Ať už hrajete komplikované tažení plné intrik nebo jednoduše prolézáte podzemí a rozséváte zkázu, je vždycky zábavné vést si deník dobrodružství vaší postavy. Psát deník jako postava, vést si záznam důležitých stop, Cizích postav a jednotlivých nití tažení. Pokud váš Vypravěč odvíjí komplikovaný děj, získáte si vděčnost spoluhráčů spolehlivým záznamem událostí příběhu. Váš Vypravěč bude jistě také rád, že je ještě někdo jiný schopen zopakovat děj předchozích sezení a může příště přimhouřit oko, až budete na -9 životech bojovat se smrtí.
Jelikož se tak děje mezi sezeními, vaše práce na deníku prodlužuje potěšení ze hry. Deník vám pomáhá vytvořit v ostatních dojem živější postavy, neboť rekapituluje události jejím úhlem pohledu. Můžete zde také uvést svoje dojmy z postav jiných hráčů, výsledky je mnohdy překvapí a povede je to k jejich ztvárňování novými, zajímavými způsoby.
Nejste-li zdatný spisovatel, je nejsnazší začít psát podle bodové osnovy. Nejprve si poznamenejte vše, co skupina potřebuje vědět k řešení svých okamžitých problémů. Nezapomeňte, že deník by měl být pro celou skupinu užitečným nástrojem. Pak si položte otázku, zda jste nevynechali nějaké zvláště pamětihodné události minulé hry. Je-li tomu tak, připište je. Pak si projděte ještě ostatní postavy a ujistěte se, že se ke každé z nich váže alespoň jedna zaznamenaná události. Pokud ne, sepište nejdůležitější událost této postavy. Tím, že zahrnete všechny, jste posílili vazby vaší postavy s ostatními.
Teď, když máte hotový seznam, jste připraveni z něj ukout tak stránku textu úhlem pohledu vaší postavy. Pokud má být váš deník čten na začátku další hry, snažte se spíše o stručnost. Pokud jeho čtení trvá více než pár minut, budete mít potíže udržet pozornost spoluhráčů, neboť udržet zaujetí čteným textem je obtížnější, než se zdá.
Pokud rozesíláte deník zbytku skupiny emailem, můžete se víc rozkecat - ale také ne moc. Předpokládejte, že čtenáři začnou přeskakovat zprávy delší než obrazovka textu. Také si nemyslete, že si každý dlouhou rekapitulaci vytiskne a před sezením celou přečte.
Když popisujete důležité události, snažte se je nazírat z pohledu svého dobrodruha. Ukažte ostatním názor vaší postavy na jejich postavy. Buďte ale opatrní. Je vždycky lákavé psát humorně laděný deník, dělat si legraci ze slabůstek ostatních. Dříve, než se pustíte do této léta udržované tradice, zvažte všechny důsledky. Někteří hráči nesnášejí moc dobře pošťuchování, bez ohledu na to, jak jemné. A vy přece nechcete nikoho urazit. Někteří se zase mohou s nadšením pustit do veselého špičkování s vaší postavou, ale může to zajít moc daleko. Nechcete přece, aby vám tulák prohrabával tornu, když má být na hlídce před hostincem.
Všichni se rádi popichujeme se spoluhráči, ale kolik z vás se zastavilo a promyslelo výhody, jaké může takové malé lichocení? Vyzdvihněte úspěchy druhých postav stejně, jako si dobíráte jejich selhání. Popisem odvahy a zručnosti družinového kněze, když zadržuje hordy nemrtvých, si jeho hráče jistě nakloníte. Příště, až nebude vědět, na koho vyplýtvat poslední léčivé kouzlo, možná zjistíte, že jste první na seznamu.
Deník může být také nástrojem urovnávání konfliktů mezi vaší postavou a ostatními. Pokud vaše postava udělala v poslední hře něco podivného nebo nepopulárního, může deník její chování vysvětlit ostatním a ti jej mohou přijmout.
A pokud jste opravdu odvážní, můžete deníku použít i k jemnému ovlivnění děje hry. Například pokud vaše postava sleduje nějaký plán, měl by se každý záznam v deníku zmiňovat o postupu v tomto plánu. Řekněme, že chcete eliminovat lupičský kmen z Lastrijské stepi. Poslední sezení bylo plížení podzemím, které se toho vůbec netýká, ale našli jste tam magický meč. Záznam v deníku pak může vypadat například takto:
"V mechem porostlém vstupu do jeskyně jsme se střetli s přízraky a z jejich držení vyrvali poklad, z něhož jsem si vyvolil Meč Jasného Oslepení. Jak jej třímám v ruce, představuji si, kterak spravedlivě uhodím na svého nepřítele Rislaa, krále lupičů.Použijte těchto odkazů, abyste ostatním hráčům prodali představu, že sledovat váš cíl je vzrušující a zábavné. Udělejte ze svého cíle i jejich cíl. Po nějaké době možná hráči i Vypravěč zapomenou, že celé potlačování banditů byl na začátku vlastně váš nápad.
Ve skutečném životě se také nikdo neobtěžuje číst záznamy z deníku svým kolegům. Takže nejlepší je předstírat, že jde o jakýsi mluvený komentář, který by slyšeli, kdyby hra byla televizní seriál. Ostatní hráči slyší myšlenky vaší postavy jako součást fiktivní prezentace hry, ale jejich postavy si jich nejsou vědomy. Pokud ostatní použijí prezentované informace proti vám, měli byste se ohradit s odkazem na rozlišování znalostí hráče a postavy. Na druhou stranu, děje-li se tak neustále, položte si otázku, čím je tak rozčilujete a jak se vrátit zpět do normálních kolejí.
Tolik tedy základní principy. Příště ještě několik příkladů odlišného stylu záznamů, které oddělí výmluvné bardy od sotva smolících barbarů.