Obchod

Obsah článku:
Naposled se jednalo o nudné cesty karavanou. Nejsou to ale jen karavany, co zprostředkovává obchody, je tu také loďstvo se svými potřebami a problémy. Bouře, jídlo a voda, vzpoury ... to je oč tu běží.
Silný vítr zavedl galéru do přístavu klidně a s přílivem, zacházel s ní naprosto jinak než předchozí tři týdny plavby. Vysoké vlny, vítr buď ďábelsky nevypočitatelný nebo raději vůbec žádný a celé dny ani stopy po jiných plavidlech. Ta pouť si vybrala svou daň, několik členů posádky bylo nemocných a zoufale potřebovalo pomoc léčitele. A raději se ani nezmiňovat o těch dvou nebohých duších, jejichž těla byla odevzdána moři. Jen štěstí od nás odvrátilo pirátské lodě, kterými se tyhle vody jen hemží, snad to bylo na oplátku za to, že se k nám moře chovalo tak mizerně. Boj s nebetyčnými vlnami po pět celých dní a nocí následovaných dvěma dny bez i té nejjemnější brízy a podpalubí plné zlata a koření, kvůli kterému byla čára ponoru pekelně vysoko, mne téměř zabil. Ale teď, když jsou doky na dohled, se duch nás všech opět pozvedl, protože víme, že dnes budeme zase pít na pevné zemi.
Další formou přepravy kromě karavan jsou ve většině fantasy prostředích námořní cesty. Oproti nudné cestě karavan se na námořní výpravě setkáte s řadou překážek. Zásoby jsou omezené tím, co si vezmete na palubu a není snadné "lovit" čerstvé maso. Pro námořníky, stejně jako pro obyvatele pouští, je klíčová pitná voda - když vám dojde, vaše cesta rychle končí.
Počasí hraje s námořním obchodem krutou hru. Může být milosrdné, s dobrým větrem, anebo naprosto nevyzpytatelné, s přemírou větru - nebo s naprosto žádným větrem. Dobří kapitáni znají chování větrů, které roční období je moře klidné a kdy jsou na obzoru bouře, které mohou být skutečně nebezpečné. Špatní kapitáni nepřežijí dlouho, stejně jako jejich lodě.
Hlavní rozdíl mezi karavanou a lodí je způsob, jakým nabírají zboží. Zatímco vůz může snadno vézt náhodné uspořádání do něj nacpaných předmětů, prostor na lodi je silně omezen a tudíž je využit účelněji. Nákladní prostor je naplněn truhlami, krabicemi, bednami a žoky zboží - a opravdu výnosný obchod učiní z cesty jen to nejfajnovější zboží. Nicméně loď uveze mnohem více nákladu než nějaký vůz, takže se objem nakládky lodi měří tonáží nákladu.
Kupovat předměty ve velkém má svoje výhody. Dejme tomu, že obchodník platí za předměty o něco méně, než je jejich "tabulková" cena. Řekněme, že předmět váží 8 liber. Nejprve zvyšme váhu o balení (krabice, truhla, atd.) Čím menší nebo dražší předmět, tím propracovanější je balení. Opět tu nemluvíme o jednotlivých předmětech, ale o velkém množství. Můžete dopravovat jen vzácné cenné drahokamy - ale ty budou nejspíše ukryty v bezpečí v kapitánově kabině. Takže pokud je náš 8 liberní předmět po zabalení těžký 10 liber, vejde se vám jich 200 do jednotunového balíku. Když kupujete jednu tunu něčeho, pak se nákupní cena pohybuje okolo 50-65% udávané tabulkové ceny. Prodej na místě doručení bude něco mezi 65-80% tabulkové ceny (takže si kupec na místě může dovolit vybalení a jednotlivé rozprodání a stále na tom vydělá).
Musíme ale upozornit na to, že masová produkce není zrovna běžně praktikovaná metodologie, takže nemůžete jen tak koupit tunu mečů bastardů. Ačkoliv některá města (zejména trpasličí) budou produkovat větší množství kvalitních zbraní, nebudou zřejmě tvořit jednotypový balík - s výjimkou tak běžných zbraní jako jsou dýky a krátké meče. Většina majitelů zbraní má užší vztah s výrobcem a většina zbrojířů zase nerada produkuje mnoho stejných předmětů. A protože zbroj se obvykle vyrábí na míru, je to ještě nepravděpodobnější náklad.
Mince, vína, obilí, látky, hospodářská zvířata a kovy jsou dobrým nákladem. Mince a zlato jsou často posílány, aby nějaké zboží koupili, nebo občas dostávány jako výsledek prodeje nějakého zboží. Jindy se žádných mincí nepoužívá a mění se zboží za zboží (např. za cukr). V závislosti na lodi může jít i o umělecké předměty jako jsou sochy nebo malby.
Kde byl život karavany přepych a nuda, tam je život námořníka tvrdá monotónie. Každý den se obecně podobá dnu předchozímu: je třeba splnit nějaké úkoly (vydrhnout palubu, zkontrolovat takeláž, hlídková služba) za měnícího se počasí (déšť, sníh, pražící slunce, horko, chladno, silný vítr nebo mlha). Skoro každá probdělá hodina obsahuje nějakou práci a spánek je jen krátký.
Ale největším postrachem není počasí (které se dá nějak zvládnout), ale být loven těmi loděmi, které si vydělávají na živobytí na úkor ostatních. Piráti, bukanýři a korzáři jsou ve fantasy stejně běžní jako v naší historii. Podobně jako jejich suchozemští bratranci útočí námořní bandité, když je jejich kořist nejzranitelnější - daleko od jakékoliv pomoci a když mají piráti nejsnažší příležtost snadno uniknout. Nevýhodou pro piráty je, že se nemohou skrýt v krajině. Hlídka, která si zaslouží svůj plat, uvidí blížící se plavidlo na pořádnou vzdálenost a potom je to už souboj námořních dovedností, jestli predátor chytí svou kořist.
Podobně jako suchozemští bandité nemají ani piráti zájem na tom, povraždit všechny na palubě. Z lodi, která se divoce brání, je možno udělat výstrahu, ale piráti vědí, že pro jejich další existenci potřebují lodě, na které by útočili. Kdyby kupecké lodi nepluli do jejich oblíbených loveckých oblastí, potom by se pirátská loď musela vystavit větším nebezpečím a plout je hledat do jiných vod. Pochopitelně, že vládní lodě (námořnictvo, eskortní plavidla a tak podobně) si žádné milosrdenství nezaslouží. Tyto lodě jsou speciálně vysílány k pronásledování pirátů a piráti vědí, že si vůči nim žádné milosrdenství ani dovolit nemohou.
Korzáři jsou jedním státem "uznaní" lupiči. Mají obvykle rozkaz napadat jen lodi určitého národa nebo obchodního uskupení, každopádně se vždy vyhýbají lodím toho státu, který je uznává. Pochopitelně se stává, že se korzárský kapitán pomalu odvrátí od svého původního poslání a stane se z něj obyčejný pirát.
Také, pokud je váš DM skutečně zlý (a který není?), je tu nebezpečí útoku nějaké mořské potvory, která si chce udělat z lodi nový domeček. Pod vodou. Skutečnou hrozbou pro hráče je, že narozdíl od divočiny, kde můžete zamířit do první hospody lízat si rány, je to k pobřeží docela dlouhé štreka i když budete střídat plavecké styly.
Námořní kampaně nevyžadují, aby byly výjimečně průzkumné. Hru lze vybudovat i okolo neohrožené postavy usilující vydělat jmění obchodem, ne dobýváním pokladů. Pochopitelně, že se ta nebohá duše střetne s piráty, kupeckými cechy, konkurenčními obchodníky, zločineckými živly a řadou dalších překážek - ani nemluvě o vrtkavé povaze hospodářství.
< Obchod, část II >
Obchod, část I
Napsal Alnag 01.12.2005
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 0 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11104202270508 secREMOTE_IP: 3.83.81.42