Vše o zákeřném útoku

Obsah článku:
Další dvě pravidla, která se vztahují na zákeřný útok, jsou neviděný protivník a znehybnění. Tak se na to podíváme.
Boj s neviděným protivníkem
Aby se obránce mohl pořádně bránit, musí být schopen vidět svého protivníka, nebo použít nějakou dovednost, která by mu nahradila zrak, jako např. odbornost boje poslepu nebo záhadný úhyb (sekce o záhadném úhybu je ve třetí části).
Když čelí úplně ukrytému protivníkovi, nemůže obránce užít svůj obratnostní bonus ke třídě zbroje (pokud má) a útočník dostane +2 útočný bonus.
Snad nejčastější formou úplného ukrytí je kouzlo neviditelnosti. Běžný efekt neviditelnosti je zrušen, pokud zaútočíš. Pokud začneš své kolo pod takovým efektem a uděláš více útoků, budeš neviditelný pouze pro první útok a tvůj protivník nebude mít obratnostní bonus ke třídě zbroje (pokud nějaký má) pouze proti tvému prvnímu útoku.
Tak jako mají všichni úplné ukrytí proti slepému protivníkovi, totální temnota poskytuje úplné ukrytí těm v boji, kdo nemají vidění ve tmě. Pamatuj si ale, že ukrytí funguje oboustranně. Nemůžeš zákeřně zaútočit, pokud má cíl jakýkoliv kryt.
Některé speciální schopnosti a dovednosti dovolují omezenou schopnost vidění neviděných nepřátel. Některé speciální schopnosti vnímání a dovednosti všímání a naslouchání poskytují jistou šanci, že zjistíš, kde přesně se neviditelný protivník nachází. Existují i drsnější způsoby, jako např. rozhození písku či mouky po zemi, pokud se domníváš, že se poblíž nachází neviditelný protivník. Toto opatření ti umožní zjistit, kde se protivník nachází, ale neruší jeho úplné skrytí, takže mu to nebrání v zákeřném útoku. Nestačí vědět, kde tvůj protivník je. Musíš vědět kdy a odkud útok přijde.
Na druhou stranu je to pouze úplné ukrytí, které zabraňuje použití obratnostního bonusu ke třídě zbroje. Cokoliv, co sníží úroveň skrytí, opět umožní použití obratnostního bonusu. Kouzla, jako např. Spatři neviditelné či Pravé vidění, zbaví protivníka jeho ukrytí, ale pouze pro postavu užívající takové kouzlo. Uživatel kouzla pak může použít jiné způsoby k aspoň částečnému zviditelnění protivníka. Poprášení neviditelného protivníka moukou či barvou snižuje či eliminuje jeho skryt, stejně jako Jiskřivý prach nebo Vílí oheň.
Schopnost mimozrakového vnímání dovoluje svému uživateli vnímat neviděného tvora v dosahu jako by byl plně viditelný (pokud postava s mimozrakovým vnímáním má přímý výhled na ukrytého tvora). Tvor s mimozrakovým vnímáním si tedy ponechává obratnostní bonus ke třídě zbroje (pokud má) proti neviděným protivníkům a mimozrakové vnímání také neguje většinu krytů. To znamená, že nemůžeš zákeřně zaútočit na tvora s mimozrakovým vnímáním, pokud jej neobestoupíš nebo jej nezaskočíš. A tvor s mimozrakovým vnímáním může ignorovat jakýkoliv kryt protivníka, na kterého zákeřně útočí (neplatí pro pevné překážky).
Kouzlo mihotání poskytuje svému uživateli určitý stupeň ukrytí - a chrání před zákeřným útokem - pokud útočník nemůže vidět éterické protivníky. (Jak Spatři neviditelné, tak Pravé vidění odhalují éterické protivníky.)
Útočník, který vidí, ale nemůže působit na éterické protivníky, má stále 20% šanci že mine v boji proti tvorovi s mihotáním, neboť protivník může být éterický v okamžik úderu; to ale není kvůli úkrytu a nezamezuje to použití zákeřného útoku.
Když útočník sám používá mihotání, má 20% šanci, že mine (protože sám zrovna může být éterický, i když zrovna zasáhl). Tato šance, že mine, také neovlivňuje jeho možnost použití zákeřného útoku. Tedy pokud mihotající se útočník je neviditelný a jeho protivník nemá obratnostní bonus ke třídě zbroje (pokud má), tak může použít zákeřný útok. Pokud cíl mihotajícího se útočníka může vidět éterické protivníky, tak si ponechává svůj obratnostní bonus ke TZ (pokud ho má), vyjma případů, kdy je zaskočen či obestoupen. Protože neviditelnost mihotajícího se útočníka je vlastně éteričnost, nemohou si tvorové s mimozrakovým vnímáním ponechat svůj obratnostní bonus ke TZ a ani se nesnižuje jejich šance, že minou mihotajícího se protivníka.
Neschopnost pohybu
Když se nemůžeš hýbat, nemůžeš použít svůj obratnostní bonus ke TZ (pokud nějaký bonus máš) a můžeš být cílem zákeřného útoku, i když nejsi obestoupen.
Každá z těchto podmínek ti zabraňuje použít tvůj obratnostní bonus ke TZ: zápasení, znehybnění, bezmocnost, zneschopnění, držení, nebo ochromení. Při neschopnosti pohybu nepomůže proti zákeřnému útoku ani schopnost záhadného úhybu.
Zápasení se budeme věnovat trochu více. Když zápasíš, ztrácíš svůj obratnostní bonus ke TZ (pokud jej máš) proti všem protivníkům, se kterými nezápasíš, bez ohledu na to, kdo zápas začal - jsi stejně zranitelný, pokud si začneš, jako když tě někdo napadne. Proti protivníkovi, se kterým zápasíš, si samozřejmě ponecháváš svůj obratnostní bonus ke TZ. Takže, když zápasíš, nemůžeš použít proti svému protivníkovi zákeřný útok, ale tví kamarádi ano.
Pokud šplháš (vystupuješ či sestupuješ po vertikálním povrchu nebo svahu příliš prudkém, aby se dal vyjít), nemůžeš si počítat svůj obratnostní bonus ke TZ, což tě činí zranitelným vůči zákeřným útokům (a to i pokud máš záhadný úhyb).
Omotání ti zabraňuje v pohybu a snižuje tvojí obratnost, ale nečiní tě zranitelným zákeřným útokem.
Ve třetí části si probereme obestoupení, záhadný úhyb a pár dalších témat.
Ukrytí - concealment
Mimozrakové vnímání - blindsight
Mihotání - blink
Neschopnost pohybu - immobilized
Zápasení - grapple
Bezmocnost - helpless
Zneschopnění - incapacitated
Znehybnění - held
Ochromení - stun
Držení - pinned
Šplhání - climb
Omotání - entangled
< Část druhá >
Část první Část třetí
Původní článek napsal Skip Williams
http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/rg/20040217a
Volně přeložil Kodlicek
Napsal Kodlicek 02.01.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 11 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13152194023132 secREMOTE_IP: 3.149.252.37