Co s časovou náročností RPG

Moderní doba hrám na hrdiny nepřeje. Časová náročnost naší oblíbené zábavy se neslučuje s každodenní uspěchaností, nároky rodin, škol, zaměstnání, úřadů a vůbec skutečného života. Tato neutěšená situace společně s osobními zkušenostmi mne dovedly k sepsání následujícího souhrnu rad a tipů, vzešlých ze zápolení dlouholetého GM s hodinami. Vzhůru do války o herní minuty!
motto dne - Improvizací a hospodařením s časem k pohodlnějším, plynulejším a hlavně rychlejším hrám

Bojiště první: Ustanovení výchozích podmínek

Dříve než vůbec budete nad samotnou hrou přemýšlet, pokuste se ustanovit kontakt s hráči. Ačkoliv se herní skupinka často sejde až těsně před začátkem hry, pokuste se předem domluvit na všech méně vznešených náležitostech - místě a době hraní, kdo bude PJ (DM, GM), podle jakého systému se bude hrát, kdo přinese (a jaké) jídlo/pití atd.
Jakmile bude nutné proviantní a organizační řízení u konce, přistupte k plánování hry. Téma a žánr hry vyberte podle toho, s jakou zábavnou literaturou, filmy a hrami jste v kontaktu. Vyberte z nich pak ty scény a sekvence, které vám vyvstanou v hlavě - a propojte je jako scénář svižného filmu.
V rámci minimalistické přípravy doporučuji pár jednoduchých triků. Zaprvé založte upomínkovými papírky nejen všechny důležité stránky příruček, ale i ostatních herních materiálů (vašich poznámek, knih a podobně). Během hry zapisujte jen nejdůležitější poznámky jen ve chvílích, kdy to nebude působit rušivým dojmem. Kdekoliv to jde, využívejte spíše přirozené logiky a absolutního rozhodovacího práva PJ než pravidel a kostek. Pro jistotu mějte po ruce seznam jmen, slov a termínů vhodných pro daný žánr, ke kterým už jen budete připisovat významy, profily a detaily. Obvykle mívám asi 20 mužských, 10 ženských a 20 místopisných názvů, pak asi 20 slov v různých jazykových skupinách (stačí když znějí jen trochu podobně). Jak vysvětlím později, nezapomeňte si také stopky nebo mobilní telefon s touto funkcí.
Ostatní už záleží na tom, jaké hráče ke hře přizvete a jak se na hru vyspíte.

Bojiště druhé: Cíle a očekávání

Následuje konfrontace vašich nápadů s hráči a riziková fáze začlenění jejich postav do světa a příběhu hry. Tento článek předpokládá, že každý z účastníků hry chápe její hlavní cíl: poskytnout rychlou a svižnou zábavu, schopnou konkurovat v boji o váš společný čas zuřivému náporu ostatních médií a zábavních prostředků.
Nikdo by se tedy neměl zlobit, pokud pro každého hráče stvoříte archetypální postavu (která se vám už tak hodí do hrubé kostry příběhu) a navíc do zásoby dva herní charaktery, postavy nějakým způsobem zajímavé a využitelné. Ty nabídněte hráčům, kteří si nevyberou z první várky. Zbylé postavy vám zůstanou v rukou jako prostředky, kterými budete ty hráčské popohánět a usměrňovat.
Na konci hry by měl každý odcházet s pocitem intenzivního zážitku v němž nechyběly všechny obvyklé prvky stolního RPG, při kterém se toho ale stihlo mnohem více než bývá obvyklé. K dosažení takové rychlosti, plynulosti a zároveň zábavnosti je však nutná účast všech hráčů a samozřejmě obvyklé podmínky her na hrdiny (obeznámenost s pravidly a pokud možno světem hry, důvěra a respekt k PJ a další atributy, bez nichž si intenzivní hru neozkoušíte).
Ze strany hráčů budou muset přijít určité ústupky a mnoho tolerance, kterou by jim PJ měl být schopen vrátit.

Bojiště třetí: Zelený strom praxe

Příběh začněte uvozením některých základních pravidel. Na kostky a ostatní herní pomůcky se nesahá, dokud nezazní pokyn PJ. U hry se nekonzumuje jídlo pokud to není v zájmu roleplayingu. Jsou zakázány veškeré věci, které by odváděly pozornost od dění. Nechť si hráči všechny hovory a SMS vyřídí před hrou. Sousedi ať ztlumí televizi a nechť se každý z účastníků tělem i duší přenese do bájných krajů vašeho vybraného fantasy světa.
Následovat by mělo úvodní vyprávění. Začněte vy, ale příliš se nezdržujte. Nastiňte situaci nějakým atmosférickým popisem o současném rozpoložení světa, a postupně dojděte až k momentu, který svedl postavy dohromady (třeba již rovnou do zuřivého boje).
Pak vezměte do rukou stopky a každému hráči dejte určitý čas k tomu, aby popsal svou herní postavu. Pokud nestačí svůj popis dokončit, přerušte jej a nechte začít dalšího hráče. Takto pokračujte dokud nepřišla řada na každého, případně proces opakujte dokud nebude jasno.
Dalším bodem bude určitě akční sekvence, která by v ideálním případě měla odstartovat takové tempo, které se podaří udržet po celou dobu hraní.
Hráči by v ní měli naplno pochopit význam časové tísně, jež je bude provázet. Ať už ji budete podporovat příběhově nebo ne, efekt frenetické, divoké jízdy je zaručen. Ve zkratce to znamená, že každý hráč má ve svém kole jen omezený čas na popis činnosti své herní postavy. V některých situacích dejte hráčům času více, v jiných méně. Pokud do daného limitu nic nerozhodnou, jejich postava nenašla odvahu konat, není si vědoma dění nebo se ho zuřivě snaží pojmout. Určitě budete překvapeni, jak rapidně se změní přístup hráčů k boji.
Ačkoliv nejspíš nebude ve vašem zájmu některou z postav zabít nebo třeba i jen zranit (kvůli rychlosti příběhu je shánění prostředků k léčení a roleplay zranění nežádoucí), zachovejte hře popisnost a atmosféru. Konkrétní podmínky záleží na tom, co vyhovuje vaší herní skupině, ale platí jedno obecné pravidlo: Spíše než na hodu kostkou by měla úspěšnost hráčských akcí spočívat v tom, jak zábavné pro ostatní hráče jsou jejich popisy. Čím zábavněji a zajímavěji hráč činnost svého herního charakteru popíše, tím lépe pro něj.
Velmi výrazně hru zrychlí i změna způsobu házení kostek (pokud už nastane situace, ve které je jich vůbec třeba): používejte různobarevné kostky pro různé typy efektů a útoků a házejte je dohromady (hráč tedy nehází jen útočný hod, ale zároveň s ním i hod na poškození apod.).
Budete se muset popasovat s jednou obrovskou překážkou na cestě k úspěchu, totiž nutností mistrného zvládnutí umění improvizace a zpětné vazby.
Improvizace je ve hrách na hrdiny známou a obecně nutnou schopností. PJ jí musí disponovat ať chce nebo ne a společně s nápady a schopností poutavého popisu jde o základní pilíř každé hry. O to více, pokud je hra závislá na rychlém a v každé chvíli co nejpoutavějším rozhodnutí. Pokud máte s improvizací problémy při konvenčních způsobech hraní, do svižného se raději ani nepouštějte.
Schopnost zpětné vazby je pak zcela určující záležitostí. Lze ji získat jen dlouholetým hraním a spočívá v osvojení zažitých principů, přirozené empatii a kombinačních vlohách. PJ s touto schopností vnímá řeč těla, tón hlasu a další stovku signálů z jednání každého účastněného hráče a splétá z nich mozaiku, která mu dodává inspiraci a vodítka k dalšímu dění. Opakem takového PJ je člověk zahrabaný za horou příruček, který od hráčů jen sem tam požaduje hod kostkou a jinak žije jakoby ve vlastním světě.
Zkombinováním improvizačních schopností s uměním zpětné vazby dosáhnete stupně, kdy hra běží v podstatě sama. O tomto tématu a jeho konkrétních principech by bylo třeba sepsat samostatné pojednání, ale vězte, že bez zvládnutí obou disciplín se na postu úspěšného PJ dlouho neudržíte.

Shrnutí války: S chutí do toho!

Tento článek otevírá mnoho témat, která stojí za rozpracování. Rád od vás uslyším, zda se zde uvedené rady a tipy setkaly s úspěchem. Snad se k problematice svižného hraní ještě společně vrátíme do hloubky. Do té doby přeji hodně času na hraní!
Pokud budete ochotni podělit se o své zážitky z využití rad v tomto článku, neváhejte! V případném pokračování tohoto článku je jistě využijeme k zajímavým rozborům herní praxe. Ozvěte se na sebias@volny.cz.
- převzato z Czechdnd Reloaded -
Napsal SEBastian_Chum 07.02.2006
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 12 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17278003692627 secREMOTE_IP: 18.207.255.67