Mohu vám na 100% slíbit, že do nové iterace hry zařadíme věci, které budete ignorovat, zejména jste-li D&D veterány. Vlastně přicházím s tvrzením, že chceme, abyste některé části hry ignorovali.
Líbí se mi analogie mezi D&D a barvením figurek. Někteří lidé si míchají svoje vlastní barvy z několika základních. Mají mnoho různých štětců a na jedné figurce stráví hodiny a hodiny. Takoví lidé jsou veteráni, kteří jsou hrdí na svůj řemeslný um a vloženou časovou investici. Míchání barev, jejich vrstvení a tím privádění figurek k životu - to vše je součástí hoby.
Potom jsou tu figurkáři jako já. Nechci míchat barvy. Rád si koupím už namíchané odstíny různých barev spolu s lakem a dalšími věcmi pro různé stupně lesku. Barvím figurky, protože když hraji D&D, chci suprové hračky na stůl. Neženu se za mistrovských dílem, ale spíš chci figurku, která vypadá docela pěkně z opačné strany herního stolu. Chci přímé instrukce. Kdybych se musel patlat s náročným sestavováním figurky, asi bych si to znechutil a dělal něco jiného.
Myslím, že podobná situace existuje v D&D. Někteří hráči a Dějmistři chtějí řešit věci po svém, nebo rozložit hru tak, aby vyhovovala jejich stylu. Jiní hráči chtějí ve hře jasněji vymezenou trasu, ať už z nedostatku zkušeností či času, nebo že jim to tak prostě vyhovuje.
V D&D je toho hodně, co zkušený hráč nepotřebuje, ale nováček, občasný hráč nebo krátce hrající DM považují za podstatné. Zde jsou dva konkrétní příklady.
Rady pro tvorbu dobrodužství: Věci jako rozpočet ZK, tabulky pokladů, diagramy střetnutí a tak dále jsou od toho, aby usnadnily tvorbu dobrodružství a tažení. Pokud jste zkušený DM, nejspíš žádnou z těchto věcí nepoužijete.
Odhalím vám tajemství. Dějmistroval jsem celoroční eberronské tažení a ani jednou jsem nepoužil žádná pravidla pro poklady nebo bohatství podle úrovně. Rozdával jsem věci, které vypadaly jako vhodné a suprové, a hra fungovala dobře. Pro začátek jsem použil systém nebezpečnosti, ale upravený pro mou skupinu.
Přiblížil jsem systém 4E pravidlům, když vyšla, ale i potom jsem používal mnoho upravených kouzelných předmětů. Pokud jste vedli D&D více jak 10 let, je pro vás tvorba dobrodružství vyřešená věc.
Na druhou stranu noví Dějmistři, lidé, kteří nemají moc volného času, nebo Dějmistři, kteří mají rádi věci nějak strukturované, by shledali naše pravidla užitečná a snadná. Opravdu chci vytvořit nějaké zvláštní, procedurální přístupy, které pomocí pěti či šesti kroků vysvětlí, jak vytvořit dobrodružství, střetnutí a tak dále. Mohli byste říct, že taková pravidla jsou věcná, i když zkušení Dějmistři je nechtějí nebo nepotřebují.
Role postav: Toto bude jistě kontroverzní téma, ale já si nemyslím, že role mají mít v D&D zvláštní mechanické prvky. Spíš si myslím, že role jsou skvělým nástrojem, jak pomoci hráčům soustředit se na to, jak chtějí hrát postavu. Zkušení hráči by měli mít možnost vytvořit si postavu, jakou chtějí, ale oni sami o sobě cítí, co mají udělat, aby "pomohli" družině.
Mnohem raději bych viděl role jako jakási doporučení některých základních strategií, které hráči mohou pojmout. Například rada pro kněze by mohla vysvětlovat, jak toto povolání vyniká v léčení. Pokud hrajete kněze a máte zájem o doporučení, co dělat, toto doporučení vám může navrhnout některá kouzla a schopnosti, společně s taktikou, kteoru byste měli během hry používat.
V tak otevřené hře, jako je D&D, může být tento druh doporučení pro nové hráče ohromě užitečný. A hlavně, pomáhá hráči rozkrývat druhy vazeb, které panují mezi postavami. Nový hráč se nemusí bát, že udělá "špatnou" věc, nebo že zklame družinu.
Přiznávám, že pro role nemám žádné využití. Rád vytvářím postavu na základě představy v mé hlavě, ne jako seznam úkolů. Chci, aby role měly formu rad, které pomohou hráčům poznat hru, ne aby byly svěrací kazajkou, která zabíjí volnost a flexibilitu, kterou nabízí hry na hrdiny.
Co se týče návrhu povolání na základě rolí, byl bych rád, kdyby nabyly formu rad, ve kterých bychom vysvětlili, jak hrát dané povolání. Měli bychom dokázat rychle a jednoduše vysvětlit, proč je jisté povolání užitečným členem družiny dobrodruhů. Mechaniky by to měly podpořit. Povolání, která jsou očividně slabší než jiná - tedy zastíněná ve všech aspektech hry - se musí přepracovat.
V původním článku jsou nové ankety.