Stín minulosti: druhý pohled

Obsah článku:

Malé nezbytnosti

Zásoby zdrojů

Širší pojetí obecně známých pěti nebo šesti vlastností je trend moderních rolových her. Na jedné straně je tu FATE, které nezná u postavy vlastnost do okamžiku, dokud není pro postavu příznačná. Není tedy síla, ale „Silný jako býk“. Sám však jsem vychován tradičními pravidly a vlastnosti mi chybí. TSoY přichází se třemi základními, jednu z nich nazývá Zdatnost (Vigor).
    Zdatnost představuje rezervy fyzických sil postavy a psychickou odolnost. Zdatné postavy se obvykle vyznačují vyvinutými svaly, zjizvenými obličeji, velkou silou, přehlížející pohled.
Již z pouhého popisu je vidět rozdíl oproti jiným hrám. Zdatnost pod sebe shrnuje většinu fyzických vlastností, všechny tři známé z DnD (síla, odolnost, obratnost). Instinkt a Důvtip trojici doplní a bystrý čtenář si jistě domyslí, co představují. Toto zjednodušení není samoúčelné, jak dále uvidíte. Protože zatímco stále mluvím o vlastnostech, z hlediska pravidel Stínu minulosti jde o zásobu zdrojů. Zdatnost je množství fyzického úsilí, které je postava schopna vydat. Fyzik by řekl, že Zdatnost je zásoba práce.

Schopnosti

To znám, řekne si každý, kdo viděl GURPS, DnD, nebo jinou hru obsahující nějaký systém dovedností. I zde však najdeme několik nových nápadů. Předně, každá schopnost je odvozena od zásoby zdrojů, ze které vycházíte pokaždé, když schopnost použijete. Pro Výdrž čerpáte Zdatnost.
    Výdrž (Zdatnost) je schopností postavy překonávat a vzdorovat bolesti a únavě. Užívá se pro ověření limitů fyzické zdatnosti a kondice.
Spojení schopnosti se zásobou zdrojů není původní myšlenka a autor přiznává inspiraci Shadowrunem. Kromě vrozených vlastností, může každá postava získat další dovednosti podle vlastního výběru. U některých je výběr omezen rasou nebo kulturou ze které pochází. Jednou z důležitých vlastností schopností jako takových je šíře jejich pojetí. Neexistuje zde Střelba z CZ 75, hra zná prostě Střelbu (krátké palné zbraně chcete-li). Cílem je povzbudit hráče k vymýšlení zajímavých popisů použití.

Tajemství

Tam kde nestačí schopnosti běžných postav, nastupují tajemství. Šermířská finta, dávné tajemství rodu. Magické nadání projevující se od dětství. Tam kde jiné hry mají odbornosti (Feats), nebo kaskadérské kousky (Stunts), TSoY nasazuje Tajemství (Secrets). Tajemství jsou speciální dovednosti, které posilují jiné schopnosti postavy. Jsou často nadpřirozené, někdy magické, ale vždy lepší než přirozené. K jejich vyvolání je nutné sáhnout do zdrojů příslušné dovednosti.
    Tajemství Skryté kapsy
    Postava je odborník na skrývání předmětů na svém těle. Bez ohledu na to, jak pečlivě byla prohledána, může kdykoliv vytáhnou malý (do ruky) nepříliš drahý předmět. K ověření zda se tak stalo, musí uspět ve Skrývání. Hráč postavy nemusí mít příslušný předmět předem zapsaný na deníku. Cena: 1 Instinkt.
Tajemství mohou být spojena s kulturou nebo rasou, nebo jsou volně dostupná. Tajemství je trumf v měření sil, který vytáhnete, teprve když není zbytí.

Klíče

Neotřelý přístup hra volí i ve způsobech získávání zkušeností. Ty jsou stejně jako v jiných hrách prostředkem ke zlepšování. Hra však nehodnotí jen vítězství nad protivníkem, nabízí hráči také možnost splétat příběh a zasahovat do dění více, než je obvyklé. Klíče jsou pro tento účel základním nástrojem ve hře a představují cíle, emocionální pouta nebo přísahy postav. Mohou znázorňovat i vývoj charakteru postavy, protože klíče lze nejen získávat, je možné se jich i zbavit.
    Klíč Svědomí
    Tvá postava má slabost pro slabší. Získáš 1 body XP pokaždé, když tvá postava pomůže někomu, kdo si nemůže pomoci sám. 2 body XP získáš, kdykoliv tvá postava vystoupí na obranu někoho, kdo se nemůže bránit sám. 5 bodů XP si připiš pokaždé, když tvá postava podpoří někoho v nepříznivé situaci a změní jeho život tak, že si bude umět pomoci sám. Vykoupení: Ignoruj žádost o pomoc.
Volbou klíče dáváte najevo, o čem chcete, aby hra byla. Klíč je váš způsob získávání zkušeností, skrze něj se postava vyvíjí a to i v okamžiku, kdy se vám už vybraný klíč nelíbí a chcete se ho zbavit. Je to jednoduché. Namísto toho, aby se klíč ztratil v propadlišti dějin, ještě naposledy zazáří, když splníte podmínky pro odprodej. Vaše postava se právě změnila. Prožila něco zvláštního a už nikdy nebude stejná (nejen proto, že odprodaný klíč je pro vás do budoucna tabu).
Pouhým výběrem základních konstrukčních kamenů TSO naznačuje svou podobu i příběhy, které umí vyprávět. A co je hlouběji pod povrchem? Pojďme se podívat a začněme další pevnou součástí rolových her, vyhodnocovacími mechanikami.
Napsal Lotrando 10.01.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 3 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15573501586914 secREMOTE_IP: 3.143.218.146