Minule jsme mluvili o tom jak a proč diskutovat hru, abyste zachránili tažení mířící ke zkáze. Uvedli jsme jednoduchý sled kroků, pomocí kterých přistupovat k problémům s DMem nebo spoluhráči:
- Určení problému.
- Odhalení příčin problému.
- Seznámení se a respekt k úhlům pohledu ostatních.
- Vyřešení problémů ostatních jinak.
- Prezentace problému a možného řešení.
- Připravenost ke kompromisu.
Tentokrát se budeme důkladněji věnovat prvnímu kroku. Jelikož jsou lidé v každé skupině jiný, nejsou žádné dva problémy zcela stejné - ale pokud se věci zvrtnou a vy nevíte úplně proč, zkuste si to projít následující seznam nejčastějších obtíží, zda nějaká z nich není tím problémem.
Rozdílná očekávání
Každý máme jiné chutě a jiné představy o tom, jak vypadá nejlepší herní sezení. To je úplně nejčastější problém sužující herní skupiny. Dá se shrnout jako "Rád bych ve hře trochu méně X a trochu méně Y".
Váš Vypravěč přizpůsobuje hru vlastním chutím. Možná ani nepomyslel na to, že by měl její obsah vyvážit podle chutí jejích hráčů, možná ho to nezajímá, nebo by možná i chtěl, ale jednoduše neví jak na to. A možná, že Vypravěč už hru přizpůsobuje obecné chuti hráčů, to jen vaše osobní chutě jsou hodně mimo rámec všech ostatních.
Upřednostňování
Někteří Vypravěči, zvláště ti v začínajících skupinách, mají tendenci upřednostňovat hráče, se kterými jsou blízcí přátelé. Často je to nevědomé. To může být velmi obtížný problém k řešení. Když si nedáte pozor, můžete se dotknout Vypravěče i jeho oblíbence. Neměli byste zpochybňovat či útočit na jejich přátelství. Dejte jasně najevo, že vše co chcete, je upravit účinek, jaký to má na hru.
Vypravěč může mít dobrý důvod, proč hráče upřednostňuje. Možná to váhavému účastníkovi hry usnadňuje v naději, že ho hraní chytne a stane se regulérním členem vaší skupiny. Pokračuje-li to takto ale do nekonečna, máte právo se ohradit. Opět ale velmi opatrně. Mějte porozumění, nepoužívejte konfrontační styl.
Jde-li o Vypravěčovu slečnu (nebo naopak), jsou věci zvláště ošidné. V závislosti na tom, jak dobře tyto lidi znáte a jak dobře dokáží snášet kritiku, můžete chtít počkat, zda se problém nevyřeší sám, než se do toho vložíte. Nechcete přece kvůli tažení zničit přátelství. Ale takový pár se samozřejmě může ukázat být i velice rozumný, jakmile na problém poukážete. To je velmi obtížné posoudit a záleží to případ od případu.
Vlastní postava v hávu CP
Vypravěč také často vykazuje tendenci favorizovat vlastní cizí postavy. Mějte se na pozoru, přidá-li do vaší družiny takového člena, zvláště tehdy, pokud jde o bývalou postavu Vypravěče, nebo někoho, kdo ji silně připomíná. Vypravěč se snaží být zároveň i hráčem a to se může ukázat jako problém. Toto opět vyžaduje hodně diplomacie a taktu.
Pošlapání zvláštnosti
Pravidla D&D (a ostatně i jiných her) jsou postavena tak, aby se každá postava profilovala určitým směrem. Pokud zasvětíte několik úrovní, bodů dovedností, odborností tomu, abyste se stali nejsilnějším bojovníkem v družině nebo nejkradmějším tulákem, asi vás nepotěší jiná postava se svými vlastními speciálními schopnostmi, která přijde a zastíní vás ve vybrané oblasti. Častou příčinou jsou nevyvážené úpravy pravidel z dílny vašeho Vypravěče - ať už jde o odbornosti, dovednosti, prestižní povolání nebo magické předměty, to všechno může narušit rovnováhu sil v družině. Na rozdíl od jiných zmiňovaných problémů toto není příliš osobní otázka. Vypravěč to jen nezvážil z vašeho úhlu pohledu. Požádejte jej, aby buď změnil povahu schopnosti či předmětu jiné postavy tak, aby nezasahovala do vašeho teritoria nebo požadujte kompenzační laskavost, která z vás zase udělá krále ve vybrané disciplíně.
Shrábnutí vší slávy
Když dáte dohromady malou skupinu lidí (ať už z jakéhokoliv důvodu) a necháte je mluvit, někdo z nich nepochybně zabere větší část diskuse, než ostatní. Osoba může získat tento nerovný podíl pozornosti svým důvtipem, vnitřním charismatem, mistrovstvím v diskutované věci nebo jednoduše neustálým mluvením.
Také dominantní osobnosti dostávají u stolu větší příděl pozornosti. Když si hráč získává větší podíl Vypravěčovy pozornosti, bez ohledu na to proč, máte nepochybné právo pokusit se dobýt zpět ztracené teritorium. Váš Vypravěč si problém nemusí uvědomovat, nebo ne míru toho, jak moc vás to trápí. V tomto případě je upozornění na problém jen polovina celého řešení. Vy i Vypravěč budete muset problémové osobě připomínat, aby se krotila. Některé "neomalené" osoby, ať už přespříliš šarmantní nebo protivné, to umí zapnout a vypnout jako lampičku. Jejich zvyky jsou pouze hluboce zakořeněné, podobně jako se plachá osoba stáhne v neznámé situaci instinktivně do kouta.
Jakmile si je problému vědom, může Vypravěč osobu přerušit nebo vyzvat ostatní k reakcím, je-li to nutné. V některých případech budete muset mimo roli postavy zdvořile ale tvrdě hráči vysvětlit, že už se mu to vymyká z rukou. Většina dominantních osobností - alespoň těch, se kterými tedy chcete trávit čas - si je svých zlozvyků vědoma a rozpačitě se stáhne, když je na ně upozorníte.
Ať už je tedy váš problém běžný a našli jste jej ve výše uvedeném přehledu, nebo je výjimečnou záležitostí vaší skupiny, vždycky je výhodou porozumět stylu vašeho Vypravěče a tomu, jak to ovlivňuje jeho rozhodnutí.