Neexistuje jeden správný způsob jak konstruovat scénář mysteriózního příběhu. V tomto duchu i série produktů GUMSHOE nabízí různé struktury. Ty se buď odvíjejí z žánru (jako v Ashen Stars) nebo ze specifické implementace kampaně (jako v Armitage Files).
Tady je další způsob jak na to, takový, který si uvědomuje, že hráčské deníky fungují tak trochu jako objednávkové formuláře, informující vás o tom, na jaký druh překážek by hráči chtěli se svými vyšetřovateli nejspíše narazit.
Začněte pohledem na část věnující se Vyšetřovatelským schopnostem. Pokud jste tak dosud neučinili, zakroužkujte si ty vyšetřovatelské schopnosti, do nichž hráči investovali více než jeden bod.
Vezmu si teď na pomoc seznam z mé nedávné série her Ashen Stars. Vidím, že hráči přikládají velký význam následujícím schopnostem:
Hráč | Postava | Vlastnosti |
Chris | Hk-Ck | Zastrašování, Forenzní antropologie |
Justin | Mug | Historie (lidstvo), Lichocení, Vydávání se za jiného, Ujišťování, Astronomie |
Rob | Le Cuisinier | Kyberkultura, Odhalení lži, Inspirace, Známky života |
Paul | Kabius | Forenzní inženýrství, Průmyslové návrhářství |
Corey | Puvad | Antropologie, Forenzní psychologie, Historie (Kombinát), Respekt |
Ač byste teoreticky mohli začít se schopnostmi a vygenerovat odrazový můstek zápletky z nich, je mnohem snazší začít nějakým východiskem a namotat hlavní scény okolo schopností.
Jako příklad našeho odrazového můstku vyjdu z nedávného článku z oblasti populární vědy. Ten naznačuje, že výpadky paměti spojované s nadměrným pitím nejsou způsobené, jak se dříve předpokládalo, tím, že alkohol zabíjí mozkové buňky. Namísto toho dočasně potlačuje některé receptory používané při formování vzpomínek.
Může-li alkohol potlačit receptory formování vzpomínek, pak se dá předpokládat, že nějaká fantastická technologie ze space opery dokáže totéž. To mne inspiruje k východisku scénáře: LASERS jsou najati obětí způsobené amnézie, aby zjistili, kdo potlačil její vzpomínky během klíčové doby a aby postavily před soud kriminálníky, kteří ji v inkriminovanou dobu zneužili. Řekněme, že obětí lomeno zadavatelem nabízejícím smlouvu je kyberkurýr zvaný, velmi doslovně, Poslíček. V Průsaku je znám pro svou vysoce ceněnou profesionalitu a tak má Poslíček spoustu kreditů k utracení a také hodně co ztratit, pokud se jeho chybějící zásilka bezpečně a důvěrně nedostane k jeho klientům. Protože, proč by někdo kradl vzpomínky kurýra, když ne k tomu, aby zamaskoval krádež balíčku?
No a teď se podíváme na seznam schopností výše. To, co chceme vytvořit, je alespoň jedna scéna na postavu, v níž jedna z výše uvedených schopností poskytuje klíčovou stopu. Ideálně pokud se pět zvolených schopností rozprostře více či méně rovnoměrně mezi tři vyšetřovatelské kategorie: Akademické, Interpersonální a Technické. To poskytuje různorodost akcí, protože postavy budou klíčové problémy řešit znalostí faktů, mluvením s lidmi a prováděním praktických činností.
Paul, který hraje lodního hasáka (inženýra) má odpovídajícím způsobem zvýrazněné technické schopnosti. Posune příběh kupředu tím, co dělají inženýři ve space operách: rozlousknutím futuristického zařízení. To nám říká, že se jedna scéna bude točit okolo jeho Forenzního inženýrství. Ukradený předmět musí být kus technologie nebo jeho plány. V jedné scéně jej posádka najde. Odhalení jeho smyslu bude sloužit jako klíčová stopa, která je dovede k následující sekvenci. Pojmenujme si to takto:
Studium balíčku (Paul, Kabius, Forenzní inženýrství)
Analýza předmětu může vést k pravděpodobnému kupci. Vydávání se za jiného, klíčová Justinova schopnost může dovést tohoto podezřelého kupce k přiznání, že očekává tento odcizený balíček, uzavřít tajemství a vést k akčně orientované scéně dopadení, která uzavře scénář. Předpokládáme, že Mug se bude vydávat za zatím neidentifikovaného průmyslového špióna, ale nechávám tuto možnost otevřenou pro Justina a skupinové nápady něčeho srovnatelně věrohodného a zábavného, co by se mohlo odehrát.
Usvědčující doznání (Justin, Mug, Vydávání se za jiného)
Teď máme něco, co zřejmě budou poslední dvě sekvence. Vyplývá z nich, že skupina již zajala nebo přinejmenším identifikovala špióna, který ukradl Poslíčkovu paměť a zásilku. Takže by bylo fajn někam vložit scénu, která k němu povede.
Pojďme zabít dvě mouchy jednou ranou a přibrat do mixu Akademickou schopnost. Poslíček je kyber, stejně jako Le Cuisinier. Pokud to dobře rozehrajeme, zabijeme tím i třetí mouchu – možný rozvoj Robovy postavy. Takže by tady měla do hry přijít jeho schopnost Kyberkultury. Kyberkultura odhalí, že jemné ozdoby, které Poslíček nosí, jej identifikují jako praktikanta Třetího pohlaví, sexuální aktivity dosahované nikoliv biologickým kontaktem, ale elektrickými spoji. Pokud se k Poslíčkovi k někdo dostal tak blízko, aby byl nadopován paměť potlačujícím koktejlem, mohlo to být právě při takovém dostaveníčku. Odtud je už jen snadný krůček k odhalení Zkřížených drátů, klubu zaměřeném na nadšence Třetího pohlaví, který funguje na vesmírné stanici, kde se Poslíček probudil bez paměti a bez balíčku.
Třetí pohlaví (Rob, Le Cuisinier, Kyberkultura)
Členové této subkultury jsou notoricky v odporu proti čmuchání někoho zvenčí. Jakmile budou ve Zkřížených drátech, Puvad může použít svou schopnost Respekt, aby ukázala, že si tým zaslouží důvěru a nepřivodí třeťákům žádnou špatnou reputaci. To přiměje svědka, aby potvrdil, že Poslíček v klubu byl ještě s jedním neznámým individuem a že to překonalo Poslíčkův počáteční odpor, aby spolu zdrátovaní odešli. Třeťáci nenávidí zneužívače: lidi, kteří využívají této subkultury pro vlastní obohacení. Jakmile majitel usoudí, že neznámý podezřelý byl zneužívač, vydá bezpečnostní nahrávku s jasným obrázkem podezřelého.
Zkřížené dráty (Corey, Puvad, Respekt)
To nám nechává jednu postavu, abychom pokryli skok od obrázku podezřelého k tomu, že máme zadrženého podezřelého. A pro Chrise ještě nic nemáme. Ideálně bychom propojili scény Akademickou nebo Technickou schopností, neboť Interpersonální jsme už použili dvakrát. Na druhou stranu jednoduchost je ve snování záhad ctností a je těžké vymyslet, jak by to, co už máme vytvořené, vedlo k ohledávání těla a odtud k lapení špióna. Byla-li by Forenzní antropologie příliš našroubovaná, nezbývá nám než Zastrašování. Naštěstí tuto schopnost Chris velmi rád hraje, takže obětujeme pořádek zábavnosti.
Když postavy porůznu ukazují fotografii, možná i ve vesmírném přístavu, svědek viditelně zbledne. Zastrašování jej přiměje odhalit místo, kde se podezřelý nachází, neboť dostal zaplaceno, aby o něm mlčel. LASERS pak lapí podezřelého, který se ukáže být Djimonem Metalem, hledaným pro zradu poté, co za války údajně pracoval pro Mohilar. Záhada přeludů brání v tom, aby byly všechny tyto kauzy soudně projednávány, ale tento čerstvý zločin jej znovu staví do hledáčku spravedlnosti. Vzdá se zásilky, ale trvá na tom, a Detektor lži potvrdí, že je to pravdivé prohlášení, že neví, kdo je konečným příjemcem. Čekal na kontakt. Nyní se domnívá, že kupec dostal tip o vyšetřování týmu a raději se ukryl.
Fotka Djimona Metala (Chris, Hk-Ck, Zastrašování)
Seřazeno chronologicky by tedy osnova scénáře vypadala takto:
· Poslíčkův ztracený večer (Otvírák)
· Třetí pohlaví (Rob, Le Cuisinier, Kyberkultura)
· Zkřížené dráty (Corey, Puvad, Respekt)
· Fotka Djimona Metala (Chris, Hk-Ck, Zastrašování)
· Studium balíčku (Paul, Kabius, Forenzní inženýrství)
· Usvědčující doznání (Justin, Mug, Vydávání se za jiného)
Posléze můžete tento základ dotvořit, buď předem, nebo za běhu pomocí reakcí protivníků, alternativních scén a rozřešením akce, stejně jako byste to učinili s jakoukoliv jinou osnovou.