[Star Wars] Kostky, kamera, akce!

Obsah článku:

McGuffin

Vítejte v druhé části našeho seriálu o plenění filmařských technik pro účely našich her na životní příběhy. Naposledy jsme si představili koncepci struktury, která dodá vašim dobrodružstvím pocit soudržnosti a pohybu vpřed. Pak jsme si ukázali, jak se struktura odvíjí od cílů hlavních postav. Nyní je na čase tyto dvě věci spojit.
Toto spojení je zvlášť důležité a zláduné, neboť ve hře na životní příběhy hráči tvoří postavy, zatímco GM vymýšlí dobrodružství. GM potřebuje nástroj, aby pospojoval všechny prvky této skupinové snahy dohromady.
Naštěstí, tento nástroj je hotový a čeká na vás. Jmenuje se McGuffin. Tento termín byl poprvé použit legendárním režisérem Alfredem Hitchcockem, ale sám nástroj se nejspíše datuje až k prvním vyprávěným příběhů k samotným prapůvodním počátkům času.

Co je to McGuffin?

McGuffin je věc, kterou postavy pronásledují, aby zápletka fungovala. V Nové Naději je McGuffinem Hvězda Smrti. Hrdinové vědí, že zvítězí, když ji vyhodí do povětří. První věc, kterou uvidíte na obrazovce je bitva mezi Imperiálním Hvězdným Destruktorem a Rebelskou kurýrní lodí, která je celá o McGuffinu: Dart Vader se snaží získat zpět ukradené plány bitevní stanice.
Dalším známým filmovým McGuffinem jsou třeba peníze, které Marion Craneová ukradne na začátku Hitchcockova Psycha, tajemný kufřík v Pulp Fiction nebo Archa Úmluvy v Dobyvatelích ztracené Archy. Ve všech těchto příkladech jsou McGuffinem předměty. Kdykoliv je to možné, zajistěte, že je McGuffinem fyzický předmět - nebo jím může být alespoň představován. Ve filmu umožňuje McGuffin coby fyzický předmět filmařům zobrazit zápas vizuálně. Ve hřa na životní příběhy to také pomáhá hráčům vizualizovat své postavy a lidi, místa a věci s nimiž interagují. Co je důležitější, fyzický McGuffin pomáhá hráčům poznat, kdy příběh skončí. Když hráči zabřednou do příběhu, touží často pokračovat i když jse mnohdy doděláno vše, co bylo třeba udělat. Nemáte skladatele, aby pro vás sepsal triumfální hudbu ani kameramana, aby zařídil pomalý vzdalující se záběr shora. Fyzická přítomnost princezny, lodi či experimentálního měniče energie, který postavy hledají poskytne nutný podnět k zastavení a pocitu návalu ultimátního úspěchu.
Když Leia předá plány Hvězdy Smrti R2-D2, vytváří fyzickou představu McGuffinu. Karta zasunutá do jeho datového slotu není Hvězdou Smrti samotnou, ale poskytuje prostředky k jejímu zničení. V termínech příběhu dává datová karta jak hrdinům tak zlosynům pohybovat se z místa na místo a podstupovat rozličné akce, které brány pohromadě skládají zápletku.

Tohle není McGuffin, který hledáte

Váš McGuffin se může táhnout vaším příběhem celou cestu, nebo to může být jen nástroj, kterým vtáhnete hrdiny do bodu, kde skutečný příběh začíná. Psycho není o penězích, které Marion ukradla ba ani o Marion samotné; Hitchcock nás oklame a vnutí nám představu, že sledujeme zlodějský film o jedné postavě, přestože ve skutečnosti je to horor o bláznivém samotáři, jeho matce a jejich kuchyňském noži.
Skrytá Hrozba také používá McGuffin typu vábnička-a-změna. Zpočátku se zdá, že je film o obchodní blokádě Naboo. Na rozdíl od peněz v Psychu nejde o úplnou diverzi. Je to důležité pro celkový příběhu, vytváří to politickou situaci, která povede k vytvoření Impéria. Ale skutečným McGuffinem se ukáže být Anakin Skywalker, jehož mocná vazba se Silou zajímá jak Jedie, tak Sithy.
Zde vidíme, že McGuffin může být o osobě. V Impérium Vrací Úder se ukáže, že Luke je McGuffin; celá zápletka je budována k jeho doručení Vaderovi. Na konci Filmu se Han stává McGuffinem pro prodloužený úvod Návratu Jediho, je zmražen a uvězněn v carbonitu, aby byl dodán Jabbu Huttovi.
Když je sympatická postava McGuffinem, musíte nalézt způsob, jak učnit osobu bezmocnou či nemobilní. Jinak se může pohybovat sama, bez potřeby zásahu hrdinů. Anakin je mladé dítko; Han je zmražen. I během raných stádií jeho záchrany od Jabby je Han oslepený a nemůže se podílet na své vlastní záchraně.

McGuffiny ve vaší hře

Ve hře by sympatická McGuffin postava měla být takřka vždy postavou GMa. Nikdo nechce trávit večer hraním postavy zamražené v carbonitu nebo uvězněnou v imperiální základně. Pokud však víte, že bude hráč na daném sezení chybět, můžete z něj pro toto sezení učinit McGuffin, ale zajistěte, že máte věrohodný způsob, jak zabránit permanentní škodám, když je postava ve vaší péči. Můžete získat pomoc hráče a tajně se s ním domluvit, že udělá něco, co umožní jeho postavu lapit na konci předcházejícího sezení. Další sezení, když je pryč, se pak mohou ostatní hrdinové vydat do míst, kde ji Impérium drží. Jste-li skutečně obratní v načasování, můžete vložit finální boj na začátek prvního sezení hráčova návratu. Podobně jako Han, se jeho postava může probrat někde v průběhu, aby se zúčastnila akční sekvence.
Můžete také vytvořit nesympatickou McGuffin postavu, nějakou, kterou hrdinové musí dopadnout. Takřka každý policajt v záhadném filmu, který dokážete jmenovat honí přípravce zločinu a jehož identita je často zpočátku nejasná. Vaši hrdinové mohou stíhat dvojitého agenta se znalostmi plánu Rebelů, sabotéra, který vyhodil do vzduchu důležitou základnu nebo nájemného lovce, který se stal vrahem.

Každý chce McGuffin

Cokoliv nebo kdokoliv je McGuffinem, pokuste se postavit váš příběh tak, že o něj usilují jak hrdinové, tak zlosyni. Tímto způsobem, když hráči uváznou na mrtvém bodě a nemohou se rozhodnout, co dál, zlosyni mohou převzít akci, aby se přibližili k McGuffinu nebo naopak zabránili hrdinům v přístupu k němu. Hrdinové pak musí podniknout aktivní protiopatření, což je nutí přestat plánovat a začít něco dělat.
V některých příbězích jsou zlosyni aktivní a hrdinové jednají jen aby jim unikli. Impérium Vrací Úder funguje tímto způsobem. Rebelové začínají film v defensivním postavení; nevidíme je dělat o moc víc než patrolovat okolo jejich základny na Hothu. Vader po nich jde při hledání Lukea, který, jak už jsme si řekli, je McGuffinem filmu. I po útoku je Lukeův cíl nedobrodružný; chce jen studovat u Yody. Je to Vader, kdo drží dobrodružství v chodu tím, že přitáhne Leiu a Hana k sobě, takže je Luke musí zachránit.
Ale pozor, stejně jako je Impérium Vrací Úder nejtemějším filmem originální trilogie, jsou i příběhy v nichž jsou hrdinové McGuffinem zlosynů emocionálně skličující. To je zvláště pravdivé v hrách na životní příběhy, kde jsou hráči snadno odrazeni, když je na ně uvalen příliš velký tlak a to zejména tehdy, když odvedete dobrou práci ve vykreslení zlosynů jako drsných a rozhodných. Pokud umístíte hru do období rebelie, budete možná muset sáhnout k této struktuře, abyste udrželi věrohodný obraz Impéria. Ale nespoléhejte na ni příliš často nebo hráči začnou mít pocit, že jsou obráni o ten lehkovážný optimistický svět dobrodružství, který od Star Wars očekávají.

Kdy použít McGuffin

Ne každý příběh vyžaduje jasně hmatatelný, zjevný McGuffin. Se správnou skupinou hráčů si můžete užít příběh o víc abstraktním cíli, jako kampaň pro politický úřad, zdokonalování nové technologie či zkoumání hranic. Nicméně tyto komplikovanější nápady jsou víc přitažlivé pro GMy než pro hráče, takže se ujistěte, že skutečně sytíte hráčské choutky, když odvádíte hru Star Wars od jejích akčně-dobrodružných kořenů.
K vytvoření McGuffinu si položte tyto otázky:
Co je McGuffinem?
  • předmět (upřesněte)
  • osoba (upřesněte)
  • místo (upřesněte)
  • něco jiného (upřesněte)
Kdo jej chce?
  • Hrdinové
  • GMovy postavy
  • obě skupiny
Proč jej chtějí?
Kde nyní je?
Jak se o něm dozví a nebo jak ví, že jej chtějí?
(pokud jej hledají hrdinové) Co je první překážkou stojící mezi hrdiny a McGuffinem?
(pokud jej hledají GMovy postavy) Co je první problém, který budou GMovy postavy snažící se získat McGuffin, představovat pro hrdiny?
Odpovězte na tyto otázky a máte první akt struktury zmapován. Pak už budete připraveni na další stádium tvorby vašeho dobrodružství: Velký zvrat. Ale o tom zase příště.
< McGuffin >
Struktura Velký zvrat
napsal Robin D. Laws
Napsal Alnag 22.09.2007
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13028383255005 secREMOTE_IP: 3.15.3.154