Vanceho systém

Článek ze série Legendy a znalost
Napsal ShadoWWW

Gary Gygax miloval fantasy. Jedna z mých oblíbených historek z počátku TSR je o tom, jak Gary listoval knihami v sekci Sci-Fi a fantasy v knihkupectví Lake Geneva. Měl u sebe stoh knih, které si chtěl koupit. Kolem šel jiný můž s podobným stohem. Začali si spolu povídato knihách, které měli společné, ale i o těch rozdílných. Na konci rozhovoru nabídl Gary tomu muži práci ve své nové společnosti. Ten muž, James Ward, nejen že práci přijal, ale zůstal ve společnosti desítky let a vytvořil, přímo či nepřímo, stovky báječných produktů, které mají dodnes vliv na hru.

Takže ano, fikce byla pro Garyho důležitá.

Miloval práci Jacka Vanceho. Vance psal nejrůznější druhy fikce, ale pro D&D jsou nejdůležitější knihy série Umírající Země. V těchto knihách si kouzelníci připravují kouzla s názvy jako "Vynikající prismatické paprsky". Tato kouzla jsou natolik složitá, že zkušený kouzelník si dokáže uchovat ve své hlavě složky - slova, gesta a mystícké aspekty - jen několika kouzel najednou.  A jakmile se kouzlo použije, je pryč, dokud se znovu nepřipraví, aspoň podle Garyho interpretace.

A odtud vzalo D&D "Vanceho" systém magie. Kouzelníci (a většina ostatních sesilatelů) si připravují svá kouzla dopředu a jakmile je použijí, jsou pryč.

Jack Vance je skvělý autor. Z několika důvodů, jiných než jen nostalgie, hledáme způsob, jak dostat Vanceho systém sesílání kouzel zpět do hry. Je to dobré pro hraní. Vyžaduje od sesilatelů, aby přemýšleli dopředu, jaká kouzla chtějí seslat. Musí své schopnost používat s rozvahou. Jinými slovy, chytrá hra je odměněna. Musíte mít představu, jaký druh dobrodružství podstoupíte, abyste optimalizovali svou postavu, což často zahrnuje plánování a nejspíš i průzkum. Ale někteří hráči nemají rádi tento druh hraní. Někteří Dějmistři ho neoceňují. A někteří hráči prostě nechtějí používat svá kouzla s rozvahou.

Ve výsledku bychom rádi zahrnuli Vanceho systém jen jako jeden druh magie ve hře.  A podle nedávného zdejšího hlasování to vypadá, že většina z vás souhlasí - že bychom v základu měli zahrnout oba systémy, Vanceho i ne-Vanceho.

Chtěli bychom například, inspirováni 4. edicí, dát sesilatelům něco zajímavého, co by dělali, když zrovna nepoužívají svá omezená kouzla. Něco báječného a magického, ale ne kouzla. Toto pojetí je mimořádně zajímavé, protože otevírá dveře nápadu, že ve světě existují i jiná vyjádření magie než kouzla a jsou postavám dostupná. Je to zábavné pojetí hry z mechanického i příběhového pohledu.

Zvažujeme nápad magické odbornosti. Tyto odbornosti představují magické schopnosti, které postava může používat kdykoliv. Například můžeme mít základní odbornost zvanou Kouzelnický znak. Tato odbornost by ukazovala, že postava je mystický sesilatel a poskytovala by jí nepatrnou stálou schopnost. Možná malý výšleh ohně. Možná schopnost telekineze jako mágova ruka. Později by byly dostupné silnější odbornosti. Představte si odbornost Následovník Mordenkainena, která by poskytovala sesilateli magického psího společníka (něco jako Mordenkainenův věrný pes) nebo odbornost Následovník Tenser, která by umožňovala používat levitující disk.

Tento koncept splňuje dvě věci: Za prvé, umožńuje oživit některé kouzelné účinky, které se ztratily v tradičním Vanceho systému v porovnání s ohnivými koulemi a magickými střelami. Za druhé, umožňuje sesilatelům být magičtí, i když nepoužívají své omezené zdroje.

Nejzajímavější stránkou tohoto systému je, že nám umožňuje vytvořit povolání, které místo kouzel spočívá výhradně na těchto magických odbornostech. Může být mnohem jednodušší hrát takové povolání než kouzelníka. Nemusí si připravovat žádná kouzla, a přesto má množství zajímavých magických útoků, obran a pomocných schopností, které může použít. V konečném důsledku jde o ne-Vanceho sesilatele s mystickými schopnostmi ve stylu 4. edice.

Uvažujeme i o jiných možnostech, které mohou existovat současně se sesilateli používajícími Vanceho D&D přístup. Sesilatelé, kteří využívají své zdroje jinak, jako například ve stylu čaroděje 3. edice, nebo sesilatele s manou, jako povolání starého psiona, mohou snadno existovat ve stejném světě D&D jako tradiční kouzelník.


V nové anketě v původním článku můžete hlasovat o podobě magie v 5i.

Autor: Monte Cook
Napsal ShadoWWW 27.02.2012
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 74 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12419104576111 secREMOTE_IP: 18.207.160.209