Kouzelníkova cestovní příručka

Roleplayingové inspirace pro hráče postavy kouzelníka (wizarda).
Napsal andtom
Sbírka setříděných fragmentů poměrně obsáhlého díla „Kouzelníkova cestovní příručka“. Magická universita, kde byla Kouzelníkova cestovní příručka sepsána, či alespoň přibližná lokace a čas vzniku díla, jakož i jeho autor, nejsou dosud známy. Výzkum však dál pokračuje...


(Předmluva, fragment z Andtomovy sbírky)

Před necelými třemi lety jsem byl požádán universitním kolégiem, abych přepracoval a připravil toto revidované vydání "Kouzelníkovy cestovní příručky". Uložil mi ji zpracovat co nejobecněji tak, aby sloužila nejenom studentům mystické (arcane) magie naší školy, ale mohla být v rámci spolupráce s jinými magickými školami v tomto nebo dokonce jiných světech do těchto škol měněna za jiná díla. Proto je toto nejnovější vydání pojato co nejvšeobecněji a zahrnuje...


(Opravdu dobrý důvod, fragment z Andtomovy sbírky)

... a stejně tak musíte zapomenout na škodlivé návyky z doby před vstupem do magického učení. Jakmile se jednou vydáte na dráhu kouzelníka, stane se pro vás rizikovým v podstatě vše vně chráněných knihoven, magických věží a podobných bezpečných prostor. Nepřátelská „divočina“ tak pro vás začíná doslova u vnějších dveří těchto míst, byť by se nacházely na rušném náměstí mírumilovného města.
Pravda, někteří se to snaží řešit tím, že později obětují něco z času vyhrazeného studiu mystické magie a věnují část úsilí zdokonalování dovedností jiných povolání. Volba je jen na vás. Pečlivě však zvažte, nakolik byste oddálili, ne-li úplně zapověděli, cestu k mocným mystickým kouzlům a dovednostem. Je to škoda, neboť kdo vládne mocnými mystickými kouzly, ten je na cestě k opravdovému vědění. Život utíká hrozně rychle a zdokonalování se v magii vyžaduje spoustu úsilí a času. I když kouzelník nezapadá dokonale do prostředí vnějšího světa, se vzrůstajícími schopnostmi si už s ním přece jen nějak (a pokročilý kouzelník ne jen tak ledajak) poradí.
Jestliže s přiměřenou dávkou rizika lze tu a tam projít nevelké vzdálenosti mezi bezpečnými místy oddanými mystické magii, pamatujte, že musíte mít opravdu dobrý důvod, abyste se vydali na skutečné dobrodružné putování. Kouzelník se prostě nevydává na cestu jen tak! Pokud by se vám toto nějaký kouzelník snažil tvrdit, potom nemluví pravdu a možná se vás snaží zmást a využít. Znalí věci včetně nekouzelníků toto dobře vědí, takže pokud se vás někdo bude ptát na důvod vaší cesty, měli byste mít po ruce přijatelné vysvětlení. Zda bude pravdivé, je na vás, důsledky si nesete sami.
Pokud jde o ...


(Půjčka do začátku, fragment z Andtomovy sbírky)

... Ve skutečnosti je ovšem situace taková, že se na cesty vydávají často ti kouzelníci, kteří mají minimální šanci přežít - nováčkové hned po skončení magické školy či učení. A při vší té mizérii si ještě zkomplikují (řekněme to bez obalu - zkrátí) život tím, že se jako ne zrovna movití vydají na cestu chabě vybaveni. Přitom takové putování může odvést kouzelníka na delší dobu od jakékoliv mystickou magií dotčené civilizace, od jakéhokoliv zdroje magických potřeb a pomůcek. Vezměte si třeba pocit bezmoci, kdy sice máte čas, ale nemáte magické prostředky k zapsání nového kouzla do knihy kouzel (spellbooku) a toto kouzlo může zítra rozhodovat o vašem životě či smrti.
Ano, nejedná se o malé částky. Cena zapsání jediné stránky knihy kouzel (speciální brko, jež se psaním rychle ničí, inkoust, atd.) může stát tolik, že za tu částku pořídí bojovník (fighter) slušnější zbroj i se zbraní. Kouzelník, pokud chce přežít, potřebuje mnohem nákladnější vybavení do počátku než kdokoliv jiný.
Proto potká-li vás tato zapeklitá situace a měli byste se vydat na cestu nedostatečně vybaveni, radím jediné: zadlužte se, pokud to jen trochu jde a podmínky jsou pro vás přijatelné. Trošku lepší magická škola nebo i jen kouzelník, u něhož jste v učení, vám mohou být ochotni půjčit do začátku materiál nebo peníze na jeho nákup před cestou.
Samozřejmě zvažte okolnosti, za kterých vám bude půjčeno. Nemyslete si, že dostanete půjčku jen tak, pouze za její vrácení po určité době. Bude to pravděpodobně vázáno na nějakou službu něco obstarat či zařídit nebo něco zcela jiného. To může být velice obtížné a svazující, dobře si proto konkrétní podmínky takového kontraktu promyslete. A ještě jedna věc: pokud vám někdo půjčí, buďte si jisti, že mu nezmizíte jen tak za horizontem ze života, ale že si vás nějakým způsobem umí pohlídat i na dálku...


(Respekt jako spojenec, fragment z Andtomovy sbírky)

... Kouzelníci mají dost často v různých společnostech a kulturách ztížené postavení. Je to dáno tím, že pro ostatní nejsou moc čitelní: zatímco u bojovníka se dá v případě potíží již od pohledu orientačně předpokládat, čím asi vládne, u kouzelníka je to mnohem těžší.
A toho lze obratně využít. Nemusí přitom jít přímo o vzbuzení strachu v ostatních. Slovu strach bych se diplomaticky rád vyhnul, mluvme raději o dostatečném respektu. Pamatujte, že nikdo s jistotou nevidí do vás samotných. Nikdo bez dalšího nepozná, jaké přesně schopnosti máte a nakolik jste zkušený kouzelník. A možná ještě důležitější je, že nepozná, jaké schopnosti, o kterých kdy slyšel a kterých se bojí, nemáte.
Proto může být dobrou základní volbou vystupovat naprosto otevřeně, být na první pohled kouzelníkem a uvést cizí oči do nejistoty o vašich schopnostech. Mluvte pečlivě volenými slovy - méně je mnohdy více. Chovejte se s kouzelnickou noblesou. Toto vše vám může velmi často pomoct otevřít dveře tam, kam potřebujete, nebo dokonce zachránit váš život. Důležité je, aby okolí, na které potřebujete zapůsobit, bylo alespoň trochu inteligentní (v neinteligentních nebo mizivě inteligentních bytostech bez pádné ukázky svých schopností moc respektu nevyvoláte, spíš naopak).
Na druhou stranu je potřeba na rovinu říct, že takové otevřené vystupování kouzelníka může přitáhnout nechtěnou pozornost k vaší osobě, a to se všemi fatálními důsledky. Někoho to může provokovat jako demonstrace síly, kterou sám nevládne, někoho zase přitáhne zájem o věci, které by se vám daly uzmout. Proto neustále pečlivě zvažujte, zda zrovna nenastal správný čas na chvilku vyměnit styl vystupování. Na tomto místě bych se ještě ...


(Splynutí s davem, fragment z Andtomovy sbírky)

... ale jedná se o úplně opačný postup, než vzbuzování respektu. Toto je vhodné tam, kde se pohybujete v prostředí nepřátelsky naladěném ke kouzelníkům nebo pokud jen chcete, aby vaše identita byla z nějakého důvodu utajena.
Změňte ráz oblečení z kouzelnického na jiný, záleží jen na okolnostech a dostupných možnostech. Může to být oblečení obyčejného sedláka s brašnou stejně dobře jako tuláka (rogue) nebo cokoliv jiného vhodného, co vás neomezuje v kouzlení. Ukryjte dovnitř oblečení vše, co vás jasně prozrazuje jako kouzelníka (váčky s magickými komponenty, apod.).
Pamatujte, že dokud k sobě nepřitáhnete pozornost ostatních, okolí nemá důvod být z nějakého důvodu podezíravé (např. pátrací akce „hledá se kouzelník za odměnu“, žel i to se někdy stává u některých primitivních společenství pohrdajících mystickou magií), je vaše šance na zamaskování vašeho kouzelnictví vysoká. V případě nedokonalého maskování je však určitá šance, že vaše kouzelnické umění bude bdělým očím prozrazeno. To vás může dostat do komplikované situace, protože málokterou inteligentní bytost nepopudí zjištění, že je obětí klamu. Bude vás dokonce pokládat za o to nebezpečnější bytost.
Také zvažte, nakolik vás změna oblečení omezí v kouzlení. Oblečení může být jakkoliv volné a nebránící sesílání mystické magie, ale stejně na něj asi nejste zvyklý tak, jako na speciální kouzelnické oblečení. Není nic horšího, než v kritické chvíli zoufale šátrat uvnitř cizího šatu po materiální složce kouzla.
Někdy, pokud máte spolucestující, může být užitečné vyměnit si oblečení právě s některým z nich. Okolí, ve kterém se budete pohybovat, třeba bezpečně ví, že cestuje spolu několik osob a jedna z nich je kouzelník. Přitom vy chcete z nějakého důvodu zůstat mimo pozornost nebo jen využít momentu překvapení ke svým cílům a zůstat zpočátku utajen. To je chvíle na proměnu - záměnu zevnějšku vás a jednoho z vašich společníků, kdy on vás svým zevnějškem kouzelníka bude krýt. Počítejte však s tím, že tato dvojí záměna v sobě skrývá zdvojené nebezpečí prozrazení, protože oba dva se budete maskovat cizím oblečením...


(Až dojdou kouzla, fragment z Andtomovy sbírky)

… Vyvstává otázka: co má dělat kouzelník v prekérní situaci, až mu dojdou připravená kouzla? Přece kouzlit! Tedy vlastně „kouzlit“!
Tím „kouzlením“ myslím napodobování kouzlení. Pokud jsem o řadu stránek zpátky rozebíral respekt z kouzelníka jako výtečnou věc pro získání obecné výhody, tak napodobování kouzlení je pokračováním v této linii. Jde o to, že ač nemáte k dispozici již žádné kouzlo k seslání bez dalšího odpočinku, můžete okolí dovést k přesvědčení, že něco sesíláte. To může pomoct k různým věcem: k vyvolání strachu, k zahnání, k znejistění, k nesprávnému hodnocení situace a priorit... V účincích je to něco vzdáleně podobného efektům kouzel školy iluze (illusions).
Důležité je být přesvědčivý, že něco sesíláte: hlasem, pohyby, zdánlivým použitím materiálních složek. Vlastností mystické magie kouzelníka je, že seslání kouzla spočívá v krátkém dokončení (spuštění) předem zapamatovaného kouzla a u většiny kouzel se tak projeví efekt okamžitě. Proto je dobré simulovat i nějaký viditelný efekt kouzla a imitovat kouzlo s krátkou sesílací dobou. Můžete mít např. v pochvě obyčejnou dýku předem opatřenou na hrotu kouzlem Věčný plamen (Continual Flame) a tuto dýku při imitování sesílání kouzla současně vytáhnout a pěkně s ní zamávat coby nebezpečnou právě očarovanou magickou zbraní. Přemýšlejte a experimentujte, možností imitace kouzlení je spousta.
Nevýhodou tohoto „kouzlení“ je, že když se provalí jeho klamavá podstata, budete mít asi problém. Ten spočívá v nepředvídatelnosti reakcí na vaše obluzování (a co hůř, často nastává kombinace těchto reakcí, pokud své „kouzlení“ směřujete vůči vícero osobám). Někdo půjde po každém jiném než po vás, protože vás bude pokládat za málo nebezpečného (už nemůže kouzlit, kašlem na něj). Někdo naopak okamžitě půjde jen a jen po vás, protože ho tím jednoduše rozzuříte nebo naopak bude předpokládat, že se jen schválně děláte, že již neumíte kouzlit (což opravdu můžete). Hodně záleží na inteligenci a zkušenostech oponentů. Nic z toho se však nedá předem dostatečně odhadnout...


pozn.: návrh domácího pravidla (house rule)
Imitace sesílání kouzla je úspěšné (oponent uvěří, že se seslalo kouzlo), když postava kouzelníka uspěje v tomto vzájemném ověření (opposed check):
d20 + hodnota Předstírání (Bluff) + hodnota Znalosti kouzel (Spellcraft)
proti
d20 + hodnota Odhalení úmyslu (Sense motiv) + hodnota Znalosti kouzel (Spellcraft)

přičemž sesilatel imitace kouzla musí mít alespoň jeden bod dovednosti (Skill point) ve Znalosti kouzel (Spellcraft) a imitované kouzlo musí být ze seznamu kouzel kouzelníka (Spell list)
Pár technických poznámek od Andtoma:
Fragmenty se esteticky tváří jako ze souvislého textu jedné knihy vytržené ("dochované") útržky textu. Ve skutečnosti jen jde o myšlenku „článku“, který má volnější architekturu. Na jedné straně umožňuje komukoliv doplnit jakkoliv krátký příspěvek (fragment) se zajímavou myšlenkou k hraní kouzelníka, přičemž mu odpadají případné potíže s naplněním délky běžného článku. Na druhé straně zas čtenář bude mít před sebou obsáhlejší dílko (postupně doplňované - záleží i na vás), které může používat jako celek coby roleplayingovou inspiraci pro kouzelníka.

Pro ty, kteří chtějí přispět fragmentem:
Každý fragment je označen jménem (nickem) autora. Autoři všech fragmentů včetně mě budou uvedeni jako rovní spoluautoři celého materiálu.
Znění fragmentů ve slovenštině vítáno, budou považovány za útržky z cizojazyčného vydání Kouzelníkovi cestovní příručky.
Fragmenty nesou pouze heslovité názvy a nejsou číslované, protože pak by byl problém vkládat další fragmenty, jež by logicky patřily mezi již napsané a očíslované (byl by v tom chaos). Proto své fragmenty dle jejich obsahu unikátně pojmenujte a navrhněte jejich vřazení do již napsaných fragmentů (mezi které dva je chcete nebo na konec) - řiďte se logikou, jak asi mohla být Kouzelníkova cestovní příručka chronologicky sepsána.
Fragment s vypsáním obsahu celé Kouzelníkovi cestovní příručky jako knihy jsem neuváděl záměrně, aby se nespálily mosty něco doplňovat. Takže ani vy nepište obsah knihy a ani své případné kapitolové nebo podkapitolové nadpisy v rámci textu fragmentu nečíslujte.
Nakonec poslední, ale velmi důležitá věc: tento materiál má být pouze o roleplayingu, ne o powerplayingu, maxování atd. Takže prosím žádná komba, zaručené cesty, jak něčeho dosáhnout a podobně. Ono se samozřejmě nedá říct, že pokud mě k nějakému postupu nenapadne jeho nevýhoda, jedná se stoprocentně o powerplayingový tip. Ale dá se myslím říct, že pokud mě k nějakému postupu napadne jeho vyvážená nevýhoda, nepůjde o powerplaying. Toto proto použijte jako kontrolní mechanizmus: napište pouze takové věci, u kterých přímo uvedete určitou nevýhodu, kterou popsaný postup kouzelníkovi přinese. Pokud takovou nevýhodu neumíte nalézt, pak takový tip vůbec nepište. Všimněte si, že jsem se tímto stylem snažil napsat všechny fragmenty kromě Předmluvy, která je ale jenom vysvětlující vata, aby fragmenty držely pohromadě, ale jinak herně nic neříká.
Napsal andtom 15.07.2006
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 0 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.096940994262695 secREMOTE_IP: 54.225.1.66