D&D 4e: Základy kouzelnictví

Obsah článku:

Základy

"Ty si myslíš, že seš na učení triků moc fajnovej, viď, hošánku? Když ale neumíš vyčarovat slušný světlo, jak potom chceš zvládnout ohnivou kouli?"
- Bambar Kopíštěp, trpasličí kouzelník

Bez ohledu na zvolený build, rysy a charakter postavy, váš úkol jakožto kouzelníka zůstává stejný: ovládat pohyb na bojišti zaměstnáváním nepřítele. Výbuchy tříštíte jejich řady, zpomalujete a znehybňujete je, kladete jim do cesty překážky i obtížný terén, vynuceným pohybem je přesunete tam, kde je chcete mít a všelijak podobně ovládáte jejich postavení. Vaši druzi na vás spoléhají, že nepřátele oslabíte a nasměrujete je do takticky nevýhodné pozice.

Na bojišti nejste od toho, abyste uštědřili masivní zranění jedinému nepříteli, i když můžete i svým díle přispět ke zranění, které vaši druhové rozsévají po bojišti. Nechejte na útočnících, ať se postarají nepříteli o pořádnou bolest. Spoléhejte na obránce, že protivníky zadrží vepředu a dovolte vůdcům, aby vás vyléčili, pokud nepřátelé prorazí a napadnou vás (a raději doufejte, že se tenhle scénář nebude odehrávat příliš často).

Nyní se podívejme na rysy povolání, které jsou všem kouzelníkům společné a poté proberme výběr různých nástrojů (implements). Volba na jaký nástroj se zaměříte totiž ovlivní mechanickou stránku hry mnohem více než výběr buildu.

Triky (Cantrips)
Jakmile začnou se studiem, všichni kouzelníci se učí nejprve triky – základní kouzla, která jim vypomohou v běžném životě. Triky dokáží vykonat řadu jednoduchých, avšak užitečných úkonů. Základními kouzelnickými triky jsou kejkle, mágova ruka, světlo a slyšiny.

Slyšiny vyvolají celou řadu zvuků počínaje šepotem až ječením nestvůry konče. Zvuk může vycházet z pole či předmětu vzdáleného až 15 metrů (50 stop) od vás. Tento trik bývá přehlížen, jelikož ke svému provedení vyžaduje standardní akci, avšak výsledné odpoutání pozornosti může být nesmírně užitečné.

Světlo přiměje předmět či pole vyzařovat jasným svitem. Ačkoliv světlo nebude tak jasné jako od svítící tyče, alespoň se tak o vaší přítomnosti nedozví celé podzemí.

Mágova ruka vám umožní zvednout a přemístit předmět vážící až 9 kg. Devět kilogramů není rozhodně málo, takže s tímto trikem dokážete mnohé. Tvrdnete v cele? A chcete sebrat klíče z opasku spícího dozorce? Pak je mágova ruka tím kouzlem, které právě hledáte.

Kejkle vám dovolí provádět vše, co kouzelníci dělávají, aby ohromili diváky. Zapalovat svíčky lusknutím prstu, vyčarovat do ruky květinu, vyvolaným vírem vytřít podlahu, nechat zmizet drženou kartu, nebo vykonat jiný podobný drobný kouzelnický trik. Toto kouzlo zvládne jak triky, tak užitečné věci, ale nedokáže nic, co by mohlo být vykládáno jako projev skutečně silné magie. Nemůže zranit protivníka, ačkoliv nepřátelé mohou být efekty kejklí poděšeni, zaměňujíc si je s něčím mnohem nebezpečnějším.

Sesílání rituálů
Kouzelníci jsou nespornými mistry rituálů. Nejen, že začínají se znalostí tří rituálů, mohou těžit z výhod své vysoké inteligence a již od začátku jsou trénováni v (dovednosti) Mystice. Podívejte se na rituály také jako na důležitý prvek vaší všestrannosti. Přestože je nelze použít v boji, můžete získat řadu rituálů, které se ukáží během dobrodružství jako velice užitečné. Pomohou vaší družině vyhnout se překážkám, odhalit ukrytý poklad, odposlouchávat nepřátele a ve spoustě dalších činností.

Kniha kouzel
Vedle toho, že obsahuje rituály, je kouzelnická kniha jedinečná ještě v dalším ohledu; mágové si do ní zapisují svá denní a pomocná kouzla. Kdykoliv získáte přístup k nové denní (daily power) nebo pomocné schopnosti (utility power), naučíte se hned dvě kouzla z dané úrovně. Poté, co se probudíte po důkladném odpočinku (extended rest), můžete si z každé takové dvojice pro všechna svá denní a pomocná kouzla vybrat, které z nich si na dnešek připravíte. Díky tomuto výběru jsou kouzelníci všestranněji vybaveni než jiná povolání, neboť tak v podstatě mají na každé úrovni přístup ke dvojnásobnému počtu schopností. Zároveň ještě existují různé odbornosti, kterými si kouzelníci mohou dále rozšířit repertoár kouzel, z nichž si nakonec vyberou schopnosti. Mezi takové odbornosti patří Remembered Wizardry, Aerenal Arcanist či Expanded Spellbook.
< Základy >
Úvod Nástroje
Eytan Bernstein se podílel na tvorbě příruček pro D&D 4e Adventurer's Vault, Open Grave: The Secrets of Undead a Arcane Power
Napsal Geralt 02.11.2009
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.41132616996765 secREMOTE_IP: 3.237.178.91