Hráčův deník: Překvapivé proměny

Hráč 1: No, předpokládám, že stejně půjdeš a zaútočíš a ty skřety, byť je jich víc než nás. Konec konců, děláme to tak vždycky a jelikož jsi přísahal věčnou pomstu vyznavačům Gruumshe...
Hráč 2: No, ve skutečnosti...
Napsal Alnag
Některé myšlenkové školy říkají, že hrdinové dobrodružství by měli ztělesňovat jasné, jednoduché ideje a že by měli zůstat až do konce nezměněni. Nepřátelé, se kterými bojují a situace, v nichž se ocitají, se mění, ale hrdinové zůstávají stejní.
Jiný myšlenkový proud spojuje strukturu mýdlové opery s prostou jednoduchostí dobrodružného žánru. Zde se pokouší vzbudit zájem obecenstva o postavu tím, že ukazují její růst v reakci na události jejího života. Taková Buffy (zabíječka upírů) provedla svou postavu od svých nácti až po univerzitu procházejíc všemi myslitelnými transformacemi, které toto období přináší. Tento přístup funguje nejlépe s archetypem mladého hrdiny reflektujíc změny, kterými lidé normálně při dospívání procházejí. Klasickými příklady jsou mladý Artuš Pendragon, Frodo nebo Harry Potter.
Je-li však vaše postava již dospělá, nezoufejte, stále ještě s ní můžete provést zajímavé změny. Na rozdíl od spisovatelů dlouho trvajících dobrodružných seriálů se nemusíte zabývat tím, aby vaše postava odpovídala jejímu vnímání u diváků. Možná jste ji vytvořili trochu v rychlosti a teď byste jí chtěli najít v tažení nějaké zajímavé schéma. Její změna by měla být odpovídající, jestli se váš chmurný trpasličí čaroděje změní úderem okamžiku v chechtajícího se šprýmaře a začne si brát úrovně tuláka bude to vypadat dost uměle. Vypravěč a spoluhráči nebudou příliš této transformaci věřit a budou se domnívat, že jste si prostě vyměnili postavy, jen jste zapomněli začít od nuly.
To, co hledáte je nějaká klíčová událost, která by proměně, kterou chcete podstoupit, dodala potřebnou váhu a věrohodnost. Možná, že už máte něco na mysli: třeba chcete změnit svou bezstarostnou postavu tak, aby odpovídala chmurnému tónu Vypravěčových dobrodružství. A nebo chcete prozkoumat novou stránku své postavy - chcete aby se váš barbar usadil a stal se uznávaným měšťanem.
Pokud je to tento případ, máte v zásadě dvě možnosti - buď čekat, až se něco vyskytne, nebo spolupracovat s Vypravěčem na tom, aby se něco vyskytlo.
Výhodou čekání na událost tkví v tom, že plánovaná proměna postavy se zdá přirozeně vyplývat z událostí ve hře. Váš naivní mladý mnich může život zasvětit krvavé odplatě orkským banditům, kteří vyplenili jeho klášter a zabili jeho mistry. Barbar může být přitahován civilizovanými způsoby, když se mu dostane nečekané cti vést jednotku imperiální armády. Nevýhoda tohoto přístupu tkví v čase, který potrvá, než se Vypravěč vytasí s tím druhem vývoje příběhu, který budete moci použít.
Pokud jste s Vypravěčem v kontaktu mezi hrami a řeknete mu o svých plánech s postavou, může vytvořit příhodnou událost v nadcházejícím sezení. Ačkoliv můžete navrhnout nápad, bude zábavné pro vás oba, pokud detaily necháte na něm. Tím pádem budete stále napjatí, s čím vás na sezení překvapí. Zatímco vy čekáte, že bude barbar přitáhnut civilizací svým vojenským pověřením, váš Vypravěč se rozhodne pro lásku z města. (Vypravěč by měl respektovat vaše práva a nenutit vás k nechtěné změně. Pokud se vám zdá, že tato změna je zásahem do vašeho teritoria, vezměte si ho stranou a slušně mu svou námitku sdělte.)
Často se také stane, že budete šťastně hrát svou postavu, dokud ve hře neproběhne události, která ji k vývoji inspiruje. Možná vás baví hrát nezodpovědného tuláka až do chvíle, kdy družina bezpečně zachrání skupinku sirotků z gnolího území. Aniž byste si to zprvu uvědomili, zjistíte, že vaše postava nalezla během dobrodružství smysl pro starost o druhé. Když dovedete děti domů, možná se překvapivě uslyšíte říkat, že je adoptujete. Napětí mezi konfliktními impulzy dělá zajímavé postavy. Snaha vaší postavy setřást staré návyky a vpravit se do role spolehlivého otce vás nezbavuje vaší předchozí interpretace postavy, ale obohacuje ji a činí jí více uspokojivou.
Nejběžnější změna v postavě je spirála směrem k temnotě obvykle v reakci na střetávané překážky. Na rozdíl od dobrodružných příběhů hrdinové D&D nevyrvou vždy vítězství z čelistí porážky. Občas jim kostky a logika pravidel diktuje, že princezna nebyla zachráněna, království ctnosti bylo dobyto přisluhovači zla. A je úplně na místě, že angažované hrdinské postavy budou truchlit nad vážnými důsledky svých selhání. Možná se stanou mstivými, cynickými nebo nevrlými. Mějte se však na pozoru. Je velmi těžké se z této spirály kdy oprostit a stejně tak těžké je ztvárňovat dlouhodobě takovou postavu jako sympatickou. Pokud se do toho pustíte, snažte se, aby její bývalý optimismus a šlechetnost byly stále na dohled, jinak z ní bude depresivní kňoural a zbytek skupiny brzy začne doufat, že ji potká včasná zkáza.
Ne všechny změny také musí být permanentní. V komixech a televizních seriálech také nechávají jejich tvůrci postavy chvíli jednat "mimo-její-charakter". Vaše postava může sebrat prokletý artefakt, trpět přetrvávajícími důsledky posednutí nebo být hryznuta vlkodlakem. Nebo může jen dočasně ztratit víru ve svoje přesvědčení, jak jste mohli vidět třeba v Aktech X, když Mulder přestal dočasně věřit v paranormálno. Chytrý Vypravěč vám dá možnost obnovit svou postavu dřív, než to začne být únavné. Pro první případ dodá možnost, jak se zbavit kletby. Ten druhý vyžaduje událost, která prokáže postavě, že se původně nemýlila. V mezičase se pobavíte hraním jejího dočasného protikladu. A když se vrátí do normálu, bude její charakteristické chování bráno jako vítaná úleva.
Volně adaptováno podle článku Robina D. Lawse.
Napsal Alnag 01.01.2007
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1489679813385 secREMOTE_IP: 54.211.148.68