Dějmistrův notýsek: Příprava

Úspěšné hraní je více než jen improvizované představení ve vykonstruovaném světě pro skupinu jedinců, kteří se náhodou zajímají o DnD a jsou schopni ho hrát. Dobrý herní prožitek vyžaduje kreativní přípravu. I když většina tohoto břímě spočívá na dějmistrovi, tak i předběžná příprava hráčů pomáhá k hladšímu průběhu dobrodružství. Stručně řečeno, čím více podrobností se vyřeší předem, tím méně se pak hra přerušuje.
Napsal Vannax

Jak se připravovat

Varianta první:
Nedalo se odolat. Ještě hodinu před tím, než mají dorazit všichni hráči, jsi hrál “bratrovražedný” pinčes se spolubydlícím. A teď musíš narychlo něco dát do kupy. A vida, vždyť minulý týden sis něco připravoval, ne? Nebo ještě lepší nápad: možná půjde použít to dobrodružství, co sis minulý týden koupil – to je přece skvělý. Není třeba to pročítat znovu, to se přece dá rovnou hrát. Teď už stačí jen skočit pro něco k zakousnutí a k pití a za chvíli jsou tu. Jasně, priority jsou priority, ne?
Varianta druhá:
Nemůžeš si vzpomenout, kdy sis naposledy užil aspoň trochu spánku (ovšem, jsi tak unavený, že vzpomenout si teď na cokoli je zhola nemožný). Ale co je důležitý – tvoje tažení je připravené a dneska můžeš zahájit svojí velkou hru. Víc jak 100 hodin jsi strávil vymýšlením předposledního setkání mezi dobrem a zlem (k poslednímu souboji dojde příští týden). Dneska večír přijde ke slovu chaos a masakry! Připravil ses na každou možnou alternativu... Kromě jediné. Tví hráči se rozhodují, že skutečně nejsou připravení na předposlední setkání se zlem a chtějí jen pocuchat účes několika orkům nebo vyprovokovat nějakého toho draka. Na tohle jsi skutečně připraven nebyl a tvůj popletený mozek má problém i jen rozluštit bestiář při nahodile se vyvíjejícím dobrodružství. Někdy během hry usneš s obličejem v sáčku brambůrků a mezi chrápáním s bramborově slaninovým dechem zamumláš něco o nejtemnějších tajemstvích světa. Hráči, z reskpektu k tobě, si nechají televizi puštěnou jen potichu.
Pro dějmistry, kteří na přípravu nemají moc času, je zorganizování si času a jeho efektivní využití navýsost důležité. Přípravu hry si rozdělte do šesti částí:
Plánování vývoje událostí
Věnujte čas zběžnému nebo rozpracovanějšímu náčrtu dobrodružství, které chcete odehrát. Pečlivě si stanovte co nejvíce logických odchylek od hlavní zápletky. Ale nemějte obavy, hráči vždycky vymyslí něco, na co vy jste napomysleli.
Když si dobrodružství DM připravuje sám, tak si vesměs domýšlí i jiný možný vývoj situace, nebo si alespoň dovolí zaimprovizovat. Ale na možné varianty vývoje si je třeba hlavně dávat bacha u oficiálně vydávaných dobrodružství (pokud je používáte), kde obvykle bývají nastavené jen optimální varianty a na ty se nedá spoléhat.
Kulisní informace
Určete si, které informace budou mít hráčské postavy k dispozici do začátku hry. Pokud se mají později dobrat dalších informací, zdokumentujte si je na nějaké taháky či něco podobného, co můžete mít při ruce pro případ potřeby. Samostatné poznámky nebo nějaké papírky s informacemi představují velice dobrý způsob, jak hráčům předávat informace, které by měli vědět. Ideální je to pak v případě, kdy se danou informaci má dozvědět jen jeden, případně jen někteří z hráčů.
Dovolím si říct, i když se značnou nadsázkou, že podle mé zkušenosti je nejlepší, když mají hráči do začátku hry informací pokud možno minimum a všechno se k nim dostává až v průběhu hry. Čím více informací hráčům totiž před začátkem hry dáte o jejich postavách, tím více mají tendenci se ptát a zdržovat tím od samotného zahájení hry.
Statistiky nehráčských postav
Vytvořte si nehráčské postavy, které budete pro své dobrodružství potřebovat. Je dobré mít jistotu, že jste si k těmto postavám připravili i všechny potřebné podrobnosti, ale zase nemá smysl to s přípravou přehánět. Pokud si navíc vedete nějaké poznámky o vlastnostech a motivech postav hráčů, nebude pro vás pak problém rychle určit reakci nehráčských postav na cokoli, co hráči mohou říci nebo udělat.
Ze své zkušenosti vím, že dobré je si k nehráčským postavám připravit i typická gesta, případné defekty řeči nebo oblíbená, často používaná slova pro danou postavu. Když vím, že se budou hráči setkávat s větším množstvím cizích postav, snažím se si i předem připravit, jak za ně jako DM budu mluvit. Díky tomu se mi celkem daří vyhnout se tomu, abych spadal do výrazového archetypu „vlídný dobrák“ nebo „slizský neřád“. (Bohužel – nebo bohudík – jsem se jednou přistihnul, že všechny postavy, které jako DM představuji, se dají zařadit do jedné nebo do druhé skupiny... hrůza.)
Aktualizace světa
Stanovte si, jaký dopad měly vaše poslední hry na obecné dění v herním světě. Není třeba zaktualizovat mapy? Byly zabity důležité NPC (nehráčské postavy)? Cokoli, co významně ovlivnilo ovlivnilo herní svět jako takový, by se sem mělo zaznamenat. Také si můžete i dopředu zaznamenat změny, ke kterým dojde při příštím hraní, což vám může ušetřit čas při příštích přípravách.
Tohle se týká v podstatě jen přípravy dalekosáhlých tažení při hraní samostatného příběhu, který zabere dva, tři večery. Je to pochopitelně spíš ztráta času.
Aktualizace postav
Rozhodně je dobré si jako DM vést alespoň nějaké záznamy o postavách hráčů. Pokud dochází v průběhu tažení ke změnám ve vlastnostech, je dobré si i aktualizovat záznamy o postavách. Například – někdo přestoupil na další úroveň, někdo byl nakažen lykantropií, na někoho byla seslána kletba, jinému se omezila schopnost sesílat kouzla, atd...
Já sám tohle většinou nedělám a pokaždé, když se třeba po měsíci sejdeme k dalšímu hraní, tak hořce lituju...
Inspirováno dílem P. Jaquayse, W.W.Connorse a vlastními zkušenostmi.
Napsal Vannax 11.12.2006
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 17 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.24228692054749 secREMOTE_IP: 54.159.94.253