FATE - Fantastic Adventures in Tabletop Entertainment

Obsah článku:

Fate pointy...

...neboli Body osudu. Body osudu jsou velice variabilní mechanikou FATE, jejíž možnosti sahají od obyčejného zlepšení hodu, když to je zapotřebí, nebo upravení detailu ve hře (ano, MÁM v kapse nůž), až po rapidní zásahy do děje, vstupování do cizích scén a - moje oblíbené - vyhlášení monologu, kdy se děj zastaví, všechna pozornost je vaše a vy můžete říct několik slov nebo vět, aniž by vám do toho kdokoliv skočil (výborná mechanika pro dramatické proslovy při umírání nebo pro záporáky vykřikující poslední hrozby a sliby pomsty předtím, než utečou tajnou chodbou...). Vše záleží jen na nastavení...
Počet FATE pointů v rukou hráče není ničím omezen. FATE pointy utrácí hráč dle svého uvážení a získává je za negativní vyvolání aspektů. Co to je?

Pozitivní a negativní vyvolání aspektu

O tom, co je pozitivní vyvolání aspektu, se snad nemusím moc rozepisovat. Odškrtnete si dočasně jeden bod svého aspektu a výměnou si můžete změnit výsledek na některé kostce, přehodit celý hod nebo nějak zasáhnout do hry (například když jste vyřazeni z boje a váš přítel je v souboji ve velmi špatné situaci, tak si škrtnete (samozřejmě, pokud ho máte) :) aspekt "Jsem stále zde!" a můžete tím obnovit nějaké své předtím ztracené síly a jít mu na pomoc... protože jste stále zde.
Negativní vyvolání aspektu je mnohem zajímavější mechanika, a právě zde se vrátím k rozdílu mezi "Mistr meče" a "Nepřekonatelný s mečem". V pozitivním vyvolání vám oba aspekty vyjdou vlastně nastejno, ale aspekt "Nepřekonatelný s mečem" se bude jen velmi těžko vyvolávat negativně, což je pro vás špatně, protože to zaprvé nečiní hru tak zajímavou, zadruhé vás to připravuje o možnost získání Fate pointů.
Jak to funguje? Představte si, že máte aspekt "Mistr meče". Ten vám může pomoct při boji, dává vám možná trochu slávy mezi bojovníky nebo vám umožní znát různé netypické nebo prastaré magické zbraně. Ale GM, nebo, dle dohody, i některý hráč, jej může vyvolat negativně! Co to znamená? Aspekty nejsou jen nějaké bonusy, jsou to věci, které mají vaši postavu popisovat a vystihovat. Za známým Mistrem meče se budou stahovat kdejaké exsistence a budou jej vyzývat, aby vyzkoušeli, jak moc je na těch zvěstech pravdy. Mistr meče neutíká z boje a neodmítá výzvy... pokud vás někdo vyzve a vy chcete odmítnout, tak GM může vyvolat váš aspekt Mistr meče. Vy máte v tomto okamžiku na výběr - buď si budete stát za svým, budete chtít odmítout, a v tom případě zaplatíte tolik Fate pointů, kolik je úroveň vašeho aspektu Mistr meče, a můžete si dělat co chcete. Pokud nemáte potřebné Fate pointy, nebo pokud výzvu přijmete, pak naopak příslušný počet Fate pointů DOSTANETE.
Stejně tak byste měli Fate pointy dostat, pokud se sami zachováte podle svého aspektu...
Za poznámku stojí, že i zde jsem nevyčerpal vše, co FATE nabízí, například Fate pointové licitace mezi GM a hráčem u silnějších aspektů.

K čemu se dají FATE pointy využít?

Všechna využití jsou variabilní...
  • ke zlepšení svého hodu
  • ke zlepšení hodu někoho jiného
  • ke zrušení FATE pointu, který použil někdo jiný (lze se přehazovat dále a dále...)
  • Vyvolání "monologové" scény. Pozornost je jen a jen vaše
  • Můžete si s někým během boje prohodit pozici mimo standardní akce
  • můžete přijít do cizí scény PŘESNĚ v tu pravou chvíli...
  • v boji můžete slíznout zranění místo někoho jiného... skočili jste do rány ;)
  • můžete externě zasáhnout do cizí scény ("Jo tak kradeš? Tady je Fate point, přišli tam stráže...")
Jak vidíte, teoreticky, pokud dáte Fate pointům velkou váhu, se Vypravěč může až zcela stáhnout z vývoje děje, takže je teoreticky možné hrát i bez něj!!
Na druhou stranu, pokud Fate pointům dáte moc velmi malou, tak se hra bude odehrávat obdobně, jako v jiých systémech. Osobně teď hraji hru, ve které Fate pointy nepoužíváme vůbec, ale než se rozhodnete pro tak zásadní krok, tak to s nimi alespoň zkuste. ;)
Překlad FATE do češtiny najdete na RPG "Theory" Fóru
Anglický originál pak na FATERPG
Napsal sirien 07.05.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 43 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1414520740509 secREMOTE_IP: 44.220.182.198