tvořil jako Hraničář 1 / Bojovník 1 / Paladin 3. To poskytuje stopování, přiložení rukou i schopnost inspirovat odvahu v těch okolo něj. Jedna z odborností padne na zaměření na dovednost (Přežití) a tři další odbornosti zbývají pro další úpravy.)
Proč lidé modelují Aragorna jako postavu na 20. úrovni? To vyplývá z několika příčin.
Jednak je zde předpoklad, že fiktivní svět románů je typickým D&D světem. Pokud je někdo popsán jako "nejlepší na světě", musí být tudíž na 20. úrovni. Jinak by existovali lidé lepší než on a popis by nebyl správný, že? Ale realita je taková, že ve Středozemi nejsou žádné postavy na 20. úrovni (alespoň ne smrtelné.) Dokonce i nejvýjimečnější z nesmrtelných elfů nejsou zřejmě na vyšší než 8. úrovni nebo tak (a to ještě tlačím nahoru). Gandalf je polobůh maskovaný ve smrtelné formě a i tak bych měl problém dát mu víc jak 10. úroveň.
Za druhé, lidé jsou do jisté míry zmateni tím, když chtějí z D&D získat určité specifické schopnosti. Postava popsaná tak, že má jednu velmi specifickou schopnost, kterou má jen druid na 5. úrovni, a zároveň další, kterou má hraničář na 12. úrovni... no to přece jasně znamená, že musí být na 17. úrovni, že?
No právěže nemusí. Autoři netvořili svoje postavy podle progresí základních povolání D&D. Vezměte si postavu, která dokáže dosáhnout éterického stavu bez seslání kouzla. To v D&D dokáže ze základních povolání jen mnich na 19. úrovni. Ale pokud je to jediná schopnost, kterou daná postava má, je naprosto nesmyslné předpokládat, že musí být modelována jako mnich na 19. úrovni - když nemá celou šíři dalších mnišských schopností úrovní předchozích. To, na co se díváte, je postava s unikátní progresí, eventuelně prestižním povoláním. A nebo rasovou schopností.
Konečně se dostáváte do nebezpečného závodu ve zbrojení: když Aragorn musí být na 20. úrovni, pak orkové, kteří představují takovou hrozbu, musí být nejméně na 15. úrovni. A jelikož to byli elitní 15. úrovňoví orkové, Aragorn musí být na 20. úrovni, aby je zvládl.
< Analýza Aragorna >
Skákání Závěrečné poznámky
Zdroj: Justin Alexander - The Alexandrian (volně přeloženo a upraveno)
Napsal Alnag 26.04.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 74 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15907502174377 secREMOTE_IP: 3.237.31.131