Prestižní povolání a nová iterace

Překlad posledního letošního článku ze série Legendy a znalosti, tentokrát o chystaném konceptu prestižních povolání v D&D Next.
Napsal Geralt

Vítejte u posledního vydání Legend a znalostí v tomto roce. Sedmnáctý prosinec přináší jako vánoční dárek poslední letošní testovací balíček, jenž bude dostupný v průběhu dne. Pokud jste se přihlásili do playtestu, měl by vám přijít e-mail. Další sloupek Legend a znalostí se objeví až 7. ledna. Doufáme ale, že vás nejnovější iterace zvládne do té doby zabavit.

   Krom toho přicházíme i s bleskovou anketu, za jejíž vyplnění budeme rádi. Jak jsem už zmínil dřív během roku, máme v úmyslu začlenit do D&D Next prestižní povolání. Byla oblíbenou součástí 3. edice a 4. edice je v podstatě kopírovala pomocí konceptu rekovské stezky. V dnešní anketě tedy přinášíme seznam nejoblíbenějších prestižních povolání z 3. edice a rádi bychom, abyste tam vybrali své oblíbence.

 Co se prestižních povolání týče, vytkli jsme si několik docela prostých designérských cílů. Chceme totiž, aby odrážela zajímavé prvky herního prostředí než jen pouhé mechanické možnosti nebo zdroje schopností. Prestižní povolání by měla být něčím, co jste si zasloužili svými činy během herní kampaně, nikoliv pouhou novou sadou odborností nebo speciálních schopností s definovanými předpoklady. Jsou další odměnou, která žene hráče kupředu. Jistě, jelikož prestižní povolání nabízí nové mechaniky, můžete na ně vždy nahlížet jako na nové schopnosti. To ovšem ještě neznamená, že musíme začít pracovat na prestižních povoláních právě z tohoto úhlu.

V mých představách funguje prestižní povolání nejlépe tehdy, když přirozeně zapadá do příběhu hráčovy postavy. Jako pěkný příklad se mi vybavuje touha Sturma Ostromeče stát se Solamnijským rytířem. Rytíři byli klíčovou součástí světa a Sturm se snažil dokázat, že je hoden vstoupit do jejich řad. A co je ještě lepší, události Dragonlance ságy ukazují, že možná to byli naopak rytíři, kdo nebyli hodni Sturma. Líbí se mi právě onen potenciál, který prestižní povolání přinášejí pro příběhové linky v kampani, kdy vtahují postavy hlouběji do herního prostředí, stejně jako činy zaměřené na něco jiného než jen boj, hromadění kořisti a získávání dalších úrovní.

  Vím, že mnoho hráčů bylo rozčarovaných z toho, jak je prestižní povolání tlačila k plánování každičké odbornosti a dovednosti už od první úrovně. Mnohem radši bych chtěl, aby prestižní povolání vypovídala o skutcích postav v herním světě a o tom, jaké cíle sledují. Ke vstupu do Řádu vyverny by mohlo být potřeba přečkat noc mezi snovými přízraky uprostřed Dřímajících mohyl. Rytíři Černé sekery přijmou mezi sebe jen toho, kdo zabil přímého potomka královny Mazzar Elfobijky, orčí vojvodkyně, jejíž invaze kdysi podnítila vznik tohoto rytířského řádu. Takové dobrodružství a úsilí, jež postava do příprav na něj vloží, mohou zabrat i několik úrovní a měsíce či roky práce. Je to však součást záměrů a cílů postavy, nikoliv jen další úkol, který si vypravěč vymyslel, aby měl čím zaplnit příští herní sezení. Pokud vytvoříme prestižní povolání správně, můžeme tím poskytnout hráčům a vypravěčům tuny námětů na dobrodružství a cílů pro kampaně, na kterých budou moci pracovat již od první úrovně namísto pouhého seznamu dovedností a odborností, které si musí vzít na každé úrovni. Prestižní povolání v podstatě dávají vypravěči do rukou další odměnu, kterou může využít během kampaně. Poskytují hráčskou odměnu získanou podobně jako kouzelný předmět nebo poklad plný drahokamů a zlata.

 Zajímavé na tomto přístupu je, že ukazuje prestižní povolání jako vypravěčův nástroj, jako pomůcku jak oživit herní svět tím, že nabídne začínajícím postavám cíle v kampani. Můžete očekávat, že při navrhování prestižních povolání zaujmeme modulárnější přístup; sestavíme je z rozsáhlého soupisu mechanických možností a ukážeme, jak je rozebrat a zase složit dohromady. Pokud se nám povede vše správně, budeme moci poskytnout vypravěči pořádný nástroj k vytváření vlastních prestižních povolání, která oživí jejich kampaně.

 

Původní článek s anketou: ZDE

Autor: Mike Mearls, 17. 12. 2012
Napsal Geralt 31.12.2012
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 9 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13545799255371 secREMOTE_IP: 3.15.156.140