Teď se dostáváme k oné zajímavé ose puntíčků a čtverečků nadepsané Attunement (Naladění). Puntíčky vyjadřují dlouhodobou charakteristiku postavy a budeme jí říkat Příklon, čtverečky vyjadřují proměnlivou, krátkodobou charakteristiku postavy a budeme jí říkat Nálada.
Získáte-li bod Attunementu, jedno zda Příklonu nebo Nálady, tak si vždy můžete vybrat, zda si připíšete tento bod do daného směru (Light, Dark), nebo zda naopak odmažete bod ze směru druhého (nemusím snad poznamenávat, že pouze v kategorii (Příklon, Nálada), v níž jste onen bod získali).
V okamžiku, kdy si připíšete bod Příklonu se automaticky odmazávají všechny body Nálady z obou směrů na nulu.
Mechanika získávání bodů Attunement
U Nálady věci fungují poměrně jednoduše. Za každý skutek, který má Světlé nebo Temné vyznění, vám ST přidělí určitý počet příslušných bodů Nálady. Měl by se při tom ujistit, že správně pochopil vaše jednání i vaše úmysly, pokud se vám jeho rozhodnutí nelíbí a neshodnete se, pak je na vaší skupině, zda necháte poslední slovo ST nebo konsenzu všech hráčů.
Obecně platí, že v případě spáchání výrazného skutku (tj. takového, který by měl nějak Náladu ovlivnit), který je ale ambivalentní (tj. hráči se neshodnou, zda je spíš Temný nebo Světlý) vám je přidělena Nálada opačná, než by se vám líbilo. Toto pravidlo zajišťuje, že Temná strana je opravdu korumpující a ti, kdo kráčí ke Světlé straně, to nemají lehké a naopak těm, co kráčí k Temné straně, dává možnost udržet si příčetnost (viz dále)
Jak jste už zajisté pochopili, cesta k získání bodu Příklonu vede skrze nakumulování pěti bodů příslušné Nálady. To by však samo o sobě nemělo jen tak stačit, Příklon je poměrně výraznou charakteristikou vaší postavy a jeho změna by měla být podtržena nějakým výraznějším skutkem, něčím opravdu nezištně odvážným pro Světlou a něčím odporně sobeckým pro Temnou stranu. Co je výrazný skutek ponechávám na posouzení ve vaší skupině, nicméně by mělo platit, že pro vyšší hodnoty Příklonu by skutky měly být stále významnější a výraznější. Získat první a vzásadě ani druhý bod Příklonu by nemělo být až tak těžké, třetí bod by si již měl vyžadovat skutek ne zcela obvyklý, čtvrtý bod už by měl být skutečně výrazný a získání bodu pátého by mělo být podtrženo něčím opravdu epickým. Pro účely hry není zcela nutné, aby tento "závěrečný" skutek následoval získání pátého bodu Nálady odděleně, pokud postava získá pátý bod Nálady právě vykonáním takto výrazného skutku, může rovnou získat i bod Příklonu (až se dostanete k "vyčíslení", pak by dodatečně mělo platit, že toto je možné, pokud postava vykoná skutek, jehož ziskem by překročila pátý bod Nálady)
Pro získávání bodů Nálady platí, že čím výraznější je váš Příklon k dané straně, tím výraznější by měly být vaše skutky, aby jste Náladu dané strany získali. Nabrat pár Dark side bodů se podaří každému Jedimu, ale stát se legendárním Mistrem Světlé strany neni moc easy. Podobně Palpatine, ač celou dobu Sith jako poleno, se do Temné strany mohl naplno ponořit až ve chvíli, kdy se zbavil Jediů a mohl se pustit ze řetězu.
Další důležité vodítko pro udělování bodů Nálady je, že by neměly být udělovány stále dokola za tytéž nebo obdobné skutky, zvláště s tím, jak postava získává více a více bodů Příklonu na dané straně. Neříkám, že by tentýž zlý skutek měl být propříště odpouštěn, ale kdyby Sithové získávali bod Dark side Nálady pokaždé, když někoho svévolně zabijí, tak by to měli dost easy. Pokud postava nějaké činy stále opakuje, tak jí za ně postupně přiznávejte méně a méně bodů Nálady ve větších a větších rozestupech. Pokud chcete být zlí, tak můžete dospět až k bodu kdy udělíte bod opačné Nálady za to, že postava daný skutek znovu nevykonala (s interpretací, že "dochází k její ,nápravě´" nebo naopak, že "ztrácí vůli ke Světlu")
Za co tedy přidělovat body Nálady? Vzásadě se můžete orientačně řídit zhruba takto:
Light side +1
Light side +2
Light side +3
Dark side +1
Dark side +2
Dark side +3
Jak vidíte, nabrat vyšší hodnoty Nálady není zrovna snadné - což je správně. Na běžné session by se mělo rozdělit pár bodíků po jednom, dva bodíky naráz by se neměly přidělovat jen tak a získání tří bodů naráz by měla být skutečně vzácnost. Nabrání čtyř bodů naráz vyžaduje už skutečně skutek epických rozměrů a získání pěti bodů (tj. rovnou celého jednoho bodu Příklonu) jedním činem by mělo být prakticky nemožné.
Tak, a teď malá pasáž pro Storytellery o tom, jak svým hráčům Fu postav hrát na nervy a trpělivost a jak opravdu zkoušet morální sílu jejich postav.
Korumpujte. Doslova. Nabízejte výhody, které postavy v danou chvíli potřebují, výměnou "za pár bodíků Dark side".
Můžete nabízet kostičky navíc (obecně chci tolik D bodů, kolik je nahoru zaokrouhlená polovina nabídnutých kostiček, ale nikdy nenabízím více, než čtyři kostičky (Na one shotech o jedna míň D bodů než nabízím kostiček, stále však nejvíc čtyři kostičky)). Pokud dice pool postavy klesne kvůli velké Defence protivníka nebo kvůli zranění nízko, tak to je lákavá nabídka. Můžete jednorázově nabízet hezké mechaniky jako je 9 again nebo dokonce 8 again, po čemž zase rádi skočí hráči, co mají v danou chvíli zrovna velký nebo alespoň rozumný dice pool, ale moc jim to v danou chvíli nepadalo (hezké na tom je, že to sice opticky působí moc dobře, ale statisticky ten efekt není moc velký - teoreticky). Můžete nabídnout využití nějaké zrovna teď se hodící Force techniky bez postihu za malou znalost dané Force disciplíny (lightning patří v tomto směru k velmi žádaným nabádkám, ale ani s Force wave nebo s Drain life ve vhodnou chvíli nic nezkazíte), což se mi několikrát osvědčilo jako velmi žádaná deviza.
Na druhou stranu, Temná strana není laciná. Smlouvejte. Nabízejte výrazné výhody za málo, pouze, pokud hráči nejsou v úplně svízelné situaci a vy to jen zkoušíte. Když mají problémy, tak jim šlápněte na krk, nabízejte málo a chtějte hodně, klidně ze své nabídky upusťte, pokud budou chtít víc - nabídněte pak znovu v dalším kole, klidně ještě míň, s tím, jak na tom budou víc a víc zle bude i špatná nabídka vypadat stále lákavěji. Pokud se hráči budou cítit tak moc zle, že se na vás sami obrátí s nabídkou, že by teda jako tu Temnou stranu i nechali trochu hlodnout a co jako za to, tak se tvařte nezainteresovaně a nabízejte poskrovnu. Temná strana nabízí, ale nežadoní! Temná strana chce své aspiranty, ale netouží po nich - ostatně, jsou to především oni, kdo chtějí Temnou stranu, Temná strana sama to bez jednoho dalšího z nich přežije...
Na druhou stranu, buďte v Síle féroví. Stejně, jako může Temná strana korumpovat působením na sobeckost a ješitnost, může Světlá strana lákat důstojností a klidem. Nezdráhejte se nabídnout body Light side Nálady stejně, jako nabízíte Dark side, máte-li příležitost. Samozřejmě, v takovémto případě se obchod obrací - zatímco u Dark side vy chcete udělit body Nálady a hráči za to chtějí výhody, u Light side hráči chtějí body Nálady a vy za to chtějte nějaké nevýhodné jednání ve hře. Pokud Fu nalezne postavu, na níž mu záleží, ve špatném stavu a začne ji léčit, nabídněte mu, že by mohl spíše zkusit efektivnější a mnohem rychlejší Life transfer.
Narozdíl od Temné strany, která korumpuje svou snadností, líbivostí a možnostmi, u Světlé strany se snažte udržet její důstojnost. Nenabízejte po jednom bodu L nálady za každý nesmysl, nelákejte hráče k odvaze s pravidelností, se kterou jim budete nabízet Temnou stranu za nějaké to emotivní uklouznutí. Body světlé strany byste nabízet měli, ale nechte si to pro příležitosti, kde takový akt skutečně vynikne. Ostatně, cesta ke Světlu je přece obecně těžší.
Zde ještě jednou zopakuji to, co jsem už několikrát psal - držte se žánru a popisnosti! Pokud nabídnete nějakou výhodu za Temnou stranu, vždy to vztáhněte k in game prostředí, nezapomeňte nechat hráče popsat, jak jeho postava propadla emocím, jak se pro danou chvíli změnilo její chování, jak jej Temná strana na okamžik naplnila (nebo naopak, samozřejmě).
Pokud postava navýší svůj Příklon k Temné straně, vystavuje se riziku získání Darangementu. Pro zjištění, zda jej opravdu dostala, si hoďte (5-Příklon k Dark side)+Příklon k Light side - případný modifikátor za závažnost přečinu (modifikátor bude ve většině případů záporný, neboť "přetavení" pěti bodů Nálady v Příklon je podmíněno nějakým závěrečným temným skutkem, který věc podtrhne, takže "polehčující okolnosti" se asi budou hledat těžko). Pokud postava nehodila žádný úspěch, získává Darangement dle běžných pravidel pro Darangementy. Pro první dva body Příklonu se obvykle volí Darangement lehký, pro čtvrtý a pátý těžký, u třetího závisí hodně na okolnostech. (Být zcela Dark side je tedy sice správně darkcoolin, ale také je to docela snadná cesta k šílenství... jak bylo uvedeno, i Sithové si obvykle drží nějaké ty kladné vlastnosti, protože mívají rádi svou příčetnost.)
Jak jste si jistě všimli, mundane postavy jsou o poznání odolnější proti lákáním Temné strany a naopak jejich možnosti cesty ke Světlu jsou o dost zúžené. Jen těžko získají body aplikací Force disciplín a protože skrze ně neproudí Síla, která by to ospravedlnila, tak je o hodně těžší jim nabízet výhody Síly korumpováním. To určitým způsobem samozřejmě koresponduje s filmy, v nichž otázka Temné a Světlé strany byla problémem, který řešili pouze postavy Silou vládnoucí (ostatně, je to právě Síla, které se ony strany ve svém názvu přivlastňují), na druhou stanu v RPG to věc poněkud ochuzuje.
Pro účely hry je Attunement mechanikou aplikovanou na všechny postavy bez rozdílu (ostatně, Síla proudí ve všem živém). K tomu, jak s ním u mundane postav nakládat, vede více cest.
První možností samozřejmě je nic neřešit a nechat pravidla bez jakýchkoliv úprav. To může fungovat a neměl by s tím být nijak výrazný problém. Samozřejmě, skutky za které jsou body Attunement, ať už Nálady či Příklonu, udělovány, posuzujte k relativním možnostem dané postavy, protože i někdo méně silný a schopný má "právo" dostat se na Světlou či Temnou stranu stejně, jako někdo mocný a vlivný. Protože je pravda, že kdo nemá možnost, příliš nevyroste ani nikam hluboko nepadne, tak by se mohlo zdát, že se mundane postavy nemohou dostat na vysoké úrovně Příklonu. To je sice pravda, ale zase si uvědomte, že Fu jsou zase mnohem více korumpováni druhou sranou, takže i oni se budou na vysoké příčky dostávat dost obtížně.
Druhá možnost je pro ty, kteří zjistili, že v jejich hrách je rozdíl mezi Fu a mundane v tomto příliš velký. V takovém případě se nebojte mundane postavám o něco navýšit jejich "příděly" v případě, že vykonají něco, co jejich Attunement ovlivní. Fluffově to je prakticky čisté - mají méně přiležitostí se projevit, ale o to větší význam pak má, když se opravdu projeví.
< Strany Síly > | |
Drily | Souboje a Duely |