Hráč: Zamaskuji se a proplížím se do města, abych zjistil, co se povídá. Chci vědět, zda mne někdo nepodezřívá z rozbití chrámového okna a poškození oltáře.
Vypravěč: To zní jako dobrý plán. Jak poznáš, že mluví o tobě.
Hráč: Jak jako?
Vypravěč: No, jsi ve městě nový. Nikdo tě ještě nezná jménem. Takže kdyby někdo věděl, žes to byl ty, popíšou tvůj vzhled nebo tak něco. Ale ještě jsi neurčil, jak vypadáš. Takže…
Popis vaší postavy je to, čím byste měli v optimálním případě začít. Ale všichni víme, jak to chodí. Občas hra začíná za pár minut, občas jsme z nové hry jako na trní a tuhle fázi jednoduše přeskočíme. Nebo prostě ne a ne najít tu správnou inspiraci. Třeba zjistíte, že pokaždé máte v podstatě tu samou postavu. Tak jak zlomit ten začarovaný kruh?
Tady je řešení: jděte do Hollywoodu a najměte si na tu roli nějakého známého herce. Samozřejmě metaforicky.
Celebrity filmového průmyslu mají jednu věc společnou. Mají v zásadě jednoduchou, ale silnou osobnost, kterou si nesou z jedné role do druhé. Harrison Ford jako trpící leč přemýšlivý hrdina. Sharon Stone coby ledově klidná kráska, s aurou moci. Clint Eastwood s jeho přimhouřeným, stoickým výrazem slibujícím násilí ve jménu spravedlnosti. A tak dále. Zvolte si herce spolu s jeho archetypální osobností a pokuste se ji ztvárnit ve hře.
Leč herci nehrají vždycky stejné role. Můžete se tak zaměřit na jednu konkrétní z nich. Vezměte si třeba konkrétně Sigourney Weaver v řadě filmů Vetřelci nebo obecný typ, do kterého je herec obsazen. Například manuálně pracující smolař Stallone z Rockyho se liší jak od zabijáckého vojáka z Ramba tak i málomluvného superpoldy v Demoliton Manovi. A jeden každý z nich vám nabídne trochu jinou postavu.
Čím lepší přehled ve filmech máte, tím větší se vám samozřejmě otevírá spektrum možností. Můžete si vybrat od opravdových hvězd až po méně proslulé, ale něčím specifické herce. Váš nervózní zloděj bude mít hned jinou dimenzi, propůjčíte-li mu podobu a chování Steva Buscemiho (Reservoir Dogs, Fargo). Jeho žalostné výrazy a kostnatý vzhled tak nějak dělají dokonalý materiál pro lasičkovité role a role osudem pronásledovaného člověka, které obvykle hraje. Postava čaroděje, založená na jízlivě duchaplném herci jako je Chris Rock, bude mít nepochybně rysy odlišné od těch, které se obvykle s tímto povoláním pojí.
Jste-li fanoušek starších filmů, můžete si zde najít inspiraci, kterou vaši spoluhráči sotva identifikují. Ostatně identifikace zdroje vaší inspirace není ani žádoucí, pokud nehrajete hru humornou. Odvádělo by to totiž pozornost Vypravěče i spoluhráčů, pokud byste zjevně hráli omšelou verzi známé celebrity. Nesnažte se jí stát, jenom se jí inspirovat. Pokud vaše postava přestává být reálnou a dialogy, které vede, nezní věrohodně, máte problém. Stejně jako vám Vypravěč popíše potvoru a neřekne vám její jméno a neukáže vám ji v Bestiáři, tak vy musíte poskytnout živý popis vámi zvoleného herce. Řekněte například "pohledný mladík s široce otevřenýma, důvěřivýma očima a kšticí tmavých, střapatých vlasů," místo "vypadá jako Keanu Reeves."
Když si volíte herce, který ztvární vaši postavu, volíte si víc než jen fyzický vzhled a základní osobnost. Může vám to pomoci, když se ve hře ocitnete v úzkých. Přestaňte se na chvíli ptát, co by udělala vaše postava a řekněte si třeba: "Co by udělala postava Seana Conneryho?" No, pomyslíte-li na Bonda, uhodnete, že by pravděpodobně šel přímo doprostřed nebezpečné situace, spoléhaje na svůj důvtip, šarm (a tajné hračičky/magické předměty), že ho z ní dostanou zase ven.
Mějte ale na paměti, že chování vaší postavy budete muset přizpůsobit světu, který vám Vypravěč předloží. Hrajete-li v prostředí, v němž neustálé půtky a podobně jsou přímo vyžadovány, můžou vám triky z Bonda fungovat skvěle. Na druhou stranu, čelíte-li drsnější podobě reality, kde riskování je trestáno a kdokoliv může kdykoliv zemřít, budete muset místo na Conneryho myslet na něco realističtějšího.
Jelikož jste však spoluhráčům zdroj své inspirace neprozradili, můžete si pro svou postavu snadno její osobnost přizpůsobit a postupně opouštět základní rysy herce, na němž je založena. Identifikace s hercem by měla být odrazovým můstkem, nikoliv jeho cílem, imitací. A jako odrazový můstek funguje skvěle.